Annons:
Etikettsexualitet
Läst 4511 ggr
Anonym
Anonym
11/23/16, 9:51 PM

Onanera

Hamnade det i rätt grupp nu? Ja detta känns ju lite pinsamt och ämnet känns i allmänhet lite tabubelagt. Men när anser ni det 'okej' att börja onanera? Är femton alldeles för tidigt? Hur gör man egentligen när man onanerar, om man inte har någon vibrator eller något sånt? Kan man göra det i duschen? Hur lång tid tar det? Är det svårt? Vad innebär det egentligen att onanera? Tack för svar.

Annons:
Fridaaaa
11/23/16, 9:56 PM
#1

När man känenr för det :)
Nej anser inte 15 år är för tidigt, om man känner för det :) 

Fingrarna?  Ja du kan göra i duschen eller vart du nu vill :) 
hur lång tid det tar, beror på en själv.
Man  får testa sig fram, vad som fungerar för en :)

Onanera = "leka" med sig själv, för njutning :) Istället för sex :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Rebexi
11/23/16, 10:05 PM
#2

Det finns ingen åldersgräns för onani, endel börjar redan i förskolan och andra väntar tills de är vuxna :) Tycker att man ska pröva när man blir nyfiken på det.

Jag skulle tipsa om att börja utan vibrator el liknande och bara köra med fingrarna, se vad du tycker är skönt och pröva dig fram. Men vill du hellre "läsa på" om det så ska det nog finnas på UMOs hemsida. 

Det tar olika tid för olika människor, men tänk på att du inte ska känna att du behöver "skynda på" eller tänka för mkt på att komma, då kan det bli svårare. (Och alla kommer inte alltid, men det är trevligt ändå).

Scorpio97
11/23/16, 10:06 PM
#3

Jag började onanera medvetet när jag var i åtta-nio års åldern. Och jag har fått berättat för mig att jag redan som väldigt liten kunde ligga och gnugga mig mot golvet (även om jag såklart inte visste vad jag gjorde då och inte kommer ihåg det nu). Känns det bra och man vill göra det, tycker jag inte det finns någon åldersgräns riktigt. 

Hur man gör, hur lång tid det tar osv beror på en själv. Gör det som känns skönt och prova dig fram. Har man ingen vibrator kan man använda fingrar. Rör vid klitoris eller stoppa in fingrar (då ska man dock vara våt och avslappnad, och det ska inte göra ont). Eller rör där det känns skönt helt enkelt. Är man i duschen tycker vissa att det är skönt att ha vattenstrålen mot underlivet, men vissa gillar det inte alls. Man kan även "gnugga" sig mot något, exempelvis en kudde eller handen. 

För att bli upphetsad/kåt kan man fantisera om någon man gillar eller tycker är snygg, eller något annat som ger en rätt känsla. Om man vill kan man även läsa sexnoveller eller kolla på porr (det är dock inte alla som tänder på det, och det är helt okej). 

Sen är det bara att prova sig fram. Prova vad just du tycker känns bra. Man kan hitta lite tips online, exempelvis UMO har en bra sida om onani (länk) och det har även RFSU (länk)


//Jessie

vendelay
11/23/16, 10:06 PM
#4

På >UMO< finns massor med bra och lättläst information samt tips. När du öppnar en artikel (eller vad de kallas) så kommer det fram andra länktips, annars kan du söka på det du undrar om i sökrutan högst upp.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Honestyisdead
11/23/16, 10:25 PM
#5

#3 Porr är det väl 18 årsgräns på?

Scorpio97
11/23/16, 10:31 PM
#6

#5 Vad jag vet finns det ingen åldersgräns för att kolla på porr här i Sverige, det står även på UMO. Däremot kan vissa sidor ha åldersgräns.


//Jessie

Annons:
vendelay
11/23/16, 10:32 PM
#7

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vendelay
11/23/16, 10:33 PM
#8

Men herregud, Scorpio97, du är alldeles för snabb! Det ser ju ut som jag härmar dig hela tiden 😂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Honestyisdead
11/23/16, 10:33 PM
#9

Såvitt jag vet får man inte köpa porr i filmformat eller tidningsfornat om man är under 18. Vilket är bra. Så jag anser inte att man ska råda barn till det.

Aleya
11/23/16, 11:42 PM
#10

Jag var 13 då jag onanerade första gången. Tekniken och tiden är nog upp till dig. Du kan använda fingrarna. Tyckte det var lättast så i början. Vibrationer kan man ta sen. Så lycka till ts

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Rebexi
11/24/16, 12:45 AM
#11

(På tal om porr.) Det finns mycket skilda åsikter om porr. Men jag tycker att om man väljer att se det så är det viktigt att man är medveten att det är film, alltså ofta typ lika realistiskt som en actionrulle. Man ska inte behöva känna att man ska kunna/vilja, eller förväntas, göra de sakerna "proffsen" gör. Bara bra att veta inför när/om man känner för att ha sex i framtiden :)

[Devya]
11/24/16, 6:41 AM
#12

Du får väl helt enkelt testa dig fram vilket de flesta har fått göra.

Jag skulle dock inte rekommendera duschen, men det beror exakt på hur du menar. Visst kan du onanera i duschen men använd inte själva munstycket/vattenstrålarna, för det kan mycket väl förorsaka torrhet och i värsta fall Svamp.

Jag rekommenderar en mysig stund i sängen utan porr eller vibrator. 

Vet du inte vad det innebär att onanera så kanske du inte är riktigt redo ännu.:)

Linn Is The New
11/26/16, 7:47 PM
#13

Aldrig blivit torr av att onanera med hjälp av dusch munstycket. Om man vill ha snabb orgasm brukar det hjälpa för mig. Porr om du inte har någon fantasi, finns soft porr där det inte är så himla aggressivt. Började när jag var 13, börja när du vill. Om du vill ha tips så kan du använda 2 fingrar (ihopsatta) och göra cirklande rörelser vid sidan av klitoris. Vibrator kan du köpa om du vill ha en och inte har lust att använda fingrar. Sexnovellerna brukar vara bra att läsa om man bara vill ha lite fantasi eller inte vill se det på film, brukar finnas mer neutralt urval där också!

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Annons:
[Devya]
11/26/16, 8:05 PM
#14

#13 Såklart att inte alla råkar ut för det men det finns de som har lite känsligare underliv än så och om den här personen inte ens har onanerat tidigare så kanske man ska ta det lugnt i början. :) Om man senare är villig att riskera få Svamp eller torra slemhinnor så kan man väl göra det. Jag skulle dock aldrig rekommendera en nybörjare som vet så pass lite om hur sin kropp fungerar, att börja med att använda duschen.

Zadeira
11/27/16, 11:54 AM
#15

Jag onanerade nog som 11-12 åring första gången och har gjort regelbundet sedan dess i perioder, man kan absolut börja med det så fort man är redo.

Det finns många olika sätt men det är nog bäst att du helt enkelt bara börjar utforska ditt underliv med fingrarna, känner efter vad som är skönt och fortsätter göra det som är skönt. Det finns många olika sätt att onanera på och det kan man utforska efterhand, men jag tycker själ vatt första steget bör vara att med fingrarna känna både inuti och utanpå underlivet och röra vid sig själv på ett sätt som känns bra och behagligt.

Hur lång tid det tar är helt upp till dig själv, man behöver inte hålla på en viss tid eller till att man får orgasm till exempel utan man ska göra det så länge som det känns bra.

Upp till toppen
Annons: