Annons:
Etikettmenscykeln-och-mensskydd
Läst 2050 ggr
SuperLimm
2016-12-08 09:21

Klåda av binda?

Jag har haft hormonspiral de senaste 7,5 åren och har då inte haft så riklig mens. Det har räckt med ett trosskydd. Nu har jag tagit ut den och haft en mens sen dess. Köpte samma sorts binda som jag hade innan jag satte in en hormonspiral, Libresse rosa förpackning med vingar. Brukade variera mellan den och den utan vingar. Den här gången fick jag en extrem klåda precis mellan de inre blygdläpparna som jag antar är utav bindan eftersom klådan försvann när mensen tog slut och jag slutade med binda.
Förr använde jag även Always ibland men den har dom ju parfymerat nu så den kan/vill jag inte använda. Men kan dom ha gjort något liknande med libresse? Eller tror ni klådan kan ha berott på Svamp eller något annat? Det gick som sagt över av sig självt och jag har inte haft något problem sen dess.

Någon annan som har samma problem och finns det något märke som fungerar för er?

Jag hoppas att bli gravid så jag inte ska ha mer mens men ifall att jag får mens om ca två veckor så vill jag ha något alternativ om jag får samma klåda igen.

Mvh Linn

Annons:
Aleya
2016-12-08 09:45
#1

Jag skulle testa apotekets om jag var du. Har fått liknande problem av båda dessa märken. Tycker apoteket är bäst.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

tlover
2016-12-08 09:57
#2

Själv tycker jag att tygbindor inte ger klåda på samma sätt som engångsbindor gör (Det är det och M-kopp som jag använder)

l'm back

SuperLimm
2016-12-08 09:58
#3

#1 Jag får testa dom om jag får mens igen! :)

#2 Menskopp är något jag funderat på att skaffa under några år men har inte haft behovet tidigare då jag knappt haft någon mens. Kanske införskaffar det i framtiden :)

Mvh Linn

Errrikaa
2016-12-08 10:13
#4

Rekommenderar verkligen menskopp! Min kommer från www.menskopp.se och de har storleksgaranti (om du vill bli gravid så är ju det toppen om du sedan inte vet vilken storlek du behöver, då kan du testa och funkar inte den ena så får du byta till den andra). Jag har inte haft några problem alls med klåda/irritation/svamp sedan jag bytte till menskopp. Toppenbra grej!

SuperLimm
2016-12-08 15:51
#5

#4 Ja det verkar ju helt klart vara något bra! Får ta och beställa en i framtiden :)

Mvh Linn

Scorpio97
2016-12-08 16:39
#6

Slutade också använda Always när dom började med parfym och hittade inga andra bindor som jag gillade. Men Always har några oparfymerade sorter nu igen, så jag har gått tillbaka till dom :) Jag använder bara deras nattbindor, så jag vet inte vilka andra som är lukt/parfym-fria. 

Men jag tycker också du ska prova menskopp. Har inte gjort det själv (har mens så sällan så har inte orkat), men det verkar väldigt bra.


//Jessie

Annons:
Agda
2016-12-11 04:09
#7

Jag använder bindor från apoliva (köper dem på apoteket), de är mer bomullsliknande än de plastiga always och libresse. Jag har också köpt bindor av ett par andra märken som ska vara bra, Reneé Voltaire också tror jag att det andra märket var Naty (köpte dem från apotea). De var ganska likvärdiga, men jag har för mig att det var sämre lim på ena (minns dock inte riktigt, var ett par månader sedan), d.v.s. att den satt sämre.

Jag får klåda och finnar om bindan är för plastig, d.v.s. den blir mer tät.

Annielle
2016-12-13 18:11
#8

Fick alltid klåda av bindor på den tiden jag använde det, nu är det bara menskopp sen många år tillbaka, kommer aldrig gå tillbaka till binda eller tampong nu när jag vet hur mycket bättre det är med menskopp 🙂

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Ria74
2016-12-15 10:24
#9

Jag fick också klåda av bindor så jag testade tygbindor och gud vilken skillnad det var. Jag slapp alla svampinfektioner och numera har jag i princip aldrig klåda.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

SuperLimm
2016-12-15 10:28
#10

#9 Är inte det rätt jobbigt att hålla på och tvätta dom osv? Jag har ingen egen tvättmaskin och kan därför bara tvätta max en gång i veckan.

Mvh Linn

Ria74
2016-12-15 10:32
#11

#10 Nej, jag tycker det är en vanesak 🙂jag samlar dom använda i en tvättpåse och tvättar alla när mensen är slut. Ibland blötlägger jag dom ett par timmar innan tvättning eller använder galltvål för att få bort eventuella fläckar.

Jag bor numera i lägenhet och kan inte heller tvätta som jag vill, oftast blir det en gång i veckan bara.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annielle
2016-12-15 10:34
#12

Har också testat tygbinda, var ju bättre än vanlig binda vad det kommer till klåda men obekvämt och tjockt och skönt att slippa tvättande av dem, så nej tack inget för mig!

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Ria74
2016-12-15 10:38
#13

#12 Beror nog på vilket märke man använder, dom jag har är tunnare än engångsbindor.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
Annielle
2016-12-15 19:57
#14

# 13 

Jaha, så tunna trodde jag verkligen inte att det fanns, låter ju bra! 🙂

Tror i och för sig inte att det hade fungerat för mig som blöder mycket ändå, men för andra.

Vad är det för märke då?

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Ria74
2016-12-15 20:17
#15

#14 Jag blöder ganska häftigt stundtals, har myom. Det är från en som syr och säljer här finns länk till hennes sida: www.tygbindor.se :)

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annielle
2016-12-15 20:21
#16

#15

Vad skönt att det fungerar trots mycket blod 🙂, det jag minns nu är att de bindor jag hade sög upp rätt dåligt så att blodet liksom rann ut från bindan 😕

Testade att sy några själv också innan jag övergav det hela för menskopp.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Ria74
2016-12-15 20:47
#17

#16 Mina har aldrig läckt hittills i alla fall :) Jag använder en nattbinda dom dagarna när jag blöder massor. Menskopp har jag aldrig lyckats med, fick knappt ut den igen och fick lite halvpanik eftersom jag var hos svärföräldrarna. Jag stannade så länge på toan att dom förmodligen trodde jag hade tänkt bosätta mig där ;)

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

SuperLimm
2016-12-22 16:39
#18

I tisdags fick jag mens så igår beställde jag en tygbinda från www.tygbindor.se väldigt smidigt och seriöst verkar det vara tycker jag! Beställde bara en så jag tänkte testa innan jag bestämmer mig för om jag vill ha fler eller inte. Har även kollat på menskoppar men det får bli nästa månad isf. Finns det bara vita menskoppar?

Mvh Linn

Honestyisdead
2016-12-22 16:47
#19

#18 Det finns i olika färger.  Beror nog på var du köper.

Splatter
2016-12-26 22:40
#20

#18 Har själv en ljusgrön och en mörklila kopp från MeLuna. Blir lite roligare med färger tycker jag iaf. :) http://www.me-luna.eu/

Annons:
SuperLimm
2016-12-27 06:47
#21

#20 ja jag tycker det också. Tänkte beställa en från menskoppen.se men dom har bara vita. Har läst att mångas blir missfärgade och jag tänkte att det kanske inte syns lika mycket om den är färgad.

Mvh Linn

Upp till toppen
Annons: