Annons:
Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 710 ggr
Anonym
Anonym
3/6/17, 3:49 PM

När kommer mensen tillbaka?

Jag slutade med p-piller för ca en månad sen nu och min mens har uteblivit.  Är det vanligt att mensen blir väldigt mycket sen efter att man har slutat med p-piller?

Min mens var regelbunden i 16 år innan jag började med p-piller. Min mens fortsatte precis som förut då jag började med p-piller men nu efter stoppet så har den blivit 5 dagar sen, vilket är ovanligt då.

Har även gått upp en del i vikt utan att ha ändrat matintagt. Kan det också bero på att jag slutade med p-piller?

Annons:
Scorpio97
3/6/17, 4:09 PM
#1

Ja, mensen kan bli väldigt oregelbunden ett tag när man har slutat med p-piller, ungefär som när man fick mensen för första gången. Man kanske inte får mens alls på några månader, eller så får man den mycket tätare än innan osv. Det tar ett tag för kroppen att ställa om helt enkelt :) Dom jag känner som har slutat med p-piller (och som har haft regelbunden innan) har fått regelbunden mens igen efter ett år ungefär. Hur lång tid det tar för dig går inte riktigt att svara på. 

Eftersom p-piller påverkar hormonerna, och hormonerna kan påverka vikten så kan man gå upp/ner i vikt när man börjar eller slutar med p-piller.


//Jessie

Maria
3/6/17, 4:13 PM
#2

Du kan inte vara med barn då?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Anonym
Anonym
3/6/17, 4:50 PM
#3

#1 Från första gången jag fick min mens (då jag var 13 år) så har den alltid varit regelbunden faktiskt. Det här är första gången den uteblir, eller andra gången. Första gången den uteblev så visade det sig att jag var gravid. 

Jag har i en vecka trott att min mens ska komma då jag har haft "mensvärk". Så jag tror ju att den är på väg men kanske man kan ha mensvärk fast inte mensen dyker upp. Det är ju lite knepigt med hormoner!

Men tack, då vet jag för det här hade jag ingen information om. :)

#2 Mycket möjligt eftersom jag och min sambo hade sex före och efter min ägglossning. Jag brukar känna av min ägglossning väldigt bra (åtminstone innan jag började med p-piller för ett år sedan). 

Det känns dock lite otroligt att jag skulle blivit gravid så här pass snabbt. Därför gissar jag på att allt har att göra med att jag slutade med p-pillren. Visste dock inte att mensen kunde utebli och att man även kunde gå upp i vikt. :)

Maria
3/6/17, 5:23 PM
#4

När jag blev med barn för över 30 år😉 sedan så hade jag slutat med p-piller och tog för givet att det skulle dröja ett tag innan kroppen "blev normal" men jag hann aldrig få någon mens utan blev med barn första månaden.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Anonym
Anonym
3/6/17, 10:10 PM
#5

#4 Hmm, kanske.. Jag har varit gravid en gång tidigare och då upplevde jag likadana symptom som nu. Jag kände av mensvärk och stickningar samt gick upp i vikt och mådde illa. Så visst kan det ju hända att jag blivit gravid men så pass tur tror jag inte att vi har. :) Vi vill nämligen ha barn men försöker inte aktivt på det viset utan är mera så att händer det så händer det.

Idag trodde jag verkligen att mensen skulle komma då jag hade svår "mensvärk" men sen vips var den borta igen. Blev riktigt illamående vid ett skede också men det behöver inte alls vara relaterat till det här utan kan lika bra vara något annat.

Om jag inte får mensen den här veckan så ska jag nästa måndag ta ett test. Vill inte gärna testa i onödan. :)

Anonym
Anonym
3/7/17, 4:52 PM
#6

Hade svår "mensvärk" igår och idag men nu är det borta och inte ett spår av någon mens här inte. Nu börjar jag faktiskt fundera på om jag kanske är gravid.

Annons:
Upp till toppen
Annons: