Annons:
Etikettpsykisk-hälsa
Läst 1576 ggr
Anonym
Anonym
2016-10-15 03:39

Hatar mig själv

Jag har länge mått dåligt. Av och till i minst 10 år. Jag har mått bra i några år, men saker har börjat sakta dala. Jag har problem med sömnen och jag är ledsen konstant. Men nu har sakta men säkert självhatet börja komma. Det gick att kontrollera innan. Tills jag under en tid har märkt att en kollega som är ganska ny har börjat stöta på mig. Som jag har uppfattat det som, men är inte säker då jag känner att jag inte kan lita på hur jag uppfattar saker för tillfället. Det som känns mest hemskt för mig är att han är gift och är pappa. Och jag känner mig som en slampa. Jag har inte gjort nått med han eller nått sådant, jag har pojkvän och det vet han om. Detta är dock inget som pågått länge. Men det har inte gjort saken bättre gällande hur jag ser på mig själv. Men det är bara inte detta att jag känner mig som en slampa som är det enda problemet. Utan jag verkligen HATAR mig själv. För min kropp funkar inte som den ska, och det måste jag ta mediciner för som gör att jag går upp i vikt, jävligt mycket. Och jag vill bara kräkas åt hur ful och misslyckad min kropp är, jag orkar inte ens se mig i spegeln mer för att jag orkar inte se hur ful och vidrig jag ser ut. Jag går typ i samma kläder dag ut och dag in, orkar inte handla nya då jag inte vill prova nya kläder för att inget ändå passar. Jag bara jobbar och äter. Att sova är hopplöst. Jag är ändå aldrig utvilad och har haft problem med sömnen i flera år. Jag bor själv och jag bara ligger och stirrar i taket och hoppas att jag ska dö, ser ingen mening mer i livet. Har nyligen varit på en tillställning med jobbet, och helt från intet hade jag en hel hög män efter mig som flirtade oskyldigt. Men jag kan inte ens ta det som en komplimang. För jag känner mig inte värd att se på som jag känner det nu. Känner mig mer värdelös då jag fått höra att en kollega är gravid, och jag har problem med detta själv. Att bli gravid. Kändes som att det bara bekräftar min värdelöshet och hur oduglig min kropp är. Jag har sökt hjälp. Men vården skiter i mig. Jag får inte svar på mina förfrågningar om att få tid för att få hjälp för mitt mående. Och de enda svaret jag har fått för att jag skrev och ville ha remiss till psykolog var att läkaren menade på att jag skulle ringa psykologen. Problemet är att den har bara telefontid på tisdagar i 45 min. Och svarar inte då man ringer. Jag vet inte ens vad jag vill med detta inlägget. Det kanske är min dåliga sömn som pratar. Men jag känner verkligen att jag hatar mig och jag inte står ut med att vara mig och att vad jag än försöker med så kan jag knappt ha huvudet ovanför vattenytan.

Annons:
[Devya]
2016-10-15 10:11
#1

Du behöver ju verkligen få hjälp med ditt mående. Det borde ju dock finnas flera psykologer du kan försöka få kontakt med?

Är det möjligt för dig att åka in till psykologen och snacka med dem där? Vad har de för öppettider? Ibland får man liksom vara lite envis för att få hjälp.

Sen måste jag fråga, försöker du bli gravid och därför vet att du har svårt för att bli gravid? Eller är det något du bara antar att du lär ha problem med i framtiden?

Du behöver inte ha någon större orsak för att skriva det här inlägget än att du bara ville skriva av dig. Ibland kan det vara skönt att skriva lite.

OlgaMaria
2016-10-15 11:03
#2

Vad är det för mediciner du tar?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anonym
Anonym
2016-10-15 12:07
#3

#1 öppet vardagar och det krockar med hur jag jobbar. #2 det är så många olika att jag inte kan räkna upp allt. Men det är mest smärtstillande och olika mediciner för att stoppa nervsmärtor.

[Devya]
2016-10-15 12:42
#4

#3 Är det svårt att be om att få ett par timmar ledigt från jobbet då?

Anonym
Anonym
2016-10-15 12:45
#5

#4 tyvärr skulle jag säga ja i detta läget vi har just nu på jobbet. Och för sin fråga så vet jag redan att jag har svårt att få barn. Av olika skäl. Och det är även svårt att gå ifrån och ringa till psykolog på den tiden den har sin telefontid.

OlgaMaria
2016-10-15 12:47
#6

Okej, det kan ju vara så att du plågas av biverkningar, mer än bara viktuppgången. Och sen är det heller inte konstigt att viktuppgång kan vara enormt psykiskt nedbrytande, och det borde inte hjälpa din smärtproblematik heller. Har du läst bland biverkningar för alla dina mediciner? Jag tycker det kan vara en bra sak att göra inte bara en gång utan då och då för att fundera på om nya saker dykt upp.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Anonym
Anonym
2016-10-15 12:55
#7

#6 jag vet att jag har många biverkningar av mediciner som jag tar. Men är jag utan dom så kommer jag istället behöva ligga på sjukhus lite nu som då. Så det är bara välja att ha ett lite smärtsamt helvete varje dag eller bli så dålig av smärta så jag måste ligga inne flera gånger per månad. Det är dom valen jag har i detta nu. Så det är som pest eller kolera som jag och min läkare säger.

Sindri
2016-10-15 18:21
#8

Du kan skriva ett vanligt brev till psykologen och beskriva lite om hur du mår. Förklara att du inte har möjlighet att prata i telefon på jobbeet, och berätta vilka tider som skulle passa dig att de ringer upp. Eller så ber du om en tid direkt, och tala då om vilken tid som passar för det.

Anonym
Anonym
2016-10-15 18:50
#9

#8 jag har dels skrivit på mina vårdkontakter. Men som sagt har jag inte fått svar fast det gått nästan 2 månader. Ja jag vet inte om jag litar på det där med brev. Jag vet som inte heller hur jag ska kunna be om en tid när jag inte når människan på telefon. Och har inte lust att ringa till sköterskorna och börja hålla på att rabbla upp mitt problem för dom. Jag får se vad jag kan försöka skaka fram. Men det verkar rent omöjligt att få tag på psykologen som sagt. Och även kuratorn.

Sindri
2016-10-16 01:11
#10

Vad menar du; inte lita på brev? Bara att skriva, du vet väl vad psykologen heter? I brevet förklarar du att du inte kan ringa på dagtid, men ber om en tid. Sen får du ett brev tillbaka med kallelse. En läkartid får du alltid ledigt för.

Anonym
Anonym
2016-10-17 20:29
#11

#10 jag lutar inte på posten menar jag. Men jag var på vc idag i ett annat ärende och då såg jag att dom hade lappar för att kunna ge folk meddelande. Så skrev att jag ville att hon skulle ringa. Så hoppas nu

Sindri
2016-10-17 22:54
#12

Ja, jag hoppas verkligen att du kan få hjälp.

Anonym
Anonym
2016-10-17 22:59
#13

#12 ja det känns som mitt sista hopp

Annons:
Upp till toppen
Annons: