Annons:
Etikettpsykisk-hälsa
Läst 993 ggr
Anonym
Anonym
4/6/17, 7:08 PM

Grinig och elak!

Detta inlägg skulle nog kunna passa in i flera olika undergrupper men nu fick den hamna här.

Saken är den att jag emellanåt har ett sådant stingsligt humör. Ibland hänger det ihop med menscykeln men ibland har det inget med saken att göra.

Men ibland känner jag bara ett sådant "behov" av att vara elak helt enkelt! Vet inte riktigt varför. Men ibland när tålamodet tryter räcker det liksom inte för mig att bara vara tyst och gå undan eller bita ihop etc utan jag liksom vara vill vräka ur mig elakheter.

Skitjobbigt! För man vill ju egentligen inte alls såra folk omkring sig. och framför allt så blir konsekvenserna efteråt så jobbiga inte bara för dem jag är elak mot utan också mig själv förstås. Jag förlorar ju mest själv på att vara elak egentligen i slutänden.

Varför är jag sådan här? Jag vill inte vara någon bitch men ibland är det som att jag måste "ge igen" på något eller någon annan för all mobbing jag själv har upplevt i mitt liv. 

Som att ångesten inte släpper förrän jag har varit elak mot någon som jag upplever är jobbig på något vis. Hemskt. Måste liksom vräka ur mig saker som jag vet verkligen sårar och nedgraderar personen jag talar till. Vill inte vara så.

Samtidigt känns det som att jag är något sorts UFO som känner detta ibland. Ingen annan människa i min bekantskapskrets verkar någonsin känna eller uppleva samma känsla/behov att vara elak någonsin.

Är jag verkligen ensam i världen om att få dessa "ryck" ibland?

Är jag en fruktansvärd ond människa för det? rent generellt vill jag ju egentligen alla människor runt mig gott och inte alls göra någon illa. Det är bara någon sorts humörsläng som kommer ibland och då är det så svårt att hålla tillbaka. Måste tvinga mig att knipa käft/hålla fingrarna i styr över tangentbordet när det händer.

Är jag ensam om detta? snälla någon säg att du känner igen dig eller är det jag som är HEMSK och inte förtjänar något gott tillbaka någonsin på grund av detta?

Annons:
Vikan
4/6/17, 7:12 PM
#1

Känner likadant ibland, så nej du är inte ensam!

Honestyisdead
4/6/17, 7:12 PM
#2

Inte ovanligt beteende när man inte tycker om sig själv tyvärr. Det är något du måste ta tag i. För varje sak du gör mot andra finns kvar. Dom kanske förlåter, men dom glömmer aldrig.

Anonym
Anonym
4/6/17, 8:31 PM
#3

#1 Tack Vikan! Skönt att inte vara ensam i världen i alla fall! 😞

#2 Det är ju detta som är så tråkigt. Att endel aldrig glömmer. Värst för dem själva att gå och bära den smärtan i all evighet. Själv är jag sådan att jag glömmer snabbt. Ofta redan direkt när jag sagt det kan jag undra vad jag precis sade för något. Samma sak åt andra hållet. Hur lyckas folk minnas oförätter i all evighet liksom? För mig är det helt omöjligt. Jag kommer som mest ihåg att den personen har gjort mig ledsen någon gång kanske. Men mer än så.. nej. inte ens när jag vid tillfällen bestämt mig för att detta skall jag aldrig glömma utan komma ihåg nästa gång så jag inte blir så sårad av vederbörande igen.

Men nej.. inte ens då. Inte för ord som sagts i alla fall. Ska jag minnas måste det handla om något som personen i fråga verkligen gjort. Typ svikit när hen verkligen behövdes, gått bakom ryggen, slagits eller avsiktligt förstört något för mig.

Men inte ens då kommer jag ihåg det alla gånger, jag menar, alla gör ju saker man ångrar ibland och framför allt saker man inte menar.

Ord däremot är ju bara luft och försvinner i samma ögonblick som du sagt dem och ljudet tystnat. Om någon skrivit, ja då finns det kanske kvar, om man läser eländet igen vill säga.

Varför skall någon lägga så stor vikt vid mina elaka ord när jag själv inte ens är medveten om vad jag sagt någon timme senare annat än att jag var arg och sade "något elakt" typ?

Honestyisdead
4/6/17, 8:42 PM
#4

#3 Ord försvinner inte som du tror. Ord som sårar försvinner inte. Allt du säger och gör får konsekvenser.  

Folk sitter säkerligen inte och är ledsna resten av livet för att du betett dig omoget. Däremot försvinner en del av folks respekt gentemot dig var gång du beter dig illa. Det är inte andras ansvar att inte bry sig om vad du säger. Det är DITT och enbart ditt ansvar att växa upp och visa respekt mot andra.

Att du inte bryr dig är helt ointressant när det är andra som drabbas. Är du barn eller tonåring?

[AnimeV4]
4/6/17, 9:11 PM
#5

Jag är likadan, men bara mot de jag är extremt nära med. Men 99% av gångerna menar jag ju inte vad jag säger. Det är mer som att jag måste bråka av mig frustration, osäkerhet och liknande. Ungefär som att barn kan vara skitjobbiga hemma men änglar i skolan. Jag ska göra en borderlineutredning då alla symtom stämmer in. 

Du får gärna PM:a om du vill det.

Honestyisdead
4/6/17, 9:14 PM
#6

#5 Även om man inte menar det så har orden negativ effekt. Även om man ångrar sig och ber om ursäkt.

Annons:
[AnimeV4]
4/6/17, 9:15 PM
#7

#6 Ja. Det är inget jag försvarade. Det är ju sunt förnuft.

Honestyisdead
4/6/17, 9:21 PM
#8

#7 Det uppfattar jag inte i #3.

Anonym
Anonym
4/6/17, 9:25 PM
#9

#4 Det handlar inte om att "inte bry sig"! I så fall hade jag inte ens skrivit här. Du fattar uppenbarligen inte vad jag talar om alls för detta har varken med omognad eller bristande empatisk förmåga att göra. #5 Tack. Ungefär som du skriver är det till 99% de som står mig närmast som drabbas. De jag har en trygg relation med och som känner mig väl. De vet mycket väl att det inte handlar om att "inte bry sig" utan snarare om någon sorts ångest som inte går att få bukt med. Mer likt tourettes upplever jag det. Ett tvång som är emot min egen vilja men som jag inte kan styra över. Men du i #4 kanske tillhör dem som inte tror på psykiska svårigheter utan tror att allt går att lösa med logik och vilja att "ta sig i kragen", "rycka upp sig" och "skärpa sig"!?

Honestyisdead
4/6/17, 9:30 PM
#10

#9 Nej jag tillhör inte dom.

Däremot tillhör  jag dom som anser att man söker hjälp för sina problem. Precis som jag gjorde och som #5 gjort.

Anonym
Anonym
4/6/17, 9:31 PM
#11

#8 Precis du tror att allt går att lösa med "sunt förnuft". Men du har väl aldrig haft någon svårighet att styra din vilja emot dina känslor förstås? Om du ens har något känsloliv att tala om? Om förnuftet kan styra allt är man mer robot än människa tycker jag.

[AnimeV4]
4/6/17, 9:32 PM
#12

#9 Det låter som att vi är ganska lika. Har du diagnoser i övrigt? Jag är diagnosticerad med ångest och OCD, bland annat. Det bidrar.

Niseeu
4/6/17, 9:32 PM
#13

#3 du skrev i inlägg #0 att ditt beteende antagligen ligger kvar från all mobbning du blivit utsatt så det låter inte som att du har så lätt att gå vidare och glöma som du skriver.

Annons:
Honestyisdead
4/6/17, 9:37 PM
#14

#11 Vet inte vad du kommenterar nu. Var har någon mer än du skrivit om sunt förnuft?

Jag kommenterade det här innan

"Ord däremot är ju bara luft och försvinner i samma ögonblick som du sagt dem och ljudet tystnat. Om någon skrivit, ja då finns det kanske kvar, om man läser eländet igen vill säga"

Det visar ju på att du inte alls förstår vad dina ord gör.

Anonym
Anonym
4/6/17, 9:41 PM
#15

#10 Och var påstår jag att jag inte sökt hjälp? Hela grejen att jag skriver här är ju för att detta är något jsg brottas med. Men ibland känns det hopplöst och man måste få lätta på trycket och gnälla av sig någonstans! Då tycker jag att detta är ett betydligt mer konstruktivt sätt att göra det på än att bara släppa på trycket med att låta känslorna få fritt utlopp irl och vara elak. Söker lite förståelse här och inte någon barntillrättavisning ! Tack till Vikan och PuffBuck som ger lite tröst i att jag inte är satan och ensam i världen med mina elaka besvär! <3

Honestyisdead
4/6/17, 9:44 PM
#16

Var skriver du att du har gjort det?

Herveaux
4/6/17, 9:54 PM
#17

TS, hur skulle du själv känna om någon som står dig nära fräser till från ingenstans och sen förväntar sig eller tycker att det ska rinna av dig likt vatten på en gås för att den andra personen har glömt vad den sagt?

Om du varit mobbad vet du vilken stark inverkan ord har. 😕


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Niseeu
4/6/17, 9:55 PM
#18

#9 Hård och elaka ord kan sätta djupa spår i människor speciellt om man redan kanske kränker och ser ner på sig själv sen kommer någon och slänger över en med massa hårda rent elaka ord som kanske är en bekräftelse för vad personen känner och det kan göra väldigt stor skada. Jag anser att man inte har rätt att bara gå på folk för att man själv är arg och precis som hera skriver så kanske dom förlåter dig men man glömmer inte. Jag tror starkt på psykiska svårigheter men det ger fortfarande ingen rätt att bete sig hur som helst.

Anonym
Anonym
4/6/17, 10:00 PM
#19

#14 Att inte minnas betyder inte att man inte bryr sig. Och #13 ja det är svårt att förstå hur folk kan minnas ord så väl nör jag själv har så svårt att minnas bara ord! Jag utsattes säkerligen för en massa elaka kommentarer också som mobbad under skoltiden. Men det jag minns och som gör ont än idag är känslan av att vara utfryst, inte få vara med, inte höras eller synas annat än när jag blev slagen eller mina saker togs och förstördes etc. När mina böcker blev sönderrivna eller nedklottrade av mina skol"kamrater". Min tallrik med mat flippades över i knäet på mig eller glaset med mjölk vält över mig eller min mat. När jag blev inlåst på toaletten och de släckte ljuset för jag var mörkrädd. O sv. Det skrev jag aldrig att jag glömde. Men exakt vad de sade har jag inget direkt minne av. Minns att jag fick veta att jag var ful och värdelös totalt sett men det var gärningarna som sade det mest. Det som fortfarande gör ont 20 år senare och smärtar igen när man idag blir utfryst på jobbet tex utan att man vet eller förstår varför för att ingen pratar med en. När man får veta att man gör fel men aldrig får veta vad det är man gjort eller gör fel så att man kan ändra eller rätta till det. När folk bestämmer saker åt en utan att man har fått en chans att välja eller åtminstonne får säga sin tanke och bli hörd. Det är inte arbetskamrater och bekanta som jag vågar vara elak mot liksom utan det är som sagt de närmaste. De som förstår mig och förlåter för de känner mig. Men jag vill ju inte såra dem. De jag älskar är ju de sista i världen jag vill göra illa på mågot vis liksom!

Anonym
Anonym
4/6/17, 10:04 PM
#20

#18 vart har jag någonstans skrivit att det är ok att vara elak? Är det vad ni tror jag behöver fatta? Att elaka kommentarer är just elaka? Jag lägger ner här i så fall!

Annons:
Niseeu
4/6/17, 10:06 PM
#21

jag var också svårt mobbad i skolan och jag har inte heller glömt men jag kan inte göra något åt det och jag vill aldrig göra någon så illa som jag blev i skolan så för mig blev det tvärt om.

Herveaux
4/6/17, 10:07 PM
#22

#19 Istället för att då "ge igen" på dina nära så stå upp för dig själv på jobbet och kräv att dom är raka med dig. Vad är det som du gjort fel när dom säger att du gjort fel, varför dom fryser dig ute osv. Var lika rak tillbaka om hur du känner.

Att spotta galla hemma kommer aldrig lösa saker på jobbet.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Honestyisdead
4/6/17, 10:07 PM
#23

#20 Nej att elaka ord sätter spår som aldrig försvinner.  Oavsett om det är dina närmaste som får höra dom. Det sätter spår även hos dom.

Så som sagt. Sök hjälp för ditt mående så det inte fortsätter på samma sätt.

[Vårnatt]
4/7/17, 12:46 AM
#24

Sök hjälp. Andra människor har inget ansvar att kunna skaka av sig dina elaka ord som du skriver i #3. Gissningsvis blev du mobbad genom att bland annat människor sa elaka ord gentemot dig under en lång tid och exempelvis antydde att du var ful på olika sätt.  Jag skulle aldrig kunna umgås med någon som säger elaka saker till mig när den är upprörd, och jag tror att världen blir bättre om människor som har såna svårigheter söker hjälp för sina problem. De som mobbade dig var knappast de mest välmående människorna heller, och nu har du ett jättebra tillfälle att se till att du själv inte behandlar andra illa mer.

Portie
4/7/17, 1:21 AM
#25

Ord sitter kvar. Vare sig man menar det eller inte. Även om det kommer från någon som är en närmast. Har själv fått höra saker av min pappa som han säkert inte menade men som han sa av irritation. Och sånt hänger kvar, det har gjort så att jag inte tror på mig själv i vissa situationer. Ibland tänker man tillbaka till dom stunderna då dessa ord blev sagda och då känner man sig totalt värdelös.

Upp till toppen
Annons: