Annons:
Etikettung-kvinna
Läst 3799 ggr
TrettonåringVillHaSvar
2/26/17, 10:01 AM

Tecken på allra första mens?

Hej! Jag är en 13 årig tjej och har inte fått min första mens ännu. Jag har haft vita flytningar i ca 9 månader, men igår när jag låg i soffan kände jag hur det strålade lite smärta i nedersta delarna av magen, det kändes allmänt konstigt. Jag gick på toa och fick en hel kula flytningar, det brukar jag INTE få… Och inatt var trycket lite hårdare i magen och nu när jag vaknat känns det mer som knivhugg, fått så 3 gånger men som försvinner efter ett par sekunder. Nu känner jag trycket i magen som också nu gör svagt ont, är detta ett tecken på min första mens? Det gör inte ont hela tiden, nu gick det över men jag får ont nät jag tänker på det. Tacksam för svar, behöver verkligen det! Trevlig söndag!

Annons:
Honestyisdead
2/26/17, 10:30 AM
#1

Kan absolut vara mensen som är på gång.

TrettonåringVillHaSvar
2/26/17, 10:56 AM
#2

Okej, jag har inte fått den ännu och har inte så mycket ont längre, som sagt gör det ont när jag tänker på det. Och ibland gör det lite ont i nedersta delen av magen, men har inte fått mycket flytningar sedan det började göra ont, i vanliga fall kommer det hela tiden men inte nu. #1

TrettonåringVillHaSvar
2/26/17, 10:56 AM
#3

Okej, jag har inte fått den ännu och har inte så mycket ont längre, som sagt gör det ont när jag tänker på det. Och ibland gör det lite ont i nedersta delen av magen, men har inte fått mycket flytningar sedan det började göra ont, i vanliga fall kommer det hela tiden men inte nu. #1

tlover
2/26/17, 11:24 AM
#4

Det skulle kunna vara smärta pga ägglossning och efter ägglossning kommer ju mens (efter nån/några veckor) så det skulle helt klart kunna vara ett tecken på att du snart får mens.

Man kan både ha ont (Känns som knivhugg för mig med) av ägglossning och flytningarna ändrar karaktär av ägglossning också

l'm back

TrettonåringVillHaSvar
2/26/17, 1:48 PM
#5

Okej, men om det är ägglossning, har man ont hela tiden då? För jag fick bara tre knivhugg imorse och nu har jag inte ont hela tiden, bara när jag tänker på det kan det hugga till lite svagt. Vill gärna vara väl förberedd på första mensen då min kompis fick det i nya VITA och SVINDYRA trosor som det bara var att slänga, men jag vill inte gå runt med binda hela tiden då det slösar pengar. Och ungefär när kommer första mensen då? Tack på förhand!

tlover
2/26/17, 2:52 PM
#6

#5 Jag kan både få ihållande smärta och kort/snabb smärta vid ägglossning.

Hur lång tid det tar innan du får mens går inte att veta då allas menscykel är olika lång men statistiskt sett är det 14 dagar mellan ägglossning och mens om jag inte minns helt galet

l'm back

Annons:
Honestyisdead
2/26/17, 3:16 PM
#7

#5 Det är omöjligt att säga när din första mens kommer. Tyvärr.

TrettonåringVillHaSvar
2/26/17, 4:32 PM
#8

Okej tack! Jag känner fortfarande av lite smärta, då och då knivar det till rejält men det är bara att vänta och se. Jag brukar få flytningar hela tiden och rätt mycket också, men sedan igår har jag inte alls haft lika mycket. Kan det bero på ägglossning? Tack så mycket för att ni har stått ut och svarat mina frågor! Jag är lite vilsen

OlgaMaria
2/26/17, 8:35 PM
#9

Man brukar få mer flytningar innan och i samband med ägglossning och då kan det också komma vita/genomskinliga klumpar. Efter ägglossning brukar det bli mindre flytningar så det skulle kunna stämma bra att du hade ägglossning när du skrev första inlägget. Då kommer kanske mensen ca två veckor efter det. Mensfläckar går alltid att få bort. Blod ska först sköljas med kallt vatten. Sen kan man tvätta som vanligt på 40 grader.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Devya]
2/27/17, 7:25 AM
#10

Se till att alltjämt ha med dig mensskydd,  det är mitt råd. :)

[SuperNaturalBeing]
2/27/17, 11:37 AM
#11

#5 Måste bara påpeka att det är väldigt lätt att få bort blod från trosor om det skulle vara så.  När jag råkat ut för det nån gång har det utan undantag gått bort i tvätten, eller så har jag tvättat bort det själv för hand precis när det hänt (det är lättare att få bort innan blodet torkat).  Har aldrig förstått varför så många automatiskt slänger sina trosor bara det kommit blod på dem?

Aleya
2/27/17, 12:13 PM
#12

#11 har heller aldrig slängt trosor för att det kommit blod i dom. Däremot har jag menstrosor. Alltså jag brukar använda trosor som inte är helt perfekta (kan vara nått litet hål i dom eller att resåren inte är som den ska) som jag hellre har mens i. Men det är ju jag det. ☺

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

TrettonåringVillHaSvar
2/27/17, 2:48 PM
#13

Okej tack för alla svar! Ja, nu har jag haft väldigt lite flytningar och molande värk. Jag har blivit väldigt irriterad på småsaker också… Så det kanske är ett tecken. Men är det så att man får ägglossning vid första mensen också? Tack så mycket alla fina som hjälpt mig! Kärlek till er

Annons:
OlgaMaria
2/27/17, 3:12 PM
#14

Ja, mens kan bara komma då man fått ägglossning. Mens finns för att stöta ut det obefruktade ägget.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

TrettonåringVillHaSvar
2/27/17, 3:25 PM
#15

Okej, då är det väl dags antar jag… :)

Denna kommentar har tagits bort.
TrettonåringVillHaSvar
2/27/17, 3:25 PM
#17

Okej, då är det väl dags antar jag… :)

TrettonåringVillHaSvar
2/27/17, 6:04 PM
#18

Fast jag har inte ont hela tiden, mest när jag tänker på det. Men vi får väl se, hoppas inte jag inbillar mig för vill verkligen ha min mens nu, annars blir jag sist hehe :)

Aleya
2/27/17, 7:12 PM
#19

#18 sist? Tror jag knappast. Den kommer när den kommer så sluta stressa. Du kommer ändå ha din mens så pass länge att du hinner bli leds på den. Tro mig.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

TrettonåringVillHaSvar
2/27/17, 8:24 PM
#20

Okej tack, finns det fler som har tips om vad det kan vara så skriv på❤️

Annons:
Aleya
2/27/17, 9:04 PM
#21

#20 vad ska du ha för tips? Du har fått tips om vad det kan vara. Sen är det bara vänta och se. För vissa känner inte alls sin ägglossning och inte heller har ont vid mens ens. Men ha med dig grejer för om det skulle komma.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Linn Is The New
2/27/17, 9:43 PM
#22

Här kommer lite saker som du ska vara förbered på, som jag önskar jag visste eller som jag vart lite orolig över.

Även fast jag visste vad mens var så vart jag lite smårädd när jag såg blodet, men det är absolut ingen fara.

  • Jag blir extremt sötsugen, samma sak med mina kompisar. 
  • Blir lättare irriterad, samma sak med mina kompisar. Humörsvängningarna är lite väl extrema på mig, väldigt olika från person till person såklart.
  • Ha alltid en binda på dig, i jackfickan eller någonstans så du har skydd. Om man får lite mens på morgonen så kan man tänka att "det var lite, räcker nog med en binda (jag kör dock tampong)" sen när man går till skolan eller är borta ifrån sitt skydd så kan mensen jävlas och förvandlas till ett vattenfall. 
  • Det luktar väldigt speciellt, ja och inte mysigt heller. Speciellt inte om man byter på morgonen efter natten, beror dock på hur riklig mens du har såklart.
  • Man vill inte ha mens (förutsatt om man haft oskyddat sex, så går man runt och faktiskt vill se den lilla pölen där) 
  • Ojuste, huvudvärk kan förekomma. 
  • När du ställer dig upp på morgonen knip ihop benen

Komihåg att detta är från mina erfarenheter, och att det är extremt olika från person till person. Lycka till! 😎

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

TrettonåringVillHaSvar
2/28/17, 6:49 AM
#23

#22 Tack så jättemycket! Ja, jag har varit rätt småirriterad och igår i skolan fick jag rätt ont i huvudet och var liksom så trött att jag hade kunnat somna, även fast jag gick och lade mig tidigt dagen innan. Jag har fått väldigt lite flytningar, inga alls inatt vilket är väldigt ovanligt för mig eftersom jag brukar få väldigt mycket flytningar 24/7… Jag har inte haft en ända normal flytning sedan den stora klumpen som rann ner i toan när jag satt och kissade.

TrettonåringVillHaSvar
2/28/17, 7:21 AM
#24

Och mest när jag tänker på det gör det ont i nedre delen av magen, och ibland känner jag bara typ som ett tryck.

OlgaMaria
2/28/17, 9:00 AM
#25

Det är vanligt att vara ganska flytningsfri mellan ägglossning och mens. Som mest flytningar har man före och under ägglossning. Om din mens kommer om ca 12 dagar borde du inte känna så mycket över huvud taget nu. Några dagar innan mensen kan man känna sig lite småirriterad. Ev. mensvärk brukar komma samma dag som mensen. Tänk på nåt annat nu ett tag och så får du se om det dyker upp sen om 12 dagar ca.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

tlover
2/28/17, 9:45 AM
#26

#25 Vissa har mensvärk från ägglossning till mens (ok, mensvärk kanske inte är rätt ord men liknande värk) det kan ju förvisso också vara nocebo istället

l'm back

OlgaMaria
2/28/17, 10:52 AM
#27

#26 Men är det ens möjligt innan man fått sin första mens? Vanlig mensvärk beror på att livmodern drar ihop sig och stöter ut livmoderslemhinna. Det påbörjas inte förrän mensen kommer. Annan värk långt innan mensen skulle ju kunna bero på endometrios men jag tror inte det är möjligt att det utvecklas förrän mensen kommit igång ordentligt.

Den värk som TS beskrivit dessa dagar skulle väl isåfall bero på ägglossningssmärta. Det kan göra ont när ägget släpps och färdas genom äggledaren, men den smärtan bör gå över inom ett par dagar i alla fall. Det jag menar är att det vore väldigt konstigt om TS hade någon nämnbar värk mellan ev. ägglossningsont och sedan ev. mensvärk som kommer ca två veckor senare. Sen kan det ju kännas lite om man känner efter och i detta fall kanske det är mer minnet av att det gjorde ont för ett par dagar sen.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
tlover
2/28/17, 10:56 AM
#28

#27 Det beror ju lite på varför TS har ont, vissa har mensvärk flera dagar innan man får mens (varför vet jag inte) har då TS en väldigt kort menscykel är det ju inte omöjligt att det skulle vara mensvärk.

Men jag tror själv mer på nocebo i detta fall men man vet aldrig det är så olika med menscyklar och mensvärk mellan olika kvinnor

l'm back

Aleya
2/28/17, 11:02 AM
#29

#27 jag har själv ont i flera dagar under ägglossning. Men jag har ju en sjukdom som gör så att det är så. Och sen är det bara att vänta på att h-vetet bryter lös och eventuellt åka in på sjukhuset i allra värsta fall.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

OlgaMaria
2/28/17, 11:06 AM
#30

Bra att veta dock är att tiden mellan ägglossning och mens inte varierar mycket mellan olika kvinnor. Den brukar vara 14 dagar och hålla sig inom spannet 12-16 dagar. Däremot är tiden mellan mensens början och ägglossning väldigt olika mellan olika kvinnor. Har man en kort menscykel brukar det vara den perioden som är kort.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

TrettonåringVillHaSvar
2/28/17, 2:43 PM
#31

Det är precis så jag har det just nu, har fått en liten droppe flytningar och när jag tänker efter är det ett tryck i magen och lite smärta men inte annars. Tänker jag inte på det så känns det inget, är det ungefär så det känns? :)

TrettonåringVillHaSvar
2/28/17, 2:52 PM
#32

Nu fick jag en kula flytningar igen, men jag har inte fått några på hela dagen.

TrettonåringVillHaSvar
2/28/17, 2:53 PM
#33

Och inga flytningar inatt eller igår heller

[Devya]
2/28/17, 2:57 PM
#34

Var beredd på att din kropp beter sig lite konstigt då du stiger in i puberteten. Inget att riktigt haka upp sig på utan ta det lugnt bara. ;)

Annons:
TrettonåringVillHaSvar
2/28/17, 3:02 PM
#35

;) Jag gick in i puberteten i 4:an när jag var 11, nu går jag i 6:an och är 13, det första var att mina bröst började växa och nu har jag bh-storlek 70A, sedan började könshåret växa och sedan flytningar.

[Devya]
2/28/17, 3:14 PM
#36

#35 Det var bara början ska du se. :) Puberteten varar allt från 5-6 år. :)

TrettonåringVillHaSvar
2/28/17, 3:20 PM
#37

Hihi, det vet jag, men om puberteten varar 5-6 år, är det olika för alla när den slutar då? :)

[Devya]
2/28/17, 3:22 PM
#38

#37 Det är alltjämt lite olika när den slutar, beroende på när den började. :)

Men som sagt, det du går igenom just nu låter väldigt normalt så det är inget du behöver haka upp dig på. Se bara alltjämt till att du har en binda i din väska.

Jag ser till att alltjämt ha en binda och en tampong i väskan. Man vet aldrig när mensen kan få för sig att hälsa på. =P

TrettonåringVillHaSvar
2/28/17, 3:51 PM
#39

Haha okej, är det ungefär som när du fick din första mens?

TrettonåringVillHaSvar
2/28/17, 4:16 PM
#40

Jag har fått flytningar men inte alls mycket, i vanliga fall får jag jättemycket flytningar… :( Jag är lite orlolig för första mens..

[Devya]
2/28/17, 4:27 PM
#41

#39 & 40 

Minns inte exakt hur det var då jag fick min mens men jag minns att flytningar kom och gick där innan. Vissa dagar hade jag jättemycket och andra dagar inte alls.  Det varierade väldigt mycket. 

Varför är du orolig för att få din första mens?

Annons:
TrettonåringVillHaSvar
2/28/17, 5:00 PM
#42

#41 jag vill bara vara väl förberedd och inte ha ont och bli irriterad på mina vänner, dom är så underbara emot mig och jag hatar när jag blir irriterad och inte kan hjälpa det. :( Jag vill bara bli rätt säker på att det är mens, alla symptom på ägglossning stämmer in på mig, innan jag ens läst dom. Så håll tummarna alla, så vi får det överstökat :)

TrettonåringVillHaSvar
2/28/17, 5:15 PM
#43

Allt som ni tipsat och sagt här som symptom har hänt med mig :)

TrettonåringVillHaSvar
2/28/17, 7:42 PM
#44

Men får man flytningar igen under de här 12 dagarna till "mensen"? För lite flytningar har jag ju.

OlgaMaria
2/28/17, 8:45 PM
#45

Jo lite flytningar har man alltid. Det brukar bara vara som mest runt ägglossning. Sen är det jätteolika hur mycket flytningar alla har.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

TrettonåringVillHaSvar
#46

Okej! Jag känner fortfarande liiite smärta i magen och runt äggstockarna på ett ungefär, och så känner jag ett liiitet tryck i magen fortfarande

Shailina
3/1/17, 10:51 AM
#47

jag kommer ihåg hur det var när jag fick min mens. Jag var 15 år och började få flytningar. Sen fick jag ett par dagar med när brunfärgade flytningar i stora mängder och nåt som liknade mensvärk. Efter det var det regelbundna flytningar i ett halvår innan jag faktisk fick en ordentlig mensturation till. Jag hade ingen särskilld mensvärk då, bara lite "murr i magen" så att säga. Jag vet än i dag inte om dessa brunfärgade flytningarna var min första mens, eller om det var den mensturationen som kom halvåret efter som var det. Spelar kanske inte så mycket roll för min del nu egentligen.

Det är inte så mycket att vara orolig för när det kommer till att få sin första mens även om jag minns jag med otåligt väntade på min och var nervös för det. Du kommer ha flytningar närsom daglig, mycket eller lite (jag har inte så mycket) då det är kroppens sätt att skydda reproduktionsorganen (livmodern och äggstockarna) mot bakterier som skulle smyga upp sig. Flytningarna kan öka runt ägglossningen och kan även öka dagarna innan mensen. Vissa får förvarningar med lite molnvärk i magen långt ner innan mensen faktisk börjar, att man känner sig lite plufsig, samlar vatten så man blir lite mer pluffig runt magen. Vissa blir lite mer känslig för tryck från byxor och troros över magen dagarna innan. Man kan få lite humörsvängningar. Eller ingen alls. man kan få ett ekstremt sug på vissa saker, som fett och socker (chocklad exempelvis). Eller inte alls.  Du kommer lära dig tecknen som din kropp ger dig och på så vis undvika olyckor. Tecknen du har i början kan även ändra sig eftersom tiden går. Ha alltid binda i din väska eller i bakfickan så är du trygg. Jag använder trosskydd dagligen då jag tycker det känns fräschast att byta detta hellre än att känna som mina trosor blir smutsiga . mina trosskydd har en lie plastig undersida så jag känner mig trygg även om mensen skulle börja utan förvarning. Jag får sällant mycket förvarningar på att mensen börjar, oftast inget alls men några gånger får jag lite molnvärk nån timme innan. 

En annan sak är att när du har fått din första mens är det mycket olika hur snabbt det blir stadig och stabilt inom en cykel. Mig tog det ett år. En i klassen var stadig inom 3 månader. Det kan vara att mensen inte kommer på 2-3 månader efter den första innan det plötsligen kommer en till. Det kan även vara att den kommer plötsligen efter tre veckor. Det är helt normalt att det stutsar lite hit och dit med hur lång tid det går mellan mensen helt i början, det är inget fel på dig när det händer så.

“A single dream is more powerful than a thousand realities.” 
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

TrettonåringVillHaSvar
#48

Okej, tack för underbar information! Jag har börjat få tillbaka flytningarna långsamt, mest när jag rör mig mycket och känner bara ett litet tryck i magen när jag tänker på det. Annars, inga flytningar alls inatt eller idag faktiskt å då är det 11 dagar kvar.

Annons:
TrettonåringVillHaSvar
#49

Inga flytningar inatt eller igår kväll, litet tryck som vanligt i magen men nu är jag lite mer van vi ddet.💭✨

emeliiiiieee
3/2/17, 9:09 AM
#50

Jag hade inge flytningar, inge ont utan jag märkte inte ens att jag skulle få mens. den kom helt från ingenstans. Om jag vore du skulle jag inte fundera så mycket utan den kommer när den kommer.

Honestyisdead
3/2/17, 11:01 AM
#51

Jag fick flytningar långt innan mens. Många månader. Så sitt inte och vänta på mensen för att du har/har haft flytningar. Det kan dröja.

TrettonåringVillHaSvar
#52

Ni har rätt, den kommer när den kommer. Tack alla för bra info! Känner att jag verkligen är förberedd😊

TrettonåringVillHaSvar
#53

Aah det jobbiga med det här är onormalt högt sug efter godis och kakor!!😅🍪

TrettonåringVillHaSvar
3/12/17, 4:03 PM
#54

Okokok, i förrgår såkom det en slempropp ur slidan.. När jag tryckte på den var den bara som gummi… VAD ÄR DETTA??!!

Vikan
3/12/17, 5:20 PM
#55

#54 mina flytningar brukar bli sådär när jag har ägglossning. Att flytningar ändras är rätt vanligt, så inget du behöver oroa dig över

Annons:
TrettonåringVillHaSvar
3/12/17, 6:58 PM
#56

#55 okej, så det kan betyda ägglossning då? För ingen mens har kommit åoch känner ingen smärta av ngt slag :)))

OlgaMaria
3/12/17, 7:01 PM
#57

Det kan betyda ägglossning. Det är ju vanligt med slemmiga, vita och sega flytningar i samband med ägglossning. Vissa får också en del flytningar innan mens.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

TrettonåringVillHaSvar
3/12/17, 9:00 PM
#58

ok, känner inget konstigt så jag vet inte..

Upp till toppen
Annons: