Annons:
Etikettfysisk-hälsa
Läst 1961 ggr
Carronella1
2016-10-31 10:13

Avföring - HJÄLP

Hej! Avföring står det mycket om på nätet, dess färg etc. Men det står inte om olika bruna nyanser… Ljusbrunt? Brunt? Mörkare brunt? Mörkbrunt? Etc… Jag fick idag mörkbrun avföring. Har inte mått dåligt, bara lite lös i magen senaste veckan. Kan poängtera att jag suger på att dricka. T.ex i Lördags glömde jag dricka, inte förens vid 2 drack jag de första klunkarna. Kal det bero på att jag dricker sol en kratta? Eller kan det bara bli mörkbrunt ibland? INTE SVART, jag är nyligen 15 år och vill inte bli skrämd av folk som skriver om blod i tarm/mage etc… Dum som jag är så googlade jag nyss precis detta efter mitt toabesök. MAN ska inte göra de. Där står de bara CANCER, BLÖDNINGAR, FARLIGT etc… Kan ni berätta om ni fått det någon gång etc o lugna ner mig?

Djurälskaren Hjärta

Annons:
Honestyisdead
2016-10-31 10:17
#1

Färgen varierar beroende på vad vi äter och dricker. Blod brukar man se direkt om det är det.

[tk1971]
2016-10-31 10:26
#2

Den som är väldigt orolig eller väldigt intresserad av ämnet kan ta hjälp av Bristol Stool Scale: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Bristol_Stool_Scale

Surpan
2016-10-31 10:27
#3

har du ätit nått som kan färga det mörkt kanske? :) Blåbär?

/Surpan

Zadeira
2016-10-31 10:31
#4

Som Hera säger så påverkas färgen ofta av avd vi äter och dricker. Livsmedel med stark färg ge olika nyanser på bajs och kiss. Ex blåbär kan göra avföringen väldigt mörkbrun, rödbetor kan göra avföringen åt det rödbruna hållet och spenat kan göra avföringen mer åt det grönbruna hållet. Mycket järnrik mat gör också avföringen mörkare.

Sen påverkas färgen ofta också av hur bajset är, är man lös i magen är bajset nästan alltid väldigt ljust och tvärt om. Det beror på hur mycket vätska/galla som tarmarna suger upp innan bajsen kommer ut, desto längre det legat i tarmarna desto mer vätska brukar sugas upp av tarmarn (och desto fastare/hårdare konsistens brukar det vara på det som kommer ut).

Färgen är inte det enda som spelar roll utan det äräven bra att kolla på konsistensen. Avvikande färg och en konsistens som är väldigt annorlunda mot vadman brukar ha kan tyda på magbesvär, men även där får man kolla på vad man ätit och druckit.

Dricker man dessutom dåligt som du säger att du gör påverkas också avföringen.

Så se över vad du ätit och druckit när ditt bajs får en färg du tycker är annorlunda så ska du se att det säkert finns ett samband.

Fransu
2016-10-31 11:26
#5

Tror även rödbetor kan färga avföringen mörkare. Men jag tycker du ska avvakta och se hur det blir framöver. Tror faktiskt inte du behöver oroa dig.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Honestyisdead
2016-10-31 11:40
#6

#5 Precis som Zadeira skrev ;)

Annons:
Carronella1
2016-10-31 11:51
#7

Tack för alla svar, ni e bäst!

Djurälskaren Hjärta

Upp till toppen
Annons: