Annons:
Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 2392 ggr
Skogsväsen
5/21/17, 6:57 PM

Menskopp

Huva, har till och med svårt för att skriva mens. Men är det någon som har erfarenhet av detta kopp-liknande skydd? Det känns ju mer miljövänligt än en binda eller liknande och även mycket mer ekonomiskt! 👍

Är den svår att använda?

Gör den ont?

Tar den lång tid att sköta om?

Om du vill skriva av dig till någon så finns jag här. 

Annons:
[Devya]
5/21/17, 7:03 PM
#1

Från vad jag har förstått från mina vänner så är den ganska knepiga att använda. Det tog min vän typ 5 månader innan hon fick in tekniken och för andra gick det på ett par månader.

Det är inte så svårt att hålla den ren men du måste definitivt koka den nu som då och det är väl inte det allra roligaste enligt mina vänner.

Den gör absolut inte ont utan är väldigt behändig och bra enligt mina vänner., Mycket bättre än bindor men de alla använder ett trosskydd eftersom den vill ändå läcka litegrann emellanåt om de har satt in den lite fel, vilket händer nu som då.

tlover
5/21/17, 7:12 PM
#2

Menskopp är guds (el gudinnan vad än du föredrar) gåva till kvinnorna.

Den är enkel att använda (även om de första gångerna är lite knepigt), enkel att rengöra (jag har en speciell kastrull för min m-kopp), snabbt att tömma och skölja, inget behov av soppåse på toa och betydligt bekvämare än binda/tampong.

Innan man får in de div knepen så kan det göra lite ont men då slutar man det man gör och försöker komma på ett bättre sätt (så ett tips är att läs på lite innan du sitter där första gången).

Jag måste däremot använda en tygbinda också och tömma ofta men jag har väldigt kraftig mens (blödde igenom en binda+ tampong på 1h då jag använda binda och det var som värst). Många mer "normala" behöver bara tömma koppen 2-3 ggr/dag utan något extra skydd

l'm back

Calcifer
5/21/17, 7:19 PM
#3

Jag ÄLSKAR min menskopp. Tiden innan den vill jag inte ens tänka på. Har haft menskopp i ungefär sex år. Inte samma då, men samma modell. 

Innan man fått till "rätta knycket" så kan den vara knepig att använda, så första gångerna skulle jag rekommendera att ha binda också för säkerhetsskull. Men när man väl fått till det så går det typ att göra i sömnen. Jag kanske får till det fel 1-2 gånger om året. Det är det värt.

Den ska inte göra ont, då är det något som inte stämmer. När man har den inne och den sitter där den ska då ska du inte känna något alls. Precis som med tampong.

Jag sover med binda plus koppen när jag blöder som mest dock för annars läcker det. Men det är bra mycket bättre än hur det var innan då jag hade den mest uppsugande tampong som fanns och fick kliva upp minst 2 gånger på natten för att byta annars blev det Stockholms blodbad i sängen. Oavsett om jag hade binda eller inte. Dock blöder jag väldigt kraftigt ungefär 3-4 dagar.

Den tar inte särskilt lång tid alls att sköta om så länge du tar hand om den på rätt sätt. Rengör ordentligt varje gång du tömmer och ska sätta tillbaka in, och förvara den där den inte blir dammig etc, och sen koka den från och till. Jag har en liten kastrull jag köpte second hand som enbart är för menskoppen och kokar min varannan månad ungefär. Det man ska tänka på är väl VART koppen ska, så undvik att typ tvätta den med konstiga tvålar och sånt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Lia
5/21/17, 7:34 PM
#4

Jag köpte en Ladycup för ca två år sen och är så nöjd. Det tog mig två försök och sen hade jag lärt mig precis hur den skulle användas, det är jättelätt när man väl lärt sig. Jag valde att klippa av den lilla "pinnen", så blev den lättare att ta ut och känns inte alls. Min läcker aldrig någonsin, och jag byter den två gånger om dagen - till skillnad mot tamponger som måste bytas betydligt oftare. Bara att skölja ur. 

Skulle man oroa sig för att den skulle börja läcka så är det bara att dra lite lätt i den när man satt i den. Sitter den lite hårt så kommer den stanna där tills det är dags att byta ut, om den nu inte blir överfylld. Men blöder man väldigt mycket kanske man ska byta den oftare också. När mensen är slut använder jag en liten rengöringstablett man kan köpa från deras hemsida, så får den ligga en kvart och rengöra sig själv i en behållare.

Personligen tycker jag även att jag har lite lite mindre värk när jag använder den. Förut fick jag Svamp efter varje mens, och nu har jag aldrig det längre. Jag har dessutom vestibulit och rekommenderas speciellt detta märke, och det hjälper mig så mycket eftersom jag slipper smärtan av tamponger och bindor. Så den är motsatsen till smärta verkligen. Önskar verkligen att jag visste om den tidigare. Rekommenderar till alla!

Lia
5/21/17, 7:36 PM
#5

#3 Dock kan man ha samma menskopp i upp till 10 år 🙂 Fast jag har själv haft 2 olika under mina 2 år, för jag tappade bort min första under semestern i somras haha 😃

Calcifer
5/21/17, 7:39 PM
#6

#5 Ja, absolut, bara jag som valt att byta. En tappade jag bort, men annars har jag bytt från att ha pinne till ring t:ex.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Maleficum
5/21/17, 8:07 PM
#7

Använde menskopp länge för ett antal år sedan. Lite knöligt första gången man skulle sätta in så man fick öva lite för att få till det men när man fick in tekniken var det enkelt och superbekvämt! Hade inte massor av mens så behövde ofta inte tömma så ofta vilket var skönt speciellt när jag var ute och grävde (arkeolog utbildning) mitt ute i skogen utan toa möjligheter. Slippa tänka på äckliga bindor och sånt utan in med den på morgonen och sen slippa tänka på att man ens hade mens förrän man kom hem och kunde tömma den.

Funka toppen även under ridning och vid bad :)

Bruka lägga min i ett glas med vatten och faktiskt köra i mikron några minuter då och då när jag var för lat att gräva fram kastrull och koka på spisen :P

Minns tyvärr inte vilken sort jag har (var nog närmare 10 år sedan jag köpte den) och har inte använt den senaste åren för jag nu får såpass lite mens att jag inte behöver använda något.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Niseeu
5/21/17, 8:27 PM
#8

Jag har köpt en menskopp men har inte kunnat använda den än då jag inte haft mens på ett par år men har tänkt att jag ska använda den när mensen väl kommer. Jag hoppas att det är okej att jag lånar tråden och ställer två frågor som jag undrar över det första är om hela koppen ska väkla ut sig eller om det endast är själva ringen högst upp? Sen undrar jag över en sak min vän pratat om kan hända och det är att det kan komma urin i koppen vet någon om det stämmer?

Maleficum
5/21/17, 8:41 PM
#9

#8 Hela koppen ska väl i princip veckla ut sig när den sitter på plats men viktigast är väl ringen så det blir tätt.

Ända gången det eventuellt kommit urin i för mig är när man tagit ut den och helt enkelt inte tömt blåsan ordentligt och det är lite urin kvar i urinröret som då pressas ut. Men när den sitter på plats så kommer det inte in urin (om man nu inte har något konstigt medicinskt problem.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Niseeu
5/21/17, 10:45 PM
#10

#9 Okej hon har berättat att menskoppen nästan varit full med urin när hon tagit ut den? Kanske måste prata med henne om något inte står rätt till? Hon har dock hittat ett samband med när hon har urin i menskoppen och det är att det kommer ett prutt ljud när hon håller sig när hon är kissnödig.

Skogsväsen
5/22/17, 7:54 AM
#11

Tack för alla svar!! 😃

Om du vill skriva av dig till någon så finns jag här. 

Kalli
5/22/17, 1:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Som Maleficum säger ska det inte vara möjligt att få urin i menskoppen förutsatt att man inte har något fysiskt fel och koppen sitter som den ska.

Då ska alltså urin komma ut ur urinröret, åka bakåt till slidmynningen och "sugas" upp samt ta sig förbi menskoppen som ska vara så tätt när den sitter rätt att mensen samlas där istället för att rinna förbi.

Niseeu
5/22/17, 1:36 PM
#13

Jag får prata med henne om det här det värkar inte alls bra. Jag Hoppas att hon väljer att gå till en gynekolog men det tvivlar jag tyvärr på.

Annons:
[Devya]
5/22/17, 4:35 PM
#14

#13 Visa henne den där bilden och förklara att det fysiskt omöjligt att hon får urin i sin menskopp (om hon inte kissar medans hon tar ut den, då hamnar det säkert urin i menskoppen).

Hon borde definitivt gå till gynekologen om hon aldrig har varit dit tidigare.

Annielle
5/23/17, 10:03 AM
#15

Jag är supernöjd med menskopp, vill aldrig använda något annat, hade jämt smärta och klåda av tamponger och bindor när jag använde det.

Hittade ett bra sätt att sätta in den på och få den på plats redan första gångerna, så det var lätt för mig.

Har använt menskopp i 7-10 år.

Sköljer bara ur den ordentligt med vatten när jag tömmer den 1-3 gånger om dagen (beroende på hur mycket jag blöder) och kokar den efter varje mensperiod (med andra ord bara en gång i månaden)

Det måste vara någon flytning din kompis har eftersom det verkar omöjligt att det skulle vara urin, vettigt att kolla upp så att allt ser bra ut hos en gynekolog som sagt!

Var dig själv, det finns redan så många andra.

ApanAnn
5/23/17, 10:30 PM
#16

Det är lite inlärningskurva, men några månader tog det inte direkt… Det beror i och för sig hur många mensdagar du har att öva på… För mig gör det lite ont att sätta in och ta ut en menskopp, men inte lika överjävligt som att dra ut en tampong. OBS! Det är inte normalt att de här sakerna gör ont. Kan du pula in saker i fittan utan att det gör ont (tamponger, fingrar, annat) så fixar du en menskopp. Saker som kan göra ont även på "normala": - Att försöka dra ut den med våld utan att bryta vacuumet. - Att råka snärta till sig själv för att fanstyget vecklar ut sig innan den är inne. Det finns ett gäng olika sätt att vika koppen om det känns obekvämt att sätta in den bara dubbelvikt. Om du vill använda glidmedel så glidmedla dig och inte koppen. Halt silikon skvipper lätt iväg… I mitt menskoppskit hade jag: En barntandborste En reseförpackning intimtvål Under mensveckan tvättade jag bara med tvål och vatten vid tömning. Var det bråttom blev det bara tömma-skölja-sätta tillbaka. Tandborsten hjälper till så att hålen inte täpps till. Täppta små hål - koppen läcker. Efter veckans slut kokade jag. Rengöringstabletter låter sjukt smidigt också! Jag har provat DivaCup och Ladycup. Ladycup valde jag pga roliga färger, lagom kapacitet för mig (blöder lite) och att den är ganska "stunsig" och vecklar ut sig lätt.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

ApanAnn
5/23/17, 10:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#17

Här är vad jag använder nu. Färgglatt och hyggligt miljövänligt. :) Lite blodigare tvätt de dagarna i månaden, men funkar bra för mig.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Gaara
5/24/17, 2:40 PM
#18

Jag ÄLSKAR min menskopp! Innan den var jag alltid rädd för att läcka så jag gick med både tampong samt papper eller trosskydd i trosorna och kände mig ändå inte säker. Enda gången min kopp läckt är när jag missbedömt hur mycket mens jag haft en dag då min mens varierar väldigt mycket från gång till gång.

Fick den på plats på en gång och aldrig haft problem med det däremot så fick jag panik första gången jag skulle ta ut den. XD Hade bråttom till jobbet dessutom och var inte alls beredd på att det behövdes en särskild teknik för att få ut den. :P Blev tvungen att googla men sedan dess är jag grym på det. ;) Har haft min i ett år tror jag. 

Det enda underhåll som behöver göras på den är att skölja av den varje gång du tar ut den samt att när mensen är slut så ska du koka den i någon/några minuter. Sedan är det bara att stoppa ner den i sin lilla påse igen. :)

Den känns inte alls när den sitter rätt. Och jag glömmer till och med nästan att jag har mens. Tänker bara på det när jag vet att det är dags att tömma den då jag har rutiner för det. (I början av mensen tömmer jag den när jag kliver upp, på lunchrasten och innan jag går och lägger mig. På slutet av mensen bara morgon och kväll) innan tänkte jag på mens rätt oavbrutet och tyckte alltid att det kändes som att jag läckt oavsett om jag gjort det eller ej. :)

Men om du tycker mens är så äckligt så du knappt kan skriva ordet ens så kan det ju bli jobbigt med menskopp eftersom du ju kommer se allt som samlats upp samt att du måste stoppa in fingrarna i slidan för att få ut koppen. Ofta kan man ju få mens på fingrarna då. :)

powerade
5/24/17, 5:35 PM
#19

Jag har menskopp. Den kan läcka på morgonen om jag sovit jättekonstigt eller när man ska ta ut och tömma och det är kvar slem i sidan som rinner ur efter man satt i koppen. Annars har jag ALDRIG haft något annat problem!:) tycker om den väldigt myxlet

[Devya]
5/24/17, 10:06 PM
#20

#17 Kul idé! :)

Det där skulle dock verkligen inte fungera för mig. De skulle lätt åka helt åt skogs (de som inte har en knapp). :D

Annons:
tk1971
5/25/17, 9:33 AM
#21

Jag har ändrat inställning till denna tingest. Om jag vore yngre så tror jag faktiskt att jag skulle testa om den passar mig. Det är ju utmärkt om man kan slippa använda en massa tamponger eller bindor som kostar och dessutom är ett resursslöseri. Å andra sidan vet jag inte om jag kände min egen kropp tillräckligt bra när jag var yngre för att våga testa en menskopp.

ApanAnn
5/25/17, 11:22 AM
#22

#20 De utan knapp sitter förvånansvärt bra på mig… friktionen mot underkläderna räcker så länge de är långa nog. De "fyrkantiga sitter faktiskt bättre än de mindre figursydda (som har vingar) på mig… De här köpte jag sist: https://imsevimse.se/produkt/nattbindor/ Håller de lika länge som mina andra behöver jag nog inte fylla på igen på 5-10 år… #18 Jag tänker att menskopp kan avdramatisera mensen lite… men det beror såklart på hur illa det är. Angående "urin" i menskoppen. Blod kan separera sig så att plasman flyter ovanpå. Plasma ser ljusgul ut, så det kan eventuellt vara vad som hänt.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

mollyt
6/1/17, 8:20 AM
#23

Jag har bara haft menskopp(ar) de senaste….8 åren(?) och tycker att det är överlägset det bästa mensskyddet! Läcker inte, känns inte, lätt att sköta om och håller måååååånga år!

Skogsväsen
6/5/17, 6:37 PM
#24

Tack igen för alla svar, kul att alla är så nöjda med dem! En vacker dag vågar jag nog också testa, men det känns lite läskigt. x)

Om du vill skriva av dig till någon så finns jag här. 

[Melbun]
6/5/17, 9:29 PM
#25

Testade för första gången precis nu. Kommer troligen få mens ikväll/inatt/imorgon. Känns lite läskigt dock som att den försvann långt in åt h*****e i mig nånstans men so far so good den känns inte alls! (Var tvungen att känna efter var den satt nånstans och så illa var det inte he he)😃🤪

powerade
6/5/17, 9:44 PM
#26

Jag har en med en "pinne" som är ganska lång.. brukar använda den att dra ut med annars skulle det vara omöjligt för mig då mina fingrar inte tar sig upp och nypa bort vakuumet xD. #25 kul att du vågar dig på att testa!!:)

Scorpio97
6/5/17, 10:03 PM
#27

Fick en rabattkupong på apoteket så idag var jag faktiskt och köpte en menskopp av märket Belladot Evelina. Har väl tänkt köpa en i drygt två år och med 20% rea kändes det som ett bra läge att göra det. 

Jag tyckte den kändes ganska hård (vilket förmodligen är bra), jag trodde av någon anledning att den skulle vara mjukare/tunnare. Köpte den mindre men tycker ändå den ser stor ut, haha. När jag har provat tampong får jag ganska precis in den minsta och tycker sen det är obekvämt, så vi får se hur det går (jag vet att det är för att jag spänner mig ofrivilligt).

Tänkte prova den någon dag fast jag inte har mens. Har mens så sällan så det känns lite drygt att vänta tills dess och jag är helt enkelt nyfiken på att prova. Tyvärr tänkte jag inte på att köpa glidmedel och läste nu att olja inte var tillåtet, så jag får se om det går. Annars är det väl bara att vänta till nästa mens då :)


//Jessie

Annons:
powerade
6/5/17, 10:08 PM
#28

Min är ganska mjuk tror jag(?) Beror väl kanske på märket. Men koppen blir ju nästan som en liten tampong när man knölat ihop den. Sen så är den ju lite lättare att föra in ( tycker jag) för tampongen suger typ fast på vägen xP vara pilla på och hoppas den blir bra. Kan ju vara bra att prova den innan mens om det går så behöver du inte ha panikens när du har mens :D

Scorpio97
6/5/17, 10:23 PM
#29

#28 Ja, det kan säkert bero på märke. Den är ju inte svår att vika ihop eller så, det var väl mest att jag förväntade mig en mjukare. Jag vet inte riktigt varför :) När jag har vikt ihop den är den något större än tampongerna jag har fått in (med svårighet). Men det är väl bara att prova på, finns ju massor av olika metoder och sätt att vika den också. 

När jag har mens kommer jag ändå använda binda/trosskydd med den i början, tills jag är säker på att det fungerar. Målet är att kunna ha den när jag simmar men vi får se om jag vågar det, haha xD Kan prova utomhus på någon tom badplats i sommar, då känns det inte lika farligt om den skulle läcka.


//Jessie

Skogsväsen
6/5/17, 11:11 PM
#30

#25 vad modigt haha! Låter som att det gick rätt så bra endå :D Heja heja :D

#26 det låter som en bra grej endå. 👍

#27 hoppas det fungerar för dig, håller tummarna ;D

Om du vill skriva av dig till någon så finns jag här. 

powerade
6/6/17, 9:44 AM
#31

#28 har haft min när jag badat och inget jag vill göra mer. Den fylls direkt jag hoppar ner i vattnet.. Sen siprar det ut när det blivit överfull.. det är ju lagom Nice. :p

alehajo
6/6/17, 12:27 PM
#32

#29 Har också en Evelina, den är känd för att vara en rätt styv kopp. Har en lunette och en meluna sport också, Evelinan är hårdare än båda de. Vill du ha en mjuk rekommenderar jag en typ ladycup som är en mjukare variant.

Scorpio97
6/6/17, 12:32 PM
#33

#32 Okej, tack för info :) Det var enda märket som fanns på mitt apotek, men jag får väl se om jag gillar den eller om jag köper en mjukare sen.


//Jessie

Rebelyell
6/8/17, 1:24 PM
#34

Jag har nog ägt ca 4 st menskoppar i mitt liv, varav 3 har jag kvar (de andra är borta). En Meluna och två Lunette i olika storlekar. Jag blev knäpp på dessa menskoppar (!) för jag har kämpat så mycket med att få dessa att funka men nej, det funkar inte. Dom åker alltid för långt upp i slidan så dom hamnar snett och läcker - varenda gång med varenda menskopp. Jag har testat olika vikningar, snurra på koppen för att få den veckla ut sig, sätta långt in och dra ner till slidmynningen för att få vakum osv. På mig verkar det ej fungera med menskopp o jag vet inte varför. Det bara gör inte det. Jag läste en artikel en tjej skrivit som testat flera olika menskoppar och utgett Monthlycup till bäst i test så jag funderar faktiskt på att köpa ytterligare en menskopp för att testa om den kan fungera. Man vill ju så gärna! Finns massa fördelar med menskopp som man inte vill gå miste om, men att få det att fungera är verkligen en utmaning för mig.

Annons:
[Melbun]
6/8/17, 5:35 PM
#35

#34 Har du testat menskoppen.se också? Man kan ju svara på deras enkät och få svar på vad som passar en bäst så funderar på om du kan få några bra råd från dem :)

smellcaramell
6/8/17, 10:57 PM
#36

Provat min menskopp för första gången idag! (menskopp.se stl 1). Fick den inte att veckla ut sig helt och hade bråttom då jag skulle jobba så satte i trosskydd med o hade läckt ytterst likte och den vecklade ut sig helt när jag kom hem och gick på toa (och skulle tömma den, tajming). Denna gång fick jag den att veckla ut sig så återstår att se om den läckt imorgon. Blöder dock typ ingenting just nu så om den håller tätt kanske den ändå skulle läckt om jag blött mer, om ni fattar ;). Kan dock säga att vaginan kändes enorm när jag tog ut koppen o tömde den, och jag tror jag fått träningsvärk av koppen, kan dock vara mensvärk också ;) Så svårt att veta tycker jag när mensen är så oregelbunden då jag har p-stav..

Skogsväsen
6/11/17, 1:54 PM
#37

#36 oj, lät som att det gick helt okej iallafall. 👍Jag kan bara tänka mig alla de pengar som man sparar och kan spendera på roligare saker också.🤑 Och tror den fungerar lite som ett elastiskt band så det är nog ingen fara. 🌺

Om du vill skriva av dig till någon så finns jag här. 

smellcaramell
6/11/17, 10:58 PM
#38

update från #36 haft i koppen två gånger till under denna mensperiod. Totalt tre gånger alltså varav jag beskrivit en redan. Andra gången gick bättre, koppen vecklade ut sig direkt men läckte liiite under natten I övrigt gick det bra. Senaste gången fick jag inte koppen på rätt plats så kände den lite då och då men ändå sjukt mycket skönare än att ha typ binda som jag tidigare använt.

Skogsväsen
6/12/17, 7:29 PM
#39

#38 härligt! Tack för update! :D

Om du vill skriva av dig till någon så finns jag här. 

mollyt
6/16/17, 9:03 PM
#40

#34 har du fått någon hjälp med att välja kopp? Jag tror att jag mailade med kvinnan bakom menskopp.se eller om det var menskoppen.se (minns inte, det var så många år sedan). Om du då kan bolla dina tidigare erfarenheter så kanske någon inbiten och kunnig kan guida dig i ett lämpligt nästa steg.

Upp till toppen
Annons: