Annons:
Etikettoff-topic
Läst 2931 ggr
Anonym
Anonym
2016-11-28 22:07

Problem med tampong

Jag går rakt på sak. Har alltid haft problem med tamponger. Att ta ut dom (fulla eller ej) är ett rent helvete och känns som rakblad. Jag har även p-stav som gör att jag inte har regelbunden mens. Ingen mens på månader/år, lite mens, mycket i en dag, mens varannan vecka osv. Saken är den att jag går på vattengympa och vill gärna inte ha uppehåll i min träning. Denna träning är en rehabilitering efter en sjukdom jag haft som ätit mina muskler och jag försöker på ett skonsamt sätt få tillbaka min muskelmassa. Därav missa träning är en stor sak för mig som jag hatar. Visst jag kan träna hemma, men det är inte samma sak och lätt att falla i lathetsstolen istället. Mycket bättre att åka iväg och få det gjort.

Min fråga till er är… Finns det något skonsamt sätt att använda tampong? Helst tips vid uttag. Glidmedel? Olivolja? Barnolja? A-fil? Jag har försökt med att stoppa in fingrarna och ta ut den genom att göra så att inte tampongen nuddar kanter vid uttag, men det är sådär. Har kollat hos gyn och de kan inte se att jag är onormal. Allt ser bra ut. Har du liknande problem som jag och vad gör du åt det?

Just nu är det bara lite flytningar som tyder på blod ibland brunt….. och imorgon är det vattengympa. 😐 Funderar på att stoppa upp en tampong och ta smärtan…. Jag kan ha det såhär i en vecka till två veckor. Det känns piss att hålla uppe med träning för lite brunt.. 🤦‍♂️ och det känns klart piss att stoppa upp en tampong som inte kommer suga upp så mycket då det knappt är mycket heller.

Annons:
Honestyisdead
2016-11-28 22:14
#1

Är det samma med små tamponger?

Många rekommenderar  menskopp.

Ms_Raptorskull
2016-11-28 22:15
#2

Har du testat tamponger i mindre storlek?

Anonym
Anonym
2016-11-28 22:19
#3

Samma med små 😕 Har testat de minsta som finns utan tur. Det är alltid samma skit när man ska dra ut dom. Rakblad inifrån även om de blivit fulla vilket är störigt då de flesta säger det inte ska kännas då.

Anonym
Anonym
2016-11-28 22:21
#4

Menskopp? Är inte de stora? Har aldrig kollat på en sådan och hur får man ut en sådan 🤦‍♂️ Låter ju som man knuffar in en liten skål. Ska kolla på detta. Tack!

Anonym
Anonym
2016-11-28 22:27
#5

Shit! Det är ju massor av olika storlekar 🤦‍♂️ Hur vet man vilken man ska ta?!

Splatter
2016-11-28 22:32
#6

Det brukar oftast finnas en guide för hur du ska välja, för kvinnor som ej fött barn och/eller har lite till medel blödning brukar rekommenderas att ha en mindre modell. 
Är man vältränad för man ha en lite hårdare modell, har man svag muskulatur bör man välja en mjukare kopp.

Kan inte heller använda tampong, det känns som någon kör upp en hel toarulle. Menskopp är min räddare i nöden.

Annons:
Anonym
Anonym
2016-11-28 22:37
#7

Antar jag är svagare så jag antar en mjuk och liten haha.. Om man valt fel går det helt år skogen då och hur vet man att den sitter rätt? Tänk om man satt den fel och är i vattnet och får in massor av vatten som kan leda till infektion om man har mens samtidigt som man badar?!  Kan de få ett så kallat undertryck när man ska dra ut den?

Honestyisdead
2016-11-28 22:58
#8

#7 Det är meningen att de ska sugs fast för att inte läka.  När man sen stoppar in ett diger vid sidan kommer det in luft så man får ut den. Man får testa sig fram.  Många använder bara det eftersom man slipper slänga bindor och tamponger.

vendelay
2016-11-29 00:25
#9

Förlåt men jag måste fråga - är risken större för infektioner om en badar när en har mens? Och i så fall - borde inte tampong vara jättefarligt att bada med? Den samlar ju in vattnet och mensen, medan en menskopp snarare håller det lite ute / borta. Tänker jag fel? Har någon koll?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Honestyisdead
2016-11-29 00:34
#10

Man är mer mottaglig vid mens. Men tampong skyddar ingenting. Så jo en menskopp lär ju skydda bättre

Anonym
Anonym
2016-11-29 06:18
#11

#8 Ett finger menar du? För nu blir jag orolig över denna digern haha 😃 Jag beställde en menskopp i stl s igår. Lila! Får väl se om jag vågar använda den haha Hoppas bara min kropp inte är dum i huvudet och inte reagera som på tamponger för då kan jag lika gärna köra upp en tampong istället. Hoppas man får bra instruktioner på insättning och främst uttag!

#9 Jag har alltid fått lära mig att man kan få infektion när man har mens och badar. Så jag går på det. Det är bara för att tappen är öppen för att släppa ut blodet så då kan vatten leta sig längre in än normalt eller något sånt.

Anonym
Anonym
2016-11-29 06:26
#12

Dock har jag även lärt mig att man kan bada om man har pyttelite bara… Kanske typ som jag har nu, men vad är pyttelite i en läkares ögon liksom? Jag har aldrig fått något vettigt svar på detta. Kanske man ska ringa till vårdcentralen och höra med dom haha

IaMiaMaria
2016-11-29 09:45
#13

Hoppas att du kommer trivas med din menskopp. Jag älskar min. visst var det lite krångligt och trixit första gångerna så ge inte upp. Den är så bra för den torkar inte ut slemhinnorna heller.

När du ska sätta in den så viker du ihop kanterna och för in den och så vecklar den ut sig själv, ibland kan man få hjälpa till lite genom att vrida lite på den då den är där inne, så hamnar den på plats.

Sen om man inte blöder jätte mycket så räcker det om man tar ut den morgon och kväll och man behöver då inte byta så ofta som man behöver med tampong. Jag blev heller aldrig vän med tampong då jag tyckte att det gjorde ont och kändes konstigt då jag satt ner. Menskoppen känner jag aldrig.

Och med menskoppen kan du bada :)

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Annons:
Anonym
Anonym
2016-11-30 17:37
#14

#13 Tack för dina ord! Jag fick hem min menskopp idag! Dock utan beskrivningar, men jag fattar hur den ska in… Dock har lite funderingar på utvägen?! Stoppar man in fingrarna och dra ut den med pipen eller måste man vika den eller vad? Vika den åker ju allt ut…men känns konstigt att bara dra ut den med hjälp av pipen som hänger ner. Känns som att kanterna kommer skrapa sönder allt.

Och jag reagerade på att den är ju så lång! Därav tänker jag…Hur långt upp ska den egentligen?! Man kommer ju inte värst långt in med 2 fingrar och en hopvikt kopp 🤦‍♂️ Kan man trycka upp den mer när den är utvecklad?

Gaara
2016-11-30 20:13
#15

#14 för att få ut den så stoppar du in två fingrar så du kan greppa om själva koppen. Tar du bara i pipen så kommer den inte ut för du måste bryta det vacum som blir. Så du för in två fingrar så du kan greppa botten på koppen, klämmer ihop den och vrider den lite och drar sedan försiktigt ut den. :) Första gången jag skulle ta ut min tog en kvart och jag hann få lite panik då jag hade bråttom till jobbet. XD Blev tvungen att googla när jag satt där. :P Men nu är det inga problem och jag önskar att jag skaffat kopp tidigare än jag gjorde. X)

Angående hur långt upp den ska så är det olika för olika personer. Jag brukar sätta in min relativt ytligt och sedan åker den själv på plats där den vill sitta längre in liksom. Om du håller rätt långt ner på koppen när du vikt ihop den så behöver inte fingrarna följa med så långt in när du sätter in den. :) Men när du tar ut den så kan du behöva stoppa in fingrarna rätt långt har i alla fall jag upplevt. :)

Anonym
Anonym
2016-11-30 20:26
#16

#15 Tack! Jag sitter just nu och läser på någon steg för steg sida och de får en att bli skrämd att inte använda den. Allt låter extremt allvarligt haha. Din beskrivning är mycket bättre! Dock jag är lite orolig för pipen… På sidan står det att jag ska klippa av den bit för bit när den är insatt… Låter oroligt farligt. Kan man inte klippa bort hälften innan man sätter in den? Eller kan man ta bort den helt direkt?

Gaara
2016-11-30 20:29
#17

#16 du väljer själv när du klipper bort den eller om du ens gör det. :) Jag har hela min pip kvar och besväras inte alls av den. Så testa utan att klippa av nåt först och sedan kan du ta ut koppen och klippa av en liten bit och testa igen och sedan ta ut och klippa av mer om du vill. :) Skulle aldrig få för mig att klippa i den när den sitter i. X)

Gaara
2016-11-30 20:31
#18

Mitt tips för att ta ut koppen i enkla steg är i alla fall

för upp två fingrar, kläm åt, vrid och dra försiktigt ut den. Ett tips som kan underlätta är även om du krystar. Blir oftast lättare att greppa den då. :)

Anonym
Anonym
2016-11-30 20:45
#19

Haha nä jag tyckte det lät skumt på den sidan när de sa att jag helt plötsligt ska klippa i pipen 😃 Man kan ju för sjutton klippa i delar som inte ska klippas i! Ajajaj!

Vad är den där pipen till för? Och på sidan jag läst står det att den ska typ vara inne men ändå inte.

IaMiaMaria
2016-11-30 23:05
#20

Jag har klippt bort hela pipen på min då jag tyckte att den bara var i vägen. Men det var ju nåt jag kände av när jag testat den. och du ska så klart inte klippa då den sitter i dig.

Testa den först med hela pipen i, är den i vägen och du känner av den, så ta ut den och klipp av en bit och testa igen.

När jag ska ta ut min så stoppar jag in två fingrar och släpper på vakumet och drar ut den genom att hålla i botten på den. Man sitter ju på toaletten då man gör det så ingen fara om det skulle rinna lite  över kanten då den tas ut.

Sen när du ska stoppa in den igen så, eller första gången så blöt den med lite ljummet/varmt vatten så glider den lättare in.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Annons:
Anonym
Anonym
2016-12-01 06:32
#21

Tack! Så härligt att kunna prata med folk direkt som har en än en info sida som bara står rakt upp och ned vad man ska göra och risker och allt (som även låter totalt skrämmande att man typ inte våga använda produkten haha). 😃

Får testa den nästa gång jag har något på g. Blir ju tyvärr ingen vattengympa för mig denna veckan.

Tack alla som svarat i denna tråd! Jag uppskattar det verkligen till tusen! Kanske återkommer till denna tråd om jag får problem haha 😛

[Devya]
2016-12-01 07:06
#22

Sen ska du ju förstås aldrig använda tampong om du bara har väldigt lite mens för det är ju inte bra för slemhinnorna. Åtminstone så använder jag aldrig tampong de sista dagarna eftersom det går helt enkelt inte då det kommer så lite.

Fint att du skaffat menskopp för det lär nog vara en bättre lösning för dig om du vill använda den även då du har väldigt lite mens. :)

OlgaMaria
2016-12-01 10:13
#23

Om du inte visste det kan jag nämna att hormonella P-medel som P-stav ofta ger sköra slemhinnor. Hoppas du blir nöjd med menskoppen iaf!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

IaMiaMaria
2016-12-01 11:12
#24

Du kan ju öva att använda den innan du får mens så blir det mindre kladdigt och krångligt när du väl har den :)

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Anonym
Anonym
2016-12-01 22:34
#25

😃 Måste bara koka den först… Tur man till Ikea i helgen så man kan skaffa något som den kan sitta fast i och inte nudda botten av kastrullen. Typ någon visp som alla sidor föreslå.

Ska absolut testa den även om jag inte har mens bara för att träna lite.

Kan man sova med menskopp? Står man max ska ha den i 4 timmar men kan bli lite mer timmar och på vissa sägs det 24 timmar utan problem. Så om man sätter in den på morgonen kan man då gå med den till nästa morgon om man läcker lite? Fast det kanske är en risk.

Jag har p-stav btw. Haft det i ojoj över 10 år nu haha. Älskar min p-stav (dock inte insättning och uttag usch).

IaMiaMaria
2016-12-02 08:34
#26

Du kan absolut sova med din menskopp. Om du blöder mycket så kan du ha en binda i från början som säkerhet ifa den skulle bli så full att den läcker.

Jag tar ut min morgon och kväll.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Anonym
Anonym
2016-12-02 22:25
#27

Tack tack 😊 Ska bara fixa det där med den långa piggen. Fundera på att klippa av en liten bit iaf innan jag pushar in koppen… Den är ju så fruktansvärt lång! haha

Annons:
Errrikaa
2016-12-05 10:47
#28

Har inte läst alla inlägg, men rekommenderar som många andra menskopp! Det gör det Såååå mycket lättare att ha mens och om du dessutom har väldigt oregelbunden mens så underlättar det verkligen med menskopp - tycker jag. Den jag har kommer från www.menskopp.se tillverkad i Sverige och  så har de storleksgaranti. Om det är så att du är väldigt känslig så kan du behöva en mindre storlek än vad som rekommenderas. Där får du prova din kopp i 6 månader och fungerar det inte/du behöver en större eller mindre storlek, så får du byta! Hur bra som helst tycker jag!! :D

Honestyisdead
2016-12-05 10:54
#29

#20 Är alltid bra att läsa inläggen. Ts har redan en menskopp.

Anonym
Anonym
2016-12-05 17:08
#30

#28 Tack! Köpte en s men den kostade inte så mycket så om det inte fungera kommer jag nog vända mig till de som du nämnt! :)

Jag antar att om man har för stor eller för liten att en för liten läcker som ett såll och en stor känns obekväm? Jag hoppas jag kan ha min s. Ska koka den ikväll och testa den 🤐 Känner mig en aning nervös inför detta *asg*

Anonym
Anonym
2016-12-05 22:01
#31

Ja hm min kväll gick ju kass. Kokade min menskopp och allt man ska. Testade först med vatten som hjälp att föra in den med, men misslyckades gång på gång. Sen testade jag glidmedel och samma där. Fick in den en liten bit sen tog de stopp. Testade olika vinklar men inget funkade och började även bli obehagligt och göra lite ont när man försökte tvinga in den på något vis. Så i ren frustration gav jag upp denna kamp. Fattar inte hur man ska få in den på ett smidigt sätt… Känns som om man måste ha ett större hål och längre armar och längre fingrar för att lyckas med detta 🤐 Är typ imponerad av alla som lyckas med denna bedrift!

Menskoppen jag har är en s 20 ml.

Usch jag är så besviken… Blir ingen rehab vattengympa för mig imorgon inte och kanske inte torsdag heller….. 😕 då blir det 2 veckors uppehåll… Gaaaah och det känns!

IaMiaMaria
2016-12-05 23:05
#32

Vek du ihop den två gånger. Först en gång så kanterna möts och vika den på mitten. Då blir ju delen man ska stoppa in mycket mindre.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Honestyisdead
2016-12-06 03:59
#33

#31 Har aldrig testat menskopp men känner igen känslan av att det är hopplöst. När jag skulle föra in min första pring var det tvärstopp! Jag fick ont och gav upp.

Sedan testade jag igen efter någon dag i olika ställningar och vinklar och lyckades till slut. 

Så jag tror du bara måste hitta rätt ställning och vinkel när du för in. Huka som du ska kissa i skogen, stå upp och svanka, ett ben på tex toasitsen, stå med halvt börja ben, ligg raklång,  ligg med benen rakt upp, ligg med benen som "en groda", stå på alla fyra.. Ja det finns ju hur många ställningar som helst. Det viktiga är att du känner att du blir avslappnad i underlivet av ställningen. För många gör så vi spänner oss omedvetet och då blir det omöjligt att göra in sådant.

Sedan är det ju snett upp mot huvudet, snett upp mot skuldrorna, mitten av ryggen,  svanken, svanskotan ja hela vägen upp till ner du får vinkla för att hitta hur din slida är vinklad.

Och ja, om du får in den när du ligger ner är det ju inget man vill göra på en allmän toalett. Men får man väl in den så hittar man förmodligen fler ställningar.

Anonym
Anonym
2016-12-06 06:24
#34

#32 Två vik? Hur är det ens möjlig att vika den två gånger och få den att stanna i den positionen? Den ville knappt stanna vikt en gång haha

#33 Tack Hera! Ska se om jag ska försöka igen. Jag hoppas dock jag kommer sluta läcka de lilla jag läcker under dagen så jag kan träna idag. Skulle vara så skönt! Sitta på toa som många rekommendera går inte med mig iaf. Får väl testa ligga i sängen och se om det fungerar. Måste nog vara en mer vilande ställning. Jag är väl för spänd annars.

Jag har typ drömt om den där sabla menskoppen inatt! Jag är inte utvilad idag kan jag säga 😃

Annons:
IaMiaMaria
2016-12-06 09:58
#35

Kolla på den här. Den jag menade och använder mig utav är c-vikningen

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

ApanAnn
2016-12-08 16:23
#36

Jag kan/vill inte använda tampong pga smärta, men har fått menskopp att fungera bättre. Nu kör jag på tygbindor eftersom det inte känns lönt att mixtra med menskopp då mina p-piller minskar mensen mycket. Plus att jag lyckats tajma mensen så att jag inte behöver göra uppehåll med min vattengympa en gång i veckan. Här finns lite olika sätt att vika: http://pistachioproject.com/2015/01/6-folding-methods-for-menstrual-cups.html Jag skulle rekomendera "punch down" vikningen eller 7-vikningen och glidmedel (på dig, inte på koppen). Nackdelen är att de vikningarna inte viker ut sig riktigt lika lätt när du fått in dem. Jag tycker dock att det gör mycket skillnad att ha en spetsigare del att börja föra in.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Anonym
Anonym
2016-12-08 17:30
#37

Tack tack! Ja spetsigare låter bättre än något trubbigt! Ska testa några av knepen i helgen och se om något fungerar. 🙂 Min mens är snart slut nu… bara lite lite kvar… 2 veckor…. usch! Tajma mensen med vattengympan? Hm, skulle ju fungera om jag inte gått tisdagar och torsdagar kanske haha om så klart vet när och hur länge den tänker pågå.

Nu börjar man undra när de kommer ha jul stängt för vattengympan… Kanske det är lika bra att skita i det detta året och köra stenhårt nästa år? Det är ju inte så långt kvar.

mollyt
2016-12-09 21:17
#38

Åh vad jag känner igen mig! Jag kan inte heller ha tamponger! Till och med mini-tamponger gör väldigt ont även om jag har normal blödning. Min räddning vad menskopp, nu har jag tre olika (en liten storlek och två större). Helt fantastiskt bra! De gör inte ont att sätta i eller ta ur, känns inte alls när jag har dem i och de läcker aldrig! ❤️

Anonym
Anonym
2016-12-10 21:52
#39

#38 Ah vad underbart att höra att jag inte är ensam om detta problem! Tack för att du skriver 😊 Har inte testat menskoppen än med de olika vikningarna. Har haft fullt upp, men imorgon hoppas jag kunna träna lite och jag hoppas att jag lyckas. Fick ju in den en liten bit och kände inget när jag fick dra ur den igen så jag tror dig! De är mjukare.

Ja, jag postar anonymt för jag tycker det är lite pinigt 🤦‍♂️

mollyt
2016-12-16 21:10
#40

#39 åhnej inte alls pinsamt! Det är bara bra att kunna prata om det! Ju mer vi pratar desto mindre pinsamt, eller hur! Jag använder den första vikningen som de visar i videon: https://www.youtube.com/watch?v=GSpTg2VJ8mw Provade några olika men denna föll mig bäst i smaken då jag upplevde att den lättast vecklade ut sig. Sedan brukar jag dra med fingret ett varv runt koppen (inne i slidan liksom) för att känna att den sluter tät överallt.

Upp till toppen
Annons: