Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 1241 ggr
Anonym
Anonym
2017-08-05 21:30

Herpes i underlivet

Frågar åt en vän men vill vara anonym ändå. Min stackars kompis har fått herpes i underlivet och nu är hen så orolig att hen aldrig mer kommer kunna ha sex utan kondom (med framtida partner etc., ifall de ska göra barn m.m). Är det så? Jag själv har herpes på munnen och då smittar man ju inte under tiden man inte har utslagen. Någon som vet hur det funkar?

Annons:
500
2017-08-05 23:00
#1

https://www.1177.se/Kronoberg/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Herpes-i-underlivet/ Enligt vårdguiden är inte kondom något säkert skydd mot Herpes. Men det står även att det smittar som mest då man har sår eller blåsor, så jag antar att det betyder att det kan smitta även då man inte har det? Jag har bara blivit testad för herpes men det visade sig att jag inte hade det. Det gynekologen sa till mig när jag skulle ta provet var ungefär att det inte var så farligt som det kändes just då. Men han kanske försökte lugna mig det vet jag inte.

Anonym
Anonym
2017-08-05 23:49
#2

#1 Jag har också läst detta men jag undrar om det verkligen stämmer? Supermånga har ju herpes i underlivet - kan de aldrig längre ha sex utan kondom?? Fruktansvärt ju, om man nu vill ha barn då.

[Melbun]
2017-08-06 00:25
#3

Man kan ha en aktiv infektion och sprida smittan vidare utan att ha synliga utslag så det smittar inte bara då du har sår men det är inte alls lika vanligt. Däremot är det ju inte superbra med genitala utslag för nära inpå förlossning men det går att lösa :) Många människor bär på herpes typ 1 och 2 utan att veta om det då de aldrig får några besvär av det.  Tror inte man behöver göra en väldigt stor sak av det så länge man är överens med sin partner. Kan ju vara bra att ta det lite försiktigt under tiden man har utslag men tycker absolut inte att det är en anledning att alltid ha kondom i ett fast förhållande. (Om nu inte ena eller båda vill det)

Anonym
Anonym
2017-08-06 01:28
#4

#3 Jag förstår att man inte ska ha sex utan kondom när man har ens det minsta utslag, utan jag pratar ju bara om när man verkligen inte har några utslag alls. Visst borde man kunna ha sex utan kondom? =) Precis!

Honestyisdead
2017-08-06 07:32
#5

Man kan bli smittad även om personen inte har utbrott. Och kondom skyddar inte tyvärr. 

Men har man sex när man inte har utbrott och använder kondom är risken mindre.  Bara man är ärlig om det.

Anonym
Anonym
2017-08-08 19:32
#6

#5 Jo, jag har också läst det men jag undrar verkligen om det är så… Vore ju helt sjukt i så fall, om personer med herpes aldrig mer kan ha sex utan kondom. Fick höra idag av min kompis att hennes läkare i alla fall sa att kvinnor inte smittar om de inte har utslagen - det var större chans för män.

Annons:
[Devya]
2017-08-09 07:35
#7

Ehm, var har du läst att man aldrig kan vara utan kondom om man har herpes där nere? Det är ju upp till paret hur de gör och herpes kan partnern få trots kondom. Om man har one nights stand så kom för guds skull ihåg att personen behöver inte säga om denne faktiskt har herpes. Ingen anmälpliktig könssjukdom. Så använd alltid kondom även om det är ingen garanti för att ni inte kan få herpes eller kondylom för den delen.

Honestyisdead
2017-08-09 07:54
#8

#6  Man KAN smitta. Men risken är mindre.

Och som sagt skyddar inte kondom alltid heller.

Anonym
Anonym
2017-08-09 15:00
#9

#7 "Herpes i underlivet överförs främst genom sexuell kontakt. Det är mycket svårt att undvika att viruset överförs vid kontakt mellan hud och slemhinnor mellan personer som har sex. Viruset sprids lättast när du har blåsor och sår. Men de allra flesta får herpes av någon som inte har några symtom alls." - 1177

Då tolkar jag det som att man alltid behöver kondom eftersom man kan smitta trots att man inte har symptomen… Tycker det känns så osannolikt bara ju, för supermånga har herpes. Tycker så synd om min kompis 😕 Jo, har också förstått att man kan få herpes trots kondom vilket ju bara gör situationen ännu jobbigare. Men bra sagt det där med anmälningsplikt!!! Det är det ju faktiskt inte. Det ska jag säga till henne!

#8 :)

Honestyisdead
2017-08-09 16:23
#10

#9 Osannolikt Hur? Det är ju just därför det är så vanligt.

Anonym
Anonym
2017-08-09 20:16
#11

#10 Jag är chockad över att det smittar när man inte har symptomen.

Annielle
2017-08-09 20:57
#12

Ja, jag är också chockad över att det smittar utan personen man blir smittad av har symptom, men min syrra har blir smittad och hon visste i alla fall inte om att han hade det som hon var med och kunde ju inte se det heller så…

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Anonym
Anonym
2017-08-09 21:06
#13

#12 Personen som min kompis fick det av hade heller inga symptom :( …

Annons:
[Devya]
2017-08-10 10:46
#14

#9 Sen kan man ju komma ihåg att många bär på viruset men uppvisar aldrig några symptom eller kanske får det en gång och sen aldrig igen. Viruset finns dock alltid där oberoende och de som har otur blir smittade och får jämt och ständigt symptom. Jag vet av par där ena har herpes men de har ändå sex utan kondom eftersom de ansåg det vara oundvikligt. Partnern skulle rimligtvis ha fått det trots kondomanvändning med tanke på alla år de har varit tillsammans. Inte alla tar det så hårt det här med herpes, speciellt om de älskar varandra.

Upp till toppen
Annons: