Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1629 ggr
Ary
2016-10-30 15:36

Vad vill ni bli kallade i affären?

När jag var 25 år blev jag för första gången kallad för tant av en mamma vars barn sprang framför fötterna på mig. Nu är jag 48 och blir fortfarande kallad för tant i mat/klädaffären. Hen är inget uttryck jag normalt gillar men i detta läget hade tom, detta varit bättre. 😃 Tjej hade ju funkat när jag var 25 men när man är 48….. Dam är ju inte bättre

Annons:
Gladasvampen
2016-10-30 15:37
#1

Nu är jag bara 19 så blir kallad för tjej. Innan jag färgade håret lila kunde någon kalla mig för "kvinnan" men nu blir det alltid "tjejen" :)

Maria
2016-10-30 15:46
#2

Första gång jag blev kallad tant så var jag ute med barnvagnen och jag var 22 år. Jag tyckte det kändes knepigt då.

Numera är jag ju en tant (54 år) och har inget emot det alls🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
2016-10-30 15:51
#3

Har aldrig blivit kallad något. Skulle väl föredra "kvinna" om någon behöver kalla mig något.

Namiko
2016-10-30 16:00
#4

"Tjejen" eller "killen" är det jag får höra. Trivs med båda.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Scorpio97
2016-10-30 16:09
#5

"Tjejen" eller "kvinnan" skulle jag nog föredra. Har blivit kallad "flickan" någon gång och det gillar jag inte riktigt, det får mig att känna mig som ett barn. "Dam" eller "tant" skulle kännas lite udda som artonåring :)


//Jessie

Ribessa
2016-10-30 16:21
#6

"Tjejen" eller "kvinnan"

Annons:
[Devya]
2016-10-30 16:24
#7

Kvinna, absolut inte tjej för det känns otroligt fel. Jag blir ju ändå 30 år gammal i år så det känns helt bakvänt då folk kallar mig för tjej, nästan nedvärderande faktiskt.

Ja, alltså där jag bor så pratar jag engelska och då brukar folk säga "girl" och det låter så nedvärderande på något sätt. Jag är absolut ingen liten flicka mera.

Fransu
2016-10-30 16:45
#8

Jag är snart 39 år och säger barn tant till mig så är det helt okej. Däremot skulle jag inte uppskatta om andra vuxna sa tant till mig. Min chef brukar säga "Hej tjejen" till mig. Men han brukar i och för sig säga att hans sambo som är 60 år ska ha tjejmiddag. Jag ser mig själv inte som tjej längre, utan som kvinna. Men vill någon säga tjej, så visst. Kvinna känns mer rätt helt klart.

Nu är jag ju gift, men vad säger man i min ålder och äldre om man träffar en ny partner? Jag skulle inte vilja säga pojkvän. Och skulle heller inte vilja bli kallad flickvän. Bor man ihop och inte är gifta så är ju sambo givet. Men om man precis träffats och är i dejtingstadiet. Vad säger man? Är bara nyfiken. 🙂

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

[tk1971]
2016-10-30 16:52
#9

Hehe, första gången jag blev kallad för tant var när jag sommarjobbade i Furuviksparken när jag gick på gymnasiet. Mammor som sa till sina små telningar "Ge pengarna till tanten" när de skulle köpa lotter. Det var inte så kul… Nu tycker jag att jag kommit in i åldern då jag är en "kvinna". Tjejåldern har jag passerat. Affärspersonal bör kalla folk i min ålder "dam".

Zepp
2016-10-30 17:41
#10

Flicka är man upp tills man tagit stundentexamen, gift sig eller fått barn!

Sen så är man kvinna/fru, tills barnen och gubben flyttat ut, sen blir man tjej, oftast runt 50 fyllda, tant blir man när man gått i pension, eller när man börjar med basker/alternativt käpp!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Honestyisdead
2016-10-30 17:48
#11

#10 Så om man inte tar examen, gifter sig eller skaffar barn är man flicka hela livet?

Zepp
2016-10-30 17:53
#12

Fröken iallafall!

Sambo/särbo är väl i princip det samma i dag som gift?

Annars så är man flicka/fröken tills man bär basker, har käpp, vad jag förstår?😃

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[tk1971]
2016-10-30 18:50
#13

Fint att vi fick det klargjort.

Annons:
Agafia
2016-10-30 23:30
#14

Jag är en stolt Tant på 57 år 😉

[Rhonda]
2016-10-31 05:14
#15

Jag begriper inte varför det spelar någon roll. Strunta i det. Vi kan inte ändra på andra bara hur vi reagerar. 

Jag är flicka, tant, tjej, kärring, käring, gumma. Kallar mig vad du vill.  😃

fruktgumman
2016-10-31 07:45
#16

Minns att jag precis fyllt 30 när en kvinna på affären pekade på mig och sa till sin lilla dotter "Ställ dig i kön bakom tanten där i röda jackan"

Jag bryr mig inte direkt vad helt okända människor väljer att kalla mig.

[Thiah]
2016-10-31 12:20
#17

Här kallas alla kvinnliga pedagoger för tant. Bryr mig inte. Men sist blev jag kallad rouva(fru) på finska. kändes konstigt, jag är ju knappt 25(är ju egentligen 33 och så men ja…hahaha).

[Túrwen]
2016-10-31 23:24
#18

Blir lite förnärmad när folk säger flicka vilket har hänt en del tidigare framförallt inom jobbet där jag har uppsatt hår. Vilket är lustigt för om jag klär mig och ser ut som vanligt och folk börjar diskutera med mig tror de att jag är 30+.

Blir väl mest fröken nu om något x)

Jetaime
2016-11-01 00:09
#19

Jag blev kallad 'damen' på apoteket för inte så jättelängesen (var 23 år då) 'om du ställer dig bakom damen där först så ska jag hjälpa dig sen' haha? blev ganska förvånad för folk brukar liksom alltid tro att jag är yngre än vad jag är. Men inget jag tog åt mig av direkt :p brukar vara tjejen, flickan, fröken eller kvinnan annars..

JoannaLi
2016-11-01 12:23
#20

Jag har inget emot att bli kallad "tant" när det nu råkar hända. Tycker väl egentligen att det är dumt att ge "titlar" baserat på hur gammal någon ser ut att vara, och föredrar att bli kalla henne/hen. "Gå till henne där borta" eller dyl. :)

Annons:
Gaara
2016-11-01 17:56
#21

Jag föredrar "tjejen" alla gånger. Har jättesvårt för att bli kallad kvinna trots att jag faktiskt är 30 år gammal. Blev kallad för "tanten" en gång när jag jobbade i kassa och en mamma skulle se till så hennes lilla dotter gav mig glassen som skulle blippas in, men hon ändrade sig snabbt och tyckte det var lite pinsamt att hon kallat "en ung tjej" för "tanten". Ja, jag ser yngre ut än jag är och folk brukar ha en förmåga att tro att jag precis tagit studenten när jag börjar på ett nytt jobb. :P Men det där är enda gången jag blivit kallad för något i en affär. Vet liksom inte varför folk skulle kalla mig för något där mer än om jag står bakom kassan. :)

Zepp
2016-11-01 20:50
#22

Såå.. då kanske vi får liv att inse att vi får epitet efter olika situationer?

Dvs de haranger jag hasplat ur mig är sällan akuella utan formas utav situationen och den som skall ha budskapet?

Man kan vara 18 och tant för en fyraåring!

Iomed att jag fyllt 60 så får jag lov att kalla mig gubbe/(farbror för barn) och snart så har jag rätt att bära keps, samt käpp!😮

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Thiah]
2016-11-02 06:15
#23

Helt ärligt så bryr jag mig inte om vilken version av ordet som sägs så länge jag märker att de menar väl.

Annielle
2016-11-02 09:08
#24

Jag kan inte minnas att jag har blivit kallad något som jag har reagerat på i just affären eftersom  det sällan har hänt att någon behövt nämna tjej, kvinna eller tant t.e.x. i ett sådant sammanhang.

Bjöd ett litet barn på något tuggummi el liknande på tunnelbanan för några år sedan och fick nog för första gången höra tant om mig själv "Tacka nu den snälla tanten för tuggummit" eller liknande var det.

Jag var över 30 och mamman till barnet verkade vara äldre än mig, jag kände mig inte speciellt glad över det tilltalet, men kan ta det nu om det handlar om ett litet barn i sammanhanget eftersom typ alla vuxna över 20 är tanter för barn.

Blev nyligen kallad för damen av ett äldre par jag småpratat lite med, kändes lite märkligt, i det sammanhanget hade jag känt att det vore mer naturligt att de hade kallat mig för kvinnan eller till och med flickan.

Generellt sett skulle jag säga att det beror på vem som tilltalar mig, hur gammal den är o.s.v.

Även fast jag är 38 år känns det dock märkligt för mig att bli kallad kvinna och inte tjej eftersom jag inte känner mig som en 38 åring eller kvinna (inte så att jag tvivlar på min könstillhörighet eller så) utan som yngre.

Men självklart kan det vara i nedvärderande syfte man kan bli kallad flicka och då är det ju inte ok, men det beror ju på sammanhanget.

Komplicerat! 😃

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Upp till toppen
Annons: