Annons:
Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 1094 ggr
Anonym
Anonym
2016-12-10 14:34

Svider/gör ont

Svider i slidan när jag kissar. Och även vid samlag. Varit så cirka en vecka.
Inga flytningar och kissar inte mer än normalt. Är enbart att det svider/gör ont.

Vad kan det vara? Vet att man bara kan gissa.
Vill helst undvika UMO, fixar inte riktigt att främlingar är där nere och kollar.

Annons:
sp0ngeb0b
2016-12-10 14:43
#1

Tänker rent spontant antingen urinvägsinfektion eller klamydia. Men jag har ingen koll på området så behöver inte stämma. Men du kan ju alltid ringa sjukvårdsupplysningen och berätta dina symptom så kan de säga vad de tror. Jag vet ingenting om tester för urinvägsinfektion, men när jag testade mig för könssjukdomar på UMO så fick jag själv köra runt en bomullspinne i slidan och sedan stoppa den i ett provrör, så skickade barnmorskan iväg den för att testas. Så det är ingen som ska ner och kolla!

Anonym
Anonym
2016-12-10 14:45
#2

#1 Borde inte UVI visas på andra sätt?
Är ingen könssjukdom.

Aleya
2016-12-10 14:57
#3

#2 hur vet du att det inte kan vara en könssjukdom? Vid uvi kollar man inte underlivet. Så antingen går du till vc eller umo

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Anonym
Anonym
2016-12-10 14:58
#4

#3  Jag har ingen könssjukdom och inte heller min partner.

Haft uvi innan, och det har aldrig bara svidit/gjort ont. Jag tror inte det är UVI. Känns inte som det.

Aleya
2016-12-10 15:05
#5

#4 dock kan det ju vara det tråkiga att ens partner varit otrogen. Så jag brukar alltid kolla mig för klamydia/mycoplasma om jag får liknande känningar. Bara för min egna skull. Ring 1177 och rådfråga vad dom tror iaf.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Anonym
Anonym
2016-12-10 15:08
#6

#5 Vissa är säkert det men vet att min partner aldrig skulle vara det. Han är själv starkt emot otrohet och har själv varit med om det. Jag litar på honom till 100%.

1177 kommer jag aldrig mer ringa. Aldrig stött på en kunnig trevlig när jag ringt.
Är därför jag frågar här, vad det kan vara. Sveriges sjukvård är inget vettigt i dagens samhälle. Går bara neråt och neråt….

Annons:
Annielle
2016-12-10 15:16
#7

Kan bli så om man är torr också, har haft så många gånger tyvärr.

Använder till exempel aldrig tampong längre p.g.a  att det ofta ger sveda och ont. 

Endast menskopp.

Finns ju lite av varje man kan testa receptfritt mot torrhet, men även olja, gillar bäst solrosolja själv (olivolja och kokosolja ger mig bara värre besvär)

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Aleya
2016-12-10 15:21
#8

#6 jag bara säger. Men testa dig ändå för mycoplasma. För det ger liknande symtom och ger även infertilitet om man går länge med det. Och man testar inte för det normalt vid undersökning av könssjukdom. Så fortfarande ett tips. Ja om du inte litar på vården så blir det ju svårt. Men vi har gett dig förslag. Det är upp till dig vad du vill göra. Men jag skulle gå och testa för mycoplasma och är det inte det söka läkare.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Anonym
Anonym
2016-12-10 15:23
#9

#8 Hur får man mycoplasma? Måste man inte bli smittad av någon som har det?

#7 Hur vet man att man är det?

Tjeja
2016-12-10 15:35
#10

Kan vara allt från slidkatarr (typ skavsår), till klamydia, urinvägsinfektion eller annan infektion. 

Säg inte att det inte är uvi, det kan kännas olika från gång till gång beroende på vad det är för bakterie/virus som orsakat det. Den vanligaste orsaken till  uvi är tarmbakterier och det brukar kännas lika dant varje gång. Men man kan mer eller mindre få vilken infektion som helst i slemhinnorna där nere som man kan få i halsen och munnen liksom. 

Har din kille haft munsår och gett dig oralsex tex? kan komma från det i så fall lika gärna som något annat liksom.

Oavsett så behöver du gå till umo eller gyn i alla fall om det inte går över.

Sedan är det faktiskt så att inte alla könssjukdomar visar sig direkt utan kan komma och blomma upp många år efter smittotillfället så om inte din kille och du båda var oskulder när ni blev ihop kan man inte helt utesluta alla könssjukdomar. De vanligaste man känner till kan man kanske utesluta men könssjukdomar "UTNS" vet man liksom inte. Å andra sidan brukar de oftast vara relativt harmlösa och mer som en förkylning liksom. 

Problemet är bara att om det inte läker av sig själv och går över efter någon vecka så kan det, precis som förkylning, utvecklas till något besvärligare som behöver behandlas.

Så summa summarum, Du behöver testas både för uvi och för annan infektion ändå om du vill ha hjälp!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Anonym
Anonym
2016-12-10 15:36
#11

#7 Ser att du lagt till efter att jag skrev
Använder aldrig tampong.  Använder bindor.

Att smörja in då? Och skölja eller låta vara kvar?

Anonym
Anonym
2016-12-10 15:38
#12

#10  Inga könssjukdomar. Både jag och min partner är clear från det.
Nej inga munsår
Han var oskuld när vi träffades, men inte jag. Men körde enbart med skyddat sex.
Och har testat mig innan. 

Svårt att hitta bra läkare. Majoriteten är nonchalanta och kassa.

Anonym
Anonym
2016-12-10 15:39
#13

Svårt att få kvinnlig läkare med. Gör inget heller, som innebär att de är där nere och rotar bara. Vill inte det pga mitt förflutna.

Annons:
Aleya
2016-12-10 15:41
#14

#9 av att ha sex med en som har det. Och är lika osynlig som klamydia men problemet är att det inte är ett test som tas eller folk ens tänker på. Så många kan bära på det utan att få besvär. Men det är inte vad jag vet en sjukdom man måste anmäla att man har. Så kolla det.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Anonym
Anonym
2016-12-10 15:42
#15

#14 Men, man kan väl inte få det, om man enbart har skyddatsex? Och ens partner var oskuld när man träffades?

Annielle
2016-12-10 15:49
#16

Smörja in och låta vara kvar, men man kan ju definitivt tvätta sig med olja också om man vill vara extra snäll mot sitt underliv, fast då sköljer man ju av eller torkar av med lite bomull till exempel och smörjer in sig sedan om man tycker att det behövs.

Du kan ju dricka extra mycket i någon vecka också om det skulle vara en lättare urinvägsinfektion du har…går ju över av sig själv om man tar hand om sig.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Aleya
2016-12-10 15:51
#17

#15 ne då kan man såklart inte få det. Dock visste ju jag inte om det. Och jag tror inte om ni haft oralsex och han har mycoplasma i munnen att det kan sprida sig så. Men är inte helt hundra.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

pyromanen
2016-12-10 16:39
#18

Tråkigt att dina erfarenheter av sjukvården fåt dig att få så lågt förtroende för dess personal. De är annars välutbildade och nästan alla jag träffat på i mitt 49 åriga liv har varit mycket bra. Definitivt att de är mer kunniga än ett internetforum, så är det något som kräver annan vård än huskurer då finns bara alternativet att vända sig dit. Om du haft sån otur innan kanske det är dags för bättre tur!

pyromanen
2016-12-10 16:40
#19

Tråkigt att dina erfarenheter av sjukvården fåt dig att få så lågt förtroende för dess personal. De är annars välutbildade och nästan alla jag träffat på i mitt 49 åriga liv har varit mycket bra. Definitivt att de är mer kunniga än ett internetforum, så är det något som kräver annan vård än huskurer då finns bara alternativet att vända sig dit. Om du haft sån otur innan kanske det är dags för bättre tur!

Anonym
Anonym
2016-12-10 16:50
#20

#18 Många som känner samma som jag. Sjukvården är sämre på många ställen jämfört med vad den var förr. Och flera gånger de varit nonchalanta, eller gett fel diagnos. Känner att jag sällan fått bra hjälp via sjukvården. Tyvärr. Därför har jag i princip noll tillit till dagens sjukvård. 

Och sedan vill jag ha kvinnlig kring sånahär saker. Och någon jag litar på. Jag öppnar mig inte för vem som helst.

Annons:
Tjeja
2016-12-10 22:58
#21

#20 har du möjlighet att söka dig till någon regnbågscertifierad klinik?

Jag tänker att de är vana och kunskap att möta och bemöta många olika människor med många olika erfarenheter och som precis som du ofta har känt sig "brända" på vården. de kommer att ta dig seriöst och på allvar och jag är övertygad om att ber du att få möta en kvinnlig läkare att prata med så ser dem till att du får det också.

Du måste ju inte boka in en tid för att titta dig i underlivet direkt utan du kan börja med att boka in en tid för att prata.  Känns det bra så kanske det känns lättare att låta henne undersöka och ta prover på dig även där nere?

Sedan kom jag att tänka på Svamp. Har du kollat först så att det inte är Svamp i underlivet du har fått helt enkelt? Det kan också bli till sveda när man kissar fast det brukar liksom ligga mer ytligt i huden då och inte gå upp i urinröret på samma sätt som en urinvägsinfektion.

Är det Svamp du har så kan du enkelt behandla det med pevaryl kräm och vagitorier.   Samtidigt så är dessa läkemedel helt ofarliga på annat vis så det är bara att prova och hjälper det är det Svamp helt enkelt.

Får intrycket av att du är ganska ung och oerfaren så du kanske inte ens vet vad Svamp i underlivet är och hur det kommer?  Därför vill jag bara snabbt förklara vad det är. Om du redan vet så ignorera den informationen bara!

Svamp i underlivet får man när det blir en obalans i den naturliga bakteriefloran man har i underlivet. Det är alltså helt enkelt inte några andra främmande bakterier det handlar om då utan bara att han har för lite av en sort man normal har och en  annan bakterieflora tar över. Då blir huden skör och man får små sprickor i huden som svider.

Svamp kan man få av flera orsaker, vanligast är att man tvättar sig för mycket där nere så man tvättar bort baketrier som man behöver. En anna vanlig orsak är att man kanske har för täta kläder på sig så att man inte får lufta huden där nere tillräckligt.  En tredje vanlig orsak är om man äter en kur antibiotika. För då kan den slå ut en del av de naturliga goda bakterierna så man får obalans och Svamp.

Det är relativt lätt att behandla med rätt sorts krämer och vagitorier (tabletter man stoppar upp i vaginan och som smälter där inne och smörjer huden långt in i slidan.

Svamp är i sig helt ofarligt men kan orsaka mycket besvär så det är inte roligt att ha. Många kvinnor har dessutom redan ömtålig hud och bakterieflora där nere så de får Svamp väldigt lätt och ofta under perioder i livet. Då är det skönt att veta att det är ofarligt och och att det finns receptfri behandling man kan köpa själv på apoteket.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Anonym
Anonym
2016-12-10 23:11
#22

#21 vad är det för slags klinik? Nej jag är inte ung och oerfaren . Eller beror på vad man menar med ung men inte passerat 30. Och är inte under 20.

Tjeja
2016-12-10 23:21
#23

Njae då är du äldre än jag tänkte. Då var min förklaring om Svamp antagligen helt överflödig. Det var mest det att man vet ju inte vem man pratar med här så ville bara vara snäll och förklara ifall det var något nytt för dig du inte tänkt på.

Regnbågsklinik är HBTQ-certifierade kliniker, kan vara gynkliniker eller Ungdomsmottagningar eller vilken klinik som  helst i sjukvården som skaffat sig den certifieringen.

Det innebär att de är speciellt duktiga på att möta och bemöta HBTQ-personer i första hand. Men min erfarenhet är att de har kunskap och gott bemötande och vana att träffa kvinnor från alla möjliga sammanhang med olika bakgrunder inte bara lesbiska kvinnor liksom. Är man mer blyg eller kännslig eller har en bakgrund som gör att man har svårt att öppna sig o s v så är de ofta bättre på att möta och bemöta sådana personer än de kanske är på andra kliniker som inte har lyckats få sådant certifikat.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Anonym
Anonym
2016-12-10 23:24
#24

#23: Nej förstår hur du tänkte :) Ja jag visste kring Svamp och så :) Men du förklarade inte kring den kliniken?

Anonym
Anonym
2016-12-10 23:26
#25

i

Tjeja
2016-12-10 23:27
#26

ja jag kom på att jag glömde skriva om kliniken så jag gjorde det direkt efter i samma inlägg. Så gå tillbaka till #23 så kan du läsa mitt svar om kliniken där nu. 🙂

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Anonym
Anonym
2016-12-10 23:31
#27

Vart finner man vart såna kliniker finns ? Och vad ligger de i priser? Aldrig hört talas om någon sån klinik här

Annons:
Tjeja
2016-12-10 23:42
#28

Priser? Det är precis samma som alla andra kliniker som är kopplade till landstinget. 

Det är helt enkelt vanliga kliniker som skaffat sig en "certifiering" vilket betyder att personalen där har genomgått speciell utbildning och prov för att godkännas som mer kunniga på att bemöta personer med lågt förtroende för vården.

Så var du hittar dem? tja där du hittar en klinik kan du fråga! ring runt till några gynmottagningar och ungdomsmottagningar och kolla om det är någon av de i din närhet som har certifieringen!

Nu vet ju inte jag vart du bor, men jag kan tänka mig att det är olika hur vanligt det är med denna certifiering hos kliniker i olika städer. I sthlm tex är det lätt att hitta kliniker som har det. Allt ifrån vårdcentraler till avdelningar på sjukhusen där de har skaffat sig detta. Det kanske är mindre vanligt i en del mindre städer?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Anonym
Anonym
2016-12-11 00:10
#29

Bor i liten stad.. Hittade inget när jag googlade. Trodde det var privat var därför jag frågade

Tjeja
2016-12-11 00:23
#30

Det kan vara privata kliniker också. Men även privata kliniker som är kopplade till landstinget får inte ta ut mer i pris än ens landsting har beslutat.

Det är annat om man går till något som inte är kopplat till landstinget och inte har med sjukdom att göra egentligen. Så som tex kosmetiska ingrepp som bröstförstoringar och fettsugningar. Då ligger det utanför landstingets uppdrag och då får man betala hela kostnaden själv.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Anonym
Anonym
2016-12-11 10:39
#31

#30 Ja jag måste gå dit det är landstingetkopplat.

Annielle
2016-12-12 09:14
#32

Glömde nämna att du kan ha fått en spricka, har jag haft många gånger och har det säkerligen nu tyvärr. Svider ju när man kissar, speciellt mot slutet/efteråt fast det inte är i själva urinröret utan för att urinen kommer i kontakt med sprickan i närliggande område.

Har inte haft sex när jag har haft någon spricka (vad jag vet) men det skulle jag i så fall avråda i från så att det får läka i någon vecka i alla fall.

Men om du kan så kan det ju vara bra att gå till en gynekolog, vet ju tyvärr hur jobbigt det kan vara själv, undviker det så långt det bara går, även läkare i övrigt på grund av precis som dig blivit feldiagnoserad, nonchalant bemött men även riktigt illa bemött.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Upp till toppen
Annons: