Annons:
Etikettpreventivmedel
Läst 3143 ggr
Pollyssa
4/21/17, 7:55 PM

Prionelle och Neovletta skillnad?

Hej! Jag undrar om det är någon som provat på både prionelle och neovletta och känt någon skillnad? Jag började med p-piller för första gången i höstas, bodde då i Island så fick något utskrivet där som heter Microgyn. Jag mådde skitbra och fick inga som helst biverkningar i sex månader. När de tog slut så skrev min gynekolog i Sverige ut Prionelle och sa att det var exakt samma innehåll som mina isländska. Men sen jag bytte till Prionelle har jag fått magsmärtor, finnar, ont under sex, men värst av allt känner jag mig både avtrubbad och väldigt nedstämd/ledsen hela tiden. Så tänkte kanske be om att få Neovletta istället och hoppas på samma effekt som med de isländska… Någon som upplevt skillnad när de ska vara "exakt samma" innehåll men är olika märken??

Annons:
Evilina
4/21/17, 8:36 PM
#1

Haha, brukar sällan känna att jag har något att tillägga i inlägg här på iFokus men detta är något jag verkligen varit med om.
Började som 17-åring med neovletta och hade INGA biverkningar alls, allt var super i två år. Då fick jag Abelonelle istället (ska vara exakt samma som neovletta och prionelle). Märkte ingen större skillnad så åt dom i ett år, av en slump (trodde jag) samma år som jag haft flest självmordstankar, varit som mest lättretlig, missskött alla relationer, varit sur och grinig, ja, bara haft ett fruktansvärt år helt enkelt. Hade inte en tanke på att det kunde vara P-pillerna då alla sa att det var precis samma och att man inte kunde märka skillnad.
Sen en dag när jag kom till apoteket för att hämta Abelonelle så fick jag Prionelle istället. Återigen sa dom att det var precis samma så det var bara att byta rakt av.
Sagt och gjort, jag började på Prionell och tre dagar in på kartan fick jag mens i form av Niagarafallen, och då ska tilläggas att jag aldrig ens haft en mellanblödning, jag var hungrig konstant och och kunde inte sluta gråta. Så i fullkomlig panik gick jag till min barnmorska och skällde ut henne efter noter varpå hon svarar
"Jo, det är ju skillnad i bindämnena som kan påverka hur kroppen tar upp dom, men det är så otroligt få som märker av det så det brukar vi inte nämna"
WTF!?!?!?!?! Här hade dom alltså fått mig att må så dåligt att jag inte fungerade på flera dagar i sträck. men det tyckte dom inte var viktigt att nämna?

Förlåt för rant, blir bara så upprörd varje gång jag tänker på det x) Men som kort svar på din fråga, ja det kan vara jättestor skillnad även om det är "samma". Hoppas du hittar något som funkar för dig :D

Pollyssa
4/21/17, 8:53 PM
#2

Okej! Tack för svar! Jag ska ringa och fråga om Neovletta istället och se om det funkar bättre då :)

Upp till toppen
Annons: