Annons:
Etikettung-kvinna
Läst 543 ggr
[postmortum91]
2017-04-16 21:15

vattenskador bostadsrätt?

Vi ska köpa bostadsrätt, kan typ inget om någonting i det här. 
Ska man begära besiktningspapper? Är det standard att den är besiktad? vem står för besiktningen? Har brf besiktningspapper/skyldighet?

Om det skulle finnas en dold vattenskada när man köper bostadsrätten, vem står för den då?
Gäller samma med elfel?

Annons:
oh-la
2017-04-16 21:48
#1

Nej, vill ni ha en besiktningsgenomgång är det ni som får betala en besiktningsman. Föreningen besiktigar inte enskilda lägenheter i föreningen. Vad gäller fel har köparen i princip aldrig rätt mot säljaren. Köparens undersökningsplikt går otroligt långt när det kommer till bostäder. Elfel eller vattenskador är alltså er skyldighet att ta reda på om de finns. Gå därför igenom lägenheten noga! Gå igenom föreningens bokslut och planer, det säger en del både om hur föreningen mår och hur huset mår, samt vilka eventuella renoveringar som planeras på fastigheten som kan innebära avgiftshöjningar. Finansdepartementet uppenbara fel, så som elfel eller vattenskador, tänk på att det kan kosta hur mycket som helst.

Kyllan56
2017-04-16 22:17
#2

Jag ångrar att jag inte hade en besiktningsman. BM har utrustning för att kolla fukt i väggarna o.s.v. Snålheten kan bedra visheten!

Jag blev lurad!

Bostadsrätter går under köplagen och lös egendom. Det som ni skulle kunna upptäcka blir svårt att få rätt för.  Men även bostadsrättsinnehavaren har en upplysningsplikt. Har de som sålt känt till ett problem som ni inte kunnat upptäcka kan man få rätt.

I denna länk kan man få lite matnyttig information. Te.x. om man köper något i befintligt skick, eller ej!

Jag ger er rådet att vara noga och inte förivra er, för det vinner man på i längden!

http://lawline.se/answers/16023

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

[postmortum91]
2017-04-16 22:55
#3

Tack för era tips!
Vi har kollat brf ekonomi och bokslut etc. det enda som är kvar är besiktning.
Hur snabbt kan man boka in en besiktningsman?
säljarna vill ha snabb affär, och vi har gått med på det. 
Vi har sagt att vi vill skriva avtal om att vi ska köpa lägenheten. Kan man skriva på det avtalet att det gäller så länge besiktningen inte visar några större fel som elfel/vattenskador?

[postmortum91]
2017-04-16 22:58
#4

hur mycket kostar en 

Bostadsrättsbesiktning ?

Kyllan56
2017-04-17 00:16
#5

#4 Jag betalade 2013 1200 kr, men det var bara för badrummet. Det tog några dagar att få tid. Men det beror naturligtvis på var ni bor. Jag bor i en storstad.  Kolla med ert försäkringsbolag, om de har någon de kan rekommendera!

Här kan man ringa eller skriva din fråga och det är gratis,

http://www.lawline.se

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

[postmortum91]
2017-04-17 00:23
#6

men badrum är väl viktigast?

Annons:
Kyllan56
2017-04-17 00:34
#7

#6 Ja, badrum är där dolda vattenskador kan vara, men även i köket även om det inte är lika vanligt. 

Är en mäklare inblandad?

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

[postmortum91]
2017-04-17 00:43
#8

Nej, den säljs privat

Sarah
2017-04-17 00:53
#9

Diskmaskiner är nog de vanligaste problemen då det kommer till vattenskador. Så kolla köket!

Kyllan56
2017-04-17 01:23
#10

#8 Då ska man akta sig! Det är mycket att tänka på!  Te.x Att lägenhetens  pantbrev inte överstiger köpekillingen, för då måste säljaren lösa dem. Kolla att säljaren verkligen äger bostadsrätten.

Ni behöver ha någon som hjälper er med att skriva kontrakt. Det kan vara mycket som blir fel om ni inte har en juridisk kontakt. Att säljaren skyndar på tycker jag är ett observandum. De måste förstå att det är mycket ni behöver kontrollera.

Sedan måste ni ansöka om medlemskap i brf och få dennes godkännande.

Här hittade jag en sida ni kan följa där det ven finns ett färdigt kontrakt,

http://www.borattupplysning.se/wp_brskola/kopa-bostadsratt-privat/

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

[Devya]
2017-04-17 07:35
#11

Ajaj! Låt dem inte stressa er sådär. Låter ju inte alls bra i mina öron att de vill ha allt snabbt överstökat. Nej, ta er tid till att göra allt rätt och im ni upptäcker några fel som kan bli väldigt kostsamt så kan ni ännu dra er ur. Sådant här ska inte ske för snabbt för i värsta fall kan ni få ångra er djupt. Se till att få huset genomkollat ordentligt. Vet av alltför många som har rusat in i sådant där och senare upptäckt svåra mögelproblem samt fuktskador som har målats över.

Upp till toppen
Annons: