Annons:
Etikettkillsnack
Läst 4540 ggr
Feministi
7/6/17, 2:03 PM

Raka av håret som kvinna

Jag funderar på att raka av mig allt hår, för att jag vill.

Men är rädd för en sak som förmodligen kommer att bli ett faktum när håret är borta, jag kommer aldrig att få en pojkvän. Jag är 17 år och längtar efter kärleken och allt vad det innebär. Men alltså, ärligt, ingen kille vill ha en tjej utan hår.

Samtidigt tänker jag om ingen kille vill ha mig för att jag inte har hår, varför skulle de förtjäna mig med hår?

Allt känns kul och spännande med att raka av sig håret förutom det. Ska jag vänta i 4 år för att få någorlunda längd på håret innan någon kille vill ha mig? Haha, jag vet att det låter konstigt men det är ju faktiskt sant. 

Ge mig alla tankar ni har, bra som dåliga. Hjälp.

Annons:
Wellcraft
7/6/17, 2:21 PM
#1

Gör precis som du vill! 
Du verkar resonera sunt. Sen finns det en hel del killar som absolut kan tänka sig en tjej utan hår, jag vet flera i min umgängeskrets.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[Wijnja]
7/6/17, 2:25 PM
#2

Jag råkade bort allt hår

flocken
7/6/17, 2:46 PM
#3

Lite ot Jag hade tuppkam när jag träffade min man för 13 år sedan. Nu långt platina blont. Kör stenhårt på att vara blond ut i fingerspetsarna. Behöver inte tänka så mkt då 😁 Du gör som du vill. Inget fel att vara rakad

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

mikkan01
7/6/17, 2:49 PM
#4

Varför skulle en kille inte vilja ha dig för att du rakat av dig håret? Det finns säkert många som tycker att det är attraktivt :) Det är ju inte ditt hår som gör dig till den person du är.

~mikkan

kalindas
7/6/17, 3:13 PM
#5

Gör som du själv vill. Rakat hår på en tjej kan vara supersnyggt! 🙂 Praktisk och billig frisyr också.
Skulle du ångra dig så är ju ingen skada skedd. Håret växer ju ut igen. 🙂

/Elisa

Namiko
7/6/17, 3:14 PM
#6

Nu har jag aldrig rakat av mig allt hår men har haft det rätt så kort i perioder och jag tycker inte att det gör någon skillnad gällande intresse från killar, snarare att man slipper en hel del rötägg som man ändå inte vill ha att göra med och dom som då blir över och visar intresse i regel är intresserade av mig som person och inte bara mitt utseende. Så, kort sagt, jag har inte längre killar som tutar åt mig när dom kör förbi, killar som tafsar på mig på bussen och annan mindre uppskattad uppmärksamhet som jag fick när jag hade långt hår och därmed såg mer klassiskt feminin ut, men det har absolut inte hindrat killar från att utveckla känslor för mig.

Vill du raka av dig håret så gör det. Dom killar som är något att ha kommer att vilja ha dig ändå. Att våga vara sig själv är väldigt attraktivt.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Annons:
Herveaux
7/6/17, 3:19 PM
#7

Jag säger kör på! Ditt hår - ditt val! 😎

Håller med #4, varför skulle inte en kille vara intresserad för at du har rakat av dig håret/har snagg?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[dynamitella]
7/6/17, 3:23 PM
#8

Bättre att du gör det nu. Tänk om du träffar en kille som älskar ditt hår och blir helt förstörd om du vill raka av det sen? 
Passa på bara :) När det växer ut efteråt kan du prova nya roliga hårstilar.

tlover
7/6/17, 3:23 PM
#9

Alla killar har ju olika smak, det finnssäkert en hel del killar som tycker att rakat huvud är snyggare än långt hår.

Vissa tjejer är ju supersnygga i rakat huvud! Gör som du vill med ditt hår. Killar som inte vill ha dig bara för en sån sak är ändå inte värda att ha 🙂

l'm back

mangemani4
7/6/17, 3:36 PM
#10

förtjäna? så man ska alltså förtjäna att vara ihop med dig? hår eller icke hår. konstigt tänk, men ok. vem är du och vad gör dig speciell typ, jaja, strunt samma.

du gör en väldig generalisering, du säger att ingen kille kommer att vilja ha dig, finns miljontals killar därute, du inbillar dig bara, du har dåligt självförtroende.menar du rika, framgångsrika och hunkiga män, ja då kan det nog bli väldigt svårt då de i de flesta fallen går efter de snyggaste de kan hitta och har råd med, men tro mig, det finns alltid någon medelmåttig svensson därute som högst troligt skulle vilja vara ihop med dig, så du kan vara lugn.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Lia
7/6/17, 4:18 PM
#11

Jag tog trimmern för ett år sen och sparade kanske en halv centimeter. Jag har mjälleksem som bildar stora sår i hårbotten, och jag tröttnade på det långa varma håret som inte direkt gjorde saken bättre. Min pojkvän sen 5 år då var inte direkt överlycklig när jag berättade om mitt beslut, han gillade inte kort hår sa han. Men oavsett anledning ska man alltid göra som man själv vill, vilket jag så klart gjorde. Nu har det vuxit ut en decimeter ca, men jag håller det 3 mm i undercut och sidecut på bägge sidor. Nu älskar pojkvännen min frisyr, han insåg ganska fort efter att jag klippt av att att det egentligen kvittar hur jag ser ut ^^ Med det sagt; gör som du vill! Tycker någon att du inte duger bara på grund av din frisyr så är den personen inget att ha i alla fall.

Kalli
7/6/17, 4:56 PM
#12

Det är bara hår, det växer ut och det kommer inte ta 4 år tills dess. Själv har jag kort hår, och får ibland höra från män att de föredrar långt hår. Men ser det helt enkelt som deras problem, det viktiga är vad jag vill och trivs i.

Gaara
7/6/17, 7:40 PM
#13

En tjej jag känner brukar raka av sig håret och hon är gift med en kille. Så det är klart du kan få en kille ändå. Det är ju inte håret man ska bli tillsammans och leva med. XD

Annons:
Gaara
7/6/17, 7:45 PM
#14

Själv så har jag rakat bort allt utom luggen och slingorna framför öronen en gång. Det passade mig inte speciellt bra men min dåvarande kille hade inga problem med det. Det var faktiskt han som höll i trimmern. ;) Annars så har jag haft väldigt kort hår sedan jag gick ut grundskolan. (är 31 år nu) och vet MASSOR av killar som tyckt jag varit snygg ändå. Är faktiskt förlovad med en nu också. Och på 4 år så får man jäkligt långt hår så jag antar att min hårlängd också skulle räknas som en "Jag kan inte få kille"längd enligt dig ts. :)

Emouse
7/6/17, 7:51 PM
#15

#10 Jag resonerar lite som henne. Man förtjänar ju inte någon om man inte kan ta henne som hon är. Men inte så att man måste bevisa att man förtjänar henne.

Jag vill också raka av mig håret (buzzcut) men tvekar inte av samma orsaker. Bara att jag är rädd att jag ska tycka att jag ser ut som en köttbulle med kropp😂 Jag bryr mig helt ärligt inte om vad eventuell kille/tjej skulle tycka, liksom ta mig som jag är eller gå.

Jag ser ingenting som skulle hindra någon från att bli tillsammans med dig på grund av ditt hår!

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

mangemani4
7/6/17, 8:11 PM
#16

låter mer som någon desperat ego boost skulle jag vilja säga, typ "killen nobbade mig, nepp nepp, då förtjänar han inte mig", typ något som folk säger bara för att hålla sig kvar vid inbillningen att de är speciella, ser så värst bra ut och är värd det bästa, att det inte är dem själva det är nått galet med utan att det är killen det är fel på.

ja jag vet inte, bara en känsla jag får, finns mängder med folk som drar till med liknande resonemang när de har fått nobben.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Emouse
7/6/17, 8:22 PM
#17

#16 Då ser vi det inte på samma sätt helt enkelt. Kan inte jag acceptera någon för den hen är så förtjänar jag inte att vara hens vän heller och tvärt om🙂

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Emouse
7/6/17, 8:24 PM
#18

Sen kanske hon inte tänker på samma sätt som mig.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

vendelay
7/6/17, 8:32 PM
#19

Jag rakade av allt hår i ett par år för ett tag sen och jag fick bara negativa kommentarer av gamlingar 😂 Alla andra var positiva, inklusive min pojkvän. Som någon skrev här över: det är ju inte håret din framtida partner ska vara tillsammans med 😃

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Roe Deer]
7/6/17, 9:15 PM
#20

Som 15-åring så rakade jag bort allt hår, rubbet med rakhyvel och allt. Idag är jag 27 och har hunnit ha både superlångt hår (naturligt) och kortare frisyrer efter det. När jag var 15  hade jag långt hår men fann det rätt torrt efter all färgning (idag har jag ofärgat sedan 5 år tillbaka och det är så lent!) Nog om de utomstående detaljerna. 

Det som jag möttes av då (2005) var blandade kommentarer. Många snubbar fann det fränt, medan brudarna tyckte att jag var "dum i huvudet". Idag är ju normerna och stilarna så mycket bredare, vilket gör att det inte gör så mycket om man kör sin grej. På den tiden var det tuffare… DÅ var det mode och trender i stramare fack. Det var jätteovanligt att vara helrakad som brud då, i min stad… så många äldre vände sig bekymrat om på stan som om jag hade cancer. 

Det sitter i ditt självförtroende vännen! Gör det som känns rätt. Men det du bör vara medveten om är att det tar tid att spara ut håret igen och mycket tålamod och engagemang gällande utväxtsfrisyren. Jag har tur med en utbildad frisör till morsa. Man får alltså ändra frisyren allteftersom den växer för att få det jämt. Men allt sitter ju i smaken :)

Annons:
[Roe Deer]
7/6/17, 9:17 PM
#21

OCH! En snubbe jag var tillsammans med under tiden jag sparat ut jättelångt hår… blev upprörd när jag klippte mig rätt kort… För han var håret viktigt… vilket fick mig att inse att han inte var något för mig. För utseendefixerad… USCH

Kalli
7/6/17, 9:26 PM
#22

Man behöver inte kalla det förtjäna om det ordet stör. Poängen är väl att jag inte vill ha en relation där jag är rädd för att vara mig själv.

nypisnina
7/8/17, 3:45 PM
#23

#16 Alla människor är speciella på sitt sätt och att känna som ts gör; att hon inte vill ha någon som inte vill ha henne för den hon är, med eller utan hår, är ett bevis på ett bra självförtroende. En kille som är så ytlig hade då inte jag velat ha..😎

Ts, gör vad du vill. Coolt om du vågar, jag har från och till velat raka av mitt eget hår men vågar inte - kör om du vill! Och skit i vad killar tycker. Det finns mängder med killar med olika smak. 👍

Denna kommentar har tagits bort.
Wellcraft
7/23/17, 2:17 PM
#25

#23 Helt rätt.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annielle
7/23/17, 10:09 PM
#26

Kör på det om du är sugen på det! det är bara hår som dessutom växer ut rätt snabbt! Jag rakade av mig håret för några år sedan (var över 30) och har faktiskt aldrig fått så mycket komplimanger för min frisyr som då konstigt nog (får en hel del komplimanger för mitt hår annars också, men inte lika mycket) till och med min gamla mamma som alltid har sagt "raka aldrig av dig håret" gav mig komplimanger! 😃

Där emot får man väl vara beredd på att folk kollar mer på en,  jag var inte riktigt beredd på att det skulle dra till sig såå mycket uppmärksamhet och tyckte att det blev lite jobbigt faktiskt.

Trivdes inte så bra i 3 mm som jag hade först, men när det blev ett par centimer gillade jag det jättemycket.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Fransu
7/24/17, 6:30 PM
#27

För många år sedan hade Carina Berg rakat hår ett kort tag. Tycker hon var så snygg i det! Så visst kan man raka av håret som kvinna också.

En liten risk är väl att folk kan tro att man är sjuk, eftersom det ändå är rätt ovanligt att man som ung tjej/kvinna rakar av sig håret. Bara en tanke, så du är beredd på såna frågor om du skulle raka dig. Men så behöver det ju alls inte bli.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Annons:
Annielle
7/24/17, 8:45 PM
#28

#27 risken att bli tagen för sjuk är nog väldigt liten så vida man inte är totalt kalrakad riktigt noggrant med rakhyvel så att hårbotten blänker som på en flintskallig.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Fransu
7/24/17, 9:30 PM
#29

#28 Du har nog rätt. Och är man sjuk kanske man heller inte har ögonfransar, bryn osv. Har läst att människor som exempelvis får cellgifter kan tappa all kroppsbehåring.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

tk1971
7/26/17, 7:47 AM
#30

Du gör precis som du själv vill med det. Vill du raka av håret, så gör det. Men - då får du nog vara beredd på att en del inte kan hålla inne med sina kommentarer. Ja, det finns ju de som måste ha åsikter om precis allt. 

En del passar i kort hår, andra i långt, och en del ser jättebra ut utan hår. Personligen skulle jag inte vilja vara helt kal på huvudet, jag har alltid haft lite halvlångt hår. Men testa du, skulle du inte trivas så kommer det ju tillbaka.

Annielle
7/27/17, 3:24 PM
#31

Berätta gärna hur du upplever det om du bestämmer dig för att raka av dig håret! 🙂

Var dig själv, det finns redan så många andra.

CayKantos
7/28/17, 3:11 PM
#32

Har flera kompisar som har rakat av hpr, haft tuppkamm, mm. Beror mycket på killen. Vissa killar tycker även det e fräckt o snyggt med npgot annorlunda :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Upp till toppen
Annons: