Annons:
Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 8970 ggr
cissi_1993
2017-01-09 16:18

Svimma pga mens?

hej

jag fick min mens idag och när jag väl kom på jobbet så svimmade jag vilket aldrig har hänt mej förut så jag är fortfarande rädd.

men nu till frågan då jag ätit och druckit som vanlig kan det bero på mensen?

och vad gör jag då jag måste ju kunna jobba första dagen av mens utan att riskera att svimma och varför skulle det kunna bli så?

tacksam för alla svar jag kan få

/Räd och förvirrad Cecilia

Annons:
Honestyisdead
2017-01-09 16:19
#1

Tror inte det beror på mensen om du inte blödde extremt mycket.  Så jag hade kontaktat vårdcentralen.

cissi_1993
2017-01-09 16:21
#2

nej jag blöder aldrig några jätte mängder och det har aldrig hänt mej förut jag är 23 år så tänkte mest att det ändå kunde ha något med de och göra när det kom samma dag

Åsa S
2017-01-09 16:23
#3

När jag var under 30 fick jag lätt blodtrycksfall när jag hade mens då kunde jag svimma, eller bara bli yr och må illa, det är dock inget farligt men inte så kul. Men jag har ganska lågt blodtryck och har haft det hela livet och det bidrar ju till att man lätt blir yr. Kanske du ska kolla ditt blodtryck, lågt blodtryck är dock rätt bra att ha.

OlgaMaria
2017-01-09 16:23
#4

Jag tycker du kan besöka vårdcentralen och kolla upp blodtryck och dina näringsvärden. Kan ju hända att du har väldigt lågt järnvärde eller liknande.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annielle
2017-01-09 16:23
#5

Har "bara" svimmat på grund av svåra menssmärtor, men inte enbart på grund av mensen utan smärta.

Man kan ha järnbrist utan att känna av det eftersom kroppen ofta anpassar sig, så om det beror på mensen, skulle det kunna vara järnbrist som är värt att kolla upp.

Viktigt att de tar Ferritinvärde då och inte enbart Hb.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Maria
2017-01-09 16:23
#6

Det låter inte som om mensen och din svimning hör ihop.

Det kan ju vara bra att göra ett besök på vårdcentralen för att kolla upp dig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
cissi_1993
2017-01-09 16:46
#7

jag har lite lågt blodtryck men det är ju långt ifrån varje gång jag ställer mej upp jag blir yr det är typ bara om jag har sovit och inte legat och vaknat ett tag jag blir yr.

jag får ringa vc imorgon och be dom kolla upp järnet

tack :) känns mycket bättre nu för övrigt

Åsa S
2017-01-09 16:49
#8

Så är det för mig med jag blir inte alltid yr då jag sätter mig upp snabbt och liknande. När jag hade mens och var yngre hände det nog runt 3-5ggr/år eller så att jag blev extra yr eller fick blodtrycksfall i samband med mensen jag fick det aldrig när jag inte hade mens och jag har aldrig haft jätteont när jag haft mens eller blödit onormalt mycket. Och sedan då jag blev äldre avtog det.

Maria
2017-01-09 17:05
#9

#0 Slog du dig när du svimmade? Det är ju annars ganska vanligt och man kan vara rejält mörbultad efteråt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

cissi_1993
2017-01-09 17:52
#10

nej inte så farligt har lite ont i höften och ena sidan av huvudet men jag måste ha landat bra eller tagit emot mej när jag föll för jag har inte alls mycket ont

Honestyisdead
2017-01-09 17:57
#11

Har du någon  som kan hålla koll på dig inatt eftersom du slog huvudet?

cissi_1993
2017-01-09 18:14
#12

jag har min man men jag har inte mått dålig inte ens varit yr så det ska vara lugnt

Aleya
2017-01-09 18:21
#13

Ring vc och be dom kolla blodtryck och järnvärdet. Jag har svimmat av smärtor från mens. Och kan säga att jag hade inte jobbat om jag svimmat utan gått hem och kontaktat sjukvården. Hoppas att det löser sig.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
cissi_1993
2017-01-09 18:50
#14

jag är på jobbet nu och allt har blivit mycket bättre min man har kommit med godis :)

cissi_1993
2017-01-12 21:57
#15

Uppdatering

jag tror jag fick ett missfall utan att veta om att jag var gravid för jag började blöda mycket kraftigare i tisdags och sedan kom det en klump.

nu är det nästan över

Upp till toppen
Annons: