Annons:
Etikettpsykisk-hälsa
Läst 1103 ggr
Anonym
Anonym
12/1/16, 8:02 PM

Kan inte tillåta mig vara sjuk

Satte detta under psykisk hälsa då det är där detta problemet tär mest. Valde att vara anonym få jag skäms för mina tankar. Jag kan säga att redan innan jag har fått problem med ryggen så har jag haft problem med smärta i år och dar. Jag går till jobbet troget om än jag kanske borde stanna hemma. Men av så många år av smärta har jag liksom tänkt bort att stanna hemma. Kör hårt och var inte så blödig är min hjärna inställd på. För inget funkar för min smärta så vården har gett upp typ. För någon månad sedan kände jag att ryggen inte var det den borde. Ja jag gick på jobbet fast det kändes vajsing. Jag kände att ja men lite ont i ryggen har jag ju haft förr då jag ändå har smärta dag ut och dag in i området i nedre delen av magen. Så tänkte inte mer på det. Men det kändes som ryggen hade delat på sig då dagen var slut så sjukanmälde mig dagen efter och tänkte: äh lite ryggskott har jag ju överlevt tidigare. Går över på en vecka. Men ne. Det gjorde det inte. En vecka gick och jag var inte bättre och hade väl snarare blivit sämre. Gick till läkare och då fick jag besked: ryggskott med ischias. Sjukskriven 10 dagar till. Ja tänkte jag, nog har detta fixat sig på 10 dagar. Men jag blev mer och mer stressad av att vara hemma. Jag blev ju inte bättre och jag var till sjukgymnast en vecka efter jag fått sjukskrivningen. Han kunde då inte för tillfället göra nått åt ryggen då den var i kramp. Till läkare igen och få nya mediciner för ryggen. Ja då försvann ryggskottet kändes det som men benet vill ännu inte vara med. Nå men tänkte jag kan ju testa att jobba med ett inte fungerande ben. (Ja jag vet att jag är tjurskallig och verklige inte lyssnar på kroppen) Jag fick se mig besegrad efter några timmar på jobbet. Det bara djävlas med kroppen. Och nu ligger jag hemma ledsen, arg och besviken. Jag gör allt för att bli frisk men blir det fan inte. Jag känner mig som värdelöst jävla skräp som måste vara hemma och ta starka mediciner för detta och inte bli bättre. Att folk var tvungen ta hänsyn för mig idag och jag skäms att jag inte klarar att jobba och att jag ens gick dit och gjorde "bort" mig och tro att jag ens kan jobba och att jag bara kunde gå och lalla på med små saker som någon annan idiot (jag har ett ganska tungt jobb så det var nog lika att jag inte lyfte) det kändes så jävla botten. Ja jag sitter och gråter som en idiot just nu när jag känt mig nog värdelös redan innan för att jag går och har ont och nu detta. Jag dömer aldrig andra när dom är sjuka. Men jag känner mig som ett jävla skräp som inte borde finnas just nu. Denna jäkla kroppen har ju bevisat sig helt värdelös och jag skulle bara vilja kasta bort skiten. Den har inte varit min vän på år och dar och nu är vi ju nemesis emot varandra. Jag kan ju säga att jag växte upp med en mamma som själv hade ryggproblem hela min barndom. Och jag kände mig alltid maktlös så fort hon hade samma problem som jag har nu. Och folk ville ta henne till sjukhus för att hon var så dålig ibland. Och jag mådde dåligt varje gång då det var tal om detta, för hon var den enda fasta punkten jag hade i min värld. Så jag har väl därifrån lärt mig att ha hand om andra innan du ser efter dig själv. Och nu sitter jag i skiten och vill inte ha nå hjälp från folk. Jag vill bevisa nått. Så jag kan inte tillåta mig vara sjuk. Och det är inte första gången jag minskar ner problem och det har nästan kostat mig livet en gång. Jag vet inte vad jag vill med detta inlägget som jag känner är bara tragiskt från min sida. Jag borde inte sitta och lipa över detta känns det som. Men jag undrar om det finns fler som jag inte kan tillåta sig vara sjuk?

Annons:
Stallmima
12/1/16, 8:45 PM
#1

Du måste tänka på dig själv i första hand och se till att bli friskare innan du jobbar ihjäl dig för någon annan. Ingen kommer tacka dig för detta att ställa upp även fast du är sjuk. Jag kanske låter hård men det är det enda rätta för att du ska kunna hålla hela arbetslivet ut. Ta hand om dig  🌺

Anonym
Anonym
12/1/16, 8:49 PM
#2

#1 det dumma är att jag vet detta. Men det är ju alltid bra att få påminnelse. :) Jag får försöka acceptera detta.

OlgaMaria
12/1/16, 10:34 PM
#3

Verkade sjukgymnasten bra? Sök reda på en annan annars. Tror du verkligen behöver en duktig sjukgymnast och det är väldigt varierande hur mycket de kan. Stor kram!!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Åsa S
12/2/16, 7:03 AM
#4

Kan även vara bra testa en kiropraktor eller naprapat ifall det är en låsning som är den bakomliggande orsaken. Vissa kvinnor är lite för rörliga i höft och ländrygg och saker och ting kan låsa sig. Det visste inte jag när jag gick i gymnasiet och fick jätteont i ryggen, läkaren sa ryggskott och ordinerade sjukgymnast som behandlade med värme och stretching som hjälpte föga. Efter att ha haft ont i nästan 1år så sa mina föräldrar att det nu var nog och bokade en tid hos en kiropraktor. Det tog honom 5min att ta bort min smärta med bara några knäckningar. Nu när jag är 45 händer det nån gång ibland att det hoppar snett igen och då går jag till samma kiropraktor fortfarande, det blir dock rätt sällan nu kanske bara varannat år normalt sett, jag har blivit bättre på att gå och träna mag och ryggmuskler så att jag får en stabilare korsett runt ryggen. Jag har tur som har en arbetsgivare som betalar mitt gymkort. Bra är även att inte jobba tungt dagarna efter man varit hos kiropraktorn. Ska till min kiropraktor på måndag, har haft lite otur detta år med en stor magoperation då jag inte fick träna på många månader speciellt inte magmuskler så jag har inte fått upp tillräckligt bra stöd än att hålla allt på plats. Man märker verligen att det är viktigt träna de muskler ens kropp verkar behöva även om det inte är så jättekul ibland.

Anonym
Anonym
12/2/16, 7:13 AM
#5

#3 ja jag fick ett positivt intryck av han. Men jag vet ändå inte hur mycket någon kan trolla en nerv som sitter och är klämd. Jag måste nog acceptera att detta tar tid att hela. Men att jag får försöka med mina korta promenader och dylikt. #4 som jag skrev ovan är inte detta en låsning. Det är en nerv som är klämd. Jag vet inte hur villig jag känner mig att bli dragen i ryggen om det är en disk som buktar som är orsaken till detta. Visst så rättar dom till. Men jag har en syster som hade diskbråck som gick till kiropraktor. Hon gör inte om det kan jag säga. Det blev 20 resor värre. Men ska få tag på läkaren idag. Så han kan fixa till detta med sjukskrivningen och jag ska be om att få en plan för hur vi ska ta oss an detta.

Anonym
Anonym
12/2/16, 9:15 AM
#6

Nu sitter jag och gråter igen. Ska till läkare idag igen. Och jag mår verkligen skit av att ha det på detta viset. Och kommer säga det också. Kommer säkert gråta hos läkaren. För att jag tycker att jag är löjlig.

Annons:
[Devya]
12/3/16, 1:50 PM
#7

Japp, jag har haft samma dilemma, alltså det att jag kan inte tillåta mig själv att vara sjuk.

Jag hade ryggproblem i ett halvår. Gick till läkaren en gång men det hjälpte ju inte så jag fortsatte bara att gå till jobbet fast jag vissa dagar fick halta mig fram då jag inte kunde stöda mig på ena benet pga smärtan som gick från ryggen ner till benet.

Nu kör jag på med yoga för sjuk rygg så att jag åtminstone orkar då det är som värst. Vissa mornar så kan jag inte ta på mig byxorna ståendes för om jag gör det viker benet under mig. Det är bättre än förr men jag har ännu problem med smärta och balans. Jag har nu även problem med mina händer och handleder. Jag har dragits med det sen augusti och inte uppsökt hjälp eftersom jag anser att de bara lär ge mig värkmedicin såsom förut. Så nu dras jag med obeskrivlig smärta i mina händer varje dag men jag har vant mig vid att det är så jag får leva. Det är ju endast i händerna, värre var det då jag hade problem med ryggen och kunde inte stå, ligga eller sitta utan att det gjorde infernaliskt ont.

Ah, så har jag dessutom problem med fötterna att de värker en massa på morgonen att jag kan knappt gå. Ena foten har förvärrats väldigt mycket och min pojkvän kan absolut inte ge lätt fotmassage för då skriker jag till av smärta.

Jag är alltså inte heller alls vän med min kropp för tillfället.

Anonym
Anonym
12/3/16, 2:08 PM
#8

#7 fy. Ja jag fick inse igår att jag kan inte trolla bort detta tyvärr. Så jag får inse att jag kan inte påskynda detta alls. Gilla läget. Men du borde verkligen kolla om du har kanske reumatism.

OlgaMaria
12/3/16, 2:31 PM
#9

#7 Ja de borde inte bara ge dig värktabletter utan en undersökning vad det beror på.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Devya]
12/3/16, 2:42 PM
#10

#8 Nä, tyvärr kan man inte trolla bort besvären. Inte går det heller med en massa värkmedicin som min läkare föreslog.

#9 De gjorde en liten undersökning där de kände och klämde på min rygg för att sen skriva ut värkmedicin.

OlgaMaria
12/3/16, 2:48 PM
#11

#9 De behöver ta blodprov mm. Berättade du om händerna och fötterna?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Devya]
12/3/16, 2:53 PM
#12

#11 Alltså händerna och fötterna har jag inte kollat upp sen jag fick problem med dem i augusti då jag inte har haft tid. 

Det var endast ryggproblemen jag kollade upp då jag inte klarade av att sitta, ligga eller stå utan att det gjorde otroligt ont.

Anonym
Anonym
12/4/16, 2:00 PM
#13

Glömde skriva att det gick ju bra hos läkaren. Trevlig och förstående. Vilket jag behövde just då. Men hon fick mig att inse att detta kommer bli en utdragen historia. Och jag måste acceptera det. Svårt för mig men det måste jag inse.

Annons:
Upp till toppen
Annons: