Fysisk hälsa

Somna snabbare

2017-07-11 01:01 #0 av: Snuffles

Vad kan man göra för att det ska bli lättare att somna på kvällen? Jag har jättesvårt för att komma till ro när jag ska sova, ligger och vrider på mig, kollar mobilen och tänker massor. Ibland är det så jobbigt att somna så jag struntar i det och går upp istället, sen sover jag inte förrän nästa natt.

Anmäl
2017-07-11 01:13 #1 av: PuffBuck

Ärligt talat så är det enda som hjälper mig ibland steg 1 ångestdämpande (även allergimedicin). Lergigan eller Atarax. Annars kan man ju få melatonin och dylikt utskrivet. Du kanske ska börja med att pröva något som heter Valerina Natt som är gjort på vänderot.

http://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=20090224000492

För dig och andra som läser: Jag tycker inte att någon ska slänga sig på Lergigan eller Atarax hur som helst, men jag har själv grova sömnproblem och ibland sömnstörningar och känner att jag inte blir tagen på allvar. Det är alltid "Jamen lägg dig i tid bara!" och "Sluta håll på med mobil/dator innan!" men det är inte det som är problemet.

Demonfox dude on the prowl! (^•v•^)/)

MÅR DU FÖRJÄVLIGT? SKRIV TILL MIG! DET FÅR HANDLA OM VAD SOM HELST OCH DET STANNAR MELLAN OSS.

Anmäl
2017-07-11 01:51 #2 av: lizton

#0 Mörkläggningsgardiner är jättebra. Det är viktigt att det är mörkt i sovrummet. Gärna kallt också. Jag känner en som alltid sover med en mörk ögonbindel och öronproppar. Öronproppar tycker jag är bra så slipper man vakna av biljud, dörrar som smäller igen etc Jag vaknar alltid av väckarklockan trots öronproppar.

Den bästa insomninghjälp därutöver är katten. Inget går upp mot att gosa med  en spinnande trött katt. Det är så avslappnande och jag somnar tvärt. När jag vaknar har kisse oftast gått, men det gör inget. Han är det bästa sömnpillret. 

Annars dagsljus på morgonen/dagen, men så lite artificiellt ljus som möjligt på kvällen. Ingen dator/TV sent. En bok är bra. Inget kaffe eller te  efter klockan 15. 

Anmäl
2017-07-11 15:22 #3 av: PuffBuck

#2 Där sa du något! Jag har det alltid öppet och har mörkläggande rullgardiner. Ljuset stör mig massor. Kan även intyga om katten. När han lägger sig tätt intill och man klappar honom så är det godnatt senSkrattar

Visst har du en hund TS? Fast du kanske inte vill ha honom i sängen.

Och nu fick du det att spinna lite mer. Det finns ju olika örtteer som är till just för att hjälpa en komma ner i varv och somna. Det finns något i normalpris som heter kvällsro. Smakar mynta, vill jag minnas.

Demonfox dude on the prowl! (^•v•^)/)

MÅR DU FÖRJÄVLIGT? SKRIV TILL MIG! DET FÅR HANDLA OM VAD SOM HELST OCH DET STANNAR MELLAN OSS.

Anmäl
2017-07-11 16:44 #4 av: Hera

Fysisk aktivitet, undvika tv, mobil och liknande innan man ska sova, inget koffein (Cola, kaffe och te med koffein), lyssna gärna på lugn musik och testa skriv lite om tex din dag eller vad du känner.

Gå upp tidigt var dag så du får förmiddags och dagsljus.  Då ställer kroppen sig rätt. Det gäller även om det är mulet och regnar.

Anmäl
2017-07-11 18:20 #5 av: pyromanen

Se till att vistas utomhus några timmar varje dag och motion varje dag i alla fall någon halvtimme. Håll samma lägg-och stiga upp tider varje dag. Inga datorer eller telefoner sista två timmar innan läggdags och inte heller motion eller annan intensiv aktivitet sista par timmar innan sovdags och inte några stora måltider sent heller. inga telefoner eller datorer i sovrummet. lugn miljö i sovrummet, tyst, svalt, mörkt.

Anmäl
2017-07-11 19:11 #6 av: Katti

Neurol är ett billigt milt lugnande medel. Bra att prova innan man eventuellt går på starkare preparat! 

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Kennel Min Bästa Vän & Skullebo kaningård

Anmäl
2017-07-11 20:29 #7 av: PuffBuck

#6 Neurol är liksom Valerina Natt gjort på vänderot, fast Valerina innehåller lite annat också. Vilket är billigast? Tror faktiskt aldrig att jag sett NeurolGlad

Demonfox dude on the prowl! (^•v•^)/)

MÅR DU FÖRJÄVLIGT? SKRIV TILL MIG! DET FÅR HANDLA OM VAD SOM HELST OCH DET STANNAR MELLAN OSS.

Anmäl
2017-07-11 22:01 #8 av: Sarafiaklara

När jag har svårt att somna för att jag ligger och tänker på en massa saker brukar jag köra nån form av räkneövning. Exempelvis räkna ner från 1000 till 0 och varje gång jag tappar bort mig eller räknar fel måste jag börja om från 1000. Det är tråkigt och kräver viss koncentration vilket gör att jag somnar.

Anmäl
2017-07-11 22:01 #9 av: pyromanen

Tycker det är lite läskigt att rekommendera mediciner direkt. Känns som sunt förnuft att först försöka utan, med vwttiga vardagsvanor.

Anmäl
2017-07-11 22:06 #10 av: Herveaux

Jag kan ha väldigt svårt att komma till ro när jag lägger mig, fastnar lätt i grubbel och så går timmarna... Gäspar

Det som alltid funkar för mig är att lyssna på ljudbok. Närmare bestämt Harry Potter-serien uppläst av Stephen Fry, hans röst har en otroligt lugnande inverkan på mig och jag älskar böckerna (kan dom väl snart utantill..) så det är lätt att fokusera på historien. Somnar på 5-20min.

Värt att prova?

// Harley
Sajtvärd Star Stable iFokus
Medarbetare Hundar iFokus
"Your differences make you important and special"

Anmäl
2017-07-12 01:07 #11 av: Duvethon

Hej.
Jag har haft liknande problem och har testat det mesta. Atarax är lugnande och gjorde visserligen att jag somnade snabbt, men biverkningarna var inte trevliga. Dagen efter var jag i en "bubbla", extremt trött och kunde inte gå ut alls. Av den anledningen avråder jag medicin, testa andra saker.
Mitt tips till dig är att gå in på youtube och sök på "guided sleep meditation". Detta gjorde mig mycket avslappnad och gjorde inte enbart att jag somnade fortare, jag fick en betydligt bättre sömn. Sätt på dig ett par hörlurar och hitta ett klipp som du gillar och helst med en röst som du finner behaglig. I de flesta klipp ingår en del andningsövningar, trevliga bakgrundsljud och en bra guidning. Återkom gärna när du testat detta. Mvh

Anmäl
2017-07-12 06:25 #12 av: Maria

Jag brukar vara bra på att sova men har perioder med stora svårigheter.

Med åren så har jag lär mig att slappna av och inte bli så stressad över att jag inte somnar. Jag ligger kvar och funderar på trevliga minnen och tänker att kroppen faktiskt vilar även om jag inte sover. 

Det gör hela situationen lite lättare och jag är inte lika trött dagen efter en sådan "funderar-natt" som en natt där jag vridigt mig tusen gånger och stressat för att jag inte kan sova.

/Maria

 

Anmäl
2017-07-12 18:50 #13 av: Halvdansken

Magnesium är lugnande, finns på apoteket.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Anmäl
2017-07-14 23:48 #14 av: PuffBuck

#9 Därav: För dig och andra som läser: Jag tycker inte att någon ska slänga sig på Lergigan eller Atarax hur som helst, men jag har själv grova sömnproblem och ibland sömnstörningar och känner att jag inte blir tagen på allvar.

Vänderot är naturligt. Inte konstigare än örtte. Det är ju inte som att jag säger "Ta mediciner med massa biverkningar, för det är det enda som funkar".

Sedan så har ju inte TS svarat så vi vet ju inte vad hen har prövat.

*salty* Ja, jag tog åt mig eftersom jag gett en förklaring just för att inte behöva läsa det du skrevSkämtar

Demonfox dude on the prowl! (^•v•^)/)

MÅR DU FÖRJÄVLIGT? SKRIV TILL MIG! DET FÅR HANDLA OM VAD SOM HELST OCH DET STANNAR MELLAN OSS.

Anmäl
2017-07-15 09:50 #15 av: Snuffles

Tack för alla svar! Jag har sovit bra 2 nätter i rad nu, har börjat med att inte ha mobilen i sängen för den var ett stort orosmoment för mig, och sen läser jag mig till sömns.

Anmäl
2017-07-15 10:04 #16 av: Hera

#15 Vad bra :)

Anmäl
2017-07-15 16:37 #17 av: PuffBuck

Åh vad skönt, Snuffles!Tummen upp

Demonfox dude on the prowl! (^•v•^)/)

MÅR DU FÖRJÄVLIGT? SKRIV TILL MIG! DET FÅR HANDLA OM VAD SOM HELST OCH DET STANNAR MELLAN OSS.

Anmäl
2017-07-16 19:08 #18 av: Magrat

#10 Nämen, jag gör precis som du Harry Potter med Stephen Fry. Gjort i flera år nu =P

TS: Och det i kombination med, mörker, öppet fönster, några promenader om dagen och medicin gör att jag sover.

Däremot vill jag varna, jag får vanebildande insomningsmedicin som jag absolut inte får ta varje dag (håller mig till fem i veckan och skippar på helgerna) då det är enormt beroendeframkallande. Har trots det fått det sedan jag var tretton och peppar, peppar så fungerar dem än. Sedan har jag tilläggsmedicin för att få bibehållen sömn, men mediciner är absolut inte första valet. Tycker du är klok som lägger undan telefonen och läser dig till sömns. Böcker och ljudböcker som tar en någon annanstans är ofta gott för sömnen =)

//  Leona

Anmäl
2017-07-16 19:22 #19 av: VeilofElysium

Har alltid haft problem att sova, utom när jag knaprade ångestdämpande vilket är lite knas.. För även när jag varit mentalt ok så rör det sig 120 tankar i mitt huvud när jag ska sova, oftast positiva. Har provat KBT funkade sisådär tror jag ökade mitt vanliga sömnmönster på 4 timmar till 5,5. Det som hjälpt mig mest är faktiskt att sova bredvid min pojkvän han gör att jag blir lugn och avslappnad och tänker inte på annat än hur härligt jag har det och hur fin han är så somnar jag. Misstänker att mina sömnproblem handlade mycket om oro och ångest även när jag trott att jag varit "frisk". 

Sova svalt kan hjälpa väldigt bra också och att ha mobilen en bit ifrån sig. Brukar ha den på skrivbordet som ligger en bit från sängen. 

Anmäl
2017-07-22 16:05 #20 av: Kyllan56

Jag djupandas. Drar ett djupt andetag ända ner i buken och andas ut, båda genom näsan. Då somnar jag alltid.

Om man under dagen inte andas "rätt" kan kroppen lida av syrebrist och man kan få svårare att sova. Att koncentrera sig på andningen ger både ett lugn och en syremättnad.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.