Annons:
Etikettoff-topic
Läst 2679 ggr
Sollar
2/23/17, 12:15 PM

Bluffsamtal, kan något hända?

Det ringde precis, stod att det var från england och eftersom jag precis bokat konsertbiljetter, flyg och hotell till/i england så svarade jag såklart. Samtalet gick såhär:

Jag: Hello

Han: Is this (mitt namn)?

Jag: Yes

Han: Ok, have a nice day.

Sedan la han på. Kan det hända något? Har googlat numret och hittar ingen direkt information om det mer än att det är något bluffnummer.

Numret är +448456760022

Annons:
Ria74
2/23/17, 12:18 PM
#1

Kan ju vara att dom vill du ska ringa tillbaka och gör du det kostar det rejält. Tror inte det är någon fara annars.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Niklas
2/23/17, 12:19 PM
#2

De kanske bara ringde för att verifiera att det nummer du givit tillhörde dig.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[PeterTM]
2/23/17, 12:26 PM
#3

#0 Vi hoppas förstås alla att du inte råkat ut för någon "scam" eller "hoax", men det kan vara så i värsta fall att ditt "yes" klipps ut och redigeras in i ett fake-avtal där du förbinder dig att betala för något du inte får. Det är numera en bra regel att aldrig svara "ja" eller "yes" på någon fråga som ställs av en person du inte känner. Svara "vem vill veta" eller "varför frågar du" istället.

tlover
2/23/17, 12:30 PM
#4

#3 Eller "Thats me" borde funka på engelska

l'm back

Sollar
2/23/17, 12:32 PM
#5

#1 När jag googlade var den enda kommentaren jag hittade något om att inte ringa tillbaka.

#2 Då hade de väl sagt vem det var.

#3 Det är just det jag är rädd för, jag undviker alltid att säga ja när någon okänd ringer men denna gången slapp det bara ur mig.

Huygens
2/23/17, 12:58 PM
#6

Om bostaden är helt övergiven medan du är borta, kan det vara bra att någon tittar till den, så det inte blir inbrott.

Annons:
Sollar
2/23/17, 1:29 PM
#7

#6 Oj, kan det vara rekning för inbrott? Det hade jag inte tänkt på ens, men jag bor i lägenhet med trappuppgång.

Huygens
2/23/17, 1:40 PM
#8

Internationell brottslighet fungerar ju så. En skurkförbrytare får tag på namn på svenskar som ska se konserten i England.

Sedan säljs listan via internet, med namn och adresser på bortresta svenskar till kriminella utländska skurkförbrytare som råkar vara på stöldturné i Sverige vid tillfället. Skurkförbrytare ringer sedan upp svenskarna och verifierar på så sätt adresserna.

Svenska polisens kraftfullaste insats för att stoppa brottsligheten kommer att vara att göra:

ingenting

Sollar
2/23/17, 4:12 PM
#9

Oj, ja de blir nog rätt besvikna iaf om de skulle göra sig sånt besvär för att sedan bryta sig in i min lilla lägenhet.

Upp till toppen
Annons: