Annons:
Etikettfysisk-hälsa
Läst 1442 ggr
Snuffles
2017-07-11 01:01

Somna snabbare

Vad kan man göra för att det ska bli lättare att somna på kvällen? Jag har jättesvårt för att komma till ro när jag ska sova, ligger och vrider på mig, kollar mobilen och tänker massor. Ibland är det så jobbigt att somna så jag struntar i det och går upp istället, sen sover jag inte förrän nästa natt.

Annons:
[AnimeV4]
2017-07-11 01:13
#1

Ärligt talat så är det enda som hjälper mig ibland steg 1 ångestdämpande (även allergimedicin). Lergigan eller Atarax. Annars kan man ju få melatonin och dylikt utskrivet. Du kanske ska börja med att pröva något som heter Valerina Natt som är gjort på vänderot.

http://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=20090224000492

För dig och andra som läser: Jag tycker inte att någon ska slänga sig på Lergigan eller Atarax hur som helst, men jag har själv grova sömnproblem och ibland sömnstörningar och känner att jag inte blir tagen på allvar. Det är alltid "Jamen lägg dig i tid bara!" och "Sluta håll på med mobil/dator innan!" men det är inte det som är problemet.

lizton
2017-07-11 01:51
#2

#0 Mörkläggningsgardiner är jättebra. Det är viktigt att det är mörkt i sovrummet. Gärna kallt också. Jag känner en som alltid sover med en mörk ögonbindel och öronproppar. Öronproppar tycker jag är bra så slipper man vakna av biljud, dörrar som smäller igen etc Jag vaknar alltid av väckarklockan trots öronproppar.

Den bästa insomninghjälp därutöver är katten. Inget går upp mot att gosa med  en spinnande trött katt. Det är så avslappnande och jag somnar tvärt. När jag vaknar har kisse oftast gått, men det gör inget. Han är det bästa sömnpillret. 

Annars dagsljus på morgonen/dagen, men så lite artificiellt ljus som möjligt på kvällen. Ingen dator/TV sent. En bok är bra. Inget kaffe eller te  efter klockan 15.

[AnimeV4]
2017-07-11 15:22
#3

#2 Där sa du något! Jag har det alltid öppet och har mörkläggande rullgardiner. Ljuset stör mig massor. Kan även intyga om katten. När han lägger sig tätt intill och man klappar honom så är det godnatt sen😃

Visst har du en hund TS? Fast du kanske inte vill ha honom i sängen.

Och nu fick du det att spinna lite mer. Det finns ju olika örtteer som är till just för att hjälpa en komma ner i varv och somna. Det finns något i normalpris som heter kvällsro. Smakar mynta, vill jag minnas.

Honestyisdead
2017-07-11 16:44
#4

Fysisk aktivitet, undvika tv, mobil och liknande innan man ska sova, inget koffein (Cola, kaffe och te med koffein), lyssna gärna på lugn musik och testa skriv lite om tex din dag eller vad du känner.

Gå upp tidigt var dag så du får förmiddags och dagsljus.  Då ställer kroppen sig rätt. Det gäller även om det är mulet och regnar.

pyromanen
2017-07-11 18:20
#5

Se till att vistas utomhus några timmar varje dag och motion varje dag i alla fall någon halvtimme. Håll samma lägg-och stiga upp tider varje dag. Inga datorer eller telefoner sista två timmar innan läggdags och inte heller motion eller annan intensiv aktivitet sista par timmar innan sovdags och inte några stora måltider sent heller. inga telefoner eller datorer i sovrummet. lugn miljö i sovrummet, tyst, svalt, mörkt.

Katti
2017-07-11 19:11
#6

Neurol är ett billigt milt lugnande medel. Bra att prova innan man eventuellt går på starkare preparat!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
[AnimeV4]
2017-07-11 20:29
#7

#6 Neurol är liksom Valerina Natt gjort på vänderot, fast Valerina innehåller lite annat också. Vilket är billigast? Tror faktiskt aldrig att jag sett Neurol🙂

Sarafiaklara
2017-07-11 22:01
#8

När jag har svårt att somna för att jag ligger och tänker på en massa saker brukar jag köra nån form av räkneövning. Exempelvis räkna ner från 1000 till 0 och varje gång jag tappar bort mig eller räknar fel måste jag börja om från 1000. Det är tråkigt och kräver viss koncentration vilket gör att jag somnar.

pyromanen
2017-07-11 22:01
#9

Tycker det är lite läskigt att rekommendera mediciner direkt. Känns som sunt förnuft att först försöka utan, med vwttiga vardagsvanor.

Herveaux
2017-07-11 22:06
#10

Jag kan ha väldigt svårt att komma till ro när jag lägger mig, fastnar lätt i grubbel och så går timmarna… 😴

Det som alltid funkar för mig är att lyssna på ljudbok. Närmare bestämt Harry Potter-serien uppläst av Stephen Fry, hans röst har en otroligt lugnande inverkan på mig och jag älskar böckerna (kan dom väl snart utantill..) så det är lätt att fokusera på historien. Somnar på 5-20min.

Värt att prova?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Duvethon
2017-07-12 01:07
#11

Hej. Jag har haft liknande problem och har testat det mesta. Atarax är lugnande och gjorde visserligen att jag somnade snabbt, men biverkningarna var inte trevliga. Dagen efter var jag i en "bubbla", extremt trött och kunde inte gå ut alls. Av den anledningen avråder jag medicin, testa andra saker. Mitt tips till dig är att gå in på youtube och sök på "guided sleep meditation". Detta gjorde mig mycket avslappnad och gjorde inte enbart att jag somnade fortare, jag fick en betydligt bättre sömn. Sätt på dig ett par hörlurar och hitta ett klipp som du gillar och helst med en röst som du finner behaglig. I de flesta klipp ingår en del andningsövningar, trevliga bakgrundsljud och en bra guidning. Återkom gärna när du testat detta. Mvh

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Maria
2017-07-12 06:25
#12

Jag brukar vara bra på att sova men har perioder med stora svårigheter.

Med åren så har jag lär mig att slappna av och inte bli så stressad över att jag inte somnar. Jag ligger kvar och funderar på trevliga minnen och tänker att kroppen faktiskt vilar även om jag inte sover. 

Det gör hela situationen lite lättare och jag är inte lika trött dagen efter en sådan "funderar-natt" som en natt där jag vridigt mig tusen gånger och stressat för att jag inte kan sova.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Halvdansken
2017-07-12 18:50
#13

Magnesium är lugnande, finns på apoteket.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
[AnimeV4]
2017-07-14 23:48
#14

#9 Därav: För dig och andra som läser: Jag tycker inte att någon ska slänga sig på Lergigan eller Atarax hur som helst, men jag har själv grova sömnproblem och ibland sömnstörningar och känner att jag inte blir tagen på allvar.

Vänderot är naturligt. Inte konstigare än örtte. Det är ju inte som att jag säger "Ta mediciner med massa biverkningar, för det är det enda som funkar".

Sedan så har ju inte TS svarat så vi vet ju inte vad hen har prövat.

*salty* Ja, jag tog åt mig eftersom jag gett en förklaring just för att inte behöva läsa det du skrev😉

Snuffles
2017-07-15 09:50
#15

Tack för alla svar! Jag har sovit bra 2 nätter i rad nu, har börjat med att inte ha mobilen i sängen för den var ett stort orosmoment för mig, och sen läser jag mig till sömns.

Honestyisdead
2017-07-15 10:04
#16

#15 Vad bra :)

[AnimeV4]
2017-07-15 16:37
#17

Åh vad skönt, Snuffles!👍

Magrat
2017-07-16 19:08
#18

#10 Nämen, jag gör precis som du Harry Potter med Stephen Fry. Gjort i flera år nu =P

TS: Och det i kombination med, mörker, öppet fönster, några promenader om dagen och medicin gör att jag sover.

Däremot vill jag varna, jag får vanebildande insomningsmedicin som jag absolut inte får ta varje dag (håller mig till fem i veckan och skippar på helgerna) då det är enormt beroendeframkallande. Har trots det fått det sedan jag var tretton och peppar, peppar så fungerar dem än. Sedan har jag tilläggsmedicin för att få bibehållen sömn, men mediciner är absolut inte första valet. Tycker du är klok som lägger undan telefonen och läser dig till sömns. Böcker och ljudböcker som tar en någon annanstans är ofta gott för sömnen =)

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

VeilofElysium
2017-07-16 19:22
#19

Har alltid haft problem att sova, utom när jag knaprade ångestdämpande vilket är lite knas.. För även när jag varit mentalt ok så rör det sig 120 tankar i mitt huvud när jag ska sova, oftast positiva. Har provat KBT funkade sisådär tror jag ökade mitt vanliga sömnmönster på 4 timmar till 5,5. Det som hjälpt mig mest är faktiskt att sova bredvid min pojkvän han gör att jag blir lugn och avslappnad och tänker inte på annat än hur härligt jag har det och hur fin han är så somnar jag. Misstänker att mina sömnproblem handlade mycket om oro och ångest även när jag trott att jag varit "frisk". 

Sova svalt kan hjälpa väldigt bra också och att ha mobilen en bit ifrån sig. Brukar ha den på skrivbordet som ligger en bit från sängen.

Kyllan56
2017-07-22 16:05
#20

Jag djupandas. Drar ett djupt andetag ända ner i buken och andas ut, båda genom näsan. Då somnar jag alltid.

Om man under dagen inte andas "rätt" kan kroppen lida av syrebrist och man kan få svårare att sova. Att koncentrera sig på andningen ger både ett lugn och en syremättnad.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Annons:
Girl13
2017-07-22 21:37
#21

Hade precis samma problem i början av sommaren, och först å främst måste du veta att väldigt måna män och kvinnor har också svårt att somna om nätterna, vilket leder till att man vaknar väldigt sent på förmidagen också. Det gör ju så att man blir mer vaken om natten. Men det jag gjorde var att jag började gå och lägga mig redan vid kl 22:00 och vaknar nu kl 7:00. Jag stängde då av mobil, tv och dator. En väldigt dålig grej att göra om kvällen är ju att kolla på en spännande serie, då man bara vill kolla mer och mer. Gör istället något mysigt, som att koka lite te, gosa med husdjuret eller läs en bok! Sedan när klockan slår 22:00 gå då och lägg dig direkt utan att vela, som att tänka "aja, snaaaart går jag och lägger mig" för ett tu tre så sitter man där, klockan 01:00 och har sjuuk ångest och lite illamående, I feel you… :))) Sov gööött!!

[SweetSunday]
2017-09-18 21:20
#22

Tycker denna http://ulfsandstrom.se/avslappning-mp3/?lang=sv  är fantastisk att lyssna på (och göra det som sägs) innan man ska sova! Fick tipset att lyssna på avslappningsövningar av min kurator när jag mådde dåligt och hade sömnproblematik. Igår t.ex. hade jag hällt i mig 2 muggar kaffe på kvällen för att orka plugga, jag som inte dricker kaffe normalt sett blev bara illamående och fick hjärtklappning. Detta försvårade somnandet enormt men efter att ha lyssnat på denna tre gånger i rad och för varje gång sjunka djupare in i avslappningen somnade jag till slut fullkomligt avslappnad och tankfri. (Oftast räcker det med en gång, tre gånger berodde nog på kaffet :P ) Tips är dock att testa mer än en gång för att kunna slappna av är något man övar upp, med tiden :)

[SweetSunday]
2017-09-18 21:21
#23

Oj insåg precis hur gammalt inlägget var :P Hoppas någon annan kanske har nytta av det iallafall :)

Upp till toppen
Annons: