Annons:
Etikettpsykisk-hälsa
Läst 513 ggr
Anonym
Anonym
2017-04-16 08:55

Rensa-tankarnatips

Vad är era bästa "rensatankarnatips?".
Måste rensa mina tankarna och kunna spänna av.
Varit på tok för mycket senaste tiden och jag kommer "gå under" om jag inte kan rensa ut.

Och saker som går en att bli glad igen. Just nu gråter jag för minsta lilla.

Ej KBT eller psykolog eller liknande.Utan aktiviteter mm.

Annons:
parsley
2017-04-16 09:09
#1

Testa yoga nidra. Det är en form av koncentrerad avslappning, där man ska koncentrera sig på  en kroppsdel i taget. På Youtube finns flera klipp. Välj en röst som du tycker är behaglig att lyssna på.

Fransu
2017-04-16 10:04
#2

För mig funkar det att gå ut och promenera.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

sp0ngeb0b
2017-04-16 10:13
#3

Skulle också föreslå att promenera! Gärna i en fin omgivning, kanske en skog eller park. Yoga har jag testat en gång, och det var väldigt skönt och avslappnande och där hade man också en chans att rensa huvudet.

pyromanen
2017-04-16 10:24
#4

Långpromenader i lugnt tempo. Gärna i naturen. då bildar kroppen ämnen som sänker nivperna av stress och oro. Dessutom är det nyttigt på andra sätt (kondis, ljus/sol mm) Att måla tavlor eller skapa i lera, gärna med bea musik till är också bra. Umgås med kompis.

Bill&Bull
2017-04-16 10:40
#5

Promenad som övriga nämner är aldrig fel och försöka titta på omgivningen när man går, lägga märke till träd, blommor osv. Kan vara till hjälp att skriva ner tankar man har, ifall det känns som de snurrar runt i huvudet.

||My Love For Animals Is Immortal||

Annielle
2017-04-16 11:01
#6

Mindfulness, meditation, avslappningsövningar ,motion av de slag som känns bra för dig, vistas mycket i naturen, kreativa aktiviteter som att måla , sjunga, pyssla, sticka, skriva av dig om det känns bra. 

Gå på massage eller be någon du känner om det, ta varma bad (om du har badkar)med levande ljus, någon lugn musik, och häll gärna i några droppar eterisk olja av lavendel för avslappnande effekt.

Städa och gör det fint runt omkring dig för att slippa  bli stressad av det yttre också.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
Blanksteg
2017-04-16 11:09
#7

För mig funkar inte yoga, meditation och dylikt. Men jag tycker att det hjälper att lägga pussel (för då blir fokuset att hitta rätt pusselbit), och att ta promenader.

parsley
2017-04-16 11:47
#8

EFT betyder emo free technics. Man knackar på vissa punkter på överkroppen samtidigt som man uttalar en fras av typen "trots att jag inte kan slappna av, älskar och  accepterar jag mig själv fullt ut". EFT syftar till att återställa energibalansen i kroppen är förvånansvärt effektivt. Metoden kan fungera om man t ex känner att man har svårt att koncentrera sig på meditation eller mindfulnessövningar. Googla för instruktioner eller kolla på Youtube.

Em_
2017-04-16 15:00
#9

Jag går till en plats i naturen där jag slipper se en enda människa, typ på en sten en bit från stigen. Sen tänker jag 😃 När jag blir uttråkad har jag oftast tänkt klart. Om det är ett problem där lösningen inte självklar och jag bara ältar det runt i cirklar skriver jag ner alla alternativ och plus och minus för varje lösning. Då kan jag släppa de tankarna ett par dagar och sedan är det lättare för mig att komma fram till hur jag ska gå vidare. Ibland kan det vara på ett helt annat sätt än de jag skrivit ner och ibland känns minusen inte så farliga längre.


Caeli
2017-04-16 15:50
#10

Trädgårdsarbete fungerar både mot stress och tankar som snurrar runt i huvudet. Bra att bli trött, då är det oftast lättare att somna på kvällen.

Upp till toppen
Annons: