Annons:
Etikettkillsnack
Läst 989 ggr
Anonym
Anonym
2017-03-09 08:08

Är kärleken över?

För 5 år sedan träffade jag kärleken av mitt liv trodde jag vi båda gick på gymnasiet och blev stormkära, vår relation har vart lika stormig men vi har hjälpt varandra genom allt och vi har alltid älskat varandra men det senaste halvåret har mina känslor för honom ändrats jag har inte kunnat  ha samlag för han har känt som en bror (äcklig jämförelse men den enda korrekta) jag har inte ens kunnat pussats riktigt eller kramats ordentligt, jag har varit restriktiv med komplimanger och distanserat mig en del från honom på sätt och vis känns det som jag gjort slut men utan att säga något det känns så elakt för jag älskar honom så fruktansvärt mycket men är helt död känslomässigt. Kan känslorna komma tillbaks? Kan jag göra slut? (vilket sätt är snällast?)

jag vet inte heller hur jag ska göra för vill inte helt och hållet gå heller men känner inget.. 

(- skriver anyonymt eftersom jag inte vill vara öppen om detta från mitt konto

Annons:
Sarah
2017-03-09 08:14
#1

Det är klart att du kan göra slut ont det är väl det du borde göra. Ge er båda chansen att träffa nya. Det är väldigt få som träffar sin livspartner på gymnasiet. Istället är det vanliga att man har flera stora kärlekar under livets gång.

Maria
2017-03-09 08:45
#2

Har du pratat med din kille om detta?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

idaalen
2017-03-09 10:41
#3

Kan ni inte gå och prata med någon först? Och inte bara göra slut, pangbom. Om du inte vill göra slut förstås. Då ska du ju göra det. Men eftersom du skriver och undrar om känslorna kan komma tillbaka så tolkar jag det som att du inte vill göra slut. Prata med killen om det. Och sök proffessionell hjälp. Tycker jag.

[Ulvarsdotter]
2017-03-09 11:03
#4

Jag har aldrig varit där, men jag tror ändå på att kärleken kan komma tillbaka. För det är ju ändå skillnad på att älska någon och vara kär i någon. Mina föräldrar har varit nära att gå skilda vägar några gånger men då har hus och barn hållit ihop dem, och de hittar tillbaka till varandra. De har tagit en husvagnssemester själva ihop och så har de verkat så nykära när de kommit hem igen.

Att se bort ifrån att han känns som en bror är nog svårt. Men samtidigt kanske man ska försöka intala sig att det inte gör något. När ni kysser varandra/är med varandra - tänk tillbaka på hur det kändes innan han började bli som en bror. Försök hitta tillbaka till den känslan. Se det framför dig - bara tankarna på hur det var innan kan få en till att bli nykär igen. Hitta på något ihop bara ni två på ett nytt ställe. Eller gå till någon och be om hjälp. Funkar det inte förtjänar ni båda två att hitta nya människor att bli förälskade i, men man ska inte ge upp på en gång, kärleken är värd att kämpa för :)

LaSadie
2017-03-11 16:48
#5

Nu kanske jag är hård men jag hade samma känslor mot mitt ex. Kärleken fanns inte kvar, älskade honom men på fel sätt och kändes mer som ett syskon än en partner. Livet är för kort för att leva en relation som inte känns rätt. Visst kan människor hitta tillbaka till varandra, men då tror jag att man inte ska ha passerat en viss gräns innan det är försent. Ta ett snack med din partner, antar att han kanske har märkt att förhållandet inte är som det var tidigare? Lycka till

Anonym
Anonym
2017-03-11 20:53
#6

ja asså känslorna har dött kan inte trolla fram dem igen då hade jag redan gjort det för vem vill att en "kärlekshistoria" ska dö ut? ingen tror jag.. jag har redan förklarat det han redan misstänkt men jag ville inte säga det rakt ut innan jag var 100 % har alltid trott "en dag kommer känslorna tillbaks" och jag hoppas det fortfarande, men äcklas verkligen och det låter hemskt men dt är vad jag gör samtidigt älskar jag honom så dubbelt. Det är som en vänskaplig kärlek, men inget utöver.

men får väl avvakta

om man nu ska avsluta det hur bör man då göra? vill ändå vara kvar som en viktig del i hans liv.

Annons:
Sarah
2017-03-11 20:58
#7

När man gör slut är det snällaste att säga som det är och inte dra ut på det. Sen gör man det såklart mellan 4 ögon. Tycker inte att du ska avvakta när du är säker på att du inte är kär. Man kan hoppas på att man kan vara vänner senare, men det är ju upp till din partner. Det är svårt att vara vänner då det finns känslor kvar hos den ena. Vill den inte är det bara att respektera det.

OlgaMaria
2017-03-12 18:31
#8

Om man gör slut så måste man släppa den personen fri. Att vilja vara kvar "som en viktig person i den personens liv" är inte schysst. Ofta blir det ju så, men risken är att man håller fast vid bekräftelsen och att man är speciell för den andre, och inte låter den andre på riktigt gå vidare. Det är som att man vill gå vidare, men inte släppa den platsen man har i den personens liv. Men om man ska låta sitt ex gå vidare måste man också släppa det man varit för den personen.

Jag och min man har varit tillsammans i 11 år och absolut, ibland har det varit längre perioder då man inte känt de rätta känslorna. Men kärleken har alltid kommit tillbaka. Och på det stora hela tycker jag relationen bara vuxit med tiden. Enligt min filosofi så är känslorna inte det som styr. Det styrande är vad jag vill och mina beslut. 

Fundera noggrant - vad vill du? Vill du leva ditt liv med den här personen? Eller vill du något annat? Vill du att han bara ska vara din, eller vill du hitta någon annan? 

Jag har varit i såna lägen då det känts som att jag bara vill dra, men min vilja har sagt mig något annat. Jag vill leva med honom. Han är min bästa vän och jag älskar honom. Jag vill inte att han ska bygga en ny historia med någon annan och jag vill inte kasta bort vår historia och en sån stor del av mitt liv. Jag vill fortsätta skriva på vår historia som vi har tillsammans. Känslor är komplexa, men de är flexibla och skiftande. Framför allt är de ett resultat av våra tankar och beslut. Kanske har ni växt ifrån varandra. Kanske vill du bara vidare. Eller kanske är dina känslor bara förvirrade av att livet förändras, av att ni blivit vuxna och inte helt hängt med i varandras utveckling. Kanske kan ni hitta varann igen. Som sagt, fundera - vad är det du egentligen vill? Och ska ni hitta varann måste ni prata, och visa vilka ni är här och nu. När saker förändras måste man släppa in partnern i förändringarna. Annars växer man ifrån varann.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anonym
Anonym
2017-03-12 19:11
#9

#7 #8 har redan sagt att vi inte längre kan ha en romantisk relation därför det finns inget från min sida som är romantiskt betingat längre, men jag sa också att jag fortfarande ville finnas där för vi har funnits för varandra i vått och torrt i 5 års tid och vi båda har inte haft helt stabila måenden - speciellt inte han och vi är båda ensamma, även om han har mer vänner än mig men tror det är tuffare för honom detta även om han inte vill bli av med mig helt utan faktiskt vill ha mig som en del av hans liv men tror ändå han hade velat fortsätta vår relation men också av bekvämlighet alltså vi har vant oss vid detta även om det kunnat vara bättre för båda parter, men jag tror att vi kanske kan finna varandra igen i framtiden kanske detta är det vi behöver en lång paus eller ett evigt break jag kan inte svara på vad detta är.

Upp till toppen
Annons: