Annons:
Etikettskönhet-och-mode
Läst 928 ggr
[something_good]1
2017-01-21 15:30

sminka utan att se sminkad ut

Hej jag är ingen "smink tjej" men skulle ändå vilja se bättre ut.. eller anstränga mig lite mer eller vad man ska säga, har ganska blek hy. Min hud är väl ganska normal har lite pormaskar på kinderna men det mesta göms av håret då dem är långt bak (svårt att beskriva) ska dock på behandling så dem försvinner snart.

Men iallafall, vad rekommenderar ni? Kräm/Foundation/Puder/Primer eller vad?  hörde att therese lindgren rekommenderade att bara använda primer. vill helst bara använda en produkt, något som inte ska synas så mycket utan smälta in i huden men ändå göra så huden ser fräschare ut 'lyster' vill liksom inte ha en synlig kaka av foundation, om ni fattar? undrar också vad annars jag kan göra - kanske läppbalsam, fylla i ögonbrynen lite? har ni något tips? 

vill inte ha mascara eyeliner, ögonskugga eller andra 'tunga' produkter :)

/la upp samma på skönhet.ifokus

Annons:
[Devya]
2017-01-21 16:00
#1

Mascara är ju förstås inte en tung produkt. Skaffar man en bra mascara kan man genast få lite piggare ögon. Man behöver inte sätta på en massa mascara som vissa gör utan man bestämmer själv hur mycket.  En vit ögonpenna är också något som kan göra ens ögon lite piggare utan att man ser sminkad ut.

Själv använder jag endast mascara och lite vit, grön eller svart eyeliner om jag ska ut. En glansig läppomada är något som jag aldrig är utan. Mer än så behövs inte och man ser ju inte särskilt sminkad ut då.

Jag använder personligen ingen ögonskugga alls för jag tycker det ser alltför tungt och spacklat ut oberoende hur vackert vissa kan få det att se ut. Det blir helt enkelt bara för mycket för mig, så där förstår jag om du snackar om "tunga produkter".

Om du vill få lite färg på dig så kan du ju införskaffa lite rouge som passar din hud. Rouge kan se så vackert ut om det är rätt färg för ens hudton. Lite rosa rouge piggar upp mina bleka kinder men jag har ännu inte vågat sätta på det själv utan endast haft en vän som gjort det åt mig men det har alltjämt sett så vackert ut. Jag har alltjämt tyckt om mig själv då jag har haft naturligt rosiga kinder efter att ha varit ute i kallt väder. 

Jag skulle inte rekommenderar foundation och dylikt. Det är alltför svårt att få till det så att det ser snyggt och naturligt ut. Det är åtminstone min åsikt. :)

[something_good]1
2017-01-21 19:12
#2

#1 angående mascara vad jag menade var vad jag tycker passar på mig, och jag skulle aldrig ha till exempel mascara.

Hur applicerar man den vita ögonpennan för att se piggare ut?

Ja rouge kanske vore något man kan ju applicera väldigt lite för att få lite mer rosiga kinder bara-

men finns det ingen kräm för ansiktet som är mer genomskinlig då typ som BB kräm eller primer, dem ger väl bara glans? har absolut ingen koll så ber om ursäkt för dumma frågor. Eller Concealer som man bara har under ögonen/röda märken? det nämnde någon på en annan sajt här på iFokus.

Kanske räcker med en concealer under ögonen/röda märken, lite vit kajalpenna fylla ögonbryn, ev rouge och läppbalsam?

[134643]
2017-01-21 20:13
#3

Jag tänker att en BB-creme kanske skulle kunna vara något att testa? Det låter lite som att du skulle vilja ha något som jämnar ut hudtonen lite, men samtidigt inte syns speciellt mycket? Med en BB-creme kanske du inte ens behöver en concealer, så testa det först och köp till senare om du känner för det.

Den vita ögonpennan tror jag att #1 menar att du kan ha på vattenlinjen. Den öppnar upp ögat och gör att man ser piggare ut. 

Jag har själv hur mycket produkter som helst känns det som, så jag är lite dålig på det där med "less is more", men BB-creme, eventuellt rogue, vit kajalpenna och ögonbrynen om du känner för det kanske kan vara något? 😃

[something_good]1
2017-01-21 20:28
#4

#3 Haha, jag vill bara inte att det ska se konstigt ut men vill mest "fräscha" upp mig. 

är ögonfransböjare brA?

men bb-creme är den mer transparent? gillar inte när man tydligt ser ett lager ^^

[kanskemenbarakanske]
2017-01-22 12:16
#5

Det handlar ju mycket om hur du sminkar dig. Man kan använda en ögonrynspenna och det kan se naturligt ut eller väldigt onaturligt.  

Men iaf det jag skulle köpa om jag var du är en ögonfransböjare. Jag brukar böja mina ögonfransar ibland och inte ta någon mascara när jag ska iväg en snabbis och inte orkar sminka mig så mycket. Jag färgar även mina ögonfransar på salong så när jag böjer dom ser det ut som om jag har mascara.

Jag skulle även köpa en ögonbrynspenna. Finns billiga på hm som faktiskt är bra. Här kan du fylla i hur mycket eller lite du vill.

Sen om du skulle vilja köpa ett puder rekommenderar jag Pur (ska vara två prickar över u:et men vet inte hur man det på datan). Kostar runt 300kr har jag för mig och sätter sig väldigt naturligt på ansiktet. Glöm inte att smörja in ditt ansikte om du har tendens till att bli torr. Annars får du det kakiga resultatet.

[something_good]1
2017-01-22 17:23
#6

#5 jag är inget bra på smink och tycker inte jag passar i till exempel mascara men dem flesta andra gör det enligt mig, men samtidigt jag gillar den osminkade looken

hörde att beige kajal skulle se bättre ut än vit när jag googlade runt, alltså mer naturligt resultat det låter ju logiskt .. någon annan som har koll här? ok ja ögonfransböjare låter bra. Ja ögonbrynspenna kan vara svår att använda :/ har faktiskt ingen koll så kanske borde skippa det haha men tycker det ser ganska bra ut när jag bara lätt fyller i med en ganska ljus penna (är blond) ser mer markerat ut liksom.

Annons:
[kanskemenbarakanske]
2017-01-22 18:05
#7

#6 du kommer ju aldrig lära dig om du inte köper och testar dig fram :) Sen kommer jag själv ihåg när jag testade ögonbrynspenna första gången. Jag tyckte att mina ögonbryn var det enda man såg på mitt ansikte haha. Men det är för att man är ovan. Men om du gillar att ha det naturligt så är det ju inget som hindrar dig från att fortsätta med det. Du ska ju bara sminka dig om du själv vill.

[something_good]1
2017-01-22 19:11
#8

#7 mycket väl medveten om det, frågar bara om tips

och har testat själv förut.

Men det finns folk som har bättre koll än mig

smellcaramell
2017-01-23 14:37
#9

Målet för de flesta är väl att sminket ska se naturligt ut, primer ger enligt mitt tycke inte sån stor effekt om man inte har en färgad bas över(foundation) och då är det viktigt att foundationen du använder är bra, en bra foundation ska inte lägga sig som en kaka på ansiktet utan bara jämna ut din hudton. Sedan om du har svårt att hitta rätt färg så gäller regeln att hellre ta en nyans ljusare än din hudton än en nyans mörkare. 

Sedan kan jag tycka att man ser ut som ett "spöke" om man bara har foundation utan rouge då man får samma färg i hela ansiktet och den naturliga rodnaden på kinderna mattas av så jag skulle lägga pengar på en bra foundation och en lätt rouge, samma där en bra rouge blir inte kakig och våga ta tid på dig när du väljer färg då vissa nyanser inte passar lika bra på vissa människor(beror på hudton, hårfärg, ögonfärg o.s.v.).

Sedan som någon ovanför sa så kan man använda samma ögonbrynspenna för att få två helt olika resultat. Jag började måla ögonbrynen och då vart det väl inte så bra, efter ett tag ser det naturligt ut och jag känner mig nyvaken när jag går med omålade ögonbryn. Dock kan jag tycka att det på vissa(mig själv inräknat) ser lite lustigt ut med målade bryn om man inte har mascara så man får titta lite själv på vad man tror passar bäst.

Om jag "bara" ska sminka mig lite lätt använder jag concealer då jag har problem med en del finnar/mörka ringar, sedan en puderfoundation över, ögonfransböjare och mascara då mina ögonfransar typ inte är böjda alls naturligt, sedan lite färg på ögonbrynen och en rouge på kinderna/en mörk skugga Längs konturerna på ansiktet och under kindbenet. Detta tar typ 5 minuter, 10 om jag gör annat, typ äter frukost samtidigt så det är inte så avancerat.

[Tuulikki]
2017-01-23 22:55
#10

Jag sminkar mig väldigt naturligt men använder ändå en del produkter. När jag använder minimalt blir det:

Primer så att sminket sitter bättre.
Concealer under ögonen och för att dölja röda partier runt t.ex näsa och vid finnar.
Ifyllda ögonbryn Mascara och jag böjer alltid fransarna för att få en piggare look.
Puder för att matta ner ansiktet, sätta concealern (och CC-creamen gångerna jag använder det)

Sen föredrar jag matta flytande läppstift men man ser "mer" sminkad ut med dem tycker jag. Ett ljust/nude läppglans tycker jag funkar alla dagar i veckan :)

[Devya]
2017-01-24 08:42
#11

#10 Sminkar du dig sådär alla veckodagar eller bara ibland?

Sattyg
2017-01-24 10:03
#12

Istället för ögonbrynspenna som kan ge ett ganska hårt utseende om man är ovan så kan man använda en ögonbrynsmascara alternativt en ögonbrynsskugga. Finns i många olika prisklasser och märken.

Sen skulle jag även satsa på en bb eller cc cream, det ger ett lätt och naturligt resultat, alltså ingen foundationmask. Beroende på vad du har för hudtyp så är det svårt att rekommendera nån men jag tycker om Bare Minerals complexion rescue och jag har normal/torr hud.

[Tuulikki]
2017-01-24 14:43
#13

#11 Jag är sjukskriven och ganska mycket hemma, då sminkar jag mig inte alls. Men när jag ska iväg (1-2 ggr/vecka) sminkar jag mig som jag skrev i #10🙂Går jättefort.

Annons:
Upp till toppen
Annons: