Annons:
Etikettfysisk-hälsa
Läst 747 ggr
sp0ngeb0b
2017-05-24 10:57

Hormoner och blodproppar

Hej allihopa! 

Jag har gått på hormonella preventivmedel i 4 år. Från början var det p-pillerna Prionelle 28, vilka jag efter ett tag bytte ut mot Cilest 28 eftersom de gav mig för mycket humörsvängningar. Allt var frid och fröjd tills för ca 1,5 år sedan då jag tröttnade på p-piller och skaffade en hormonspiralen Mirena i stället, och den passar mig SÅ bra. Är mer än nöjd med den!

Barnmorskorna frågar ju alltid om man har blodproppar i släkten eftersom p-piller ökar risken för blodpropp. Och enligt vad jag har hört kan man få gratis minipiller (som vanligtvis kostar pengar) i stället för p-piller (som är gratis) om man har blodpropp i släkten. Och enligt vad jag också har hört ska minipiller och hormonspiral ska vara likvärdiga vad gäller innehållet/hormonerna osv.

Jag har nu fått reda på att jag har blodproppar i släkten. Min morfar och min morbror har båda haft i benet på grund av sina jobb. Jag hade verkligen ingen aning om detta och jag blev så klart lite rädd, men samtidigt borde det väl vara okej eftersom jag har spiralen nu? Spelar det någon roll att de är män och att de fick det pga jobbet?

Annons:
Fransu
2017-05-24 12:32
#1

Jag tror att man kan kolla upp det där med risken för blodpropp genom ett prov på vårdcentralen. För några år sedan fick en kusin till mig en blodpropp i benet innan hon ens hunnit fylla 30 år. Hennes läkare sa åt henne att säga åt närmaste släkten att gå och kolla upp det eftersom det var ärftligt. Jag frågade min läkare om jag behövde kollas och det tyckte han. Det var bara ett enkelt blodprov.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

ApanAnn
2017-05-25 17:26
#2

Det är värre om det är kvinnliga släktingar som fått blodpropp som unga, eller vid graviditet. Är det en äldre släkting, eller det är blodpropp pga nåt trauma ör det inte samma riskökning. Riskökningen är störst de första månaderna efter att ha börjat eller börjat om med kombinerade ppiller. Hormonspiral har myyyyycket lägre hormondos än minipiller, så funkar det bra finns egentligen ingen anledning att byta. Kostnaden för minipiller/ppiller beror på din ålder och vad ditt landsting har för regler. Ppiller och minipiller som ingår i läkemedelsförmånen är grattis till och med 18 års ålder och efter det skiljer det i olika landsting.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

sp0ngeb0b
2017-05-26 05:56
#3

#1 Aha ok det låter ju som en väldigt enkel sak att göra. Tack för tipset :)

#2 Då är det som jag trodde, så det känns ju skönt. Jo det där med att det är större risk när man börjar om har jag koll på. Men det verkar ju funka som jag ha det nu så finns ju som du säger ingen anledning att byta nu.

Namiko
2017-05-26 10:42
#4

När jag satte in min första spiral fick jag höra att det var samma hormonmängd som att ta ett minipiller i veckan, så, mycket lägre dos.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Upp till toppen
Annons: