Annons:
Etikettfysisk-hälsa
Läst 910 ggr
powerade
7/13/17, 9:15 PM

Munskölj?

Vilket munskölj rekommenderar ni? Har provat flux tycker man blir slemmig i munnen efteråt. Har tungpiercing så den får inte vara för stark, vad har ni provat och vad tycker ni jämfört med något annat?

Annons:
emeliiiiieee
7/13/17, 9:56 PM
#1

jag kör bara med Dentan. Bästa enligt mig och tungpiercingen blir inte alls irriterad av den

Aleya
7/13/17, 10:03 PM
#2

Helst ingen munskölj. Varför? För det utplånar alla bakterier i munnen och man får obalans av det i floran. Vill jag skölja munnen så tar jag en dutt av tandkrämen lite vatten och snurrar runt. Mitt råd om man vill ha balans i munnen och dess bakterier.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Honestyisdead
7/13/17, 10:04 PM
#3

Jag har bara testat flux och listerine. Listerine köper jag aldrig igen. Var smärtsamt.

Är nöjd med den blåa flux. Känner mig inte slemmig.

Fransu
7/13/17, 10:16 PM
#4

Dentan för tändernas skull.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

powerade
7/14/17, 6:12 AM
#5

#2 då mina tänder är rätt dåliga och får hål även om jag försöker ta hand om dem så är ju flour bra att skölja med. Vilket tandläkaren också rekommenderar för tändernas skull:)

Maria
7/14/17, 7:13 AM
#6

Jag har också hört att man får obalans i magfloran av all munskölj. Det är visserligen bra för tänderna men som sagt inte bra för övrigt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Aleya
7/14/17, 11:23 AM
#7

#5 och tandläkare har försökt att få mig att börja med munskölj. Men min mun klarar inte av det. Bara svider och dålig andedräkt som följd. Men visst. Om du tror att det ger dig bättre tandhälsa så får du använda det. Men det snarare förstör hela floran i munnen. Och av det kan man få sämre tänder och så blir det en ond cirkel.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

powerade
7/14/17, 2:34 PM
#8

#7 fast det kan vara värt att testa istället för att få hål i dom som jag snart har och har lagat nästan alla tänderna:))) Vad annars har du för tips? Kanske tappa tänderna?

Aleya
7/14/17, 3:00 PM
#9

#8 lät mindre kul. Tja jag har hört att kokosolja kan funka. Kanske värt att testa. ta en matsked kokosolja och låt jobba i munnen under 10-15 min. Spotta sedan och avsluta med att borsta tänderna.(kopierat från life.se)

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Fransu
7/14/17, 3:19 PM
#10

Fluor är väl inte bakteriedödande? Dentan är ju fluor och jag har det på recept och sköljer en gång om dagen. Men det är inget munskölj som gör att man får friskare andedräkt som exempelvis Listerine, utan det används endast för att skydda tänderna.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

[Thiah]
7/14/17, 4:20 PM
#11

#6 kan väl bara hända om man sväljer? Jag sväljer aldrig munsköljen.

Maria
7/14/17, 4:33 PM
#12

#11 Nej men jag gissar att en liten del ändå kommer in i systemet så att säga. Man sköljer ju inte munnen med rent vatten efter munskölj.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annielle
7/14/17, 5:49 PM
#13

Matsmältningen börjar för övrigt i munnen och mycket tas upp direkt i munnen, det finns ju till exempel B-12 vitamin som man sprayar i munnen just för att det tas upp bra just i munnen.

Det var för övrigt nyligen en tandläkare som  frågade mig om jag använde munskölj av något slag, vilket jag ju bestämt nekade till eftersom jag inte gör det, men där emot använder jag tungskrapa, hon tyckte egentligen inte att jag skulle använda det heller på grund av att det är viktigt att behålla goda bakterier i munnen precis som i tarmen. Men munskölj/munvatten avrådde hon bestämt i från.

Förstår att du inte vill ha fler hål i tänderna, men hur äter och dricker du? 

Äter du regelbundna måltider utan att småäta mellan? Skippar att dricka sådant som innehåller socker mellan måltiderna till exempel?

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
powerade
7/14/17, 7:04 PM
#14

#13 hinner ej småäta så mycket. Äter frukost sen frukt eller så till fika lunch sen fika den middag åså kanske jag äter nått på kvällen Så inget direkt småäta

Aleya
7/14/17, 7:56 PM
#15

#14 hur mycket frukt äter du? Och borstar du tänderna direkt efter du ätit frukt? För det är dels socker i frukt och sedan så sliter det mer på tänderna att borsta tänderna direkt efter man ätit frukt och särskilt apelsin. För emaljen är mer "uppluckrad" efter att man ätit just exempelvis frukt.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

powerade
7/14/17, 9:34 PM
#16

#15 2 frukter per dag ca och det är vid 9 och 14 så nej borstar inte tänderna efteråt

[Tuulikki]
7/15/17, 4:11 AM
#17

Jag använder Flux för barn. Tycker jag blir slemmig i munnen om jag inte sköljer tillräckligt länge, men om jag sköljer noggrant känns det bara fräscht efteråt.

powerade
7/15/17, 6:12 AM
#18

#17 kanske får prova lite extra länge å se om det blir skillnad

powerade
7/15/17, 6:12 AM
#19

#17 kanske får prova lite extra länge å se om det blir skillnad

[Devya]
7/15/17, 6:53 AM
#20

Jg använde munskölj, tanstråd samt borstade tänderna tre ggr per dag i flera år vilket hade tydligen dålig effekt på mina tänder och min mun. Fick verkligen inte mindre hål utan tycktes bara få mer problem. Hade dessutom problem med att vara otroligt torr i munnen dygnet runt och värst var det om nätterna då man skulle sova. Jag trodde jag hade fått någon sjukdom! Jag gjorde research på nätet och folk sa att man skulle inte använda munskölj. Jag slutade med det och vips efter ett par dagar var min mun ok igen! Tänk er att behöva gå till sängs med tuggummi i munnen för att få igång salivproduktion lite. OCH muntorthet ökar faktiskt risken för hål i tänderna! Därför hade jag så mycket problem med mina tänder under den perioden. Munskölj = minskad salivproduktion = hål i tänderna. Något man alltså bör hålla i åtanke. Ingen tandläkare nämnde att sådana här problem kunde uppstå och det beror på att de är i samverkan med dessa bolag som tillverkar munskölj så tänk på det lite. :)

Annons:
Annielle
7/15/17, 9:26 AM
#21

Jag har aldrig använt munskölj, borstar endast tänderna 1 gång om dagen, ( nä, jag har inte dålig andedräkt för det) använder tandtråd och har inte haft några hål i tänderna på över 10 år trots att jag är lite muntorr dessutom.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Aleya
7/15/17, 9:33 AM
#22

Jag som Annielle har inte heller använt munskölj och har haft ett hål i hela mitt liv.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annielle
7/15/17, 9:39 AM
#23

En annan grej som är värt att nämna är att skölja munnen med vanligt vatten efter varje måltid både för att minska risken för hål och syraskador på tänderna, det tar dessutom två timmar efter en måltid innan tänderna har återfått sitt "skydd" så man bör tänka på att tidigast äta två timmar efter att man åt sist (min tandläkare har sagt åt mig detta, troligtvis extra viktigt när man har syraskadade tänder som mig)

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Honestyisdead
7/15/17, 9:40 AM
#24

Man får inte glömma att alla har olika tåliga tänder. En del får aldrig hål trots dålig munhygien och andra får massa hål trots bra munhygien.

Halvdansken
7/15/17, 3:03 PM
#25

Borstar tänderna 2 gånger per dag med standard flourtandkräm, använder tandtråd nästan alltid när jag ätit, har andrig använt munskölj. Har inte haft hål i tänderna på 30 år eller nåt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annielle
7/15/17, 3:41 PM
#26

Det är bra att dricka vatten mellan måltiderna också, en mun som är mer återfuktad drabbas inte lika lätt av hål.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Upp till toppen
Annons: