Annons:
Etikettpreventivmedel
Läst 13615 ggr
Rebelyell
2017-03-07 09:24

Cerazette erfarenheter

Vet att det finns flera gamla cerazette trådar sen innan men jag skulle vilja ha en ny färsk tråd för 2017 med erfarenheter av detta mini/mellanpiller. Jag fick min mens igår och tog mitt första cerazettepiller. Förhoppningen är att det ska minska min fruktansvärda mens och mensvärk. Men även att det ska funka som preventivmedel. Såklart är jag rädd för biverkningar. Det jag har hört mest av är humörsvängningar, akne, viktuppgång, fett hår och håravfall. Vad är era erfarenheter? Finns det något som är samma som Cerazette men som är rabatterat/ingår i högkostnadsskyddet? Apotekaren sa att Cerazette inte är rabatterat längre. Jag har hört namn som Azalia och Gestrina. Någon som vet?

Annons:
Sommarek
2017-03-07 09:30
#1

Jag har tagit Cerazette i många år, utan någon direkt biverkning alls, faktiskt.  :)  Sedan är det ju olika för alla, men för min del blev förändringen bara positiv (ingen mens = ingen förlamande värk som satte mig helt ur spel en vecka varje månad). På sistone har jag fått ett annat preparat som är bra mycket billigare men minns faktiskt inte vad det heter, så får kolla det när jag är hemma. Det har inte blivit någon skillnad alls för min egen del.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Aleya
2017-03-07 10:09
#2

Jag har i omgångar testat cerazette. Fick biverkningen att blöda konstant istället.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

nypisnina
2017-03-07 12:16
#3

Till en början blödde jag lite, hade lite mens dagligen, eller varannan vecka i några dagar, men bara så lite att trosskydd räckte. Det är viktigt att ta de vid ungefär samma tidpunkt i början fick jag veta, och när jag skärpte mig med det så försvann blödningarna efter en tid. Efter det har jag bara mens ca 1-2 ggr/år. Kan känna liiiite mensvärk, men bara som en liten spänning i magen, inget annat. Så dessa funkar oerhört bra för mig. Inga biverkningar alls förutom utebliven mens, vilket jag tycker är underbart. Jag har haft dem i 12  år. Jag hade såna menssmärtor innan så jag fick vara hemma från jobbet och skolan nästan varje månad med kräkningar, feberkänslor, yrsel och smärtan var fruktansvärd. Har inte haft mensvärk sedan jag började med dem, även om jag, som sagt, hade små blödningar i början.

neasfotografier
2017-03-07 14:02
#4

Är inne på sjätte året med Cerazette. Har varit helt blödningsfri (även utan mellanblödningar) i 5,5 år. Det tog ungefär ett halvår innan mensen försvann helt efter att jag började med Cerazette. Har inga som helst biverkningar vad jag kan komma på. Tror inte jag hade några i början heller men det är så längesen nu :)

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

Flocks
2017-03-08 21:36
#5

Jag har ätit Cerazette i ca ett år för några år sedan. Mensen blev mindre, jag fick större bröst och ingen märkbar påverkan på humöret. Dock tappade jag kopiöst mycket hår! Kudden var full med hår när jag vaknade. Fick också finnar eller snarare bölder i ansiktet. Jag tyckte inte dom var bra. Funkade inte med enbart gestagen . Bytte till zoely p piller som är ett kombinerat p piller med även östrogen alltså. Håret kom tillbaka på huvudet och bölderna försvann. Zoely har dock påverkan lite på slemhinnan för mig, blir lite torrare.

[Tuulikki]
2017-03-09 01:21
#6

Åt Cerazette ett halvår innan jag satte in min p-stav (samma verkande ämne i båda) och har inte fått en enda biverkning förutom att mensen försvann helt😃

Annons:
pyromanen
2017-03-09 07:05
#7

Blödde konstant, ibland lite ibland mycket. Tappade lust, inte bara till sex utan till "livet" och fick cloasma, dvs blev fläckig på hela mig. Det har blekts en del men syns fortfarande (ca 12 år sedan). Ångrar såklart jag provade.

Zadeira
2017-03-09 07:49
#8

Jag har haft Cerazette i över 10 år nu och kommer inte byta för allt i världen. Är supernöjd. Jag började med Cerazette pga enorm smärta, migrän och stora problem vid varje mens. Det funkade inte alls att leva så.

Cerazette var det första jag provade och det tog inte många veckor innan jag var helt fri från alla problem vid mensen. Att mensen försvann helt har också varit en himla skön sak. Har som sagt haft Cerazette i över 10 år och aldrig haft några problem utan enbart upplevt det som positivt.

[AnimeV4]
2017-03-09 18:38
#9

Jag blödde som en gris om jag missade pillret med bara 3-5 minuter. Kunde blöda 14 dagar i sträck också. Blödde ca 24 dagar en gång också, vilket absolut inte var kul..😐

Står nu på en motsvarande sort som jag ska pröva i iallafall 3 månader. Jag var inne på MiniPe, men barnmorskan tyckte att detta var mer lämpligt då det är längre glömskemarginal. Jag ska nämligen börja med Roaccutan och får absolut inte bli gravid.

[AnimeV4]
2017-03-16 16:27
#10

Som väntat.. Jag missade ett piller med 3 minuter och började blöda efter 2 dagar.. Suck.. Tänk om jag inte vore så jäkla rädd för att behöva gräva ut en p-stav vid byte..😕

[Bamse100]
2017-03-16 18:13
#11

Fick extremt mycket mens dag och dag in året om. Kunde inte ens ha super plus tampongerna för att det blödde som en flod typ. Det ända som funka var bindor och toa titt som tätt och byta. Så min upplevelse med dessa p-piller är hemska och har förtillfället p-stav som inte heller funkar alls men byter nästa år och försöker få tillbaka dom p-piller som funkade perfekt med min kropp.

Portie
2017-03-16 23:32
#12

Åt cerazette för några år sen innan jag satte in stav, funkade bra. Nu har jag tagit ut staven och kör med cerazette, har gjort det ca 3 veckor och har blödit 2 av dom veckorna. Sen mår jag kasst i övrigt med. Jag kommer ge det någon månad till men fortsätter det såhär så byter jag till något annat, till vad vet jag inte. Så mina erfarenheter är sådär just nu.

Portie
2017-03-16 23:32
#13

Åt cerazette för några år sen innan jag satte in stav, funkade bra. Nu har jag tagit ut staven och kör med cerazette, har gjort det ca 3 veckor och har blödit 2 av dom veckorna. Sen mår jag kasst i övrigt med. Jag kommer ge det någon månad till men fortsätter det såhär så byter jag till något annat, till vad vet jag inte. Så mina erfarenheter är sådär just nu.

Annons:
[Thiah]
2017-03-17 10:50
#14

För mig gick det i vågor. I början hade jag lite humörsvängningar men absolut inte mycket. Men sen helt plötsligt(mer än 6 månader senare) störtdök jag ner i etr svart hål fullt av finnar. Någon månad senare gick allt bra igen. Men nu efteråt, när jag slutat inser jag hur mycket sexlust som faktiskt försvann.

Rebelyell
2017-03-29 10:53
#15

Sommarek, jag väntar fortfarande på att du ska komma hem så du kan kolla vad det billigare preparatet hette :D

[AnimeV4]
2017-03-29 14:16
#16

#15 😂

ForeverEmma_
2017-04-01 19:45
#17

har ingen erfarenhet av Cerazette men av Gestrina som jag ätit nu x antal år. Jag har (hade) mycket mens och extrem mensvärk vilket resulterade i ligga hemma och plågas i 1-3dagar. Men började med Gestrina och är mycket nöjd med. Jag har ingen mens 98% av gångerna, kan dyka upp några flytningar ca 2 gånger per år, eller mensvärk längre. Inga biverkningar.

Men jag har blivit erbjuden Cerazette några gånger när Gestrina varit slut men alltid tackat nej då jag är super nöjd med Gestrina.

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

[AnimeV4]
2017-04-02 00:35
#18

#17 Gestrina, Cerazette och Vinelle är exakt samma sak. Den enda skillnaden är utseende, namn, företag och pris. Samtliga innehåller 75 mg desogestrel😃

http://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=19971212000066

http://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=20090922000022

http://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=20130925000015

ApanAnn
2017-04-02 13:12
#19

Be att läkare/barnmorska skriver ut nån av de andra istället, så får du automatiskt den som är billigast när du hämtar.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

[AnimeV4]
2017-04-02 13:42
#20

#19 Jag har dessutom för mig att de MÅSTE erbjuda det billigaste synonyma läkemedlet!

Annons:
ApanAnn
2017-04-02 15:46
#21

Ja, men inte om läkemedlet är utanför förmånen, så därför byts inte Cerazette till billigare även om de andra märkerna är helt utbytbara med Cerazette. Vissa farmaceuter kan ändå tänka sig att expediera en billigare variant på Cerazettrecept om någon frågar.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Rebelyell
2017-04-08 13:05
#22

Ni som äter/ätit cerazette och "förlorade" er mens, minns ni om den försvann första månaden? Jag har tagit cerazette i en månad nu och min mens skulle kommit den 5e april, den brukar vara regelbunden på dagen (+/- en dag) och hittills är den alltså 3 dagar sen, vilket är väldigt ovanligt för mig. Jag tror inte jag är gravid då cerazette är ganska säkert? Funderar lite ändå på om man ska beställa några graviditetstest bara för att vara på säkra sidan. Skönt om man slipper sin mens, nackdelen är ju dock att man inte vet om man är gravid då eller inte haha. Har ingen mensvärk heller.

nypisnina
2017-04-08 13:44
#23

#22 Min mens blev "rubbad" ur sin cykel direkt med små blödningar som höll i sig ett tag, så cykeln kan ju ändras fort. Min mens försvann senare helt. Jag har alltid haft en hemsk mensvärk men den försvann helt på en gång också. Så det kan vara att du börjat med cerazette.

Rebelyell
2017-04-08 14:11
#24

#23 Okey :) vad jobbigt med småblödningar! Jag har haft turen (inser jag efter att ha läst om flera som fått blödningar) att inte ha haft några blödningar. Hittills har det gått bra med pillren.

Rebelyell
2017-04-09 15:34
#25

När man talar om trollen. Igårkväll tittade min mens fram. Tyvärr med mensvärk också, men den är väl hittills kanske hälften så stark som innan cerazette. Jag ligger i gränszonen om värktablett behövs eller ej.

[AnimeV4]
2017-04-09 16:24
#26

Du kanske ska ta en tablett så fort att du känner att det börjar göra ont så att du slipper ha ont i onödan och slipper vänta på att tabletten ska verka?🙂

Rebelyell
2017-05-22 20:28
#27

Nu har jag ätit cerazette i 2-3 månader. Haft 1 mens, den var ok, lite långdragen (hade stänkblödningar ganska länge) men lite mindre mens o mindre mensvärk. Var nån dag som jag blödde riktigt ordentligt. Mens nr 2 skulle kommit för 13 dagar sen, den lyser med sin frånvaro. Haft ont i brösten, dom har varit spända och jag har upplevt dom något större.. nojjig som jag är så köpte jag gravtest för att vara på den säkra sidan. Testade imorse, det var negativt. Gått upp några kilon och mitt humör är inte roligt. Väldigt lättirriterad och blir väldigt (!) ilsken för småsaker. Ett tjafs med pojkvännen för ett par veckor sen resulterade i en trasig säng (drämde mobilen hårt i kanten på sängen så det blev ett hål i träet). Andra tjejer som tittar på honom eller som han tittar på kan jag bli sur och arg över. Osv. Någon som varit med om detta sura humör med cerazette? Jag känner mig väldigt irriterad överlag. Sitter bara o hoppas på att det ska försvinna när kroppen fått vänja sig mer. Men vet inte hur länge till jag ska vänta, för det förpestar verkligen tillvaron att vara såhär sur. :(

Annons:
Rebelyell
2017-05-22 20:36
#28

Ja juste, sexlusten existerar inte längre. Orgasm är supersvårt att få. :/ Kan alla dessa biverkningar vara övergående tro?

tinaolof
2017-05-23 17:21
#29

Jag började med cerazette (gestrina) för ungefär två månader sedan och det har bara varit bra. Hade en del huvudvärk i början. Jag har lite ostabilt psyke sedan tidigare och lider av psykisk ohälsa titt som tätt så har inte märkt någon större skillnad i måendet. Har haft någon liten blödning, men väldigt små och inte störande. Har dessutom en sexlust utav DESS LIKE. Förstår inte vad som har hänt. Lite synd att jag är singel för tillfället! Haha

[AnimeV4]
2017-05-23 17:36
#30

På mina Vinelle har det varit rätt chillidill denna gången. Har blivit blödning 2-3 gånger pga "sent" piller (mellan 3 och 10 minuter), men nu blöder jag så gott som inget. Mensen bestod i början av mörkt blod som snarare var tjocka flytningar eller endast flytningar som har lite brunt i sig. Jag sörjer inte!👍

Portie
2017-05-23 22:38
#31

Kan uppdatera mitt svar lite, har tagit cerazette i ca 3 månader nu, blödningarna upphörde och har inte haft på ca 2.5 månad. Mår bättre i övrigt med så det verkar ha vänt till det positiva. Kan ta pillrer sent men får ändå inga blödningar, skönt!

[AnimeV4]
2017-07-11 15:26
#32

Uppdatering här med. SOCKERSUG! Inte jätteilla men jag känner "Åh vad gott det hade varit med godis.."🤤

Misstänker även att pillrena får mig att ha lätt till gråt när jag kollar på anime (japanska tecknade serier). Annars har det gått väldigt bra! Jag blöder fortfarande inte och då trots att jag missat piller med 6-20 minuter vissa dagar också. Hur skönt som helst.

Frosstis
2018-06-19 21:34
#33

Putt :)

Jag hade cerazette för flera år sedan och hade ingen mens alls då. Har haft stav sedan november men tog ut den idag då jag haft mens varje dag sedan december, alltså i ett halvt år (!!!). Tog första pillret av vinelle idag, och jag hoppas jag får samma effekt som jag fick när jag tog cerazette. Dock ska ju staven vara samma sak som pillret, så varför jag hade mens nu förstår jag inte. Men jag hoppas pillerna tar bort mensen helt.

F
2022-07-26 20:09
#34

Har ätit Cerazette i många år och mår utmärkt. Ingen mens alls och inga biverkningar.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
jess3571
2022-08-06 07:19
#36

Cerazette - https://onlinecheappills.com/cerazettese.html dom fungerade väldigt bra måste jag säga! hade bara lite mens 1gång per 6 månader (åt dom i 4 år). Hade inga biverkningar, blev aldrig gravid, gick ej upp i vikt, inga finnar….dom va underbara

Upp till toppen
Annons: