Annons:
Etikettpreventivmedel
Läst 1503 ggr
Kininälskaren
1/7/17, 9:17 AM

15 år gravid? Snälla hjälp

Hej.. Jag är 15 år och går på p-piller. Anastrella 28 heter dom. Jag är nu inne på 4:e sockerpillsdagen, alltså dag 25 i kartan, och min mens har inte kommit ännu. Har haft 2 mensar innan, och då har mensen kommit på tredje sockerpillret båda gångerna. Nu är jag så himla orolig att jag är gravid. Glömde det 14:e p-pillret med 14 timmar, men enligt umo ska jag vara skyddad från graviditet ändå? Fortsatte ta alla piller i vanlig ordning efter det och har haft oskyddad samlag flera gånger den veckan då jag trott jag varor skyddad. Men har jag verkligen varit det? Har jag tolkat umo fel? Om jag är gravid vet jag inte vad jag ska ta mig till.. har världens dåligaste relation med min mamma och kan inte ens prata om mensvärk med henne, inte min pappa heller. Det känns som att dom bara kommer vända detta mot mig om jag berättar. Det är ingen tvekan om att det blir abort om det är så, men är så himla rädd då jag har hört att det gör så himla ont.. Tacksam för svar! /Orolig tjej

Annons:
Grace2009
1/7/17, 9:31 AM
#1

Enligt min p-piller karta (jag tar Yasminelle) så är du skyddad, det är okej att ta 14 timmar senare i vecka 2 och 3 av kartan. Din mens är nog bara lite sen denna gången. Jag får vanligtvis min mens på 5e sockerpillret, så det kommer ska du se :)

ifoundnemo
1/7/17, 9:32 AM
#2

Tyvärr finns (såvitt jag vet) det inga preventivmedel som till 100% skyddar mot graviditet. Däremot kan jag säga att när jag åt p-piller hade jag mycket strul med mensen, kom olika dagar, varade olika länge osv. Mitt tips är att du ringer eller går till ungdomsmottagningen. Dem har tystnadsplikt och är enligt min erfarenhet/uppfattning kunniga och trevliga. Andra faktorer som stress tex kan påverka mensen så jag tycker inte att du ska oroa dig förrän du haft kontakt med ungdomsmottagningen. Håller tummarna för dig!

Agafia
1/7/17, 9:35 AM
#3

Om du vill vara maximalt skyddad mot graviditet och könssjukdomar kräver du att din partner använder kondom.

[Devya]
1/7/17, 11:06 AM
#4

Du är knappast gravid bara för att din mens är lite sen. Det är nog att överreagera litegrann och din mens är ju inte särskilt mycket sen heller. Om du nyligen har börjat med piller så kan det vara lite knasigt i början innan det stabiliserar sig.

Min mens har inte ännu kommit och jag är inne på det fjärde sockerpillret. Ibland kan det komma den dagen jag börjar ta de riktiga pillren igen. Andra gånger kommer det tidigare.

Måste också erkänna att jag slarvar en hel del med pillren just nu med mitt arbetsschema. Jag har ibland missat att ta pillret med en hel dag och sen nästa morgon måste jag ta två piller på en gång. Har hittills inte varit några problem men jag måste nog skärpa mig.  Ska försöka hitta ett annat system så jag inte glömmer. Funderar nu på att lägga kartan på nattduksbordet och mitt piller innan jag går och lägger mig.

Sen är det förstås alltjämt bra att komma ihåg att man kan ändå bli gravid fast man använder både p-piller och kondom (min brors fru blev gravid på det viset). Så det viktigaste är ju då man väl har sex är att man är mogen nog att ta ansvar för eventuella konsekvenser och inte stressa upp sig en helt massor. Om man blir helt sönderstressad så kanske man borde vänta liiite längre med att ha sex. Bara sådär som ett förslag.:)

Kom ihåg att om du har lös mage så kan det också betyda att pillret har inte haft någon effekt och då kanske du bör se dig om andra preventivmedel.

Honestyisdead
1/7/17, 11:50 AM
#5

Jag hoppas du är medveten om att du kan bli gravid även när du äter p piller. Så om du vill vara säker får ni ha kondom också.

melonglass
1/7/17, 3:11 PM
#6

Det är inte ovanligt att mensen är lite ojämn, den är ju inte mycket sen nu heller. Stressar du upp dig över att kanske vara gravid så kan även det påverka. Det kan till och med bli att man lurar sig själv med att tro att man är gravid så man hittar symptom även om man inte är det.
Sedan är ju inte piller 100% säkert heller så är du så orolig hela tiden får du kräva att din partner har kondom. 

Det är förmodligen ingen fara :)

Annons:
fridarebecka
1/18/17, 3:31 PM
KentHjärta
1/23/17, 4:01 PM
#8

Går du till umo kan du gratis få ta ett graviditets test. Om det tyvärr skulle visa sig att du är gravid kan de hjälpa dig att sätta upp tid för abort och dina föräldrar behöver inte kontaktas.

Identitetskris
1/24/17, 7:26 PM
#9

Hur har det gått TS?

Upp till toppen
Annons: