Annons:
Etikettpreventivmedel
Läst 697 ggr
powerade
4/8/17, 10:12 PM

Preventivmedel

För ca 6 månader sen började jag med mina ppiller. Jag gick till ungdomsmottagningen pågrund av menssmärtor och så hade jag pojkvän så av båda dom anledningarna ville jag ha något som hjälpte. Det enda jag blev erbjuden var smärtstillande, ppiller av olika slag, spiral eller stav. Har läst väldigt mycket om t.ex plåster eller ring. Men de kanske inte hjälper mot värken eftersom jag ej fick dom alternativen? Ska dit igen nu snart. Har samma värk så därför vill jag inte fortsätta med mina piller då jag glömmer dom stup i kvarten trots larm… så då har jag funderat på ring då det känns väldigt enkelt. Kommer jag kunna få det om jag ber om det? Finns det tillgängligt överallt?

Annons:
Honestyisdead
4/8/17, 10:26 PM
#1

Det ska inte vara några problem att få ring.

jag rekommenderar verkligen det.

powerade
4/8/17, 10:39 PM
#2

#1 tycker man borde få information om de också när man väl är där:/ är ju inte många som faktiskt ens hört talas om det. Dålig stil men ska säga jag vill ha nått annat å se vad hon har att erbjuda tar hon inte upp så får jag väl fråga om ringen. Det låter verkligen supersmidigt!!

ApanAnn
4/9/17, 1:04 AM
#3

Den som ska ha dem får välja, så om du vill prova plåster/ring kommer du att få det om det inte är så att de skulle vara medicinskt olämpliga för dig. Beroende på vad som gäller i ditt landsting kan de vara dyrare än p-piller.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

powerade
4/9/17, 8:19 AM
#4

Kan ju ej välja nått jsg ej vet finns. Väldigt dumt att man ej får information om vad som finns då å att dom bara tar upp de vanligaste

oh-la
4/9/17, 8:51 AM
#5

Om syftet, bland annat, är att minska menssmärtor tar det bort en del preventivmedel. Tror i princip alla kombinerade p-medel (kombinerade p-piller, plåster och p-ring) och kopparspiral går bort om det är smärtan man vill åt. Istället är det minipiller, stav eller spiral som är effektivt mot menssmärtor. Vet att spiral väl är det mest om effektiva. Tyvärr fungerar inte alla p-medel på samma vis, så det är säkert därför du inte fick info om plåster och ring.

powerade
4/9/17, 8:59 AM
#6

Dock så gav ju inte ppillerna något mot värken heller. När man läser om p ring står det att smärtorna kan lindras. Får helt enkelt se å se vad det kostar

Annons:
oh-la
4/9/17, 9:35 AM
#7

#6, det står också att en vanlig biverkning på nuvaring är att smärtor i samband med mens ökar. Tyvärr är det nog så att de p-medel som hjälper mot menssmärtor är de som tar bort mensen.

soundtrack
4/9/17, 10:52 AM
#8

För min del minskar smärtorna när jag använder P-ring, jag har dock inte problem med några extra smärtor på något sätt. Men utan ring har jag helt klart mensvärk som jag brukar behöva ta nått smärtstillande för, med P-ring har jag sällan haft mensvärk.

Honestyisdead
4/9/17, 11:35 AM
#9

Själv har jag ring och jag släpper bara fram mensen ca 2 gånger per år. 

Vet inte hur det är med smärtorna eftersom jag haft på medel så många år. Minns inte riktigt hur det var innan. Men nu har jag inte ont. Det hade jag däremot med på piller.

Det negativa är att ringarna inte ingår i högkostnadsskyddet.

powerade
4/9/17, 9:26 PM
#10

För min del har jag piller så jag har mens som vanligt. Men är som förut med smärtan alltså olika ont varje gång. Men tycker jag börjar ha lite dold smärta mer än vad jag haft förut. Men jag vill inte ha saker i kroppen.. glömmer ta piller nu och då. Om dom börjar informera mer om p ring kanske fler använder det och de kan sänka priset? Det är väl dyrt eftersom det är så få användare:/

Honestyisdead
4/9/17, 10:10 PM
#11

Det är inget ovanligt preventivmedel.

Vad gyn rekommenderar beror på person och vad dom gillar". Jag blev rekommenderad ringar av min gyn. Och vet flera medlemmar här som har p ring. Så få användare är det inte.

Fridaaaa
4/11/17, 6:01 PM
#12

Jag hade pring, hade mer mensvärk med den än när jag had eppiller, däremot mindre än nu utan hormonellt.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: