Annons:
Etikettfysisk-hälsa
Läst 1292 ggr
emeliiiiieee
12/11/16, 6:22 PM

Ont i magen efter mat

De senaste veckorna har jag fått så ont i magen efter varje gång jag ätit. Klarar inte av att äta längre utan att få så extremt ont att jag gråter. Det känns som magknip gånger tusen. 

Jag äter bra mat, inget socker, mycket grönsaker och försöker undvika gluten och laktos eftersom jag reagerat på det tidigare. 

Någon som har idé på vad detta kan bero på? Det kommer direkt såfort jag börjat äta. 

Jag kan ha endometrios om det har något med saken att göra

Annons:
Honestyisdead
12/11/16, 6:29 PM
#1

Om det haft med magen att göra skulle det inte kännas direkt eftersom det tar tid innan det når dit.

Eftersom du har extrema smärtor är det endast läkare som gäller och det borde du redan kontaktat.

Aleya
12/11/16, 6:32 PM
#2

Kontakta läkare. Men IBS är inte ovanligt i samband med endometrios. Hoppas du får hjälp och blir undersökt för ditt problem.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

emeliiiiieee
12/11/16, 6:34 PM
#3

Blir även väldigt dålig i magen såfort jag ätit. Måste alltså springa på toa direkt efteråt. 

 Har kontaktat vc men dom har ingen tid förrän i februari.

Honestyisdead
12/11/16, 6:38 PM
#4

Att behöva uppsöka toaletten/ bli dålig efter matintag kan bero på ibs och andra mag/tarmsjukdomar. Så definitivt läkare.

emeliiiiieee
12/11/16, 6:44 PM
#5

Ska absolut försöka få till en läkartid snabbt för nu är jag trött på dessa problemen med magen :/

Aleya
12/11/16, 6:47 PM
#6

#5 jag har haft problem med magen sedan jag var 19. Så jag har lärt mig leva med det. Ibland är ju magen bättre och ibland sämre.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
emeliiiiieee
12/11/16, 6:52 PM
#7

#6 Är det okej om jag skickar ett meddelande till dig med lite frågor?

Aleya
12/11/16, 6:53 PM
#8

#7 om du vill. :)

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Devya]
12/11/16, 7:58 PM
#9

Jag har samma problem om jag har råkat få i mig något med laktos. Jag får direkt springa på toa. En massa jobbiga kramper men efter en tur på toa så mår jag oftast genast bättre även om min mage ömmar litegrann efteråt.

Det är dock något jag har vant med mig vid då jag inte alltid kan undvika laktos. Finns ju typ i allt man äter. =/

ShitGoose
12/12/16, 3:41 PM
#10

Hade liknande problem för några månader sedan, fick otroligt ont i magen och diarré så fort jag åt något. Gick till läkaren och tog massa prover men det visade inget, han sa bara att det lät lite som ibs.. Men efter jag börjat äta veganskt så har dessa problem blivit väldigt mycket bättre! Märkte skillnad när jag slutade med mejeriprodukter bl.a.

Medarbetare på Sphynx iFokus

tlover
12/12/16, 3:45 PM
#11

Det låter lite som när jag äter för mycket fett. Jag tål fortfarande inte så jättemycket fett men förr var det värre då tålde jag inte mer än 10-15e% fett (normalt äter folk dubbelt så mycket utan att äta högfettskost)

l'm back

IaMiaMaria
12/12/16, 7:44 PM
#12

#1 Det tar ungefär 10 sekunder för maten att hamna i magsäcken då man svalt den, så det är väl inte omöjligt.

Ts Har du mellan måltiderna ett sug i magen? Brukar du ha halsbränna och sura uppstötningar?

Tar du några läkemedel som tex ipren regelbundet?

Funderar lite om det kan handla om magkatarr/magsår, även fast det typiska med det är att smärtan kan lätta en stund efter måltid, men man blir väldigt fort mätt. Men det kan också förvärras.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

emeliiiiieee
12/12/16, 7:45 PM
#13

#9 Ja jag försöker också undvika laktos men somsagt det finns ju nästan i allt :/ 

#10 Funderar också på att börja äta veganskt och se om detta blir bättre då. Känns som om min kropp skulle må så mycket bättre av det. 

#11 Äter väldigt lite fett och äter jag fett är det nyttiga fetter så vet inte om detta har något med det att göra.

Annons:
emeliiiiieee
12/12/16, 7:48 PM
#14

#12 Brukar inte ha ett sug i magen eller halsbränna. Tar nästan aldrig ipren eller några andra läkemedel. 

Upplever inte heller att jag blir mätt överdrivet fort men för tillfället klarar jag bara av att äta en halv normal portion innan jag får så extremt ont och känner mig mätt.

IaMiaMaria
12/12/16, 7:51 PM
#15

Oki, ja då är det ju inte klassiskt för det. Jag hoppas att du får nåt svar. Det är jobbigt att hå ont i magen och inte kunna äta som man vill.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Aleya
12/12/16, 7:52 PM
#16

#14 om du ligger ner och trycker på mitten under revbenen på magsäcken, gör det ont?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

emeliiiiieee
12/12/16, 8:01 PM
#17

#16 Skulle inte påstå att det gör ont, mer att det känns fruktansvärt obehagligt

Aleya
12/12/16, 8:03 PM
#18

#17 du kan ha magkatarr. Skulle testa omeprazol som finns receptfritt på apoteket. För det har då gett mig diarré ibland.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Upp till toppen
Annons: