Annons:
Etiketti-hemmet
Läst 1660 ggr
Lizelda
2017-02-19 17:42

Skulle du kunna tänka dig att vara hemmafru?

Skulle du kunna tänka dig att vara hemmafru eller hemmaman?

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Annons:
RobinEH
2017-02-19 17:47
#1

Hade jag haft ungar så skulle jag nog kunna köra på ett. Finns alldeles för lite att göra hemma annars, men nu har jag aldrig bott värst stort. 

Om boendet var i behov av att renoveras så hade jag definitivt kunnat vara "hemmaman".

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

citytjejen
2017-02-19 17:58
#2

Nej, det skulle inte passa mig. Dels verkar det tråkigt och jag behöver mer stimulans än så för att må bra. Min mamma slutade jobba och blev hemmafru när jag föddes och hon har inte jobbat sen dess. Hon gillade den tillvaron men har alltid sagt till mig att inte bli hemmafru 🙂Tror inte jag skulle vilja vara föräldrarledig ens!

/Christina

mangemani4
2017-02-19 17:59
#3

nej, absolut inte. jag skulle inte må bra utav att vara hemma och inte göra någonting, jag vill känna att jag gör något nyttigt här i livet, att jag gör något för samhället samt att jag tjänar pengar och inte lever på någon annans, det skulle inte kännas rätt på något som helst vis att leva på en annans pengar, jag skulle bara känna mig lat, bortskämd och svinig. sen är de ju mycket mer som spelar in, jag kommer ju ut och få träffa folk, får hålla igång kroppen, får ansvarskänsla, får struktur och disciplin i livet med mera. jag är i denna sitsen just nu, påtvingad att vara hemma pga en långtidssjukskrivning, jag håller på att klättra på väggarna, jag vill tillbaka till allt igen, vill inte få bidrag, vill inte känna mig lat, bekväm och bortskämd, det känns inte rätt och det tär ju lite på psyket, tänk då hur jag skulle känna mig om jag blev hemma permanent samt det faktum att jag vet att någon är därute och sliter ihop en lön som jag sedan ska leva på, nä fy fan, jag skulle inte klara av det.

och jag tillägger även, jag skulle inte vilja ha en hemmafru heller, det skulle inte heller kännas rätt. ok när det gäller perioden när man har fått barn, då har man inget val mer än att ta ut mamma/pappa ledighet, men att ha en fru hemma som bara väntar på att få ta del utav en lön som jag personligen inte tycker hon är värd, nej tack, jag vill ha en tjej som är redo att arbeta för att bidra till familjen och att båda hjälper till att sköta om hushållsarbeten/sysslor.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Maria
2017-02-19 18:25
#4

Jag var hemma med barn i 5 år och det var underbara år.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Loris M
2017-02-19 18:28
#5

Nej, det skulle jag inte kunna tänka mig av ungefär samma anledningar som #2 (det om samhällsnytta, ansvarskänsla, träffa folk). Jag vill göra nytta, jag vill känna att jag gör skillnad, träffa kollegor med samma driv och intresse, få intellektuell utbyte m.m. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli försörjd av någon annan eller att själv försörja en partner (som alltså valt att inte jobba). 

Edit. Får lägga till att jag skulle göra ett undantag om barnen var små, men bara upp till de är två år och kan börja på förskolan.

JoannaLi
2017-02-19 18:35
#6

Jag skulle vilja säga ja, för fy fasen vad trevligt. Att vara hemma, få sköta hemmet, slippa stressa, lägga sitt egna schema - få vara hemma med djur/barn hela dagarna - men… Jag klarar knappt en helg utan att krypa ur skinnet av understimulans, och då tränar jag ändå (hund) störredelen av dagarna. 

Jag skulle lätt jobba deltid och vara hemma resten av tiden, men jag måste få komma ut och hitta på något någon gång i veckan, träffa främlingar, ha ett schema, problemlösa, få upp pulsen lite grann. 

Jag skulle lätt stödja min sambo/flickvän/fru ekonomiskt om hon kände att hon hellre vill vara hemmafru än att jobba - så länge ekonomin går ihop. Jag tycker att alla ska få göra vad de vill, och vill personen inte jobba (och hon inte behöver jobba för att ekonomin ska gå runt) så tycker jag att det är helt okej :)

Annons:
hemmafru
2017-02-19 18:55
#7

Ja det passar mig och min man perfekt :)

Honestyisdead
2017-02-19 19:05
#8

Det hade jag nog trivts med.

Träffa folk kan man ju göra ändå.Man kan tex vara volontär. 

Att kunna ta sovmorgon när man vill, stanna hemma om man känner för det. Det låter ganska bra ;)

[Devya]
2017-02-19 19:12
#9

Varför inte? Jag gick hemma i två månader och hade fullt upp med att ta hand om hemmet och experimentera med matlagning. Det var jättekul. Skulle jag även ha barn så skulle jag ha fullt upp med att ta hand om dem. Jag skulle givetvis inte ge upp mitt sociala liv då heller utan se till att bjuda hem mina vänner på mat (som jag även gör nu) och fortsätta med min språkkurs och integreringskurs, tre gånger i veckan.

Bara för att man går hemma betyder ju inte att man inte gör något annat. Det finns alltjämt mycket man kan sysselsätta sig med. Just nu har jag svårt att hitta tid till att umgås med mina vänner och det är lite tråkigt. 

Men det är lätt för mig att säga så nu då jag inte gillar mitt nuvarande jobb. Då jag hade ett jobb som jag älskade så skulle jag aldrig ens komma på tanken på att bara gå hemma.

Lizelda
2017-02-19 19:16
#10

Jag skulle gärna ha det så. Ha lite hobbyverksamhet men sen kunna ägna mig åt sånt jag gillar, bli lite bortskämd och samtidigt få skämma bort min kille.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

pyromanen
2017-02-19 19:18
#11

Var hemma 3 år med småbarn. Då hade vi även husrenovering, odlingar, djur mm men på slutet klättrade jag nästa på väggarna av längtan efter att jobba, ha kollegor, utmaningar, använda min utbildning. Nu skulle jag görna gå i pension dock 😇. Är bara 49 men oj vad skönt det vore.

Loris M
2017-02-19 19:29
#12

#9 #10 Jag har ett jobb som jag älskar och när jag jobbar ägnar jag mig ju åt sådant jag gillar. 🙂Jag kan jobba hemifrån rätt så ofta om jag vill, men många gånger väljer jag att åka till jobbet ändå. För gemenskapen, för alla stimulerande samtal, för alla kollegor… 

Visst finns det mycket att göra hemma också och jag tänker inte att de som är hemma inte gör något, men i mina ögon är inte det något som får mig att vilja stanna hemma. De flesta jag känner jobbar och då skulle jag ändå inte kunna hitta på något tillsammans med dem på dagarna om jag var ledig. Om jag vann en massa pengar och hade mer än jag behövde och aldrig skulle behöva jobba, skulle jag ändå fortsätta jobba. 🙂

Lia
2017-02-19 20:02
#13

Jag är reumatiker, deprimerad och har GAD bland mycket annat. Skulle jag få chansen att istället ägna mig åt mina intressen och ta hand om mig själv både psykiskt och fysiskt hade jag tagit den utan tvekan. Det går ju att vara igång ändå, man måste ju inte bara gå hemma. Men nu går ju inte det, så då får man göra det bästa av situationen. Men förhoppningsvis kommer det gå att jag jobbar halvtid i alla fall i framtiden.

Annons:
fruktgumman
2017-02-19 20:05
#14

Ja om det hade gått runt ekonomiskt så. Jag tycker alltid det är för lite tid över för familj vänner och djur. Däremot om vi inte haft huset, trädgården och djuren och istället bott i en lägenhet då hade jag nog velat jobba.

mangemani4
2017-02-19 20:16
#15

tror många blandar ihop "att vara ledig", dvs att ha all tid i världen till att hitta på en massa roliga saker och att vara "hemmafru/man", 2 skilda saker. en hemmafru har sina uppgifter runt om i huset, bla att handla mat, städa, ta hand om eventuella barn mm, sånt som tar upp den mesta utav hemma tiden. att tro att det innebär att man tar långa sovmornar, kan vakna när man vill, på med kläderna och ut och göra roliga saker hela dagen mm, så har man missuppfattat vad hemmafru innebär, det är mer åt att vara ledig hållet och nästan tom på snudd åt golddigger hållet, golddiggers gör inte ett piss, varken jobbar eller tar hand om någonting, de kan bara glida omkring och spendera partnerns pengar på roliga saker.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Lizelda
2017-02-19 20:21
#16

#15 Jag räknar in hushållssysslor i bortskämmandet av min kille. Klart det hade varit jävligt bekvämt att bara leva lyxliv men inte på hans bekostnad. I så fall ska han också kunna göra det. Jag har inga problem att inte ha ett vanligt jobb och kanske inte tjäna några pengar alls men då tar jag ju självklart hand om allt hemma, inom rimliga gränser såklart.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Em_
2017-02-19 20:34
#17

Ja, det skulle jag kunna tänka mig men vi skulle nog bli självförsörjande på grönsaker på kuppen 😎 Har en riktigt tuff period yrke/studiemässigt just nu, så för tillfället känns ett golddigger liv inte helt fel heller. 

Skämt åsido, skaffar vi barn så hade jag gärna varit hemma med de ett par år utöver föräldraledigheten, men ekonomin måste fungera också. Tycker inte det är en kvinnofälla att inte utnyttja förskolan till max, utan att det är märkligt att man "ska" prioritera karriär och fett pensionskonto för att vara duktig och jämställd.


Honestyisdead
2017-02-19 20:52
#18

#15 Nu ska jag inte ha barn och hushållet och handling kräver inte tidig uppgång.

jag sköter ju redan mitt hushåll med allt vad det innebär. Så visst har man fritid.

Ser inget fel med golddiggers heller om båda är på det klara med vad just deras förhållande går ut på.

Lizelda
2017-02-19 21:08
#19

#18 Visst vore det bekvämt att vara en gold digger! Jag skulle nog ha lite svårt för det dock… Jag älskar att bli bortskämd men vill ju gärna kunna återgälda det liksom, på något sätt. Så hemmafru är nog lagom :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

oh-la
2017-02-19 21:34
#20

Absolut! Jag älskar att vara hemma med min dotter, och skulle verkligen älska att få ge henne och eventuella framtida syskon all uppmärksamhet i några år. Få visa dem världen och ge dem min odelade uppmärksamhet, utan stressiga hämtningar och lämningar på förskola, stress och tid enbart på helger. Älskar att vara mamma och skulle älska att få veta att hon får en trygg start i livet med mig.

Annons:
vendelay
2017-02-19 22:35
#21

Jag älskar mitt jobb så jag skulle nog inte vilja sluta helt men jag skulle kunna tänka mig att vara hemmafru till typ 75 % 😃 Skulle vara skönt tror jag att ha så mycket tid till att volontärarbeta och städa och allt annat jag vill och behöver men inte orkar nu. Fast jag skulle nog tycka att det var trist till slut kanske.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[SuperNaturalBeing]
2017-02-19 23:23
#22

absolut. Det skulle lösa mycket av min ångest/depression om jag hade någon som försörjde mig. Då hade mycket press släppt och jag hade kunnat fokusera på att läka psykiskt ist för att känna ångest över att jag "måste jobba. måste tjäna pengar. måste försörja mig. måste ha råååååd", samtidigt som jag inte har någon psykisk ork alls för detta (i alla fall i nuläget, man hoppas ju att det blir bättre). Den chansen hade jag tagit utan att tveka.

Malun
2017-02-20 13:55
#23

Ja absolut vilket härligt liv det skulle vara om vi hade haft råd att leva bara av en lön. Jag älskar att pyssla på hemma i lugn och ro med hushållssysslor mm. Och man är ju inte alls bunden till hemmet 24/7 för att man är hemmafru. Det tar ju inte exakt hela dagarna varje dag att städa handla laga mat tvätta osv. Man kanske inte behöver storstäda precis varje dag 7 dar i veckan 😉

Min sambo kan även han tänka sig att vara hemmaman om han hade möjlighet. Det skulle vara drömmen säger han när jag frågar honom :)

powerade
2017-02-20 23:29
#24

Skulle inte kunna tänka mig. Men skulle kunna tänka mig jobba ungefär 50% och ta hand om hemmet till stor del. Blir väldigt rastlöst annars..

mikkan01
2017-02-21 08:25
#25

Absolut! Har så många intressen/hobbys så hade inte blivit uttråkad hemma heller. Gubben hade gärna blivit hemmaman också men nu funkar det inte att nån av oss är hemma så det får fortsätta vara en dröm ;)

~mikkan

tlover
2017-02-21 12:56
#26

Ja, men jag skulle inte vara så bra på det om inte jag skulle vara frisk såklart(har gått hemma pga funktionshinder länge så jag vet att jag ändå inte klarar av att göra "min del" hemma).

Men min man skulle vara betydligt bättre hemmaman än vad jag skulle vara hemmafru. Så det kanske är bra ändå att jag hellre vill jobba med mitt företag.

l'm back

Kalli
2017-02-21 14:50
#27

Jag skulle kunna tänka mig att inte lönearbeta om jag hade tillräckligt med egna pengar. Det finns mycket ideellt arbete jag gärna ägnat mig åt och som jag tror skulle kunna berika mitt liv.

Men vara hemma och sköta allt samtidigt som min partner drar in alla pengar, Nej.

Annons:
Jazmin1e
2017-02-22 22:54
#28

Ja det skulle jag kunna tänka mig. Det enda jobbiga skulle vara att inte att inte tjäna egna pengar som man kan spara. Så om jag skulle vara hemmafru skulle jag vilja ha en "lön" som jag kan spara till mig själv.  Det hade varit hemskt om man var hemmafru i 10 år och sen tar förhållandet slut och man har inga sparade pengar.

Sen skulle jag nog ändå försöka hitta någon form av hobby som jag kan tjäna lite pengar på i alla falll och som tidsfördriv.

SaraFag
2017-02-23 10:45
#29

Nej, skulle nog ha svårt för det. Att vara mammaledig i 1år när barnet är nyfött/vara hemma när barnet/barnen är sjuka är en sak. Men inte vara hemma på heltid skulle göra mig galen :) Är för rastlös för det, behöver få jobba!

• SaraFag • Medarbetare på adopterade.ifokus •

Stallmima
2017-02-23 18:49
#30

Jag skulle aldrig kunna hänga upp min ekonomi på en person, det jag tjänar(lön)  tar jag hand om själv.  Så nej det skulle jag inte klara av

sp0ngeb0b
2017-02-23 19:02
#31

Just nu känns det väldigt lockande. Märker att jag har fullt upp även om jag inte jobbar/pluggar. Det finns alltid saker att göra - städa, tvätta, handla, laga mat, läsa, träffa vänner, resa, ta hand om eventuella barn och/eller husdjur, träna, osv osv. Finns så mycket jag vill göra, men så lite tid. Jag vill jobba mycket för att tjäna pengar, samtidigt vill jag plugga för att få en bättre framtid, samtidigt vill jag ha ett välstädat hem alltid, jag vill träna varje dag, göra min egen växtmjölk, granola, och mycket annat. Men jag hinner knappt något av det. Om jag hade det bra ekonomiskt ställt utan att jobba skulle jag överväga det, men tror att jag hade tröttnat efter ett tag.

Linn Is The New
2017-02-23 22:55
#32

Absolut. Jag ska vara helt ärlig, jag är en väldigt undergiven person och stannar gärna hemma och lagar mat och tar hand om mannen. Jag är väldigt gammalmodig, om än bara 15 år gammal och född 2001.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

torsdagsnart
2017-02-24 08:41
#33

Kanske. Min partner vill att jag ska vara hemmafru men jag är osäker. Han tycker verkligen att det är jättehemskt göra att städa laga mat tvätta och sådana sysslor. Han skulle mer än gärna försörja mig mot att han slapp hushållssysslorna säger han. Vi skulle också lätt klara oss på bara hans lön. Vi får se om hans dröm om att ha en hemmafru går i uppfyllelse någon gång.

Upp till toppen
Annons: