Annons:
Etikettarbetslivet
Läst 1344 ggr
[krasnajaluna]
2/9/17, 10:04 PM

arbete + mens?

Hej, jag slutar snart gymnasiet och ska således försöka ta mig in i arbetslivet inom en snar framtid. En skillnad mot skolan är ju att man behövs där för att sköta jobbet som man blivit tilldelad. Vilket gör att man inte får ha för många sjukdagar. Det som jag oroar mig för är hur arbetet ska kombineras med min ofta problematiska mensvärk. Som det är nu måste jag för det mesta ta ledigt 1-2 dagar från skolan för att ligga i sängen hela dagen, försöka spela död och anstränga mig för att inte kräkas, vilket har hänt ändå. Tabletter som ipren, alvedon osv hjälper inte och har varit hos gynekolog som bara tipsade om alvedon, typ. Hon kollade också med ultraljud och allt såg ut som det skulle. Antagligen är den hemska värken och illamåendet ett arv från min mamma och mormor som haft samma när de var yngre.  Hur som helst, är det okej att vara hemma från ett jobb i genomsnitt en dag varje månad, och dessutom kanske man är förkyld i några dagar då och då. Det blir ju ganska mycket sammanlagt. Hur gör ni på era arbeten? Det känns som att de som inte vet hur det känns bara tror att man latar sig men skulle gärna jobba 7 dagar i veckan hellre än att ha denna värk om man säger så. Har hört om ''mini-piller'' som kan skjuta upp eller ta bort mensen, är det någon som använder sånna och hjälper de?

Kan tillägga att detta inte sker varje månad, ibland har jag tur och är uppe och rör på mig när värken kommer vilket gör den betydligt lindrigare. Men ofta kommer den på natten, när jag vaknar med det är det typ kört.

Annons:
molam
2/9/17, 10:07 PM
#1

När jag hade så grova problem med min mens fick jag Recept av läkare att jag skulle Ta Alvedon och Naproxen tillsamman, en Alvedon och 2 naproxen upp till 3 gånger per dag, och då funkade mitt liv som vanligt, och nu när jag är "Gammal" (22) så har jag långt ifrån lika stora problem! ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

smellcaramell
2/9/17, 10:08 PM
#2

Gå till en annan gyn för det är inte normalt eller okej att ha så ont. Finns till exempel endometrios (tror det stavas så, finns mer kunniga här på forumet) som kan ge extrema menssmärtor.

Åsa S
2/9/17, 10:13 PM
#3

Finns p-piller och liknande som kan lindra mensvärk och i vissa fall kan mensen utebli helt men det funkar kanske inte på alla. Det stämmer att man inte får vara sjuk mer än 3-4ggr/år sedan måste arbetsgivaren utreda sjukfrånvaron och då krävs läkarintyg mm. För vissa sjukdomar ex. migrän där man har en diagnos från läkare så kan man ansöka hos försäkringskassan att få slippa karensdagen + har man såna diagnostiserade sjukdomar brukar det också vara ok vara borta lite fler gånger/år. Mensvärk är dock ingen medicinsk sjukdom. Leta upp en gynekolog som lyssnar och gör en bra utredning tala även om att du är osäker på om du kommer klara av att gå till ett ev. jobb i framtiden då du har mens och kräv en bättre utredning. Det behövs ingen remiss för att boka tid hos en gynekolog.

[krasnajaluna]
2/9/17, 10:15 PM
#4

#1 För mig verkar inte de två funka, ock när värken väl är igång funkar typ ingenting :/ Det enda som funkar hyfsat är ipren, fast den kanske tar bort 10% av smärtan. Men tack ändå för tipset att ta flera tabletter. Jag har lite tablettsväljarfobi vilket gör att jag bara tar en, men kanske borde ta två istället då, eller kombinera ipren med något så kanske det funkar?

#2 Har tänkt lite på den sjukdomen men då har man väl ont i princip hela tiden? Min värk brukar alltid vara som värst i ca 5 timmar, sedan kommer ett lite mindre ''anfall'' nästa dag.

Honestyisdead
2/9/17, 10:15 PM
#5

Jag har p ringar och släpper bara fram mensen ett par gånger om året.  Tycker du ska gå till en annan gyn och prata om det här. För det finns hjälp.

vendelay
2/9/17, 10:16 PM
#6

Jag har aldrig haft så extrema problem med mensvärk men p-piller har ändå säkert halverat smärtan minst. Det funkar för mig men det är såklart olika för alla.

Som de andra säger är det INTE normalt och INTE okej att må så dåligt. Tycker också att du ska gå till en annan gynekolog och be om råd. 

Om du förklarar för din chef tror jag att hen kommer förstå men det finns ju skitstövlar också. Då kanske det går att fixa ett intyg från gynekolog eller läkare?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
[krasnajaluna]
2/9/17, 10:18 PM
#7

#3 Ja, kanske borde gå till en gynekolog igen. Skulle ju vara underbart ifall de pillerna fungerar. Känns bara som om även om man skulle ha ett läkarintyg så skulle man lätt bli bortvald? Ingen vill anställa någon som krånglar tänker jag…

smellcaramell
2/9/17, 10:21 PM
#8

#4 endo ter sig olika hos olika personer, vissa har inte ont alls vad jag hört. Men besök en annan gyn och försök hitta en lösning. Jag har också mensproblem och ibland måste man tyvärr "bråka" sig till rätt vård och medicinering. Har träffat barnmorskor som försökt tvinga på mig spiraler fast jag inte vill och som tycker jag ska sluta med preventivmedel för att istället ta 2 tabletter 4 gånger om dagen under mensen vilket är helt sjukt, så ja ibland måste man "bråka" eller byta läkare..

[Devya]
2/10/17, 7:10 AM
#9

Jag hade det på det viset förut också. Jag fick så ont att jag kräktes. Medicin hjälpte ju inte särskilt bra. Jag kunde knapra i mig 13 st värktabletter på en dag för att stilla smärtan åtminstone litegrann. Blev ju ganska dyrt i längden att köpa värktabletter och sen hjälpte de ju inte riktigt heller. Fick ändå vara hemma från skolan. Jag åkte på jobb trots smärtorna men nog funderade de varför jag ens kom på jobb då jag var vit som ett spöke i ansikte av smärtorna.

Sen jag började med p-pillret Yaz så har jag inte haft några problem alls.

Karolina-H
2/10/17, 7:54 AM
#10

Som andra i tråden säger så gå till en ny gynekolog för du kan få väldigt bra hjälp. Jag har hemska smärtor vid mens och har alltid haft, men när jag äter p-piller så är de nästan helt borta och jag fungerar som vanligt trots mens. 

Sen vill jag inte låta dum eller oförstående men när man jobbar så får man bita ihop på ett helt annat sätt och gå till jobbet trots att man har ont, det fungerar inte att vara hemma någon gång i månaden från ett jobb för då har du inte det kvar särskilt länge tyvärr. Jag har haft ett helvete med smärtor av olika orsaker och knappt kunnat sitta vissa perioder men har inte varit sjuk mer än 1-2 gånger om året för det. Men just menssmärtor går att lindra med bra medel så se till att lindra det så blir det lättare.

Codeavalone.blogg.se

OlgaMaria
2/10/17, 1:59 PM
#11

Du ska inte behöva berätta om detta på en anställningsintervju så tycker inte du ska oroa dig för att bli bortvald pga detta. Tycker absolut du ska testa mini-piller och se om det hjälper dig. Vissa mår psykiskt dåligt av hormonella p-medel men för många fungerar det superbra.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

pyromanen
2/12/17, 9:27 PM
#12

För mig gör Naproxen skillnaden mellan att kunna jobba eller inte, kunna sova eller inte. Fick jobbiga biverkningar av minipiller och p-piller så skulle definitivt rekommendera att testa utan hormoner först. naproxen finns receptfritt på apotek. Allra bäst funkar de om att man tar första tabletten direkt man märker mensvärken är på g, inte väntar tills det gör svinont. Ipren400 kunde lindra för mig ockdå men bara ett par timmar, och längre än ett par timmar vill man ju sova.. Naproxen håller en hel natt för mig.

Upp till toppen
Annons: