Annons:
Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 2047 ggr
Anonym
Anonym
2017-03-06 23:23

Klåda i underlivet

Har sedan igår en otroligt irriterande klåda i underlivet. Har inte haft sex så kan inte vara könssjukdom. Allt ser normalt ut, flytningarna är normala osv. Har inte använt någon tvål eller något annat därnere utan bara tvättat med vatten som vanligt, varken mer eller mindre. Förstår inte varför det kliar? Och vad kan jag göra åt det? 

Jättetacksam för svar!

Annons:
molam
2017-03-06 23:27
#1

Ålder? Kan du växa hår? har du Rakat? Luktar det skumt?

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Sindri
2017-03-06 23:28
#2

För tighta kläder? Trosor i syntet? Ätit för mycket socker eller bröd?
Allt är sånt som svampar gillar och det KAN vara det, men gå och kolla upp det innan du försöker självbehandla.

Anonym
Anonym
2017-03-06 23:35
#3

#1 20, ja. nej inte senaste tiden. Nej luktar normalt. 

#2 Inte mer än vanligt av något av det. Men har väl ganska ofta tighta kläder, dock inte igår eller idag. Socker har jag nog alltid ett för stort intag av för att vara ärlig, men inget extremt och inte mer på senaste tiden än jag brukar, snarare mindre.
Kan man inte vänta ett par dagar och försöka ha luftiga kläder och hoppas på att det går över?

Bill&Bull
2017-03-06 23:54
#4

Om du klarar av att avvakta trots klådan så kan du ha luftiga kläder, gärna utan trosor så kan det gå tillbaka av sig självt. Annars vore det bäst att kolla upp, skulle det ex vara svampinfektion så behöver man inte få alla typiska symptom.

||My Love For Animals Is Immortal||

Tant Grön
2017-03-07 00:05
#5

Använder du trosskydd e.d.? Det kan vara dom som irriterar.

Anonym
Anonym
2017-03-07 00:43
#6

#4 Okej, tack för svar! :)

#5 Nej, har tidigare upplevt viss klåda i samband med trosskydd och bindor så numera använder jag endast tampong vid mens, och det var dessutom nästan en månad sedan jag senast hade mens.

Annons:
nypisnina
2017-03-07 12:23
#7

Använd rikligt med olivolja när du tvättar dig och använd luftiga kläder. Om det ändå fortsätter så doppa en tampong i filmjölk, eller någon annan fil så som a-fil och för upp och ha i ett par, kanske tre timmar och ta sedan ut den. Upprepa om det behövs. Vissa sover med tampongen i sig men jag har aldrig gjort det. Detta är ett gammalt knep som löser de flesta åkommor i den nedre regionen även om det känns ofräscht. Men då får man en glad fiffi med rätt PH-värde. Men testa olivoljan först, det är kanon, och använd verkligen mycket, och gärna till natten. Jag har fått tipsen av barnmorskor.

[Ulvarsdotter]
2017-03-09 11:18
#8

Kan vara torra slemhinnor eller rubbning i pH-balansen i underlivet. Proviva och Verum funkar bra för mig om det är rubbning, samt Probi-mage eller Diflucan om det är Svamp. (tas på kvällen innan läggdags så tabletterna är kvar i systemet så länge som möjligt)
Är det torra slemhinnor så rekommenderar jag babyolja och en ny salva som kommit till apoteket som heter vagisan. Vatten torkar också ut. Bättre att använda en handduk med oljetvätt och göra rent, samt smörja in med olja efteråt.

När jag är hemma går jag alltid utan trosor i antingen klänning/kjol eller mysbyxor som andas och inte nuddar underlivet.

Man ska inte korsa benen, då blir det fuktigt och irriterar/svamp trivs. Ha benen lite isär från varandra så du kan lufta dig hela tiden.

Finns en salva och en gel i ACO-serien som funkar bra mot klåda eller om det svider också :)

Sarafiaklara
2017-03-09 16:05
#9

Jag tycker att det låter som att Svamp. Svamp kan ju försvinna av sig själv men om du haft det en längre tid tycker jag att du ska kontakta gyn för en undersökning och så att du kan få rätt behandling.

Anonym
Anonym
2017-03-09 21:08
#10

Har nu haft denna förbannade klådan i 5 dygn och har testat med allt. Gått med superluftiga kläder hela tiden, utan trosor när jag är hemma och testat olivolja också men den går inte över. Har snarare blivit värre och jag blir galen snart… Vet att man inte ska använda svampdödande medel om det inte säkert är Svamp men känns ju som att det med största sannolikhet är Svamp och fick ingen tid till vårdcentralen förrän nästa vecka och jag blir galen snart. 

Den här står ju till och med att man kan använda i förebyggande syfte mot Svamp så då kan det väl inte skada även om jag inte är 100% säker på att det är Svamp?

Bill&Bull
2017-03-09 22:45
#11

#10 Det är sant det du säger att man helst inte ska behandla utan att veta om det är Svamp eller inte. Dock så skulle det inte vara katastrofalt om du gjorde det en gång, med tanke på att du inte fick en tid förrän nästa vecka och måste stå ut med den klåda du beskriver.

||My Love For Animals Is Immortal||

Anonym
Anonym
2017-03-10 04:42
#12

Tillägg till #10: Vilket medel går snabbast? Har inte kunnat sova på hela natten pga klådan och blir på riktigt galen snart… Finns det någon salva eller liknande som lindrar under tiden?

Bill&Bull
2017-03-10 07:21
#13

#12 Det finns både och, antingen en salva och tabletter som du stoppar in i slidan eller tablett som du sväljer. Jag tycker den man sväljer funkar bäst, men det är ju olika vad man tycker. Diflucan heter den och finns receptfri.

||My Love For Animals Is Immortal||

Annons:
Annielle
2017-03-10 15:37
#14

Du kan utan fara testa Active balance som du länkade till, den innehåller inget skadligt eller irriterande ,utan goda bakterier för att återställa balansen i underlivet. Jag har själv använt den både när jag har haft Svamp och i förebyggande syfte med bra resultat. Vid Svamp brukar jag redan märka stor skillnad efter ett dygn.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Anonym
Anonym
2017-03-10 20:27
#15

Alltså jag ber om ursäkt för alla mina hundra frågor, men den här klådan är olidlig och jag får smått panik… Så

1. Tog en Diflucan imorse, ungefär hur lång tid behöver man vänta tills det börjar ge verkan, och hur lång tid tills klådan är helt borta? 

2. Kan jag ta Active balance vaginaltabletter även om jag redan tagit Diflucan? Kan det gå över snabbare om jag kombinerar båda?

Annielle
2017-03-11 09:12
#16

#15

Förstår dig, lider själv av olidlig klåda ofta som ingen ens vet vad det beror på, inte konstigt att man känner att man håller på att bli galen av det! 😕

Ingen fara att kombinera Active balance med tabletten du har tagit genom munnen om du vill det, Active balance äter man ju inte så….skulle ju troligtvis kunna gå snabbare över att kombinera båda ja, fast det kan ju vara något annat som dessa inte biter på, klåda p.g.a torra slemhinnor, eksem eller något annat, har du inte blivit bättre inom en vecka borde du söka dig till en gynekolog.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Kalli
2017-03-12 21:04
#17

Jag har fått Tavegyl utskrivet mot klåda, det enda som fungerade genast men tyvärr krävs det recept.

Annielle
2017-03-13 09:28
#18

#17

Vad är det för klåda du har? Om du vet vad det beror på alltså…

Tar du den medicinen på dagen? Läste just i Fass om vanliga biverkningar som trötthet vilket ju är vanligt vid andra antihistaminer som Attarax till exempel, jag har testat Attarax men blev så torr i huden av den att klådan blev värre i stället.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Kalli
2017-03-13 10:11
#19

18: Då när jag fick den utskriven var det Svamp men den funkar på mina allergier också. :) Tavegyl kan ge trötthet, det är som du skriver vanligt. Den gången tog jag dem där och då. Jag var så trött på klådan och att inte kunna sova att jag mest satt och grät hos läkaren. Tog bara någon dag tills medlet började verka och klådan la sig.

Upp till toppen
Annons: