Annons:
Etikettfysisk-hälsa
Läst 2472 ggr
Blanksteg
3/16/17, 6:55 PM

Halsont i 2 veckor

Nu har jag haft halsont i två veckor. I början lindrigt och med förhöjd temp, och under en vecka gjorde det bara ont på morgonen när jag vaknat. Men förra helgen gjorde halsen ont även under dagen och jag hade feber (38 grader). Sedan dess har halsen fortsatt gjort ont. Och haft förhöjd temp under dagarna, men nu idag har jag haft normal temp. Hostade väldigt mycket inatt. Ett tag trodde jag att halsonten gått över helt, men sen dök den upp igen och idag har den gjort ont hela dagen. Inte så ont dock att jag inte kan svälja och äta mat. Haft snuva de senaste 2-3 dagarna också som snart är över. Det känns bara som att halsen inte vill läka.

Jag var på VC i förrgår, läkaren/sköterskan konstaterade att lungorna var det inget fel på, och halsen såg inte så illa ut att det skulle röra sig om nån infektion eller halsfluss som behöver behandling (medicin). Inga prover togs. Jag har något virus sa hon, och ska vila och få i mig näring bara. Jag har varit hemma från jobbet i 5 dagar nu, och vill bara bli frisk snart så att jag kan jobba igen.

När jag lyser med ficklampan inne i halsen så tycker jag mig se några enstaka blåsor, eller en blåsa i alla fall. Eller nån vit beläggning. Jag har iofs aldrig kollat halsen förut när jag varit förkyld, så vet inte vad som är normalt. Jag har bara aldrig haft en sån här lång förkylning förut, och halsont har jag bara den första dagen innan snuvan kommer, och sist kommer hostan.

Någon som haft samma? Tror ni att min kropp bara är så svag just nu att det tar ovanligt lång tid för den att läka? Min lägenhet är rätt så kall (inget hyresvärden kunnat fixa) dessutom.

Jag ska ringa vårdcentralen igen i morgon och se om jag kan få en tid så att de kan ta prover för säkerhets skull. Hatar bara att vänta… oroar mig bara.

Annons:
Carronella1
3/20/17, 6:17 PM
#1

Samma här, jag kan få så ibland (extra mycket under vinterhalvåret). Man har svagt ont i halsen (går upp och ner) i veckor innan (om de ens gör de) det bryter ut i en rejäl förkylning.

Djurälskaren Hjärta

Blanksteg
3/20/17, 7:04 PM
#2

åh ok! halsen är inte lika öm nu, mest när jag anstränger mig bara. snuvan sitter i fortfarande, men hostan är mer lindrig nu.

Carronella1
3/20/17, 7:53 PM
#3

Ah, men så kan de vara länge tyvärr… E precis likadan 😕

Men krya på dig

Djurälskaren Hjärta

Blanksteg
3/20/17, 7:57 PM
#4

Tack :)

Anonymos
3/22/17, 1:36 PM
#5

Tycker att du ska kolla upp läkare igen. Jag har ont i halsen till och från, var på utredning på öron-näsa-hals för inte så längesen och där sa de också att det nog bara var ett virus, men jag gav mig inte och ville att prov skulle tas. Det visade sig halsfluss!

/Anonymos

Blanksteg
3/22/17, 1:43 PM
#6

Jag var hos läkaren igen förra veckan och då tog de prover. blodprov från fingret, och prov från halsen. var inga bakterier och inte halsfluss. det var något värde som var högre än normalt, men inte så att det behövdes behandling.

Annons:
Blanksteg
5/8/17, 10:09 AM
#7

Åh, nu har jag halsont igen :( Fattar inte. Har jag råkat bli smittad igen av nåt virus eller? Hade lite förkylningssymtom i förrgår, men annars har jag bara haft halsont. Och när jag lyser med en ficklampa och kollar så gott jag kan i halsen så ser jag två små blåsor tror jag, inte platta men utstående. Kan det kanske vara herpes? Eller förkylningsblåsor? Och väggarna (eller vad det nu heter) mellan gomspenen är lite svullna.

Blir så trött på detta!

Honestyisdead
5/8/17, 7:31 PM
#8

Blåsor borde läkarna ha sett tycker man. 

Jag har haft år då jag fått virus på virus och varit sjuk i halvår med några bättre veckor ibland.  När det var hosta fick jag någon gång kortison.  I övrigt kunde läkarna inte göra något.

[Devya]
5/9/17, 8:45 AM
#9

Som hera skriver så borde läkaren ha sett om du har blåsor så min gissning är att du har antingen förkylningsblåsor eller så ser du inte riktigt ordentligt då du själv försöker titta. Det är ju inte alltid det lättaste. :)

Vissa år kan man ha lite otur med förkylningar, flunssor och dylikt. Måste även tillägga att du verkar ha hakat upp dig väldigt mycket på det här med halsont vilket är mycket förståeligt! Då är det heller inte så konstigt att du råkar förstora upp hela grejen och göra det till något mer konstigt än vad det egentligen är.

Mitt råd är att äta mat med mycket vitlök. Jag hade en gång en flunssa i 4-5 månader som inte ville försvinna och läkaren kunde inget göra. Det enda som hjälpte mot halsont var vitlök.

Förstår att du är trött på det hela. Det är verkligen inte kul att bli sjuk med jämna mellanrum. =/ Been there.

Blanksteg
5/9/17, 11:33 AM
#10

tack, Hera och Devya!

ja, eftersom jag sällan är sjuk så blir jag väldigt lätt orolig när jag blir det, speciellt när det är nåt jag inte varit med om tidigare.  Jag får försöka jobba bort min oro på något sätt. 

men jag tror denna oro är så stor just nu också pga jobbet . jobbet innebär att prata i telefon väldigt mycket, 4 timmars pass. jag behöver kunna jobba liksom och blir orolig när jag måste vara hemma flera dagar från det. 

ok får ta och köpa vitlök idag :) försöker äta mer mjuk mat också, och så håller jag mig borta från socker så gott det går. 

(det var nog inga blåsor förra gången, i mars, men nu ser jag ju tydligt i munnen två små blåsor i alla fall, åtminstone två små runda utåtstående saker, men det är antagligen bara förkylningsblåsor då :))

[Devya]
5/9/17, 4:39 PM
#11

#10 Om du måste använda din röst väldigt ofta så är det inte alls konstigt att halsont håller i sig.

Vitlök är bra och även glass! Lite kallare drycker och dylikt brukar vara bra för att få ner svullnaden i halsen. Det sa åtminstone min läkare. Han sa också att jag skulle undvika använda min halsduk alltför mycket så det inte blir för varmt runt halsen. Se, det visste jag inte från tidigare. :)

Honestyisdead
5/9/17, 5:03 PM
#12

Vid halsont ska man tvärt om dricka varma drycker och inte kallt.

[Devya]
5/9/17, 5:10 PM
#13

#12 Min läkare sa att det var en myt. Halsen är oftast svullen vid halsont och det är bra att kyla ner den lite. Varma drycker skulle endast utvidga blodkärlen ännu mer och göra halsen mera svullen. Det är åtminstone vad han sa åt mig.

Annons:
[Devya]
5/9/17, 5:13 PM
#14

Läste en del om det på nätet och det står att både varma och kalla drycker rekommenderas. Beroende på vad man själv föredrar. Inget är fel eller rätt då man läser vidare om det så vete tusan vad man ska tro på.:)

Blanksteg
5/9/17, 9:19 PM
#15

ja, förra gången gjorde jag ju misstaget att jobba trots lite halsont (på morgonen iaf), men så blev det ju värre veckan därpå. Så denna gång ska jag se till att låta halsen vila. får väl vara hemma de tre pass som är denna vecka :/ har iaf inte gjort lika ont idag under dagen.

försöker dricka mycket vatten. dricker ramlösa också, för det ska vara bra mot Svamp i munnen. men kanske inte hjälper mot annat dock :P dricker örtte, och äter hemmagjord bananglass också. 

haha ja. olika personer/sidor säger olika saker. svårt att veta vems rekommendation man ska följa. man får väl testa sig fram och se vad som funkar bäst.

Honestyisdead
5/9/17, 9:23 PM
#16

Kolsyra hade jag undvikit.  Känns som det kan irritera.

Blanksteg
5/9/17, 9:30 PM
#17

jag googlade på det nu, verkar som att en del tycker det lindrar halsont iaf.

Annielle
5/9/17, 10:24 PM
#18

Gurgla halsen med saltvatten är en bra klassiker också. D-vitamin om du inte redan äter det, finns nästan ingen som inte har brist på det efter vintern om man inte äter tillskott.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Blanksteg
5/9/17, 10:28 PM
#19

ok :) har rätt nyligen börjat med D-vitamin och mitt val vegetarian. glömmer vissa dagar dock, när jag inte är sjuk :P

Annielle
5/9/17, 10:33 PM
#20

Bra! 🙂Som vegetarian får man ännu lättare D-vitaminbrist så…..Det är D3 i det du tar hoppas jag? D2 är tyvärr svårt för kroppen att ta upp.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
Blanksteg
5/10/17, 7:20 AM
#21

Ja, D3 :)

jag har på senaste tiden slarvat rätt mkt med maten, så det kan ju ha gjort att jag lättare blivit sjuk. Orkade inte fixa riktig mat hemifrån till lunch och middag (måste vissa dagar både ha med lunch till skolan och sen middag till jobbet) då jag behöver åka hemifrån tidigt och kommer hem sent, så blev ofta att jag köpte frallor från mataffären istället. Men nu har jag bättrat mig.

Annielle
5/10/17, 11:19 AM
#22

Ja, det inverkar ju så klart på immunförsvaret att du har slarvat med maten, bra att du inser det och har bättrat dig! 🙂

Har tyvärr också slarvat/ ätit en del skit som jag verkligen inte borde den senaste tiden. Mycket beroende på stress vilket ju gör att man egentligen borde äta bättre än vanligt eftersom stressen i sig sabbar immunförsvaret så…

Well, ligger hemma matt och eländig med envis halsont m.m. sedan i fredags så 😕

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Blanksteg
5/10/17, 11:47 AM
#23

åh jobbigt :( det började i fredags för mig också.

och min lägenhet är kallare än nånsin nu också. känns som 14-15 grader bara. måste ha kläder och filt och täcke för att jag inte ska frysa :( men kanske är för att jag inte ätit så mycket som sagt på sistone som gör att jag är extra frusen, kanske inte bara lägenheten som det är fel på.

Honestyisdead
5/10/17, 11:50 AM
#24

#23 Köp en temperaturmätare.  Ofta känns det kallare än vad det är. Men är det så kallt som du skriver måste dom åtgärda det.

Blanksteg
5/10/17, 11:57 AM
#25

ska göra det. de mätte förra året, och då var det 17 grader tror jag. de fixade nåt med elementen, men det hjälpte tydligen inte.

Annielle
5/10/17, 2:26 PM
#26

Jag bor också i en kall lägenhet, hörnlägenhet som liksom drar kyla igenom väggarna till och med 😕

Jag brukar sätta på ugnen när det är som kallast (har gasugn så det kostar mig inget extra att dra på den)

Om det verkligen är för kallt och de inte kan åtgärda det på ett bra sätt kan man få sänkt hyra. 

Jag går alltid runt med dubbla lager kläder och filt + tofflor med raggsockor hemma, men är frusen av mig förutom oturen till lägenhet jag bor i….

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Blanksteg
5/10/17, 3:01 PM
#27

åh ok :/

vi är inne i en ombildningsprocess nu dock, så hyressänkning kanske är för sent att be om nu. men jag får nog ringa dem igen.

Annons:
Blanksteg
5/11/17, 5:23 PM
#28

Idag gör det inte alls ont i halsen iaf. Bara lite när jag äter någon fast föda.

Men svullnaden i halsmandlarna (eller gombågarna, inte lärt mig än vad som är vad) är kvar, och kan se något vitt på vissa ställen.

Honestyisdead
5/11/17, 5:40 PM
#29

Mandlarna är klumparna.

Vita prickar/fläckar har jag alltid. Det beror på gropar i mandlarna.

Blanksteg
5/11/17, 5:45 PM
#30

åh ok :) när jag googlade så fick jag mest fram halsfluss. men då är det nog inget allvarligt då som behöver behandlas. kanske svullnaden är borta snart då eftersom det inte gör ont längre.

Blanksteg
5/12/17, 6:20 AM
#31

Men hur länge kan svullnaden sitta i? Har ju gått en vecka nu.

Maria
5/12/17, 6:25 AM
#32

Känner du att det är svullet som svårt att svälja? Då kanske du ska söka vård men annars så kan olika förkylningar vara ganska dryga.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Blanksteg
5/12/17, 6:30 AM
#33

Nej, inte alls. Åt nyss frukost (smörgås) och kändes inget. Inte ens när jag sväljer hårt eller vrider på huvudet/nacken mkt. 

men det går väl över snart då :)

Maria
5/12/17, 6:30 AM
#34

Då är det med all säkerhet ingen fara.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: