Annons:
Etikettoff-topic
Läst 925 ggr
[smalldreams]
10/26/16, 6:41 PM

konstiga matvanor farligt(?)

Hej, jag har konstiga matvanor som beror på mitt tvångssyndrom att jag bara vill äta vissa produkter och samma hela tiden. Om jag inte hade haft tvång hade jag helt klart ätit mer varierat, i varje fall kan dra exempel på hur en dag i matväg kan se ut som idag.

Cashewnötter

Apelsinjuice

Choklad

Riskakor 

Mjölk

Det kan vara allt jag äter under en hel dag. 

Annars äter jag typ bara förutom nötter/godis och olika drycker fetaostsallad och ibland mackor med ost 

kan det ha några konsekvenser? levt på såna här matvanor i 7-8 månader nu vill ändra men svårt, om ni säger "sök hjälp" så har jag gjort det men dem har långa köer och prioriterade inte mig.

Annons:
Honestyisdead
10/26/16, 7:39 PM
#1

För lång tid med sådan kost kan ge dig brister.

Em_
10/26/16, 7:42 PM
#2

Tror som du säger att du behöver hjälp av proffs. Tänker att någon multitablett med vitaminer och mineraler inte skulle skada medan du väntar på att få hjälp :)


OlgaMaria
10/26/16, 7:44 PM
#3

Dåligt med protein. Att ta en multivitamin kan ju vara en början.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

pyromanen
10/26/16, 8:25 PM
#4

Eftersom problemet är psykiskt lär det vara den vägen det går att lösa det också och inte via kostråd. Svaret på don fråga är att ja den kosten är problem i längden, så problemet behöver lösas. Om du tills vidare kompletterar med multivitamin som några flreslår så se till att den innehåller även järn.

[Devya]
10/26/16, 10:05 PM
#5

Absolut att det kan ge konsekvenser om du fortsätter på det här viset. Du kan börja tappa hår, tappa tänder, tappa naglar, utveckla olika hudsjukdomar, magproblem osv. Det finns liksom en massa saker du kan råka ut för, listan är oändlig. 

Det är alltså inte alls rekommenderat att äta sådan mat i långa loppet. För att du ska faktiskt kunna må bra och slippa en massa problem så bör du äta en varierad kost.

setfree
10/27/16, 1:37 PM
#6

Vad händer om du ser till att inte köpa detta? Om mdet helt enkelt inte finns att tillgå hemma. Kommer du då att avstå mat?

Annons:
[smalldreams]
10/27/16, 8:56 PM
#7

#6 mina tvångstankar och tvångshandlingar är väldigt komplexa, det är svårt att förklara. Nu ser det ut såhär och har inte kunnat ändra det på egen hand och får ingen psykologhjälp eller så kanske jag får det men det tar så lång tid att jag hinner bli sämre" på flera sätt.

#5 Förstår det är som sagt inget frivilligt utan är min ångestsjukdom som påverkar mina matvanor tror jag behöver professionell hjälp eller eventuellt medicinering, vågar inte äta så balanserat som jag borde men försöker verkligen

#4 Precis så jag tänker, men var inte kostråd jag funderade över här riktigt utan mer om jag kan dö av att äta såhär. Människokroppen klarar ju det mesta och jag antar det finns folk som äter mycket sämre än mig men jag äter ju inte varierat alls. Ska kolla utbudet på vitaminer eller sånt med tillsatta vitaminer

tack för era svar.

Annielle
10/27/16, 9:43 PM
#8

Det är viktigt att du får i dig omega-3 också, för hjärnan och hela kroppen.

Det här är en med bra kvalite: http://www.apotea.se/eskimo-3-pure-120-kapslar?gclid=CPqBhore-88CFdXGGwod-4QCYQ

Jag är inte den som egentligen vill rekommendera medicinering, men om du inte får någon psykologisk hjälp snart så skulle nog medicinering åtminstone vara något för dig tills du får hjälp och kanske en bit in i behandlingen så att du förhoppningsvis kan börja äta mer varierat och inte riskerar att bli ännu sämre psykiskt och även fysiskt.

Dö av att äta så gör du ju knappast, men din hälsa försämras så klart.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

OlgaMaria
10/28/16, 9:21 AM
#9

Hur gammal är du? Känner personer som haft ätstörningar som dragit på sig kroniska problem med kroppen som försämrar deras liv varje dag. Det finns inget att göra åt det mer än att lära sig leva med det och försöka få det att inte påverka för mycket. Så länge man är någorlunda ung, frisk och oskadad är det lätt att tro att man kan göra nästan vad som helst mot sin kropp utan långvariga konsekvenser. Vilken typ av hjälp tror du att du skulle behöva? Sen har man sett hos anorexipatienter att näring i sig själv lättar de anorektiska tankarna och tvånget att svälta sig. Det är alltså av högsta prio att få i dem mat för att de ska kunna läka. På samma sätt tror jag att näringsbrister kan förvärra tvångstankar och andra psykiska besvär. Och det är nog ganska lätt att få näringsbrister i dagens samhälle. Folk skulle behöva äta mer hemkokt buljong och lever och sådana näringsrika saker t ex.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[smalldreams]
11/9/16, 11:54 PM
#10

Jag är i 20 års åldern.  Med tvångsproblem kan psykologhjälp exempelvis KBT hjälpa eller psykologsamtal vissa blir bättre av medicin men medicin vill jag inte ta, ska försöka bli bättre på egen hand men tar sin tid. Tack för era svar.

Upp till toppen
Annons: