Fysisk hälsa

Halsont i 2 veckor

2017-03-16 18:55 #0 av: Blanksteg

Nu har jag haft halsont i två veckor. I början lindrigt och med förhöjd temp, och under en vecka gjorde det bara ont på morgonen när jag vaknat. Men förra helgen gjorde halsen ont även under dagen och jag hade feber (38 grader). Sedan dess har halsen fortsatt gjort ont. Och haft förhöjd temp under dagarna, men nu idag har jag haft normal temp. Hostade väldigt mycket inatt. Ett tag trodde jag att halsonten gått över helt, men sen dök den upp igen och idag har den gjort ont hela dagen. Inte så ont dock att jag inte kan svälja och äta mat. Haft snuva de senaste 2-3 dagarna också som snart är över. Det känns bara som att halsen inte vill läka.

Jag var på VC i förrgår, läkaren/sköterskan konstaterade att lungorna var det inget fel på, och halsen såg inte så illa ut att det skulle röra sig om nån infektion eller halsfluss som behöver behandling (medicin). Inga prover togs. Jag har något virus sa hon, och ska vila och få i mig näring bara. Jag har varit hemma från jobbet i 5 dagar nu, och vill bara bli frisk snart så att jag kan jobba igen.

När jag lyser med ficklampan inne i halsen så tycker jag mig se några enstaka blåsor, eller en blåsa i alla fall. Eller nån vit beläggning. Jag har iofs aldrig kollat halsen förut när jag varit förkyld, så vet inte vad som är normalt. Jag har bara aldrig haft en sån här lång förkylning förut, och halsont har jag bara den första dagen innan snuvan kommer, och sist kommer hostan.

Någon som haft samma? Tror ni att min kropp bara är så svag just nu att det tar ovanligt lång tid för den att läka? Min lägenhet är rätt så kall (inget hyresvärden kunnat fixa) dessutom.

Jag ska ringa vårdcentralen igen i morgon och se om jag kan få en tid så att de kan ta prover för säkerhets skull. Hatar bara att vänta... oroar mig bara.

Anmäl
2017-03-20 18:17 #1 av: Carronella1

Samma här, jag kan få så ibland (extra mycket under vinterhalvåret). Man har svagt ont i halsen (går upp och ner) i veckor innan (om de ens gör de) det bryter ut i en rejäl förkylning.

Anmäl
2017-03-20 19:04 #2 av: Blanksteg

åh ok! halsen är inte lika öm nu, mest när jag anstränger mig bara. snuvan sitter i fortfarande, men hostan är mer lindrig nu.

Anmäl
2017-03-20 19:53 #3 av: Carronella1

Ah, men så kan de vara länge tyvärr... E precis likadan Ledsen

Men krya på dig 

Anmäl
2017-03-20 19:57 #4 av: Blanksteg

Tack :)

Anmäl
2017-03-22 13:36 #5 av: Anonymos

Tycker att du ska kolla upp läkare igen. Jag har ont i halsen till och från, var på utredning på öron-näsa-hals för inte så längesen och där sa de också att det nog bara var ett virus, men jag gav mig inte och ville att prov skulle tas. Det visade sig halsfluss! 

Anmäl
2017-03-22 13:43 #6 av: Blanksteg

Jag var hos läkaren igen förra veckan och då tog de prover. blodprov från fingret, och prov från halsen. var inga bakterier och inte halsfluss. det var något värde som var högre än normalt, men inte så att det behövdes behandling. 

Anmäl