Annons:
Etikettfysisk-hälsa
Läst 769 ggr
Excutingsong
2017-07-25 01:44

Blodpropp?

Åkte in akut för tryck i huvudet, stramar i ena vaden och svårt att andas. Ekg och hjärnröntgen gjordes. Hjärtat slog lite fort och andningen var jobbig. Benet spände och värkte. Det togs då ett d-dimér prov, blodprov. Läkaren sa sedan att detta var negativt och uteslöt propp. Men är det verkligen så enkelt? Hur säkert är d-dimér? Har fortfarande vidrigt ont i benet och nu även låret. Vaden är lite större än den andra men det har den alltid varit. Dock är jag öm när jag känner, spänd och stum typ. Inte ont när jag går och inte röd.. Nån kunnig?

Annons:
Maria
2017-07-25 08:00
#1

Jag tycker du ska lita på läkaren.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Splatter
2017-07-27 00:34
#2

D-dimerer uppstår när kroppen bryter ned en blodpropp (fibrinolys). De finns endast vid det tillfället, så om du inte har några d-dimerer så har du inte någon blodpropp att tala om.

https://sv.wikipedia.org/wiki/D-dimer

Excutingsong
2017-07-27 01:21
#3

D dimer kan ge utslag vid tillexempel en infektion eller liknande. Utan att propp kan påvisas. Det jag vill veta är om även ett d dimer som är negativt kan vara fel?

Maria
2017-07-27 06:59
#4

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: