Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 1978 ggr
Anonym
Anonym
3/23/17, 3:17 PM

Varande navel

Okej, så jag upptäckte en lite ofräsch grej för en stund sen… Av någon anledning lyfte jag upp min tröja, och då upptäckte jag gula "skorpor" runt naveln. Ser ut som torkat var. Tittade in i naveln och då såg jag mer gulaktigt klet där inne. Det luktar även illa. Har aldrig varit med om något liknande?! Är det någon som vet vad det kan bero på?

Annons:
Honestyisdead
3/23/17, 4:25 PM
#1

Det måste du gå till läkare och kolla. Ingen tvekan. Det är INTE normalt.

OlgaMaria
3/23/17, 4:54 PM
#2

Jag fick så ofta innan jag blev gravid (naveln töjde ut sig) pga väldigt trång navel. Det kom in vätska där som inte hittade ut så det blev äckligt och bildades skorpor. Har du en trång navel? Du kan ju börja med och tvätta ur och rengöra den och sen se till så den blir torr. Då kan du ju se om det är något sår eller så.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anonym
Anonym
3/23/17, 5:11 PM
#3

#1 Tror du jag ska vänta någon dag och se om det håller i sig, ifall det blir värre/bättre och försöka behandla det på något sätt? Eller ska jag uppsöka läkare direkt? Tänkte rent spontant att kanske vänta tills efter helgen och se hur det går och sedan ringa 1177.

#2 Hur vet man om man har en trång navel? Den har alltid sett ut såhär och har aldrig varit med om något liknande innan. Jag ser inget sår, men där skulle kunna vara något som jag inte ser pga min navels utformning. Vet inte riktigt hur jag ska förklara utseendet… det är inåt-navel, men det är liksom ingen tydlig grop utan det ser nästan lite ihoptryckt ut. Det är lite veck, typ som ett Y. Det kanske betyder att den är trång? Jag har verkligen ingen aning haha. Hittar heller ingen navelbild på google som ser ut som min.

Honestyisdead
3/23/17, 5:17 PM
#4

Mitt råd är att ringa 1177

Anonym
Anonym
3/23/17, 5:29 PM
#5

#4 Idag?

Honestyisdead
3/23/17, 6:04 PM
#6

Ja.

Annons:
Maria
3/23/17, 6:09 PM
#7

Ringa kan du ju alltid göra men som redan skrivit så gör rent naveln ordentligt och försök att ha det så torrt som det går. 

Vätskar det fortfarande så smörj med någon fet salva efter rengöring så att det inte torkar ihop så att säga.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

OlgaMaria
3/23/17, 6:48 PM
#8

#3 Ja det låter väl som att den kan vara lite trång och att det finns veck där vätska kan komma in. Hoppas du kan tvätta bort och slippa att det händer igen. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anonym
Anonym
3/24/17, 12:21 AM
#9

Jag ringde 1177 innan men kom inte fram, och sen har jag inte haft möjlighet igen. Jag ska se till att hålla det tvättat och torrt! Sen jag tvättade innan har det blivit lite lite till, men inte alls så mycket som innan. Så förhoppningsvis kommer det inte mer :)

Mia-45
3/24/17, 9:02 AM
#10

Jag fick en slags infektion i min navel efter bubbelbad då en träflisa hade lossnat och hamnat i just min navel. 
Haft lite problem efter nu med just lite varigt och det luktar inte så gott heller.

Jag rengjorde med Klorhexidin eller vad det heter, och det brukar hjälpa. 
Testa med det för du kan ha fått in nåt som fastnat och att det blivit lite infekterat.

Anonym
Anonym
3/24/17, 12:24 PM
#11

#10 Tack för tipset, ska prova det!

Honestyisdead
3/24/17, 12:35 PM
#12

Problemet är  att en infektion lätt kan bli värre.  Tex blodförgiftning . Så sök hellre hjälp före egenvård.

OlgaMaria
3/24/17, 12:44 PM
#13

#12 Fast en infektion som är utanför huden är sällan farlig. Om det är som det var för mig är det ju något helt utanför kroppen. När man tvättar rent kan man ju se om det finns något sår, men det är inte alls säkert att det finns det.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Honestyisdead
3/24/17, 1:32 PM
#14

#13

Tur för dig. Jag hade inte samma tur .  Och det var ytligt.

Agda
3/27/17, 5:31 AM
#15

Om min navel blir fuktig så börjar den att vara, jag behandlar då antingen med klorhexidin eller alsolsprit och det fungerar jättebra för mig.

pyromanen
3/27/17, 10:29 AM
#16

Har hänt för mig med i navln och npgra ggr mellan lilltån och nästa tå om jag slarvat med att torka mig efter duch. Gör rent med klorhexidin och var noga med att hålla torrt/torka efter dusch/bad

Upp till toppen
Annons: