Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 3396 ggr
ks172
1/29/17, 5:08 PM

Döv på ena örat... pga förkylning?

Jag vet inte om det e rätt grupp å skriva men testar.

Jag har varit förkyld jah snart en vecka nu å det börjar bli bättre men igår så blev jag döv i vänstra örat. Det e som tinnitus och det typ vattnas i örat när jag trycker på örat. Jag var på apoteket idag och hon sa att det går över av sig själv men jag blir stressad jag ska utomlands på fredag. Det gör ont i örat inte extremt ont men det gör ont.


Annons:
Honestyisdead
1/29/17, 5:19 PM
#1

Verkar som du fått in vätska i örat. Ring vårdcentralen eftersom det gör ont också.

Calcifer
1/29/17, 5:20 PM
#2

Låter som ett "vanligt" lock för örat. Kan göra ont och vara drygt som fan men farligt är det inte. Min huskur (som jag inte kan svära fungerar) är att lägga en klyfta vitlök i örat. Alltså, inte intryckt utan precis vid öppningen. För mig fungerar det. Annars finns väl typ revaxör eller vad det nu heter. xD


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

ks172
1/29/17, 5:26 PM
#3

Jag har testat nässpray å vaxol,

#2 jag ska testa =)


Honestyisdead
1/29/17, 5:28 PM
#4

#2 Beror på. Jag får gå till läkare när jag får sådant lock som ts beskriver. För det blir alltid öroninflammation på mig. Och då spricker alltid trumhinnan.

Så om ts ska flyga är det nog bäst med läkare.

Calcifer
1/29/17, 5:28 PM
#5

Men känner du dig orolig ska du absolut ringa 1177 och fråga. Alltså, jag brukar få liknande nästan varje gång jag är rejält förkyld, och för mig går det alltid över efter några dagar, oavsett om jag använder nåt mot det eller bara väntar ut det. Men som sagt, känner du dig osäker så skadar det ju inte ringa och fråga vad de tycker. Det kan ju vara nåt som en läkare bör kolla eller så försvinner det av sig själv.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Maria
1/29/17, 5:34 PM
#6

Det är alltid bra att ringa och fråga. Ska du flyga så kan det ju påverka dit öra också.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Pialinn
1/29/17, 5:48 PM
#7

Min kompis ficknåt som heter "plötslig dövhet fast på engelska" . Hade han fått kortison hade han blivit bra. Men läkaret var en AT-läkare som aldrig hört talas om detta. Alltså, min kompis hör ej på ett öra. Så ta kontakt med vårdcentraken genast!

Far ej fortare fram än din skyddsängel flyger!

[xMondSy]
1/29/17, 8:38 PM
#8

Det låter som att din förkylning har satt sig på trumhinnan. Rådfråga en läkare. Talar av egen erfarenhet. Fd öronbarn.

[rumelle]
1/29/17, 8:42 PM
#9

Det kan nog vara en bra idé att kontakta vårdcentralen och kolla upp det. Min farbror blev permanent döv på ena örat efter en vanlig förkylning.

ks172
1/30/17, 4:38 PM
#10

Jag vart på akuten inatt för att det gjorde jätte ont i örat, smärtan var för hög. De kunde inte göra nått men de kollade mitt öra och sa att det e vax, jag ringde till vårdcentralen å den närmsta tiden jag fick är imorrn 14.30 för att rengöra örat.


Honestyisdead
1/30/17, 4:39 PM
#11

#10 Så bra.

Men märkligt att du gick komma till akuten för örat. Det har jag aldrig fått i vuxen ålder.

Maria
1/30/17, 4:43 PM
#12

Bra att du fick tid till vårdcentralen men jag är också förvånad att de tog emot dig på akuten. Ibland är vården inte så dålig som det skrivs.😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Calcifer
1/30/17, 4:49 PM
#13

#11 Fast är smärtan tillräckligt grov så kan det ju vara farligt. Det är inte direkt vanligt, men om t:ex trumhinnan brister ordentligt så kan det göra fruktansvärt ont och för det skulle jag dra till akuten omedelbart. (Skräckexempel, en klassis i gymnasiet drabbades av det under en lektion (vi gick estet, det var musiklektion med hög volym), och ja ambulans ringdes för hen gallskrek, vrålade, höll sig om huvudet, och alla fick totalpanik för hen hade så ont att hen inte kunde svara på frågor eller reagera utan låg bara och skrek på golvet. Inte ens ambulanspersonalen fick information från hen, så det var inte fören efteråt vi visste vad som hade hänt…)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Maria
1/30/17, 4:55 PM
#14

#13 En brusten trumhinna kan göra jätteont men är tämligen ofarligt och kan ofta lindras av smärtstillande. Hur många små barn har inte upplevt detta. Visst upplever man smärta olika men det är ändå inte ett tillstånd som man brukar besöka akuten för utan närakut eller vårdcentral.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

ks172
1/30/17, 4:55 PM
#15

Det gjorde fruktansvärt ont å jag visste inte vad jag skulle göra så jag ringde till min kille å hans förslag var åxå att fara till akuten. Det tryckte i örat att jag ville skrika. Det enda de sa att jag skulle ta ipren å alvedon, sov sittandes inatt och jag hoppas att det inte blir så inatt men jag tar väl ipren å alvedon.


Maria
1/30/17, 4:57 PM
#16

#15 Ja det är det man rekommenderar men den informationen kunde du fått på sjukvårdsupplysningen så hade du sluppit åka😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

ks172
1/30/17, 5:01 PM
#17

Jag hade ringt 1177 men de sa att jag skulle väntat ut måndag och ifall det inte skulle blivit bättre på tisdag så skulle jag kontakta vårdcentralen men om jag skulle väntat så skulle jag inte fått tiden imorrn tror jag för att det e enda tiden de hade på hela veckan =)


Honestyisdead
1/30/17, 5:05 PM
#18

#13 Jag har som sagt varit med om att trumhinnan brister över 12 gånger.  Trots detta inte fått komma in till akuten utan fått vänta till nästa dag och ringa vårdcentralen. 

Gör övrigt är det trycket innan den brister som gör ont. När den väl brister släpper smärtan.

Senaste gången var jag döv på örat i 4 månader innan det läkte igen.

Farligt är det inte att den brister. Om man inte har så mycket ärr på trumhinnorna som jag har. Risken för mig är att det inte läker igen.

Calcifer
1/30/17, 5:08 PM
#19

#14 Och min klasskompis fick de ge starka smärtstillande på akuten och det krävdes antibiotika och ett tag var läkaren osäker på om det skulle läka av sig själv som det "brukar" eller om de skulle behöva hjälpa det mer medicinskt. Om jag kände den smärtan som hen kände skulle jag inte tveka på att åka in.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Honestyisdead
1/30/17, 5:10 PM
#20

#19 Jag antibiotika ska ges om trumhinnan går sönder.

Annons:
Maria
1/30/17, 5:17 PM
#21

#19 Precis samma behandling man gett på en vårdcentral😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Calcifer
1/30/17, 5:59 PM
#22

#21 Och en fredagseftermiddag i vår stad hade hen fått tid allra tidigast på måndag, möjligtvis, men inte garanterat. Men ja, man kan ju köra in en kudde i käften om man tycker nån väsnas för mycket när de har så ont. ;)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Honestyisdead
1/30/17, 6:30 PM
#23

Jag håller med Maria.  Akuten som redan är så överbelastad är inte rätt ställe för öroninflammation. Ja det gör jävulskt ont. Men det är övergående och inte akut.

Nu var ju ts där konstigt nog, men det är ovanligt.

Maria
1/30/17, 6:50 PM
#24

#22 Med öroninflammation på akuten en fredagkväll så är risken att väntan kan bli ända till måndag ändå på en brits i en korridor.😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

ks172
1/30/17, 6:52 PM
#25

Bättre att ta det säkra före det osäkra. Jag fick komma in direkt för att det fanns ingen kö. Jag bor i en liten stad så det var ingen kö.


Maria
1/30/17, 6:52 PM
#26

#25 Det var ju väldigt tur.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

ks172
1/30/17, 7:13 PM
#27

👍


Annons:
willowe
2/20/17, 12:53 AM
#28

Det var väl bra att du fick komma till akuten, vad tjafsar ni andra om. Bara för att ni själva blivit nekade med halsfluss kan ni väl unna henne att få kolla sitt öra.

Honestyisdead
2/20/17, 8:10 AM
#29

#28 Vi har pratat om öroninflammation i  tråden och ingen har tjafsat. 

För övrigt är tråden snart en månad gammal.

ks172
2/20/17, 5:59 PM
#30

Alla har olika åsikter för att vi alla tycker olika och väljer vad man vill göra. Jag har fortfarande problem med örat och det finns inte så mycket å göra. Det enda jag fick/gör är att ta nässpray och hoppas att det går över. I början gjorde det väldigt ont och den natten blev det för mycket. Ibland hör jag å ibland hör jag inte nu, men som sagt jag hoppas bara på det bättre.


Upp till toppen
Annons: