Annons:
Etikettarbetslivet
Läst 2304 ggr
[postmortum91]
4/6/17, 8:46 PM

aprilskämt gone too far?

förra fredagen prankade jag mina kollegor. Vi är lärare och jobbar inte lördagar, därför busade jag på fredagen istället för 1 april. 

Vår skola ska antagligen (inte bestämt ännu) läggas ner, detta lär dröja kanske 5-6 år om det går igenom. Jag jobbar med förskoleklassen och tänkte skoja till det lite med att lura dem. Jag fick rektorn till att mejla ut ett mejl till vårt arbetslag att beslut tagits om att avvecklingen redan ska börja till hösten och att rektorn ville träffa oss på möte på eftermiddagen. Jag och en kollega som kom på hela idén med att lura dem med något hade jätteroligt under dagen när vi fick höra kollegorna diskutera med varandra om mejlet och sucka och vara uppgivna.
När mötet väl skulle äga rum sa jag och kollegan "april april". Tyvärr uppskattades inte skämtet jättemycket mer än att jag, kollegan och rektorn hade lite kul åt det. En kollega blev grinig i 30 sekunder och sa sedan "jag förstår det roliga nu, men det var ju inget kul att skämta om". Den andra kollegan verkade inte reagera märkbart alls, varken bra eller dåligt och den tredje kollegan blev sur/arg. 

Hon hade gått hela arbetsdagen och mått dåligt och tyckte att vårt skämt var smaklöst och att vissa saker skojar man inte om. Jag gick till henne skamset och bad om ursäkt, för jag visste inte att hon hade mått så dåligt under dagen. 
Nu har det fått en vecka och är hon fortfarande bitter. Vi i arbetslaget har en speciell jargong mot varandra och hånar och driver med varandra ofta med glimten i ögat. Idag dock på ett personalmöte så pikade hon mig, men idag märkte jag att hon faktiskt var ärlig med mycket hon sa. Båda skrattade men alla i rummet kände spänningen i luften. 

Igår hade jag köpt med vanlijdrömmar för att säga "förlåt" igen. Dock är hon allergisk mot en ingrediens i dem så idag halvpikade hon mig att det räknas inte eftersom hon inte tål dem. Nu har jag stått och lagat en kladdkaka med kolatopping på i hopp om att hon kan släppa det här imorgon. Samtidigt tror jag att JAG fått ha magont längre än vad hon fick. Hon fick magont i 4 h. Jag har fått gå med dåligt samvete och magont i 1 vecka. Jag står för mitt skämt men det är tråkigt att hon fick magont av det. 

Det jag vill säga är väl att jag är mån om mina relationer till mina kollegor och vill inte få någon att tycka illa om mig. Samtidigt undrar jag hur långt hon kan dra på sin bitterhet utan att det gått överstyr. Förtjänar jag att straffas så här länge? 

Om hon inte tar min ursäkt imorgon med kladdkakan, vad ska jag då göra? är det okej för mig att säga stopp och säga "nu får du faktiskt lägga det här bakom dig och sluta älta?"

Annons:
_Fisken
4/6/17, 9:01 PM
#1

Baka en tårta till fikat med texten "Bara 5 år kvar!".  Kanske lite väl magstarkt men galghumor kan man komma långt med. 

(Skämt åsido. Man kanske kan få tåla en bitsk kommentar samma dag men sen bör det väl vara nog…)

Aleya
4/6/17, 9:05 PM
#2

Jag personligen hade inte uppskattat ett sådant skämt. Jag vet vilken oro och vad dåligt jag skulle må av att stressa över om jag skulle ha jobb eller ej. Och jag tycker rektorn skulle ha satt p direkt ni kom med denna idéen. Och jag hade bara blivit irriterad om någon skulle komma och be om ursäkt konstant som du verkar göra. Lägg ner. Och nästa gång, gör inte det du tänker eller någon föreslår.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Honestyisdead
4/6/17, 9:11 PM
#3

Jag förstår inte hur ni kunde tro att någon skulle tycka det var roligt.

Förstår inte heller att du bakar för att be om ursäkt. Det räcker att man säger det. Sedan får hon acceptera eller inte. Att baka blir ju fjäskigt som tusan.

[postmortum91]
4/6/17, 9:29 PM
#4

Så med andra ord ska jag inte ta med kladdkakan till jobbet imorgon?

Honestyisdead
4/6/17, 9:31 PM
#5

Ät den själv ;)

[AnimeV4]
4/6/17, 9:35 PM
#6

#5😂

Jag håller dock med om att hon borde ha kommit över det där nu eller iallafall får börja bete sig som folk.. Du ska ju inte behöva kyssa marken hon går på. Du har gjort vad jag tycker är nödvändigt.

Annons:
[postmortum91]
4/6/17, 9:39 PM
#7

#5 som om jag behöver det  :P

Honestyisdead
4/6/17, 9:40 PM
#8

#7 Hehe :)

Sarah
4/6/17, 9:53 PM
#9

Uselt skämt, sen reagerade jag på det du säger om jargongen mellan er kollegor. Jag hoppas att ni inte visar ett sådant sätt inför barnen. Jag förstår jargongen men jag skulle inte vara glad om pedagogerna på vår förskola pratade så mot varandra inför barnen.

[postmortum91]
4/6/17, 10:14 PM
#10

#9 Det är väl en självklarhet?
Det är väl ändå upp till oss kollegor hur vi interagerar med varandra så länge vi trivs med varandra? Vi skrattar jätteofta tillsammans och har jättekul, det är bara mitt skämt som blev fel. Dessutom är det utbildade pedagoger vi pratar om och vet bäst själva att vi/de inte beter sig framför barnen.

jackiejohn
4/6/17, 10:24 PM
#11

Totalt värdelöst skämt, kan inte för allt i världen förstå hur rektorn kunde "godkänna" nåt sånt heller. Be om ursäkt och mena det en gång räcker, att köpa fika som förlåt som hon inte tål var ju ett bottennapp i sig.. Du har kanske ingen aning om hur hon har det privat, att få ett sånt besked kanske skulle rasera en hel massa för henne, riktigt osmakligt och jag har mer än full förståelse för att hon blev irriterad över "skämtet". Sen får jag hålla med Sarah, en hård och hånande jargong med glimten i ögat fine, i fikarummet bakom stängd dörr. Men skulle min dotters pedagoger ha det ibland barnen skulle jag gå i taket. Be om förlåt en gång också men kräv inte att hon ska blir go och glad på stubinen bara för att du sagt förlåt.

[postmortum91]
4/6/17, 11:03 PM
#12

#11 Men vi har inte den jargongen bland barnen. 
Nedläggningen skulle inte innebära arbetslöshet för någon av oss, "bara" omplacering.

[postmortum91]
4/6/17, 11:07 PM
#13

Varför är det så ofta att folk har så lite över för ödmjukhet på nätet?
Ni dömer så hårt och hittar brister och fel. Jag vet att jag gjorde henne illa och jag har ju bett om ursäkt. Man behöver inte döma ut hela lärarkåren på skolan för att vi har en jargong, för det är ju rätt ot.
Kan man inte vara ödmjuk mot de som felar? Det önskar väl ni själva när ni själva felar, för det gör vi alla. Blir ofta tråkig ton här inne så fort någon klantat sig.

Annons:
Niseeu
4/6/17, 11:11 PM
#14

Det där skämtet får mig att må illa och att rektorn gick med på det får mig att fundera vad ni har för rektor egentligen. Det är många som är väldigt beroende av sina jobb och att bli av med sitt jobb skulle kunna få hemska konsekvenser för många. Det räker att du sagt förlåt en gång sluta springa efter henne och be om förlåtelse det är hennes val och hon har all rätt att vara arg på dig. Sen är det så att alla pedagoger inte gör ett bra jobb bara för man har utbildningen jag tycker inte att jargongen mellan är kollegor värkar vara så profitionellt.

Sarah
4/6/17, 11:14 PM
#15

Det om jargongen var ju en fråga, och du har svarat, sen är det väl inte mer med det? Vart dömer vi? Hoppas att det inte är inför barnen, nej svarar du. Bra, då är det ju en ickefråga. Hur lyckas du få det till att vi dömer ut en hel lärarkår? Du fyller i och du antar saker.

[postmortum91]
4/6/17, 11:19 PM
#16

#15 Nu var inte det riktat mot dig utan de andra som drog upp det efter att jag redan svarat dig

Aleya
4/6/17, 11:41 PM
#17

#13 kanske är för att det inte är första gången du skriver om situationer som inte är normala och att du inte verkat tänka efter innan du gör det. Så antingen kanske du lär dig hur man ska bete sig emot andra och slutar förvänta dig att folk ska alltid vara snälla med dig då du gjort fel eller har problem.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Vårnatt]
4/7/17, 12:34 AM
#18

Människor har ju ingen skyldighet att förlåta en och vara glad bara för att man ber om ursäkt. Tror du att hon blir glad igen om du rent ut säger att du anser att hon ältar det? Är det inte bättre att respektera att hon inte tyckte det var passande och hoppas att situationen blir bättre med tiden? Jag tycker själv om att skämta men det där skulle jag direkt ogilla också. Ibland får man stå sitt kast.

[xMondSy]
4/7/17, 5:23 AM
#19

Jag hade också blivit sur för ett sådant skämt, för som sagt, du vet ju inte denna persons bakgrund. Du vet inte vad personen gått igenom eller vad som föregår i hemmet, så riktigt osmakligt enligt mitt tycke. Sen kan du inte begära att denna ska förlåta dig eller någon annan, det är deras egna beslut. Så sluta med att be om ursäkt hela tiden och att försöka vända på det med fika, ge personen tid och utrymme.

_Fisken
4/7/17, 6:37 AM
#20

Ibland har jag också sagt för mycket eller varit för grov. Då ber man om ursäkt om det är läge för det och sen hanterar man det som ett inlägg här på iFokus som du vill ska dö ut - sluta skriv i tråden.  :-)

Annons:
jackiejohn
4/7/17, 7:13 AM
#21

12# Vi postade samtidigt så ditt svar om jargongen fanns inte att läsa när jag skrev, men bra att den jargongen inte finns ibland barnen :) har aldrig dömt ut lärarkåren hör i tråden. Men som jag sa, be om ursäkt en gång sen räcker det men du kan inte kräva att hon ska ta emot den.

Surpan
4/7/17, 11:32 AM
#22

Väldigt osmakligt skämt. Förstår att hon blir arg, speciellt eftersom rektorn var med på det hela (låter helt osannolikt att en rektor gått med på detta). Snacka om att bli sviken av chefen. Och du ska inte baka och hålla på, sånt gör du för att stilla hennes samvete. Du tar till och med upp att du har fått magont längre än henne? Det är inget hon ska behöva ta ansvar för. Hon behöver inte förlåta dig alls, låt henne vara sur ifred.

/Surpan

Sarafiaklara
4/7/17, 11:59 AM
#23

Ett tips inför framtida aprilskämt är att det roliga med aprilskämt är att du ska få någon att tro på/göra något dumt/absurt. Reaktionen ska bli att man känner sig dum för att man trodde på något konstigt. Detta skämt faller ju inte in under detta utan verkar bara som att det ska vara roligt för att det är elakt. Det blir ju inte bättre av att skämtet skedde på fel dag. Jag tror som andra att du bara ska lämna henne i fred. Som du gör nu så påminner du henne hela tiden om varför hon är sårad och arg. Om hon skulle fortsätta vara sur en längre tid kan du ta upp med henne att du tar på dig att eran relation blivit dålig och undrar över hur ni ska kunna komma vidare.

[134643]
4/7/17, 1:18 PM
#24

Jag tycker att det var lite kul, synd att det gick snett! Och gjort är gjort, det hjälper inte att vi säger åt dig ännu en gång att det var fel. Jag tror att det bästa är att ge det tid, var lite extra trevlig men dra kanske inte upp det hela tiden. Kladdkaka är en snäll gest, men du kan aldrig förvänta dig att hon förlåter direkt. Hoppas det löser sig!

darlking
4/7/17, 3:03 PM
#25

Håller med många. Gillar inte skämtet alls. Jag hade blivit riktigt besviken om jag blev lurad så. Jag blev lurad på ett liknande sätt av en person (vill inte gå in på detaljer för att inte bli igenkänd men) och det blev aldrig som förut mellan oss. Inte att vi blev ovänner och bråkade sedan. Men det blev stelt och vi skojade inte och hade kul som tidigare. Jag tyckte det var så osmakligt det hon hittade på att lura mig att tro på något så osmakligt. Hon fjäskade en massa sen… Det var en massa förlååååt hit och förlåååt dit. Jag ville bara ha avstånd från henne. Men ju mer jag drog mig undan hennes sällskap så följde hon efter och skulle bjuda mig på än det ena och än det andra. Spahelg mm.

Nej usch. Dra dig undan och respektera att ni kanske inte får den hjärtliga kontakten mellan er mer.

#24 Håller inte med om att vara "lite extra trevlig" Så var hon som lurade mig och det var så uppenbart att hon ansträngde sig  att vara "extra trevlig" mot mig och att det inte var hennes naturliga jag.

[134643]
4/7/17, 3:20 PM
#26

#25 Tråkigt att det inte blev detsamma mellan er, men jag står fast vid att man kan vara trevlig mot människor ändå. Jag tycker att det var snällt av din vän att försöka lösa allt. Du vet precis lika lite om ts kollega som jag gör, hon kanske jättegärna vill fortsätta ha kontakt med ts. Vi kan bara ge råd sen är det upp till ts som känner situationen bäst.

darlking
4/7/17, 3:25 PM
#27

#26 Ja men om ts kollega vill att det ska vara som innan så lär det visa sig. Då lär kollegan komma till ts. Jag tycker inte ts ska göra mer än säga ett ärligt förlåt men sen är det bra. Sen är det upp till kollegan (om hon vill) att komma till ts.

Annons:
Everlyn
4/7/17, 7:34 PM
#28

Jag tyckte skämtet var kul.. hoppas det löser sig! :)



Ria74
4/7/17, 9:20 PM
#29

Jag kan förstå att kollegan blev sur. I mina ögon var det inget kul skämt utan något som mycket väl skulle kunna vara sant. Hade ni mejlat ut att t.ex alla skulle omskolas till sopgubbar eller liknande hade det varit mycket mer osannolikt och förmodligen hade din kollega då fattat att det var något lurt och inte tagit lika illa upp. Sen ska du ju inte be om ursäkt mer. Gjort är gjort och du har bett om förlåtelse för det. Väljer hon att inte godta din ursäkt kan du inte göra mycket mer.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Sjuttan
4/7/17, 9:48 PM
#30

Om man kollat Morgans "mobbningsprogram" på ettan, kan man se att jargong på jobbet inte alltid funkar för alla. Någon i skaran kanske tiger o lider och inte kan visa det eller säga ifrån. Till slut kanske det brister, men personen kan ha mycket inom sig som är svårt att komma över. Bara en fundering.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

[Devya]
4/7/17, 10:27 PM
#31

Det är nog bara att acceptera att du kan ha råkat förstört något mellan er två. Jag tror inte att hon kommer att komma över det så lätt. Jag vet åtminstone att jag aldrig skulle kunna förlåta någon som skämtade om något sådant. Jag skulle tyckt att det vara elakt och smaklöst om min kollega gjorde något liknande. Inte en människa jag skulle vilja vara vän med.

Så du kan nog avhålla dig från att ta med dig en massa sötsaker och dylikt till jobbet. Det kan i värsta fall bara göra saken värre om du försöker smöra dig in.

tlover
4/8/17, 10:44 PM
#32

Huvva vilket hemskt skämt, påminner lite om när min pappa skämtade om att katten hade dött. Vissa skämt gör man bara inte.

Men gjort är gjort. Att du springer efter och ber om förlåt drar antagligen bara upp det igen. Du har sagt förlåt, låt det hela vila så länge. Vill din arbetskamrat ta upp det senare fine, vill hon bara glömma det fine.

Jag vet själv hur jobbigt det kan vara om folk springer efter och ber om förlåt hela tiden, det får en snarare att inte vilja förlåta personen i fråga eftersom man själv snarare vill glömma det.

l'm back

[nevamisse]
4/8/17, 11:31 PM
#33

Det var verkligen ett osmakligt skämt, att rektorn var med på det är ju ofattbart. Jag förstår om hon tog illa upp. Vissa saker skämtar man inte om även om man har en viss jargong på jobbet.

Men gjort är gjort, du har bett om ursäkt och det räcker, resten är upp till henne att bestämma huruvida hon vill godta den eller ej. Att baka lär inte hjälpa varken till eller från, även om det är en fin tanke.

Maria
4/9/17, 10:17 AM
#34

Jag håller med övriga här att det var ett osedvanligt dåligt skämt.

Jag reagerar också på att det inte var rätt dag. Jag har aldrig varit med om att man drar ett 1:a aprilskämt dagen före eller dagen efter😮

Du har i alla fall bett om ursäkt och mer än så kan man inte göra. Får bara hoppas på att allt lugnar ner sig till slut.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Sjuttan
4/9/17, 10:29 AM
#35

Instämmer helt med #34! Då har man ingen chans att ana ett aprilskämt!

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Gaara
4/9/17, 4:25 PM
#36

Jag som själv blivit uppsagd från ett jobb på ett möte tillsammans med alla mina goa kollegor då företaget vi jobbade på plötsligt skulle flytta till en annan stad vet vilken ångest ett sånt besked kan ge. Jag och en annan kollega började gråta av förtvivlan då vi dels trivdes väldigt bra och samtidigt hade hyra och andra räkningar att kunna betala. (Kan tilläggas att det tog några år för mig att släppa sorgen över kollegorna jag förlorade) Jag tycker det är smaklöst att skämta om en sak som faktiskt kan vara en tragedi för andra. Lite som att skämta om att någons katt dött eller liknande och fyra timmar senare säga att den inte har det. Jag vet, kanske lite magstarkt att jämföra de två sakerna men kan vara lika jobbigt att förlora jobbet om hela ens liv hänger på ekonomin.

För övrigt så avskyr jag 1 april och var glad att det var på en lördag för det är aldrig någon som luras på ett snällt sätt utan det ska alltid vara så elakt eller hemskt som möjligt och jag varken gillar att luras eller bli lurad. Jag förstår att kollegan har svårt för att släppa det.

Calcifer
4/9/17, 9:54 PM
#37

Skämt som detta är en stor anledning till varför jag vägrar befinna mig på internet första april och hatar att prata med folk den dagen i största allmänhet. Många skämt är helt ofarliga och såna man kan se igenom på en gång eller som högst skapar förvirring i typ två-tre sekunder innan man skrattar. Men sånt här tycker jag inte är okej alls. 

Nu har du bett om ursäkt flera gånger, släpp det. Om kollegan fortfarande inte helt förlåtit dig så får du acceptera det.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Sjuttan
4/9/17, 11:02 PM
#38

Ett aprilskämt ska vara utformat så att det ska finnas en chans att avslöja det. Annars kan man ju komma med vilka påståenden som helst. Och aldrig dagen före eller efter. Allt annat är ojust!

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Upp till toppen
Annons: