Annons:
Etikettden-kvinnliga-kroppen
Läst 1687 ggr
Anonym
Anonym
10/23/16, 12:45 AM

P-piller, säkert sex och mens, hjälp!

Dethär blir nog ett otroligt komplicerat inlägg med många frågor… Jag har nyss gått in i mitt första riktigt seriösa förhållande. Vi hade dock tänkt vänta med sex, men det blev ju inte så. Jag hade precis haft mens (började Söndag förrförra veckan och slutade Torsdag förra veckan.) På Torsdagen hände det och på Fredagen tog jag ett akut p-piller för säkerhets skull. Det är här det blir krångligt… Jag har fått mens igen! Nu i Torsdags kom den och har varat till nu (Lördag). Inte alls lika kraftig och långvarig som normalt. Jag har haft otroligt regelbunden mens i flera år, så jag undrar om detta är något att oroa sig för? Eller kan det ha med pillret att göra? Nästa fråga. Jag har en tid bokad på Måndag för att få p-piller utskrivet. Har läst på att det ska vara säkert från första dagen man tar om man börjar direkt när mensen slutat. Jag funderar på om det är safe iom min konstiga mens, eller om jag ändå måste vänta ett tag? Eller det kanske är safe tack vare åillret jag tog? Jag kommer ju självklart fråga om detta, men vill ändå fråga här också. Är inte kul att behöva vänta.

Annons:
Aleya
10/23/16, 12:52 AM
#1

Du har fått mens för att du tagit de akuta pillret. Så inget konstigt. Jag har fått instruktioner att börja mensen första dag. Så du borde få samma. Så det är bara att skydda sig tills du kan börja med p-piller.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Tanami
10/23/16, 12:56 AM
#2

Om det var första gången kan det vara blödningar från det. Jag hade aldrig mens tills jag träffade min pojkvän vilket ledde till att jag alltid har oregelbunden mens och det är inget jag oroar mig för. Även om de säger att du ska vara skyddad från första dagen hade jag endå väntat eftersom p-piller endå inte är ett 100% skydd. Beroende på vad man får för piller har de olika funktioner. Gestrina eller Zarelle som de heter idag har funktionen med att gör så min livmoder och äggstockar ''sover'' så jag har väääldigt sällan ägglossning och väldigt oregelbunden mens eftersom kroppen inte har något mönster när den ska förbereda sig för att eventuellt bli gravid.

Nu vet ju inte jag hur gammal du är men man kan alltid ringa till Ungdomsmottagningen om frågor eller gå till en gynekolog på sjukhuset :)

http://carolinearman.weebly.com/

Honestyisdead
10/23/16, 12:58 AM
#3

Man brukar som sagt börja på mensen första dag. Så du får vänta till nästa mens. Använd kondom till dess. Och kom ihåg att p piller inte är 100% säkert. Risken finns att man kan bli gravid. 

Så skaffa kondomer. För dagenefterpiller är inte bra att använda annat än i nödfall.

smellcaramell
10/23/16, 9:18 PM
#4

Som svar på din första fråga, det är med 90% säkerhet det akuta p-pillret som orsakat blödningen och det kan ta ett tag innan din menscykel stabiliserat sig. Angående att börja med p-piller så är det såhär: barnmorskan kommer förmodligen rekommendera att du börjar på mensens första dag då det gör att du är skyddad direkt plus att det minskar risken för biverkningar så som rubbad menscykel och mellanblödningar. Dock går det att börja när som helst men då brukar det dröja 7 dagar (på de piller jag haft iallafall, står i bipacksedeln) innan du är skyddad. Och precis som Hera säger så skyddar inte p-piller till 100% och inte heller mot könssjukdomar. Dessutom kan det ta upp till ett halvår innan kroppen vant sig vid hormonerna så "bara" för du får biverkningar första och andra månaden behöver det inte hålla i sig, man brukar rekommendera att försöka "hålla ut" 3-6 månader innan man byter om man har lindriga biverkningar så som mellanblödningar bara någon dag. Dock bör du byta preventivmedel relativt snabbt om du känner att du blir psykiskt påverkad. Jag har själv blivit det och man "vänjer" sig snabbt. Jag blev van att vara ledsen jämt så tog ett halvår innan jag insåg att det var dags att byta piller. Sedan finns det ju otroligt många andra preventivmedel som fungerar på olika människor så räkna med att det kan ta ett tag innan just du hittar rätt, det är helt normalt!

Anonym
Anonym
10/23/16, 10:41 PM
#5

Tack så jättemycket för alla svar! Får se till att hålla mig skyddad tills dess att jag vet att jag är safe då. En till fråga: Försvinner skyddet om man byter piller?

Aleya
10/23/16, 11:22 PM
#6

#5 nej. Om du har ett medel och ska byta till ett annat så är det bara sluta och byta. Du behöver inte vänta på mens eller dylikt

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Tanami
10/23/16, 11:37 PM
#7

När jag bytte från en sort till en annan sa de att jag inte skulle vara skyddad under några dagar eftersom kroppen måste vänja sig och få livmodern osv att somna :)

http://carolinearman.weebly.com/

smellcaramell
10/24/16, 2:09 PM
#8

#5 säkert olika mellan olika piller men de jag har haft har det varit ungefär såhär: byter man mitt i en karta så blir man oskyddad ungefär en vecka, byter man däremot när man egentligen skulle ha tagit sockerpiller så är du skyddad ändå, det minskar även risken för biverkningar så som mellanblödningar. :) Allt detta står i bipacksedeln för den NYA p-piller sorten och är du osäker är det bara att fråga en barnmorska/gynekolog och kanske ta det säkra före det osäkra och skydda sig med kondom en vecka. Värt att veta är dock att olika piller har olika antal sockerpiller så kan va bra tt ha lite koll på det om man ska byta

Emelie Nilsson
10/25/16, 6:28 PM
#9

jag tog mina piller när jag inte hade mens, finns ingen skillnad med att ta dem om man har mens eller inte. De pillerna gör är att äggstockarna vilar, så de är bara att ta dem första dagen du går pillerna

Honestyisdead
10/25/16, 7:15 PM
#10

#9 Jo det är skillnad. Börjar du med pillerna på mensen första dag är du skyddad från start. Gör du inte det måste man använda annat skydd den första veckan som du äter pillerna.

Anonym
Anonym
10/26/16, 12:33 PM
#11

Tack igen för alla svar. En sista fråga då. Jag började ta mina piller i Måndags. So far so good. Men en liten fundering har jag angående tid. Hur viktigt är det att man tar pillret exakt samma tid varje dag? Jag äter sedan tidigare medicin som ska tas varje kväll, vilket jag aldrig glömmer. Men den brukar jag oftast ta innan jag går och lägger mig. Och det kan variera med så mycket som flera (2-3) timmar från dag till dag. Jag tycker att det vore en bra idé att bara slänga in p-pillret i komposten med andra mediciner. Men min vän säger att den måste tas xakt samma tid varje dag och att jag måste sätta larm på mobilen. Måste jag det?

Honestyisdead
10/26/16, 12:56 PM
#12

#11 Det står på bipacksedeln. Vanliga p piller brukar inte vara känsliga om det handlar om 2-3 timmar. Minipiller ska däremot tas samma tid.

[134643]
10/26/16, 1:57 PM
#13

#11 Alltså jag var aldrig noga med att ta mina p-piller i tid, hade Yaz och senare estrelen men vet inte om det gör någon skillnad vilket sort man har. För mig kunde det variera flera timmar, ibland en hel natt för att jag glömde ta det på kvällen. Jag har inte haft några problem, och skyddet ska inte vara nedsatt så länge det inte gått över 24 timmar tror jag? Läs bipacksedeln.  Jag hade nog slängt in det bland resten av dina mediciner, men lita inte helt på mig 😃

Annons:
Honestyisdead
10/26/16, 1:59 PM
#14

#13 12 timmar tror jag det är.

smellcaramell
10/26/16, 2:06 PM
#15

#13 och #14 beror på vad man har för piller, och i vissa fall vilken tablett man "glömt". All info finns i bipacksedeln om även går att finna på fass.se 🙂

TatsuOni
10/28/16, 4:15 PM
#16

#14. 12 timmar var det på mina gamla piller och 24 på dem jag har nu.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Upp till toppen
Annons: