Annons:
Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 1265 ggr
[AnimeV4]
2017-07-05 15:46

Konstig smärta i buken

Näe, nu tar jag och skriver här. Jag kan börja med att jag är otroligt tveksam till att söka till vårdcentralen då de inte lär bry sig överhuvudtaget eftersom det är så sällan och kortvarigt jag har ont.

Smärtan brukar inte ens hålla i sig i en dag, utan kanske 1-3 timmar max och inträffar knappt 10 gånger per år. Den kommer utan förvarning och märks bara av om jag böjer mig bakåt så att magen skjuts fram lite. Det är i olika grad, från att det bara gör ont när jag böjer mig bakåt till att jag måste vara framåtlutad eller ihopkurad och stappla fram av smärtan.

Det finns inget samband med mens, men jag funderar på om det kan vara cystor då jag ätit minipiller till och från och gör det just nu pga att jag tar en medicin som ger fosterskador. Jag tror mig ha haft en cysta på ena äggstocken för 2 år sedan, vilken sprack och gav mig den värsta smärtan jag känt i mitt liv. Inga undersökningar eller dylikt gjordes eftersom jag aldrig sökte vård för det.

Den här smärtan beskriver jag som att det känns som att det sitter en metallstång från naveln och ner i urinblåsan. När jag böjer mig så känns det som att den spänns åt och trycks mot hela magen. Nästan som om glasbitar trycks in bakom naveln, bruken och i livmodern/urinblåsan. Jag kan inte hålla positionen pga smärtan. Jag är dock osäker på om det är i urinblåsan eller livmodern smärtan faktiskt sitter.

Världens luddigaste förklaring, men är det någon som känner igen det eller har några idéer om detta? Jag funderar på om man skulle kolla efter cystor med ultraljud eller dylikt, men det känns som att jag skulle bli ett standard "ta en alvedon och gå hem"-fall så det känns ju inte så lockande..

Idag gjorde det ont troligtvis i blåsan när jag kissade men nu är smärtan så gott som borta. Det är inte urinvägsinfektion, för det har jag haft flera gånger och det är inte alls samma smärta.

Annons:
Pyttelite
2017-07-05 15:48
#1

Gå till gynekolog för att bli undersökt.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[AnimeV4]
2017-07-05 15:53
#2

#1 Måste man få remiss? Vad har en vanlig gynekolog för utrustning? Skulle de kunna ta ett ultraljud?

Pyttelite
2017-07-05 15:59
#3

Jag ringde till en klinik och bad om en tid. De gjorde en allmän undersökning eftersom jag haft så ont vid mens.

Om jag inte minns fel så upptäcktes det cystor där via ultraljud. Eftersom det finns olika typer av cystor (de allra flesta  godartade) så fick jag en remiss till sjukhus och det kollades upp där.

Ingen pratade om Alvedon utan de tog det på största allvar. De tog även blodprov vid först tillfället för det finns ett ämne som man tror blir förhöjt om man har en mindre snäll cysta.

Jag skulle rekommendera dig till att boka ett besök till en gynekolog.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Aleya
2017-07-05 15:59
#4

#2 du kan ringa och be om tid. Ja dom kan göra vaginala ul. Dom kanske kan även göra vanliga men jag har inte gjort ett vanligt hos en gynekolog

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Pyttelite
2017-07-05 16:02
#5

Ett tillägg - jag tog direkt kontakt med en gynekolog - det fanns ett antal i min närhet och det gick bra att göra en förfrågan via webben - på vårdcentralen var de inte de minsta intresserad av att hjälpa så vänd dig inte dit.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[AnimeV4]
2017-07-05 16:03
#6

#3 Åh, det känns skönt att höra. Jag ska se om det överhuvudtaget finns en gynekologmottagning i min stad. Annars behöver jag väl krångla mig till nästa. Misstänker extrem väntetid i vilket fall som helst..

#4 Hur funkar ett vaginalt ultraljud?

Annons:
Aleya
2017-07-05 16:35
#7

#6 man för in en stav i underlivet. Så samma som vanligt bara det att man tar ul via underlivet

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[AnimeV4]
2017-07-05 16:46
#8

#7 Deadly. Är det sådär hemskt långt in?

Aleya
2017-07-05 16:55
#9

#8 dom sätter glidmedel så det är som att föra in en dildo eller penis.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[AnimeV4]
2017-07-05 17:25
#10

#9 Det är jag inte rädd för. Jag är dock VÄLDIGT rädd om min livmodertapp :X

Aleya
2017-07-05 17:34
#11

#9 som sagt säg då att dom ska va försiktig.  Men det är inte som att dom bara kör in staven.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[AnimeV4]
2017-07-05 17:39
#12

#11 Det skrev du inte :P Nä, men hur långt in är vad jag undrar? Jag har bara haft ett gynbesök och det var väldigt milt.

Aleya
2017-07-05 17:46
#13

#11 Tja jag tror tills att det tar stopp. Jag har ofta så ont där nere p g a sjukdom så jag har aldrig tänkt på hur långt in dom för den. Jag antar tills det är stopp

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Pyttelite
2017-07-05 17:50
#14

Om jag inte minns fel kunde man följa "ultraljudet" på en skärm och gynekologen berättade hela tiden om vad som var vad.  Det är inte helt lätt att förstå hur man ser ut inuti.

Det hela går fort och jag minns inte att det gjorde ont eller var speciellt konstigt däremot är ju alltid ett gynbesök utelämnande.

Undersökningen är skonsam och du kommer inte att bli skadad av den och definitivt inte livmodertappen. Är det något man vill titta vidare på dokumenterar man detta genom att frysa bilden och den följer med din journal.

Du kan söka upp mer information på 1177 Vårdguiden och välja din region.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[AnimeV4]
2017-07-05 18:54
#15

#13 Ah, okej!

#14 Det känns ju betryggande. Vad ska jag söka på?

Aleya
2017-07-05 19:37
#16

#15 ultraljud vaginalt kan du söka på

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[AnimeV4]
2017-07-05 23:19
#17

#16 Okej, will do!

Åsa S
2017-07-06 08:02
#18

Man behöver igen remiss för att boka ett gynekologbesök. Jag bara sökte på Eniro och ringde närmsta gynekolog jag har aldrig behövt vänta mer än några dagar på en tid. +Hos många gynekologer även privata gäller frikortet. 

För mig har de gjort både vaginalt ultraljud + de gjorde även sånt där  på magen när jag hade en cysta men min cysta var i storlek som ett mjölkpaket. De tog även blodprovet för att kolla om det var en farlig cysta, blodprovet visade att allt var OK men när de plockade ut cystan var det ju en borderlinetumör i så blodprovet är inte 100% säkert.

Hade dock aldrig ont när jag hade min jättecysta det vara bara det att jag fick utrinstopp några gånger.

[AnimeV4]
2017-07-06 12:40
#19

Läste på 1177 om olika cystor, men hade svårt att hitta någon utförligare info om vaginalt ultraljud än hur man gör och att det inte gör ont.. :X

#18 Det skulle ju vara bra eftersom jag har frikort. Gjorde du titthålsoperation? Tack för att du delade med dig!

Åsa S
2017-07-06 21:16
#20

Nej cystor måste tas ut hela p.g.a att blodprovet inte är helt säkert och är det tumörer i får man inte spilla ut sånt genetiskt material i buken så man kan inte plocka ut dem i småbitar så jag fick ett långt ärr på magen.

Annons:
[AnimeV4]
2017-07-06 21:31
#21

#20 Jaha, jag förstår! Isch vad otäckt😕

[Devya]
2017-07-06 22:07
#22

Kan mycket väl vara cystor men var inte orolig, det är väldigt vanligt och oftast inte alls något farligt. Dock alltjämt bra att kolla upp sig själv nu som då. Senast jag var till gynekologen så upptäckte hon 4st men inget farligt och inget som de behövde åtgärda.

[AnimeV4]
2017-07-07 17:48
#23

#22 Det verkar väldigt vanligt med cystor, så jag är inte jätteorolig. Blir orolig av mystisk smärta bara..🤔Vilken typ av cystor var det?

[Devya]
2017-07-07 21:36
#24

#23 Det sa hon inte. Jag har också smärtor nu som då. Vissa år oftare och andra år inte alls. Det kommer och går.

[AnimeV4]
2017-07-08 17:49
#25

#24 Hur skulle du beskriva den smärtan? Är det som min?

Upp till toppen
Annons: