Annons:
Etikettpms
Läst 1388 ggr
Intra_vires
2017-01-23 22:20

Är det det här som är pms?

Jag är 32 år, och förutom nåt kg upp på vågen precis innan/ under mens, nån finne och ökat sötsug så har jag aldrig upplevt några problem innan. Jag tycker jag mår sämre och sämre innan mens. Enligt min cykel kommer jag få mens om någon/några dagar och jag har så förbannat ont i brösten. Som en slags spiral som börjar vid vårtan. Jag är känner mig helt orkeslös, näst intill deprimerad, lätt illamående (är absolut inte gravid!), svullen och fläskig. Hade ett utbrott av finnar för några dagar sen men detta har lagt sig. Dålig aptit och trots enorm trötthet har jag sovit dåligt. Jag har haft gräsligt humör och haft noll tålamod med mina barn idag. Är det så här det känns?! Hade jag inte kollat min "mensapp" idag så hade jag varit övertygad om att jag är sjuk. Allt från att jag har hypotyreos till att jag blivit deprimerad. Kan man bara "få" pms så här? Från det jag fick mens till jag blev gravid med min minsting har jag haft väldigt barmhärtiga och små blödningar med 1-3 blödningsdagar. Fick rikligare mens efter sista barnet, men de senaste 3-4 menstruationerna har det kommit betydligt mer. Fortfarande en kort period, nästan alltid 3 dagar, men sista dagen får jag byta binda typ hela tiden. Hör det ihop på något sätt? Känner ni igen er? Kommer pmsen runt 30? Ska jag vara orolig eller är det så här det känns? Är i normala fall träningsfreak men idag har jag inte velat göra något annat än ligga i soffan eller sängen och önskat att jag kunde sova bort den här jävla dagen. Ska jag behöva leva med den här skiten varje månad i minst 20 år till? Kan jag, förutom motion såklart, minska detta jävla mående? Om det här är pms ångrar jag att jag gnällt tidigare över lite svullnad och finnig haka!

Annons:
Kaninenochjag
2017-01-24 23:24
#1

Jadu, min Pms är exakt som du beskriver den. Inte varje månad men i genomsnitt 9 av 12 månader per år så är detta min upplevelse av pms och de övriga är det lindrigare. Jag är dock bara 13 så ålder vet jag inte om det har något att göra med!

OlgaMaria
2017-01-25 07:49
#2

Det låter som pms helt klart! Dessa hjälper mig https://www.topformula.com/se/adaptogen-topformula-1 Här kan du läsa mer om adaptogener http://kurera.se/fa-energin-lusten-och-orken-tillbaka-med-adaptogener/

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annielle
2017-01-25 18:15
#3

Skrev ett längre inlägg tidigare idag som försvann, så nu orkar jag tyvärr inte igen!😕

Ja , det låter som Pms, det behöver verkligen inte fortsätta så i framtiden, det finns en hel del man kan göra för att lindra/förbättra situationen, men kan även variera mycket utan att man gör en massa.

Bra lästips:

Kaos i kvinnohjärnan av Mia Lundin (Har även skrivit en ny bok som heter: Mat för hormonell balans)

Den här boken är också läsvärd: http://www.womenshealth.se/artiklar/sa-blev-lisa-van-med-sin.htm

Var dig själv, det finns redan så många andra.

[something_good]1
2017-01-27 22:27
#4

obehagligt

[postmortum91]
2017-01-28 01:51
#5

Min syster på 28 har nu senaste 2 åren fått pms-besvär som aldrig kom tidigare, verkar vara vanligt att det kommer med "åldern"

tk1971
2017-01-28 08:38
#6

Själv är jag 45 år och jag har aldrig, vad jag vet, haft pms. Känns som att jag hör till en liten minoritet.

Annons:
Annielle
2017-01-28 14:31
#7

#6  Ja du hör nog verkligen till en minorite. Sååå otroligt skönt att slippa säger jag bara!

Var dig själv, det finns redan så många andra.

sapma
2017-01-30 10:55
#8

Jag är 27 år. Det senaste året har min pms blivit markant värre, från typ lätt nedstämdhet till totalt hjärnkaos och paranoia. Började dock käka apotekets kalcium/D-vitamintillskott för några månader sen och det har funkat fantastiskt bra. Paranoian och den värsta olusten har försvunnit för mig om jag tar dem varje dag.

[chimpy]
2017-02-03 23:42
#9

Jag har pms nästan varje månad 2-3 dagar innan mens, inte varje gång dock.

Jag blir dock as förbannad, har kort stubin, vill mörda någon bara jag råkar tappa ett papper på golvet, eller om strumpan sitter snett. Så arg att jag brister ut och gråter istället.

Innerst inne vet jag att det är pms men det går inte att kontrollera.

Sug efter saker, japp.

Känns som jag har haft pms sedan jag fick min första mens, haha, men tycker det har blivit lite värre nu på senare åren.

Upp till toppen
Annons: