Annons:
Etikettoff-topic
Läst 931 ggr
vendelay
4/3/17, 8:09 PM

Ögonlaser - Memira

Har någon erfarenhet av ögonlaser-operation? Erfarenhet av linsbyte kan också vara intressant även om det inte är relevant för mig.

Jag har kikat på Memira, tycker att de verkar seriösa och bra. Problemet är ju att det är så galet dyrt (vilket jag såklart förstår men det är fortfarande mycket pengar för en privatperson) och jag är livrädd för att det ska gå snett. 

Funderar på att boka in en undersökning men skulle gärna vilja höra om ni har någon erfarenhet av detta, oavsett klinik.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Honestyisdead
4/3/17, 8:20 PM
#1

Min kompis har gjort det. Det gick bra.

vendelay
4/3/17, 8:29 PM
#2

#1 Hos Memira? I vilken stad? Om du vet.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

mollyt
4/3/17, 8:35 PM
#3

Jag jobbar inom ögon(sjuk)vården. Jag har inte opererat mina egna ögon och skulle inte heller vilja - men OM jag skulle så skulle jag absolut byta lins före att laserbehandla hornhinnan.

Om du vill ställa frågor eller ha ett bollplank så skicka ett PM så kan vi höras mer! 🙂 Men överlag så skiljer det sig lite beroende på hur gammal du är och vilket synfel och vilka synkrav du har. Om du är olämplig som kandidat så kommer de att berätta det på en förundersökning. Men alla patienter drabbas av torra ögon efter en laseroperation, då man skär av nervtrådarna i hornhinnan så växer det ut flera nervändar vilket gör hornhinnan överkänslig. För en del patienter blir det bättre med tiden medan andra får bestående problem med torra ögon. Att man får halos runt lampor och liknande är vanligt. 

Den enda fördelen med laser jämfört med linsbyte är att du har kvar ögats egna lins som kan ändra form och närfokusera. Men detta rörs du egentligen bara av om du är ung och närsynt idag. Linsen i ögat kommer förr eller senare få gråstarr och då bytas ut, så är du äldre så kan du tänka att du byter ut den "lite tidigare" än vad du annars skulle behöva. Men ja, båda ingreppen har sina för- och nackdelar. Personligen skulle jag säga att det finns lite för många risker med att skära i hornhinnan som är så ömtålig "i onödan", men då är jag partisk då jag på min arbetsplats möter dem där det gått snett.

Honestyisdead
4/3/17, 8:36 PM
#4

#2 Vet inte var. Men hon bytte nog lins.

vendelay
4/3/17, 8:41 PM
#5

Som jag förstår det byts bara linsen om en är över 45 år? Jag är bara 22.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Aleya
4/3/17, 8:47 PM
#6

Har en arbetskamrat som gjorde det på memira och hon är inte nöjd då hon har vissa problem fortfarande. (Minns dock inte vilka)

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
mollyt
4/3/17, 8:49 PM
#7

Nejdå, man kan absolut byta lins tidigare! Ögat måste bara ha hunnit växa klart så man gör det inte på små barn (då tar man bara ut linsen om man måste men sätter inte in en ny fören ögat blivit större så en ny konstgjord lins får plats).

Ingreppet i att byta lins är "mildare" då hålet man gör är knappa 2mm stort i kanten av iris kan man säga där man tar ut och sätter in den nya linsen. Till skillnad från en laser där man liksom "hyvlar av" hela ytan. Lasern har längre läkning och ett mycket(!) större ingrepp på hornhinnan.

Vad har du för synfel?

Niseeu
4/3/17, 8:53 PM
#8

Jag känner en som gjorde en laser operation det blev tyvärr inte så lyckat han förlorade i princip all sitt mörker seende och mörker seendet har aldrig kommit tillbaka trots att det gått flera år han kan inte ens gå på toan själv han måste alltid väcka någon på grund av att han inte ser någonting och han skulle aldrig kunna hitta så han kan tända lampa. Han kan aldrig vara ute när det mörkt och det går inte en dag utan att han önskar att han aldrig gjort operationen så kolla biverkningarna noga innan du bestämmer dig.

vendelay
4/3/17, 9:04 PM
#9

Jag är närsynt.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Herveaux
4/3/17, 9:12 PM
#10

Jag minns inte vilken typ av ingrepp dom gjorde, eller vilket synfel dom hade, men jag har tre bekanta som har genomgått behandling hos Memira i Uppsala.
Det gick bra för alla tre, inga komplikationer.
Dom var där för ca 5-6år sen.

Jag var där på konsultation för några år sen. Kändes sådär, kastades runt i olika undersökningsrum och så beslöt dom att dom inte ville göra något på mig för att dom bara skulle kunna lasra det ena ögat (nästan blind på det andra) och dom ville ha ett "jämnt resultat". Hela besöket tog runt 5 min.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

vendelay
4/3/17, 9:35 PM
#11

Har läst mest och bäst om Memira och där kostar en undersökning 450 kr. Har också läst bra om Vårda, där är undersökningen gratis. Låter det för bra för att vara sant?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

elinnile0
4/4/17, 9:29 AM
#12

En kompis gjorde laseroperation för att behandla närsynthet och hon ångrar sig väldigt mycket. Närsyntheten försvann men hon är otroligt ljuskänslig numera. Hemma hos henne är det alltid halvmörkt. Hon kan inte ha taklampan tänd ovanför köksbordet när hon äter. Hon blir så bländad. När hon går in i butiker har hon alltid solglasögon på för det är ofta så stark belysning. Utomhus har hon så gott som alltid solglasögon oavsett väder. Det är bara när det börjar skymma som hon kan vara utan solglasögon.

Innan operationen fick hon informationen att hon kunde bli ljuskänslig och få torra ögon men det skulle försvinna inom ett par månader. Nu har det gått 3 år. 

Innan hon gjorde sin operation så var jag själv inne på att fixa till min närsynthet men efter att det blev så där för henne så skulle jag aldrig göra det. Då står jag hellre ut med mina glasögon eller linser.

abcö
4/4/17, 12:22 PM
#13

Men om man som närsynt byter ut linsen i ögat för att se bra på långt håll visst blir det då att ögat inte längre har förmåga att ställa om till att se bra på nära håll? Så då måste man ha läsglasögon när man vill titta på nära håll efter linsbytet?

Annons:
Sindri
4/5/17, 11:55 PM
#14

Följer tråden mest för jag vill se om någon som bytt linser skriver om sina erfarenheter. Träffade en kvinna för ett tag sedan som opererat in multifokala linser och det blev jättebra. Var helt inställd på att göra det, men läste sedan så mycket om vad som kan gå fel så det blev inget.
Men livet har blivit så komplicerat p.g.a. min dåliga syn. Har provat alla slags linser, progressiva glasögon, men inget funkar för mig. Använder 2-3 olika styrkor på glasögon och det är väldigt jobbigt.

ApanAnn
4/9/17, 1:18 AM
#15

Jag har bytt en lins pga gråstarr. Eftersom mitt öga har en del andra issues kunde jag inte få multifokala linser utan det blev "vanliga" vältestade. Jag ser helt ok, bättre än innan, men kan inte fokusera för närsyn utan behöver glasögon till det, som tur är så är det icke opererade ögat mitt dominanta öga så det funkar bra i vardagen. Själva linsoperationen gick bra, största bekymret var att jag inte riktigt tålde den klistriga operationsduken så jag såg ut som en röd panda efteråt. He he. Jag hade inte ögonlasrat/opererat bara för dålig syn. Även om det blir super ändras ju ögat med åldern och då blir det glasögon igen likförbannat. Dessutom hade jag velat veta mer om långtidsbiverkningar.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Upp till toppen
Annons: