Annons:
Etikettfysisk-hälsa
Läst 835 ggr
[memoirsofaclone]
2017-04-24 22:04

urinvägsinfektion?

Från igår har jag varit kissnödig ovanligt ofta, vilket verkligen inte är likt mig. Har knappt druckit nåt men ändå ''trycker det på'' hela tiden och sen kommer rätt små mängder. Idag känner jag också att det är lite ömt i nedre delen av magen och även ''där nere'', det är också en lite brännande känsla ibland. Dock har jag inga jätteproblem (i alla fall inte än). Kmr ihåg när jag hade uvi för kanske 10 år sen när jag var 8-9, då sved det otroligt mkt, vilket det inte gör nu. Kan det ändå vara uvi? Vad gör man i sånna fall åt det? Kan man lindra det på nåt sätt så det inte blir värre :/

Annons:
LaSadie
2017-04-24 22:09
#1

Låter som uvi. Vatten med citron och tranbärsjuice är bra som förebyggande men när man har passerat "gränsen" så är det för sent =/

CorneliaAndersson
2017-04-24 22:15
#2

jag får väldigt ofta UVI. Om man köper hem Tranbärsjuice (Jokk, 'från vildmarken av äkta bär') Och dricker ett stort glas. Sedan låter man det verka i ca. 30 min. Tar med sig tranbärsjuice till toan och dricker samtidigt som man kissar, så brukar det lindra och ta bort smärtan helt på mig!

Ibland kan jag dricka näst intill ren citron också. Typ som blandsaft, fast  urpressad citron istället för saften. 50% juice 50% vatten. 

Annars finns det tranbärskapslar på apoteket tror jag. Jag är dock en person som aldrig vågar gå till läkare, men helst ska man väll göra det och få någon kur (vilket jag gjorde första gången, och kan därmed veta att det är UVI jag får hela tiden).

Sitt inte kallt, kissa OFTA, även om du inte känner dig jättekissnödig (just för att förebygga det), sitt alltid lite längre och verkligen vänta tills efterslänts-dropparna har kommit ut. När jag kissar så sitter jag ALDRIG mindre än 5 min på toa. Och det brukar faktiskt funka.

Om du är sexuellt aktiv så är det också viktigt att gå och kissa efter samlag. Då sperma tydligen kan orsaka UVI.

Självklart ska man inte ner med smuts/smutsiga fingrar i de nedre regionerna heller.

Lite rörig text kanske, men jag hoppas du förstår ändå. Lycka till! Uppdatera gärna om det funkar lika bra för dig!

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

[memoirsofaclone]
2017-04-24 22:16
#3

#1 jobbigt :/ hoppas det inte blir värre då, har bara väldigt svaga symtom så det är därför jag är osäker

[memoirsofaclone]
2017-04-24 22:18
#4

#2 Ok, tack för tipsen, ska prova nån sur dryck. Är så dålig på att dricka mkt bara haha

CorneliaAndersson
2017-04-24 22:22
#5

#4 Tranbärsjuicen kan vara lite sträv och besk. Men numera tycker jag bara att den är god! Tar lite tid att vänja sig bara, och i början kan man behöva ta lite vatten för att bli av med det sträva efter att man druckit 'juicen'

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

[memoirsofaclone]
2017-04-24 22:35
#6

#5 Tror jag provat den nån gång, tkr den är helt ok🙂det är mer det här med att dricka mer än ett litet glas av vilken dryck som helst jag har svårt för, men det ska nog gå

Annons:
HalmbyDjurgård
2017-04-24 22:36
#7

Avvakta lite med att gå till läkare eftersom man nu för tiden inte gärna ger antibiotika i onödan. Men får du mycket besvär och inte står ut så kan du självklart få antibiotika! Man kan t.o.m. få antibiotika utskrivet via 1177 om man är SÄKER på att man har UVI/blåskatarr (man kunde det förut iallafall om det inte har ändrats). Då slipper man vänta på läkartid.
Går man med UVI för länge/ har mycket svåra symtom så kan det nämligen gå upp i njurarna och bli farligt! 
(Extra farlig om du är gravid eller fött nyligen!)
Var lite uppmärksam på hur det utvecklar sig!

Krya på dig och lycka till i tillfrisknandet!
Jag vet hur plågsamt det är! 😓
(Jag hör till skaran som ofta drabbas..)

[memoirsofaclone]
2017-04-26 00:08
#8

Verkar fortfarande inte vara nåt, alltså det svider inte när jag går på toa, vilket väl annars brukar vara det mest utmärkande? Känns lite ömt på blygdbenet (tror jag det heter) samt som om jag skulle ha rivit mig i underlivet, som små sår, kanske jag har också, har råkat göra det med vassa naglar när jag duschat t ex. Det där med kissnödigheten kanske var en tillfällighet och nu när jag går omkring och oroar mig blir det mer rubbat. Men förstår fortfarande inte om det är uvi eller inte :/

smellcaramell
2017-04-26 10:47
#9

Jag har flera gånger haft UVI utan att ha ont, så nej det måste inte göra ont. Försök med huskurer/gå till VC och be om att få ta ett urinprov för att se om du har bakterier i urinen.

[langtan09]
2017-04-26 11:05
#10

Jag tycker att du kan höra med din vårdcentral om du inte kan få komma dit och lämna ett urinprov. Då får du svar på ifall du har urinvägsinfektion eller inte :) Kan vara tryggt så du inte behöver gå hemma och oroa dig. Har själv många gånger haft UVI, i de flesta fall har det gjort väldigt ont på mig men har också haft utan att det känts speciellt mycket.

Upp till toppen
Annons: