Annons:
Etikettpsykisk-hälsa
Läst 1418 ggr
Kasp
2017-01-07 21:08

Mår hemskt och har inget att göra

Dagarna passerar i Slow motion och kollar ideligen på klockan för att se hur lång tid det gått och räknar tiden tills jag får gå och lägga mig och dagen är slut. Väldigt få saker intresserar mig längre, kan ibland se något på tv/datorn men tappar lätt fokus och blir då mer ledsen för att jag inte tyckte att det heller var kul. Uppskattar tips på saker som kan vara roligt att göra hemma ensam i en lägenhet. Tar gärna emot tips på filmer/serier (på Netflix) och böcker. Tipsar ni får ni gärna beskriva boken/serien/filmen och tala om vad ni tyckte. Vill ni tipsa om datorspel (kanske där man spelar med någon och kan hitta någon att prata med?, men gillar inte bara pang pang. Har nyligen börjat med Stardew vally och det är okej) så är det mer än välkommet. Mår så dålIgt och skulle vara skönt att få slippa ifrån ett tag och få tiden att gå fortare.

Annons:
Maria
2017-01-07 21:12
#1

Måste du vara inomhus då? Annars kan du ju promenera t.ex.

Vad har du för intressen?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

tlover
2017-01-07 21:20
#2

Varför är du hemma ensam utan något att göra? (det blir lätt att man tipsar fel om man inte vet varför)

Film kan man ju alltid hitta nått tycker jag (jag gillar "eftersom du tittade på …. " på netflix, hittar man en film man gillar kan man ofta hitta mer)

Så jag tänkte tipsa om annat man kan göra. Träning, skriva (dikter, noveller, sångtexter, artiklar m.m), städa, meditera, spela kortspel, spela spel på tex datorn, lära sig ett nytt språk etc

l'm back

Milkshake
2017-01-07 23:00
#3

Finns ju så väldigt många olika datorspel, svårt att veta vad som kan passa. Skyrim är bra att dyka in i om man vill glömma verkligheten lite. Vill du spela med andra så är ju world of warcraft en klassiker, där träffar man massor med nytt folk om man vill. Andra bra spel är sims 4, hearthstone, heroes of the storm, diablo 3, minecraft etc.

[AnimeV4]
2017-01-08 00:27
#4

Upplever du dig själv isolerad? Jag ska börja gå till ett ställe där man kan vara med på aktiviteter och vara med i sin egen takt, bara för att bryta isoleringen och för rehabiliterings skull. Du får gärna PM:a om du vill veta mer om hur det är för mig.

Kasp
2017-01-08 13:59
#5

1 tar ibland en promenad. Eftersom jag mår rätt dåligt kan jag inte komma på så mycket som intresserar mig. Förut har jag ex gillat att rida, fota, spela spel, se film, skriva, rita. Inget av det känns vidare kul men skulle gärna hitta något spel, film eller serie att försöka fördriva tiden med. Har gillat spel som Harvest moon, Oblivion, RuneScape. 2. Har en sjukdom och är för tillfället sjukskriven och har inga vänner. Trän aär uteslutet. Tipsa gärna om spel så att det är mer konkret vad man kan hitta på. Har inte mycket pengar att röra mig med så helst gratis.. 3. Skyrim och Oblivion har jag spelat och de gillade jag. Wow går inte, har inte råd och inte möjlighet att dessutom betala i månaden. Så gärna spel som är gratis. 4 jo ganska, här finns det inte sådana ställen. Bara för pensionärer.. :(

Maria
2017-01-08 14:06
#6

Läsa böcker kan ju också vara bra när man flyr in i en annan värld och får tänka på annat.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
tlover
2017-01-08 14:11
#7

#5 Viss träning går även vid sjukdom, fast då lite lättare träning tex promenader, stretching etc (kolla med sjukgymnast vad du får göra och inte får göra). Jag har själv en hel del sjukdomar och funktionshinder men jag tränar ändå (i varierande grad). Just träning (rörelse) och meditation är superbra vid depression till skillnad från att bara sitta och se film (även om att ta det lugnt också är viktigt men att se film är inte riktig vila).

När det gäller tips om film och spel är det svårt att veta vad man ska tipsa om om man inte känner personen bra

PS meditation är mer än att bara sitta stilla man kan meditera medan man går etc eller ha skratt meditation tex

l'm back

tlover
2017-01-08 14:19
#8

Förresten att lyssna på Ajahn Brahm får alltid mig att må bättre

l'm back

Herveaux
2017-01-08 16:11
#9

Jag är också deppig just nu och saker som ger mig en paus från allting just nu är:

Att spela Star Stable Online, såg att du främst sökte spel som är gratis, men SSO är iaf gratis upp till level 5, så du kan ju spela lite och se vad du tycker.

Att virka.  Känns bra att få vara kreativ och skapa något.
Om du inte kan virka så finns det massor av videor på YouTube som visar hur man gör. Lite garn och en virknål behöver inte kosta mer än 30-40kr så är du igång.

Att lyssna på ljudböcker. Perfekt kombo med att virka eller spela för mig.
Jag kan varmt, varmt, varmt rekommendera Harry Potter-böckerna, inlästa av Stephen Fry (om du kan med att lyssna på engelska vill säga).


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Kasp
2017-01-08 17:02
#10

6 ge gärna tips på böcker. Bra om det blir mer konkret. 9. Nej virka gillar jag inte. Ska kolla upp SSO.har spelat alla andra ss spel men gillar dem inte längre. Synd att det kostar :/

Maria
2017-01-08 17:07
#11

#10 Det är ju jättesvårt då man har så olika smak men här kommer en tråd från Toplistor här iFokus🙂

http://topplistor.ifokus.se/discussions/56ec2ff4ce12c47ea1000c17-basta-bok-du-last?discussions-4

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[AnimeV4]
2017-01-09 02:03
#12

#5 Är du säker? Är du sjukskriven och har kontakt med Försäkringskassan? Ring kommunen och fråga annars!

Galenidjur
2017-01-12 19:06
#13

det är ju väldigt svårt att ge tips då folk tycker så olika, men några serier jag gillar på netflix är:  bojack horseman ,  f is for family, stranger things, the OA  och ajin. 

spel: portal 1 och 2, Portal stories: Mel, mirror's edge, alice madness returns,  a story about my uncle, fran bow,  Jazzpunk,  child of light, contrast , never alone, , the stanley parable, the legend of monkey island. 

Alla dessa spel fokuserar mest på story och inte så mycket på att slåss och så. De finns på steam och de flesta av de spelen jag rekommenderat här är rätt billiga också. Jag rekommenderar verkligen att kolla steam om du är ute efter nya spel men inte har en jättestor budget för de har hur många billiga spel som helst och dessutom har de med jämna mellanrum riktiga tokiga reor. De flesta av mina spel som jag har på steam köpte jag för högst 3 euro liksom!

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Annons:
Kasp
2017-01-12 23:01
#14

Tack! Tränger things har jag sett och den gillade jag trots att jag annars inte gillar den genren. The OA har jag sett lite v första avsnittet på, hittade Orphan Black för någon dig sedan som jag nu kollat lite på och tycker är bra. Har du sett hela OA? Kan du berätta om de andra serierna, vad du tycker on dem? och om spelen? Har Steam och har spelat lite stardew vally (har gillat Harvest moon och runefactory så det är i min smak). Andra spel som jag gillat är ex ratchet och Clank men det görs inga nya spel till ps2.

Luisa
2017-01-13 00:12
#15

När jag känner mig deppig brukar jag kolla på serien New girl. Trodde verkligen inte att det skulle vara min grej men den är verkligen jättekul och du kan slappna av och göra annat medan du kollar. Jag brukar tex spela Agar.io som är ett skönt tidsfördrift. Om du är bra på engelska och gillar skräcknoveller skulle jag rekomendera Corpse husband på youtube som är en jättebra "uppläsare", och jag brukar sätta på hans "videos" medan jag städar och grejar hemma :)

Galenidjur
2017-01-13 01:48
#16

#14  

jag har sett hela OA och tycker den är rätt bra. Lite udda , men jag tycker att den är sevärd. 

Bojack Horseman utspelar sig i en värld där både djur och människor är humanoida och lever tillsammans (t.ex. är en av de mänskliga huvudkaraktärerna gift med en hund). Bojack , som är huvudkaraktären (en häst) är en skådespelare som var stor på 90-talet men nu är bortglömd och deprimerad. Serien handlar om honom och hans liv.  Komediserie typ.  

F is for family handlar om en familj…. Utspelar sig under 70 talet. Också en komediserie , lite i stil med family guy typ. 

ajin utspelar sig i nutid i japan och handlar om en pojke som blir dödad i en bilolycka. Bara det att han återuppstår mitt framför ögonen på alla sina skolkamrater. Det visar sig att han egentligen är en sk ajin, en humanoid ras som inte kan dö  , och detta visste han ingenting om förrän då. Serien  följer sedan honom när han försöker fly från att bli infångad av staten då ajins anses vara fiender för mänskligheten.  Inte kommit så långt än, men den verkar spännande. 

Spelen

Portal - spelen går typ ut på samma sak, bara att de utspelar sig under olika tidsperioder. Man ska använda sig av portaler för att lösa olika uppgifter och på så sätt ta sig igenom olika typer av banor eller "chambers." Målet med spelet är att man med hjälp av portalerna och logiskt tänkande  ska försöka fly ut ur den forskningsanläggning där man hålls fången av den korrupta roboten GladOS. Kul  , utmanande spel som även blandar in humor. En av mina favoritspel ,helt klart. 

Alice madness returns är uppföljaren till mitt absoluta favoritspel (american mcgee's alice) och följer Alice från Alice i underlandet. Hennes familj har dött i en husbrand och Alice är den ende överlevaren. Men pga sin sorg blir hon galen och hamnar på mentalsjukhus,  och därmed blir underlandet och alla varelser som bor där korrupta och förvridna monster.  Spelet går ut på att man reser igenom underlandet och försöker besegra den ondska som nu härskar där. På så sätt kan man inte bara återställa underlandet till det paradis det en gång var, men även återställa Alices mentala hälsa.   Jag äääääälskar det här spelet för storyn är så jäkla bra uttänkt. Varenda detalj i storyn är noga planerad och faller på plats när spelet är slut. Dessutom är spelet mycket snyggt gjort också :) 

Mirror's edge: Handlar om en dystopisk framtid där alla lever i total övervakning och det enda sättet att kommunicera på utan att staten får reda på det är genom speciella budbärare. Spelet går ut på att man är en av dessa budbärare och man måste ta sig till olika ställen utan att bli fångad av polisen. Detta görs genom att hoppa mellan byggnader osv. Mycket snyggt gjort, men lite komplicerade kontroller för min smak kanske. Annars bra spel. 

Fran Bow: ett point and click - spel. Liknar Alice madness returns rätt mycket i storyn.  Fran , som är tio år, hamnar på ett mentalsjukhus efter att hennes mamma och pappa blir mördade , och det är upp till henne att ta reda på vad som egentligen hänt. Till sin hjälp har hon sin bästa vän, Mr midnight, som är en talande katt.  På vägen stöter hon på en massa olika figurer , demoner och monster, och det är upp till spelaren själv att tolka om det Fran ser är verkligt eller om hon bara är galen. 

Jazzpunk är ett väldigt …märkligt spel. Kan inte riktigt förklara det. Men det är ett humorspel i alla fall. Man går runt i en konstig värld och löser olika uppdrag. Fullt av skämt och konstigheter. 

Child of light- en prinsessa dör och hamnar i en annan värld full av monster.  Spelet går ut på att hon måste besegra monstren och hitta en väg tillbaks hem till sin pappa som sörjer henne. Jag har faktiskt inte spelat det så mycket, men det är ett rätt gulligt spel. 

A story about my uncle: Handlar om en pojke vars farbror försvinner in i en annan värld och därför följer pojken efter för att hitta honom. Spelet är jättesnyggt gjort och storyn är fin. En av de spel jag gillar lite mer än de andra. 

Never alone: Handlar om en eskimåflicka som gått vilse i en snöstorm och försöker hitta tillbaks till sin by. Till hjälp har hon en vit räv som skyddar henne och man kan spela både som flickan och räven.  Gulligt litet spel som dessutom ger en små lektioner om hur eskimåerna faktiskt lever. 

Contrast: Handlar om en tjej som heter Didi och hon har en fantasivän som är en skugga. Man spelar som fantasivännen och spelet går ut på att Didi och fantasivännen försöker ta reda på vad det är hennes pappa döljer för något och varför maffian är ute efter honom.  Tycker mycket om det här spelet. Det är inte långt (tog mig 4 timmar att spela igenom), men stilen är riktigt snygg, bra musik och lagom utmanande.  Under spelets gång ska man lösa olika uppgifter för att ta sig vidare och låsa upp nästa del av historien. 

The stanley parable:  Återigen ett mycket märkligt humorspel som inte går att förklara riktigt. Man spelar som "Stanley" som är en kontorsarbetare vars jobb är att trycka på knappar. En dag försvinner alla i kontoret och Stanley fattar ingenting. Den ende som är kvar är den osynlige "berättaren" som beskriver allting som Stanley gör och försöker leda honom på rätt väg genom spelets historia. Tillsammans ska Stanley och Berättaren ta reda på vad som har hänt med alla andra och det leder till rätt konstiga situationer. Spelet kan sluta på en hel del olika sätt beroende på de val man gör under spelets gång och poängen med spelet är att hitta alla olika slut. Inte ett speciellt långt spel, men rätt roligt. 

The legend of monkey island: Ett point and click - spel i kategorin humor. Man spelar som Guybrush Threepwood. En piratwannabe som hela tiden hamnar i absurda situationer som man måste hjälpa honom ur. Bl.a. träffar han talande döskallar, spökpirater, voodoohäxor och andra lustiga figurer.

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Kasp
2017-01-13 21:45
#17

15. Kanske borde ge New girl ett försök men har också tänkt att den nog inte passar mig. Brukar inte gilla komedier och så behöver jag något som det verkligen händer mycket i och som man inte bara slötittar på. Så nja. 16. Serierna verkar inte vara i min smak men tack för att du skrev om dem. Portal 1 och 2 ska jag prova tror jag. Alice Madness verkar intressant men har inte råd nu.

Luisa
2017-01-14 14:33
#18

#17 Jag tänkte att den inte alls skulle passa mig just av den anledningen, men efter ca 2-3 avsnitt vart jag och sambon fast ;) Men jag skulle också rekommendera Orange is the new black, Sense 8 (Grymmaste serien ever!), prison break & breakout kings, Skam (säsong 2 var grym!),  breaking bad, stranger things (också en sjukt bra serie),  Archer (tecknad och rätt grov men rolig).

Kasp
2017-01-15 22:37
#19

Stranger things har jag sett. :) tyckte också att den var bra trots att det inte var min typ av serie så jag blev överraskad. Vad är breakout kings? Sense8, var den bra hela säsongen? Finns breakout… på Netflix?

Luisa
2017-01-15 22:58
#20

#19 Jag blev själv överraskad av att jag fastnade för den :) 

Breakout kings är en spin-off (stavning) på prison break och innehåller en stark kvinnokaraktär och ett gäng som då ska hjälpa polisen med att fånga in fångar som flytt, och detta gäng håller hela tiden på att reta varandra på ett för mig, komiskt sätt (vilket kan vara lite trevligt när man är nere :)). Sense 8 är grym hela första säsongen och blir inte sämre i julspecialen (som också avsnitt 1 på säsong 2). Alla serier som jag rekommenderade finns på netflix :)

Passar på att lägga till en till serie som jag precis upptäckt. Den heter Shooter och handlar om en ex militär som får i uppdrag av presidentens vakt att se till att eliminera hotet för USA's president, men blir då ditsatt för mord istället. Så han försöker rentvå (?) sitt namn.

Annons:
Upp till toppen
Annons: