Annons:
Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 915 ggr
JoannaLi
2017-02-28 19:50

Sterilisering

Pga. andra, stora, skäl har jag kikat lite på att sterilisera mig. 

Jag har också stora problem runt mens och ägglossning, med enorm smärta, illamående/kräkningar etc. Som jag förstår det så har man fortfarande kvar mensen och ägglossningen som steriliserad, med skillnad av att det aldrig "leder" någonstans. Finns det något alternativ som plockar bort mensen+ägglossningen helt? 

(Finns inget P-medel som fungerar för mig pga propphistorik i familjen etc, och t.ex. hormonspiral är provat utan framgång.)

Annons:
Cochon
2017-02-28 19:55
#1

Ett alternativ som borde plocka bort mens+ägglossning permanent bör ju vara kastrering (att man helt enkelt operarar ut livmondern). Det är dock ett väldigt stort beslut och jag vet inte om du önskar att göra en så pass permanent lösning, men det är den lösningen jag känner till.

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Aleya
2017-02-28 20:09
#2

Att göra hysterektomi när du har dom problemen du har. Som jag tycker låter som endometrios, men kan ha fel. Men du har liknande problem som mig som är diagnostiserad med det. Det är att om det görs och du har det så kan endometriosen växa i ärrvävnad och må gott där. Så då kanske du ändå får leva med smärta. Men prata med gyn gällande detta. Det är mitt råd.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

JoannaLi
2017-02-28 20:09
#3

#1 Gör man sådant fortfarande? Jag hittade bara information om sterilisering, men det vore ju superbra om man kunde få kastrera sig helt :)

Aleya
2017-02-28 20:11
#4

#3 det har aldrig hetat kastrering för människor. Det är hysterektomi det heter.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

JoannaLi
2017-02-28 20:27
#5

#2 Okej, det låter ju inte bra alls. :( Och tack för rättelsen i #4

Är fortfarande i kika-stadiet, är mycket långt ifrån ett beslut. Ska absolut prata med gyn om det fortfarande känns som ett alternativ ett tag framöver <3

pyromanen
2017-02-28 20:28
#6

Jag fick mycket värre mensvärk efter sterilisering, så just för smärtaspekten har du förmodligen inget att vinna på sterilisering. p-medel utan hormoner finns ju kondom. Har du provat Naproxen mot smärtorna?

Annons:
Aleya
2017-02-28 20:35
#7

#5 men som sagt så kan det bli värre tyvärr. Sen är det inte säkert att dom vill göra det på någon som är ung heller.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Cochon
2017-02-28 20:44
#8

#4 Ahh, visste jag inte. Inte ofta man pratar om ett sådant ingrepp när det handlar om människor så blir ju sällan att man hör ordet. För antar att hysterektomi syftar på samma ingrepp som kastrering med skiljer sig genom att man utför ingreppe på en männsika resp. djur?

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

Lon@
2017-02-28 20:45
#9

De brukar vara väldigt restriktiva med hysterektomi om man är ung.
Det finns preparat som så att säga slår ut större delen av den kvinnliga könshormonsproduktionen - det ges bland annat till män med testiscancer. Kommer inte ihåg vad det heter just nu och det är heller inget de gärna skriver ut.
Tror dessutom att det kan påverka proppbildning med.
De borde ju iofs hellre skriva ut preparatet jag nämnt ovan än att göra en hysterektomi som är irreversibel.

Rent teoretiskt - skulle man kunna äta någon form av p-piller el dyl och kombinera det med blodförtunnande mot trombos?
Inget de sätter in hipp som happ heller, för all del, det var bara en spontan tanke jag fick.

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Aleya
2017-02-28 21:02
#10

#8 hysterektomi syftar på när man tar bort livmodern. Jag vet inte hur man gör på djur om man tar bort allt eller bara vissa delar. Sterilisering på män och kvinnor är när man "knipsar" ledarna (sädesledaren för män och äggledarna på kvinnor) så att ägg och spermier inte tar sig fram. Du vet säkert bättre än jag vad man gör på djur. Jag vet bara på människor hur man gör.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

IaMiaMaria
2017-03-01 17:28
#11

Djur kastrera man oftast för att man vill få bort könsdriften som kan leda till besvärande beteende som att de kissar inne tex eller att man inte vill att de ska avlas på, och då tar man bort allt på tjejer, livmodern och äggstockarna och på killarna, testiklarna.

Vid hysterektomi tar man bara bort livmodern men lämnar äggstockarna som är hormonproducerande.

Vid sterilisering så klipper man av ledaren där spermier färdas hos killar och äggledaren hos kvinnor, men alla delar är kvar.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

pyromanen
2017-03-01 18:30
#12

Inte klipper man av äggledaren! Antingen sätter man en sorts klämma på eller så bränner man ihop så det är stopp. På mig brände de, det är tydligen billigast för dom.

IaMiaMaria
2017-03-01 18:34
#13

#12 Jag menade inte klippa med sax, men separera de två ifrån varande på nått sätt iaf så att det inte kommer ägg eller spermier igenom, sen om gör det genom att bränna ihop eller sätta klämma eller sy av, det kan väl göras olika.

Ville mest förtydliga skillnad på sterilisering och kastrering och hysterektomi då det var det som det talades om i tråden.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Annons:
Em_
2017-03-01 22:19
#14

Har noll koll på detta, men om man tar bort äggstockarna, skulle det inte bli som att komma i klimakteriet då? Förutom att det blir väldigt abrupt kanske.


Åsa S
2017-03-01 22:29
#15

Jo tar man bort äggstockarna (då tar de även bort livmodern man ar aldrig bort båda äggstockarna och lämnar livmodern) så kommer man väldigt abrubt i klimakteriet ifall man inte får östrogenersättning

Upp till toppen
Annons: