Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 918 ggr
powerade
5/9/17, 6:25 AM

Migrän?

Någon som har migrän och kan berätta hur det är för er. Vart får ni ont. Hur länge sitter de i? Varför kommer den?

Annons:
Aleya
5/9/17, 7:02 AM
#1

Jag har halvsidig. Det gör bara alltså ont i en halva av skallen oftast. Jag får ont i ögonen och ibland mår jag illa och måste tvinga mig själv att spy. Och andra gånger har jag bara ont i huvudet. Jag måste sova bort skiten. Det funkar inte på nått annat vis. Och det är en huvudvärk jag knappt kan beskriva. Det gör så ont att man vill krypa ur skinnet. Det bara kommer för mig. Vaknar upp med det och då är det klippt.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Maria
5/9/17, 7:13 AM
#2

Jag har också migrän som jag haft sedan barn.

Förr fick jag alltid en aura innan anfallet men inte nu längre.

Det gör precis som Aleya beskriver ont i ena halvan av huvudet.

Det gör så ont att jag inte kan fungera alls. Ofta kräks jag av bara smärtan. För mig brukar det värsta vara något dygn men en molande värk kan finnas kvar längre. Ett mörkt tyst rum är ett måste.

Varför värken kommer har jag ingen susning om. Jag har testat det mesta genom åren men aldrig hittat något särskilt som triggar igång min huvudvärk.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aleya
5/9/17, 7:25 AM
#3

#2 intressant att du också har bara halvsidig. Verkar vara få som har det. Så Hej kompis. 😉 Om vi nu ska lätta upp denna stämningen med denna tråkiga åkomman.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Maria
5/9/17, 7:41 AM
#4

#3 Jag trodde det var vanligast att ha halvsidig huvudvärk vid migrän.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aleya
5/9/17, 9:52 AM
#5

#4 dom jag pratat med klagar över hela skallen. Men jag är ju ingen forskare eller dylikt.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Thiah]
5/9/17, 10:05 AM
#6

Jag har också bara halvsidig, men min är liksom främre ena sidan av skallen. Tappar synen och behöver sova bort det det. Men mår iaf inte illa så får väl vara glad över det. :)

Annons:
powerade
5/9/17, 10:40 AM
#7

Varför jag undrar är att jag får väldigt ofta när jag sovit för dåligt ont innanför ögonbrynen och blir ljus och ljudkänslig. Har alltid tänkt som att det är bara vanlig huvudvärk. Men min pappa tyckte det lät som nån typ av migrän. Har aldrig extremt ont utan bara så att man mest blir på dåligt humör och vill bara ligga i sängen å blunda. Dessa dagar blir fler och fler och jag är ofta hemma från praktik för jag inte orkar vara där de lever om:/

Aleya
5/9/17, 12:48 PM
#8

#7 skulle gå till läkare och få det kollat

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Duvethon
5/9/17, 11:49 PM
#9

När jag får migrän kan jag få svårt att tala. Mår extremt illa och behöver ligga i ett kolsvart tyst rum. Är verkligen fruktansvärt men faktum är att jag inte fått ett anfall sedan jag bytte till minipiller och det känns helt underbart - migrän är en sådan fruktansvärd värk som är svår att beskriva.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Anonym
Anonym
5/10/17, 9:21 PM
#10

Prova Sumatriptan, finns på apoteket är svindyrt, 2 tabletter kostar mellan 60 och 85 kr, om det funkar kan du be om recept efter utredning av ett läkarbesök, då kan man få 18 tabletter för 175 kr, varierar lite beroende på vilken sort man väljer. Sumatriptan funkar för mig, jag har också ensidig värk och det är bl.a det som kännetecknar migrän!

SilverRosen
5/12/17, 10:35 AM
#11

Min varierar mellan varje gång, kan vara både halv och helsidig, kort eller lång, otroligt smärtsam eller tolererbar.

En sak de alltid har gemensamt är auran och synbortfallet, det börjar ALLTID med den! Efter 15-20 min smyger sig huvudvärken på en och intensifieras, samtidigt som ibland otroligt obehagliga symtom förutom dem klassiska, överkänslighet för ljud, ljus, känsel, smak och orsakar illamående (övriga symtom kan vara talsvårigheter, yrsel, nedsatt motorik, känselbortfall under migränanfallet)

Mina anfall har varat mellan 3-9 timmar och en gång 2 dagar i rad.

Orsak? Oxidativ stress från långvarig eller intensiv stress och misskötsel av kosten. Ett ovanligt plötsligt ökat sockersug där man vänder ut och in på skåpen brukar va en säker indikator.

Jag har idag lyckats vara utan ett anfall i 1,5 år, som längst 2 år samtidigt som jag tränade intensivt 4 dagar i veckan (men det orkar jag och har inte tid med nu).
Har helt bytt matvanor och aldrig ätit så bra i mitt liv, kanske det som lyckas hålla migränen i schack tillsammans med bättre levnadsvanor och stresshantering.

Mia-45
5/13/17, 9:28 AM
#12

Jag får alltid synbortfall och aura innan migränen sätter igång. 
Mår nästan aldrig illa av det. 
Värken sitter oftast över ögonen i pannan men även i tinningarna. 
Vila och piller är det som hjälper. Då släpper mitt oftast över en dag. 
Gör jag inget åt det kan det vara ganska ihållande och sitta i längre. 

Min kommer av stress under en längre tid. Oroligheter i livet påverkar mej också,

Ria74
5/13/17, 9:39 AM
#13

Jag får nästan alltid aura och synbortfall. Värken kan variera för mig, ibland outhärdlig och ibland tolererbar. Mår illa ibland och ibland inte. Tar jag 2 eeze när jag känner första tecken och 2 till efter 2 timmar kan jag oftast fungera hyfsat.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
Zadeira
5/14/17, 11:14 AM
#14

Min migrän sitter i främre inre delen av  huvudet, känns som att den har sitt ursprung en bit innanför tinningarna, innanför pannbenet. Läkaren som utredde mig var först kluven till om det var migrän för enligt honom var det vanligast att migränen sitter på en sida, inte som i mitt fall dubbelsidigt, men båda varianter förekommer.

För mig börjar migränen med en tryckande känsla innanför tinningarna och i pannan, som sedan sprider sig och blir starkare. Det bultar, dunkar och pulserar och jag blir otroligt trött i ögonen och huvudet. Då och då blir jag illamående och vid anfall behöver jag blunda och sitta/ligga helt stilla för att det ska kännas okej. Det kan vara mellan en halv dag till ett dygn.

Varför man får migrän är ju lite olika, men stress, dålig sömn, dålig kosthållning, spänningar, starkt ljus/höga ljud och olika livsmedel kan ofta vara utlösande. För min del är det i stort sett alltid pga stress och spänningar, samt dålig sömn och kost. Har även spänningshuvudvärk dagligen och då och då övergår den till migränanfall.

Upp till toppen
Annons: