Annons:
Etikettarbetslivet
Läst 1757 ggr
[postmortum91]
1/5/17, 6:06 PM

Jobbig dag på jobbet

Vill bara skriva ev mig. Haft sjukt tuff dag på joboet idag. Slagen och sparkarna är inte det värsta, inte heller glåpord om att man är en höra eller att min mamma ska bli våldtagen. Det är den totala avsaknaden av respekt som är tröttsam hur det än ger sig i uttryck. Usch usch vilken tung dag. Skönt att det är långhelg

Annons:
Honestyisdead
1/5/17, 6:11 PM
#1

Men va? Slagen och sparkarna? Vad jobbar du med? Är det anmält?

[AnimeV4]
1/5/17, 6:12 PM
#2

Men fy farao! Vad är det för någon slags arbetsplats egentligen?😮

Kram på dig om du vill ha!🌺

[rumelle]
1/5/17, 6:17 PM
#3

Usch, nej det låter inte som någon vidare arbetsdag. Vad jobbar du med? Väktare eller liknande? För jag hoppas verkligen att det inte är dina kollegor som behandlar dig så!

Fransu
1/5/17, 6:33 PM
#4

Vad är det för otäckt ställe du jobbar på som får utså sånt? Hoppas det var en ovanligt dålig dag, att det vanligtvis inte är så här illa. Passa på att vila upp dig ordentligt i helgen och försöka släppa tankarna på jobbet.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Tjeja
1/5/17, 6:59 PM
#5

Stor KRAM till dig TS!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Devya]
1/5/17, 7:14 PM
#6

#1 I vissa jobb så är det sådant man får ta. Det går inte att anmäla och man vet vad man ger sig in på då man tar sig an ett sådant arbete. 

Jag vet av en kille som hade ett farligt jobb. Vuxna våldsamma människor med förståndshandikapp av olika slag. Inte det lättaste jobbet och där fick han allt vara försiktig med vad han lämnade framme då det skulle lagas mat. Han fick en massa slag och blåmärken. Det var hans vardag.

Annons:
Honestyisdead
1/5/17, 7:20 PM
#7

#6 Det är väl få jobb.

Aleya
1/5/17, 7:31 PM
#8

Du är väl lärare ts? Om du är det så prata med dina kollegor och hör om dom råkar ut för samma sak. Och gör sedan en anmälan till arbetsmiljöverket.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Stallmima
1/5/17, 7:38 PM
#9

Nehe vettuvad!  Så här ska det inte gå till på en arbetsplats, prata ihop dig med arbetskamrater och se vad de råkat ut för. Och sen som ovan sade en anmälan till arbetsmiljöverket. Skönt för dig ändå  med relativt långhelg. Lycka till!  🌺

[postmortum91]
1/5/17, 10:08 PM
#10

Jag är lärare. 7 åringar som är förövarna idag. Det händer ju flera gånger i veckan men idag var det extremt.

Aleya
1/5/17, 10:11 PM
#11

#10 ÄR DOM 7????? 😱 Vad i h-vete? Går det inte att ringa till vårdnadshavare och säga hur de små terroristerna beter sig? Det ska inte behöva vara på detta sättet.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[postmortum91]
1/5/17, 10:12 PM
#12

#8 jo det är sant. Det är samma grupp barn som gör detta, mot alla så jag är inte ensam. Finns inget att göra heller tyvärr, vi står rätt maktlösa. Tur att de flesta barnen är respektfulla och goa, annars hade jag bytt yrke.

Aleya
1/5/17, 10:20 PM
#13

#12 då börjar ni med att gå till chefen och hör hur den ska lösa detta. Gör inte den nått så då ska ni anmäla till facket och arbetsmiljöverket. Ni ska inte behöva ha det på detta sättet.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
melonglass
1/5/17, 10:22 PM
#14

Att 7-åringar beter sig sådär är ju oacceptabelt! Om de håller på så vid så ung ålder, vad kommer de inte då göra när de blir ännu äldre? Du/ni ska inte behöva stå ut med det heller…

[postmortum91]
1/5/17, 10:29 PM
#15

Chefen vet, föräldrarna vet, alla vet. Det här hänt mycket värre saker, barnen och vi riskerar att skadas nästan varje dag. Allt som kan göras från vår sida har gjorts

[postmortum91]
1/5/17, 10:31 PM
#16

Jag har ju tystnadsplikt så jag kan inte gå in mer specifikt på händelserna

Aleya
1/5/17, 10:34 PM
#17

#15 men är arbetsmiljöverket kontaktat? För dom kan ju göra en utredning av er arbetsmiljö. Det verkar vara det enda som kan hjälpa.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Åsa S
1/5/17, 10:40 PM
#18

Du vet väl om att du bör göra skriftliga rapporteringar till ex. chef det måste finnas dokumenterat allt som händer (spar gärna kopior på alla dina rapporter) och jo arbetsmiljöverket kan gå in och kräva att arbetsgivaren gör åtgärder men finns det inga skriftliga rapporter = det finns inget problem på arbetsplatsen. Det är inte ok att ha det så på jobbet och visst kan arbetsgivaren göra massor ex. anställa mer personal så det är flera vuxna i varje sån klass. Jag jobbar inte längre som lärare men på annat ställe där det kan förekomma våld, vi gjorde incidenter vid varje liten sak även då man bara blev kallad fula saker av kund så vi skickade rätt många såna. Arbetsmiljöverket såg till så vi nu har 2st ordningsvakter varje dag på jobbet, vår arbetsgivare tycker säkert det är dyrt men arbetsmiljöverket har makt.

ifoundnemo
1/6/17, 9:20 AM
#19

Jag jobbar också på grundskola som resurs/fritidspedagog och tyvärr är det TS nämner vardag för många av mina kollegor…trots anmälningar till Arbetsmiljöverket

Åsa S
1/6/17, 10:15 AM
#20

Det ska INTE vara vardag det var därför jag slutade som lärare för att arbetsledning etc. tyckte man skulle tåla vad som helst och de kommer fortsätta anse det så länge som lärarna går med på det, och nu har jag lärt mig att man ska skicka incidenter helst varje dag, kanske flera gånger varje dag även för småsaker. Arbetsmiljöverket brukar ofta inte reagera förren det kommer in onormalt många anmälningar. Så om du och alla dina kollegor skickar några hundra incidenter var varje år så måste de agera rätt snart. Då måste arbetsgivaren vidta åtgärder och om det inte ändå minskar antalet incidenter så kan arbetsmiljöverket gå in och ställa tuffare krav. För är de såhär vid 7år så har de redan nu lärt sig att man får göra vad man vill och ingen har makt göra nått åt det = de 7åriga eleverna är cheferna i klassrummet inte de vuxna. Så då kommer de fortsätta agera som de gör stackars den lärare som får den klassen när de börjar bli tonåringar.

Annons:
Herveaux
1/6/17, 10:32 AM
#21

Jisses, jag sitter i chocktillstånd här. 😮 Min klass ansågs vara "stökig" i mellanstadiet, men det som bråkstakarna gjorde i vår grupp var inte ens i närheten av vad TS mfl beskriver.

Min spontana tanke om ni inte får gehör från varken chefer eller Arbetsmiljöverket är att kontakta media. Då brukar ansvariga få eld i baken.
Då menar jag inte att ni ska hänga ut klassen, utan ledningen och deras handfallenhet (Är det ens ett ord…? Äsch, ni förstår vad jag menar.)

Styrkekramar till alla lärare och era kollegor inom skola och barnomsorg! 🤗


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Honestyisdead
1/6/17, 11:52 AM
#22

#12 Vadå maktlösa? Detta gör mig riktigt förbannad.  

NI bestämmer.  Ni har makten. Att ni lägger er är fruktansvärt.Fan. Jag vill veta var du jobbar för det här ska ta slut NU

[postmortum91]
1/6/17, 12:49 PM
#23

Vi har ingen tid att sitta ner varje dag och skriva rapporter. Som jag fattat det så vill rektorn att vi ska det eftersom det är kommunen som beslutar om extrapersonal och skolans resurser. Eftersom det är så extremt så finns ingen tid att sätta sig och ta tiden att skriva rapporter. Jag har hört kollegorna prata om det. Jag är ny men jag ska prata med dem och jag ska lova mig själv att börja dokumentera detta. Men är det bara jag, blir det ingen skillnad. Jag kan garantera att alla skolor har problem med Detta med slag och hårda ord. På min utbildning sa de att vi fick räkna med det. Så lärarna är väl så vana så de bara "lever" med det. Inte lätt som nykomling att få dem att tänka om då de har det redan väldigt stressigt.

melonglass
1/6/17, 2:50 PM
#24

Låter ju helt sjukt att det är sånt man ''bara ska tåla''. Dessa barn behöver ju sättas på plats.

Sarah
1/6/17, 2:58 PM
#25

Vad säger föräldrarna?

Honestyisdead
1/6/17, 2:59 PM
#26

#23 Då är det tur att du kom in nu. För av vad jag har sett så kommer du inte göra som alla andra.  

Jag hoppas innerligt att du sätter ner foten.

Aleya
1/6/17, 3:10 PM
#27

#23 du kan ju börja med att skriva någon slags dagbok om vad som skett. Och sedan lämna in till chefen. För att låta så små barn förstöra för en hel klass är inte rätt. Tänk på dom barnen dom utsätter för elakheter. Som inte vågar säga nått. Ni vuxna ska inte acceptera ett skit från dessa "problembarn". Troligen är det nått hemma som gör dom så utåtagerande. Och dom måste få hjälp.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Åsa S
1/6/17, 3:21 PM
#28

Det behöver inte vara några avancerade rapporter gör en standardmall i datorn och byt bara ut orsaken och printa ut det tar inte många minuter per dag ditt jobb kommer INTE bli bättre ifall du inte gör något åt det ingen annan verkar ju bry sig varken rektor eller föräldrar. (hade jag betett mig så i skolan är jag väldigt säker på att nån av mina föräldrar tagit ledig och suttit där med mig i skolan tills jag kunde uppföra mig de hade ju inte bara accepterat det.)

+Du säger att det är risk nån skadas, det är ju du som bär ansvaret ifall nått händer och  kommer det  fram att du inte rapporterat alla problemen kan du ju få lite problem, +en lärare har skyldighet att se till så det är en trygg och lugn arbetsmiljö för barnen. Är det risk för skada hos barnen borde du och skyddsombudet flagga för att ni stoppar arbetet ifall det är farligt för barnen.

melonglass
1/6/17, 3:28 PM
#29

Kom nu och tänka på efter det #28 skrev. När min storebror betedde sig illa mot lärare i skolan så följde mamma med och satt med på varje lektion i en veckas tid. Kan säga att det var rätt effektivt och han njöt inte av det.
Min bror gick däremot i 8an, men det känns som att något i den stilen kanske skulle kunna avskräcka barnen från att fortsätta? Förstår om föräldrar kanske inte kan skippa jobb så länge och det kanske inte finns den möjligheten för alla, men kanske en dag ett av de barnens förälder kan komma för & visa att skärper man sig inte får man ta konsekvensen av att föräldern sitter bredvid hela dagen.

Loris M
1/6/17, 5:50 PM
#30

TS,

Det är varken normalt eller något ni ska acceptera. Det finns något som heter tillbudsrapport (kan heta något annat i andra kommuner) men det är ett papper som ni fyller i varje gång när det sker en incident. Allt från kränkningar till våld. Det måste ni göra oavsett om det gäller barn eller lärare. Varje gång ska det skickas till kommunen. När det blir många rapporter har ni skaffat fram bevis på att ni har en omöjlig arbetsmiljö. Då måste de göra något. Det tar bara ett par minuter att fylla i det. Ni skriver vilka som var inblandade, vad som hände, om ni kunnat förhindra det och vad ni tror att incidenten beror på. 

Jag vet att vardagen kan vara tuff. Läste så sent som igår en artikel om att var femte lärare hoppar av studier när de kommit ut på sin första VFU och träffat elever. Hemskt!

Men ni får ju inte bara ge upp. Det hör ändå inte till vanligheter (inte ens i skolans värld) att sjuåringar beter sig på det här sättet. Det verkar som att det är något som är mycket fel. Hur har ni det med elevhälsoteam? Finns det specialpedagoger och kuratorer på skolan och vad gör de för att hjälpa er? Arbetar ni med konflikthantering? Med värdegrundsfrågor? 

Har ni haft möte med föräldrarna? Rektorn? Diskuterat klassklimatet med barnen? Om du inte får gehör någonstans så kan du alltid anmäla skolan till Skolinspektionen. Det handlar inte bara om er arbetsmiljö utan även om barnens. Tänker på alla andra barn som är skötsamma men tvingas bevittna galenskap från några få. Vad du än gör så får du inte lägga dig platt! Jag uppfattar dig (efter att ha läst dina inlägg) som drivande och handlingskraftig. Bli inte som alla andra och tro att det här är något som ni ska acceptera, för det är det inte. Det finns många vägar till att förändra situationen och du har redan fått en hel del råd i tråden. Ge inte upp och ställ inte upp på att bli behandlad så där!

[postmortum91]
1/6/17, 8:54 PM
#31

Jag är drivande och går ofta mo strömmen. Det som jag mig tveksam nu är att jag inte har fasta, ännu. Har blivit lovade det när mitt kontrakt löper ut i juni. Tänkte att jag ska dokumentera själv så länge. Så fort jag har det fast så lovar jag er att jag ska vara den drivande i detta, även för barnens skull, för allas skull

Pytteliten
1/8/17, 12:06 AM
#32

Jag har haft det ungefär så på en arbetsplats. Då var det ett barn som var potentiellt farlig för både de andra barnen och för oss personal. Vi försökte upprepade gånger larma, men fick mycket lite respons. Tills skyddsombudet en dag råkade gå förbi och fick se ett tillbud på nära håll. Då hände det saker direkt kan jag lova! Skyddsombudet har makt att stänga en arbetsplats, så larmar hon eller han så måste det hända saker!

zakkris
1/8/17, 7:20 PM
#33

Ts, jag vet vad du går igenom. Nu är inte jag utbildad utan jag var vikarie i 1,5 år i små skolor.
I en specifik skola så blev alla lärare och pedagoger hotade, slagna, sparkade osv inklusive mig själv.
Det är otroligt svårt att hantera det själv, man måste tyvärr få med resterande personal som enad front för att få fram nått till kommunerna och rektorerna.
Jag hoppas verkligen att det blir lättare för er. Jag vet hur svårt jag tyckte det var att hantera allt när man samtidigt inte får säga ifrån på riktigt heller då de kan komma tillbaka till en själv tillslut.

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

cissi_1993
1/9/17, 5:50 PM
#34

kan inte dessa barn stängas av om dom inte sköter sig?

nu var jag äldre men våra föräldrar fick sitta med på lektionerna om vi betedde oss illa upprepade gånger och om inte föräldrarna var med var vi inte välkommna

Annons:
Upp till toppen
Annons: