Annons:
Etikettfysisk-hälsa
Läst 2946 ggr
Anonym
Anonym
8/16/17, 1:31 AM

HJÄLP

Det sticker/kittlar i analöppningen och jag är så rädd att det är maskar :( Får sån panik att jag inte vet vart jag ska ta vägen :( Har både kollat i "hålet" och i avföring men jag har inte kunnat se något levande iallafall. Svårt att avgöra vad det är i avföringen, tror att det bara var slem, har ibs. Snälla säg att det kan vara något annat. Stress? Vad som helst, bara inte mask :( Visst borde dom följt med ut? Det kändes likadant precis efter att jag varit på toa. Det kliar inte men är väldigt obehagligt och det är så äckligt!!! Snälla hjälp

Annons:
tk1971
8/16/17, 6:57 AM
#1

Det kan vara olika saker. Hudirritation, hemorrojder, mask… Nu finns det ju receptfri medicin mot den vanligaste masken, springmask. Så den är ju rätt harmlös och inget man behöver få panik för. Men boka tid på VC om du är orolig så får du ju rätt diagnos, och inte en internetdiagnos av oss som inte är utbildade.

Anonym
Anonym
8/16/17, 8:22 AM
#2

Såg en mask igår.. Det är så obehagligt för jag känner precis hur den kryper runt där nere, usch. Mamma ska köpa tabletter snart och jag hoppas verkligen att den försvinner idag. Det är så jobbigt, och äckligt :(

[Devya]
8/16/17, 8:47 AM
#3

Men som tur är finns det ju medicin för det. :)

Anonym
Anonym
8/16/17, 8:17 PM
#4

Jag tror att den tagit sig till slidan istället, hur ska medicinen hjälpa då? Hur lång tid tar det tills maskarna dör och slutar krypa runt? Mår så dåligt över det att jag inte har kunnat äta på hela dagen :(

Honestyisdead
8/16/17, 9:06 PM
#5

Mask håller sig i tarmarna. Undrar om du verkligen har det eller om det är inbillning.  Verkar som inbillning med tanke på hur du beskriver det.

Anonym
Anonym
8/16/17, 9:35 PM
#6

#5 Såg en levande mask igårkväll men lyckades inte fånga den i pappret så den tog sig in igen… Om man läser om det på internet kan dom visst ta sig till slidan men dom kan nog inte leva där länge, hoppas jag. Hade jag inte känt masken hade det nog varit okej men jag känner väldigt tydligt när den kryper runt på kvällen och det är väldigt obehagligt att något rör sig "där nere". Jag hoppas att den är kvar i tarmarna. Har haft tejp över hela tiden så att den inte ska kunna ta sig ut och lägga ägg eller komma till slidan. Har försökt ha kvar den i tarmen så att medicinen ska hjälpa. Det kanske låter konstigt men jag är vääldigt känslig för små kryp och maskar så detta är jättejobbigt

Annons:
Honestyisdead
8/16/17, 9:56 PM
#7

Du såg en mask i analöppningen? Hur tusan gick det till? Och tejp över analen? Låter mer och mer otroligt.

Och man har inte bara en mask.

Anonym
Anonym
8/16/17, 10:10 PM
#8

Dom kryper ju ut för att lägga ägg. Har aldrig haft mask förut och hoppades att det inte skulle vara det. Använde en spegel för att övertyga mig själv om att det inte fanns några maskar men då var ju en liten vit, tunn mask utanför. Då är det säkert fler än en… Tog tabletter på morgonen idag. Ville att dom skulle vara kvar och inte ta sig till slidan, vilket dom kan, så ja, jag har haft tejp över hela tiden. Men har bytt när jag varit på toa. Den förhindrar ju även att maskarna kryper ut och lägger ägg. Och nej, jag är inte vuxen, om det gör det lättare att förstå mig

Honestyisdead
8/16/17, 10:17 PM
#9

Har du mask hindrar inte en tejpbit dom från att komma ut. Så du måste sanera ändå.

Vilket medel har du använt?

Anonym
Anonym
8/16/17, 10:22 PM
#10

Varför kan inte tejpen hålla dom kvar? Jag städar och byter sängkläder och kläder varje dag och tvättar allt. Vill bara få bort äggen från mig, mest för min egen skull. Har tagit Vanquin. Fanns ett annat med recept också men vc sa att jag skulle ta dessa först. Så jag hoppas att maskarna i tarmarna är döda imorgon. Men hur blir det med maskar som tagit sig till slidan? Medicinen kan väl inte ta bort dom? :(

Honestyisdead
8/16/17, 10:27 PM
#11

Var har du läst att dom går in i slidan?

Anonym
Anonym
8/16/17, 10:46 PM
#12

Det finns många trådar där föräldrar skriver att dom sett maskar även där på sina barn. Har så många sett det lär dom ju kunna göra det..

Honestyisdead
8/16/17, 11:06 PM
#13

Tvivlar på att det är i slidan. Utan på är inte konstigt då maskarna flyttar sig från tarmen.

Annons:
Anonym
Anonym
8/16/17, 11:12 PM
#14

Jo så kanske det är… Men kan dom verkligen ta sig förbi tejpen? Kryper dom inte någon annanstans? Eller håller dom sig så nära analen ändå? Är rädd att dom börjar krypa till andra ställen på kroppen…

Maria
8/18/17, 7:06 AM
#15

Har du tagit maskmedel så försök att lev som vanligt och tejpa inte igen "hålet" maskarna ska ju bort och inte vara kvar i kroppen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sjuttan
8/19/17, 11:52 AM
#16

Jo medicinen fungerar även om maskarna för sig utanför/ omkring analen, som tex slidan. Bra att du är så noga med hygienen. Tänk även på rengöring under naglarna. Man kan få ägg under naglarna när man kliar sig. Kolla på förpackningen om du ska upprepa behandlingen med Vanquin efter två veckor. Med vissa medel kan det vara så. Det kan apoteket svara på om du undrar. Den här sortens mask är helt ofarlig och är vanlig hos barn. Den är smittsam om man är väldigt tajt med någon som har den. Nu när du tagit Vanquin känns det säkert bra för dig o maskarna har gått till "mask himlen". Ha det gott!

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Anonym
Anonym
8/19/17, 12:33 PM
#17

Tack för alla svar. Att tejpa hjälpte mig mycket och gjorde så att jag kunde sova på kvällen utan att behöva oroa mig för att maskarna kröp ut och la ägg. Använde kirurgtejp och det fungerade faktiskt. Men jag hade det bara på natten. Medlet verkar ha hjälpt för jag har inte känt något som rört sig igår natt eller nu heller. Avföringen verkar inte blivit färgad som den ska av medicinen men jag tror att det fungerade ändå för det har kommit ut massa döda. Ska ta det igen om 2 veckor. Det är skönt att dom är borta iallafall och jag hoppas att dom aldrig kommer tillbaka igen..

Honestyisdead
8/19/17, 12:43 PM
#18

"Det fungerade faktiskt" Hur vet du det?

Och eftersom du knappast märkte maskarna samma sekund som du fick dom så har dom varit ute oavsett. Så har du sanerat som man ska?

Anonym
Anonym
8/19/17, 7:20 PM
#19

Jag tror inte att dom är borta ändå… Vad ska jag göra nu? Har sett flera döda, minst en lång, alltså hona som lägger ägg. Men nu känns det som att det kryper igen :(

Calcifer
8/19/17, 7:36 PM
#20

Om det är springmask har jag inte ens någon aning om hur du så tydligt kan se dem. De är inte direkt i daggmaskstorlek. Det du ska göra är att följa anvisningarna noga på medicinen, hålla god hygien, se till att byta alla sängkläder och att tvätta alla kläder du använt under tiden samt att dina syskon och föräldrar även bör tvätta sina sängkläder och liknande då det väldigt lätt smittar.

Och tejpa ska du absolut inte göra, maskar på några mm tar sig ut oavsett och nu när du behandlar är det ju ut de ska.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Anonym
Anonym
8/19/17, 8:14 PM
#21

Vill ju inte att dom ska komma ut på natten, ville att dom skulle vara kvar "inne" och dö av medicinen. Jag har bara sett en när den var ute för att lägga ägg, jag använde en handspegel och det var nog sidan med förstoring och då såg jag masken. Dom är ju inte direkt osynliga även om dom är små… På förpackningen står det bara hur mycket man ska ta. Det står inte heller i bipacksedeln vad man ska göra om det inte hjälper. Det står att man ska ta det igen om 2 veckor men det är ju för att ta bort ev nya maskar av äggen nu som inte dör. Dom ska ju vara döda nu :( Tror att det hjälpt att tejpa för det är äggen som ska klia och det har inte kliat alls. Jag städar, dammsuger, tvättar kläder och sängkläder varje dag, precis som man ska göra…..

Honestyisdead
8/19/17, 8:18 PM
#22

Det är inte äggen som kliar utan masken när den går ut. Det är meningslöst att tejpa.

Och du skriver ju att du har sett flera maskar i #19. Hur är det egentligen?

Maria
8/19/17, 8:20 PM
#23

Hur vet du att den var ute för att lägga ägg? Maskarna ska ju ut från kroppen. Döda eller levande så du ska inte tejpa. Följ ordinationen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
8/19/17, 8:20 PM
#24

Hur vet du att den var ute för att lägga ägg? Maskarna ska ju ut från kroppen. Döda eller levande så du ska inte tejpa. Följ ordinationen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Anonym
Anonym
8/19/17, 8:29 PM
#25

Nej maskarna ska ju ut för att lägga ägg? Sen kryper dom in igen. Jag skrev att jag sett flera döda maskar som kommit ut när jag varit på toa. Det stod i bipackssedeln att det är äggen som kliar, men jag tror också att det är maskarna. Dock kliar det inte alls fast maskarna varit ute

Honestyisdead
8/19/17, 9:13 PM
#26

Har alla i familjen tagit Vanquin och har ni tagit rätt dos?

Anonym
Anonym
8/19/17, 9:19 PM
#27

Bara jag. Eftersom att vi inte delar säng och jag är gammal nog att hålla bra hygien tyckte inte vc att alla behövde ta om ingen annan fick det igen, eller om jag får det en gång till senare. Så om jag eller någon annan får det senare tar alla medicinen.

Annons:
Honestyisdead
8/19/17, 9:47 PM
#28

Det står att alla i familjen ska ta doserna. Så ni har gjort fel. Dom sprids även via luften. Ni borde läsa informationen ordentligt och följa det.

Anonym
Anonym
8/19/17, 11:19 PM
#29

Så vi har gjort fel som lyssnat på vad hon från vårdcentralen sa? Det beror väl på omständigheterna? Har också läst att alla ska ta det men hon tyckte inte att det behövdes just nu. Det skulle dessutom bli ganska dyrt…

Katti
8/20/17, 7:45 AM
#30

Det är inte ovanligt att människor får mask. Både jag, sambon och flera av barnen har haft det (även när de har varit ganska stora). Dock vid helt olika tillfällen, med flera år mellan. Vi har aldrig behandlat hela familjen, det görs normalt bara om man inte blir av med dem när man behandlar den drabbade, samt när man har små barn. Så maskarna är säkert borta nu!

Förstår att det känns äckligt, men det är verkligen inte en sån stor grej, så ta det lugnt!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

[Devya]
8/20/17, 8:03 AM
#31

#28 Nej, de har inte gjort fel. Hela familjen behöver inte behandlas. Min kille hade mask en gång. Vi sov i samma säng. Han tog medicin och såg till att hålla händerna rena och jag tvättade och städade. Jag fick aldrig mask. Det sprids inte så pass lätt om man tänker på att vara hygienisk.

Honestyisdead
8/20/17, 11:45 AM
#32

Läser man på dass om det medel ts har använt står det klart och tydligt att alla i hushållet ska behandlas.

Jag föredrar att använda mediciner så som det står att de ska användas. Bara dumt att riskera.

[Devya]
8/20/17, 12:11 PM
#33

#32 Dumt att riskera? Det är inte något farligt att få mask. Tycker det är bättre att undvika ta medicin om man nu inte uppvisar symptom. Vi alla tänker väl lite olika om saken.:)

Jag har aldrig haft mask och skulle inte börja ta medicin mot det heller om jag inte hade några symptom.

Att vara hygienisk och hålla det rent i sängen, badrummet, toaletten osv brukar vara tillräckligt.

Honestyisdead
8/20/17, 12:53 PM
#34

#33 Ju fler gånger man använder maskmedeö ju större är risken att det till slut inte dödar masken. Så jag kallar det risk ja.

Man gör som man  vill så klart. Jag följer de råd som finns för att eliminera masken på en gång om det skulle hända mig. Förstår ärligt inte hur man inte kan göra det.

Annons:
Anonym
Anonym
8/20/17, 1:56 PM
#35

#34 Ja, ju fler gånger man använder det är det större risk att dom inte dödar maskarna. Menar du då att alla i familjen ska ta det som inte är smittade? Då är det ju större chans att det inte hjälper när/om dom väl behöver det i framtiden? Vi ska ringa vårdcentralen igen imorgon och be om den receptbelagda medicinen istället. Jag hoppas att den hjälper… Det kommer fortfarande ut massa döda maskar men jag känner att det är någon eller några som fortfarande lever..

tk1971
8/20/17, 2:04 PM
#36

Jag förstår inte vad det är för maskar. Springmask, som du fått tabletter mot, är så små att de knappast syns. Om det kommer ut större maskar är de av nån annan art, och då hjälper inte Vanquin.

Honestyisdead
8/20/17, 2:33 PM
#37

#35 Eftersom du vet att dom inte är smittade förmodar jag att dom testat sig?

#36 Nej jag undrar jag med.

Anonym
Anonym
8/20/17, 3:50 PM
#38

#36 Det är springmask. Dom är ju nästan en centimeter långa så dom är ju inte osynliga? Man ser dom om man kollar på avföringen från nära håll, vilket jag gjorde för att jag ville se att det verkligen tog död på maskarna

Calcifer
8/20/17, 3:55 PM
#39

"Det tar några dygn innan maskarna och larverna är borta

Det tar ungefär ett till ett och ett halvt dygn för Vanquin att passera mag-tarmkanalen och bajset färgas då rött. Tiden kan variera mellan olika personer.

När bajset har fått tillbaka sin vanliga färg har hela dosen passerat mag-tarmkanalen. Det tar oftast några dygn. Då är maskarna och larverna borta, men inte äggen.

Upprepa behandlingen efter två till tre veckor

Eftersom Vanquin inte påverkar äggen behöver man ta läkemedlet en gång till, efter två till tre veckor."

Från 1177. Det är inte så svårt att märka om man fått död på dem eller inte.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Calcifer
8/20/17, 3:56 PM
#40

Under tiden skall du och familjen följa detta:

"Det är viktigt att vara noggrann med hygienen under de två till tre veckor som behandlingen pågår, för att säkert bli av med maskarna och få död på äggen. Det gäller både vuxna och barn:

  • Tvätta händerna noggrant efter toalettbesök och före maten.
  • Använd flytande tvål och ha en egen handduk.
  • Ha kortklippta naglar.
  • Duscha rumpan varje dag och tvätta gärna med flytande tvål.
  • Sov i pyjamas eller tajta byxor.
  • Byt underkläder och pyjamas varje dag.
  • Byt sängkläder ofta.
  • Tvätta smutsiga underkläder och sängkläder så fort som möjligt, helst samma dag som de byts. Äggen dör vid 60 grader Celsius, så tvätta i 60 grader eller i den högsta temperaturen som rekommenderas.
  • Dammsug eller dammtorka gärna badrum och sovrum varje dag så att de ägg som finns i bland annat damm försvinner.
  • Skölj gosedjur flera gånger i vatten. Vattnet ska vara 30 grader eller varmare. Även om äggen inte dör försvinner många ägg i sköljningarna.

Tvätta husdjur om det finns, eftersom äggen kan finnas i djurets päls."


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

tk1971
8/20/17, 4:05 PM
#41

#38: du ska nog inte kolla så noga, om du blir så fixerad vid maskarna. Om du nu har tagit tabletterna, varför inte släppa det nu och lita på att de är döda och borta?

Annons:
Katti
8/20/17, 5:27 PM
#42

#32, konstigt, då har vi inte samma Fass… I min fass  rekommenderas att alla i familjen behandlas samtidigt. Det står ingenting alls om ska! Men det är klart att företaget som lever på att tillverka maskmedel hellre vill att fem personer ska använda deras produkt än en 😛.

Vi är ju flera här i tråden som har haft mask utan att smitta övriga i hushållet. Vid tre tillfällen har vi gjort så i min familj. Vid ett tillfälle smittade jag maken, men då sov vi nakna i samma säng (innan vi visste att någon hade mask).

Och vad menar du med testat sig Hera? Har man mask har man extrem klåda, så snart de kryper ut och börjar lägga ägg, så märker det garanterat!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Calcifer
8/20/17, 5:47 PM
#43

#42 Nä, alla märker inte att de har mask faktiskt. Efter några månader dör de ut på egen hand ungefär så en del går utan behandling och blir ändå av med dem.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Honestyisdead
8/20/17, 5:56 PM
#44

#42 Nej man märker inte alltid.

Därför kan man köpa test såvitt jag vet.

Anonym
Anonym
8/20/17, 7:19 PM
#45

Det kliar inte alls, men det kanske är för att jag märkt dom så tidigt. Kände direkt när första masken började krypa ut och tog medicinen redan nästa dag. Men då fanns det ju såklart redan flera maskar eftersom att honan hade hunnit växa sig stor. Jag har sett flera döda maskar, men känner fortfarande att minst en lever och försöker lägga ägg. Så medlet kan inte dödat alla, såg inte att avföringen blev färgad heller. Vi gör allt man ska göra, tvättar kläder och sängkläder varje dag, dammsuger noga, tvättar händerna med tvål många gånger extra osv. Men jag vet att något lever fortfarande, trots behandling och därför ska vi be om det receptbelagda istället som är lite starkare

Calcifer
8/20/17, 7:49 PM
#46

Ta nu inte detta på fel sätt, men det låter lite som om du är väldigt paranoid över det hela, kanske lite väl paranoid, och då är det lätt att man känner att nä men det har inte fungerat osv fast det har gjort det. Hur länge sedan tog du medicinen? Om du håller god hygien och avvaktar lite och försöker att inte söka så mycket efter maskarna så tror jag du skulle må mycket bättre. Det kan vara obehagligt men farligt är det ju inte.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Anonym
Anonym
8/20/17, 9:49 PM
#47

Jag vill bara bli av med dom.. Är så trött på att behöva städa och byta sängkläder och tvätta kläder varje dag. Nu är det inte längre maskarna i sig som är äckliga utan det är bara jobbigt att dom finns där. Tog medicinen onsdag morgon, om den hade fungerat borde alla varit döda nu. Torsdag och fredag kände jag inget men igårkväll började det krypa igen. Inbillar mig inte för jag trodde verkligen att dom var borta, vilket dom inte är

Lona
8/20/17, 11:11 PM
#48

#42, Beror på om du läser FASS för allmänheten eller för vårdpersonal.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Maria
8/21/17, 8:06 AM
#49

#48 Vad jag kan se så står det rekommenderas i båda FASS.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Anonym
Anonym
8/21/17, 10:27 PM
#50

Nu kommer det ut klumpar med döda maskar, inte så fräscht men skönt att dom är döda iallafall. Men det är fortfarande några som lever så vi ska be om det receptbelagda istället

Anonym
Anonym
8/23/17, 9:30 PM
#51

#32 Läser man på dass

säger du - ja det kanske man gör 😃

Anonym
Anonym
8/23/17, 9:30 PM
#52

#32 Läser man på dass

säger du - ja det kanske man gör 😃

Honestyisdead
8/24/17, 12:39 AM
#53

Haha fass ska det stå

Anonym
Anonym
9/17/17, 9:56 PM
#54

Det har gått en månad och dom är fortfarande inte borta.. En tablett vermox ska döda alla enligt bruksanvisningen. Jag har tagit totalt 12 tabletter sen jag fick dom. Har lika många till hemma som jag ska fortsätta ta men jag håller på att bli tokig.. En tablett och sen ska det vara klart, jag har tagit 12 (!!)

Maria
9/17/17, 9:58 PM
#55

Hur vet du att de inte är borta?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Anonym
Anonym
9/17/17, 10:30 PM
#56

Jag känner att maskarna rör sig när jag suttit still en längre stund eller legat under ett täcke så att det blir varmt. Har inte känt dom på några dagar men nu är dom tillbaka igen

Honestyisdead
9/17/17, 11:00 PM
#57

Gå till en läkare för undersökning. Stoppa inte i dig fler tabletter.

Anonym
Anonym
9/17/17, 11:33 PM
#58

#57 Dom är utskrivna på recept så är inget farligt. Tycker bara att dom borde fungerat tidigare eftersom att det ska räcka med bara en enligt bruksanvisningen. Har fått 30 st utskrivna. Ska ta alla men tycker att det är konstigt att det inte hjälpt efter 12 st

[Thiah]
9/18/17, 12:25 AM
#59

Kan det vara hjärnan nu som spökar med dig? Att du känner dem fast dom inte är där?

Calcifer
9/18/17, 12:54 AM
#60

Du ska inte ta alla om du fortfarande har symptom, om du nu är säker på att du verkligen har dem fortfarande, kontakta läkare först.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Devya]
9/18/17, 7:40 AM
#61

Låter lite väl otroligt. Kan det vara så att du egentligen inte har mask utan Svamp istället? Låt en läkare titta så får du svaret på vad det är direkt.

Honestyisdead
9/18/17, 8:32 AM
#62

#58 Ursäkta mig men va?

Om man ska ta 1 får man ju knappast 30 utskrivna. Tycker du ska sluta skriva här nu och uppsöka läkare. Något är fel.

 Om det är att du ljuger för oss eller om du har problem på riktigt vet jag inte. Men den enda som kan hjälpa dig är en läkare som gör en undersökning. För mask lär inte vara ditt problem.

Låser tråden nu. Lycka till.

Annons:
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: