Annons:
Etikettoff-topic
Läst 839 ggr
sjuklingen
12/9/16, 12:58 PM

Värt att söka socialbidrag?

Jag är just nu sjukskriven egenföretagare och har fått första utbet.beskedet från F-kassan. Det blir ca 2.000kr /mån. 😮

Ska kontakta Socialen i min kommun på måndag för att se om jag kan få socialbidrag. Men är det ens värt det?
Jag är nämligen gift med en man som tjänar ca 30.000 före skatt (ca 20.000 efter skatt). Vi är inte sambos utan har varsin lägenhet, han bor i grannkommunen.

Känns som att det är meningslöst att skriva ihop en ansökan när det allra troligast blir avslag för att han ska försörja mig. 😐

Vad tror ni?

Annons:
Honestyisdead
12/9/16, 1:06 PM
#1

Här är det i alla fall så att man räknar bådas inkomster om man är gift. Och ni tjäbar inte så lite att ni kommer få bidrag. Dessutom kollar dom 3 månader bak i tiden så har du tjänat pengar då är eet också kört. Samt omni har sparade pengar och andra tillgångar

Malun
12/9/16, 1:31 PM
#2

Är man skyldig att försörja sin partner om man inte bor ihop då?

Det visste inte jag.

Åsa S
12/9/16, 1:40 PM
#3

Ja är man gifta har man försörjningsplikt mot varann + alla inkomster + tillgångar räknas som gemensamma, även om man inte bor ihop. Det finns både fördelar och nackdelar med att vara gift.

Fridaaaa
12/9/16, 4:01 PM
#4

Eftersom ni är gifta så är han försörjningsskyldig ja

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[AnimeV4]
12/9/16, 11:43 PM
#5

Ja, det låter som om det kommer att bli avslag. Som tillägg till saker som hindrar så får man inte heller ha bil.

Tjeja
12/10/16, 11:17 AM
#6

Ring eller skriv till en handläggare på soc och fråga vad hen tror du har för förutsättningar om det är värt att söka. Det kan ju finnas andra omständigheter runt som kan väga in och påverka också. Även om chansen att få bidrag är liten är det ju bättre att ringa och fråga dem som kan reglerna och jobbar med dem än att ge upp innan du vet om det faktiskt finns en möjlighet ändå. Vore ju synd att missa stöd du kanske har rätt till bara för att du kanske känner uppgivenhet tänker jag.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Upp till toppen
Annons: