Annons:
Etikettarbetslivet
Läst 1270 ggr
[thildaaaa]
10/14/16, 11:59 AM

Val av yrke

Vet inte ens om de här är rätt forum att skriva detta på, men jag tänkte om någon har något klokt att tillägga eller så. Jag försöker bestämma mig för om jag ska plugga till veterinär eller djursjukskötare. Det är stor skillnad i lön, djursjukskötare får typ hälften så mycket. Den ligger mellan 23-32 000kr före skatt Men det skulle innebära otroligt mycket mindre stress och ångest för mig. Just nu försöker jag plugga på komvux för att komplettera till veterinär men jag känner att jag inte orkar och inte klarar kurserna… det skulle säkert gå om jag verkligen anstränger mig, men jag vet inte om jag vill/orkar det. Speciellt när de kmr till matten. Är de dumt av mig att vilja undvika denna stress? Det skulle ju vara bra för stunden att strunta i studierna(jag har redan behörighet för djursjukskötare) samt så är veterinär 5,5år av riktigt tuffa studier. Medan den andra är 3år och typ bara kurser jag tror att jag skulle vara intresserad av. Dessutom har jag läst på många ställen nu att det är djurjsjukskötarna som träffar djuren och ägarna, och veterinärerna mest opererar ioch är mer fokuserade på det vetenskapliga. Jag vill ju vara med djur och människor. Men kommer jag att känna att lönen är för låg? Kommer yrket inte vara utvecklande nog? Några kloka tankar?

Annons:
OlgaMaria
10/14/16, 12:29 PM
#1

Från att läsa din text tycker jag att du själv kommer fram till att djurskötare är rätt. Fördelarna med det överväger nackdelarna utifrån hur du själv resonerar.

Det är inte alls fel att välja bort något pga stress. Detta är ett beslut du ska leva med resten av ditt liv. Att må bra är viktigare än det mesta, och långt mycket viktigare än pengar. När det gäller pengar så får du också räkna in att det kommer ta fler år och mycket mer lån att bli veterinär. Så det kommer ta tid att tjäna in den ekonomiska förlusten också.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

vendelay
10/14/16, 12:38 PM
#2

Jag tycker också att det låter som du självt redan bestämt dig för djurskötare. Pengar är bara pengar. Du behöver tillräckligt för mat, hem, kläder och något extra men lycka och välmående är mycket viktigare. Dessutom verkar du ju inte ens vilja bli veterinär, du säger att du vill vara med människorna och djuren, så jag tycker att du ska göra det du vill! 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Honestyisdead
10/14/16, 1:29 PM
#3

Verkar som djurskötare är det du vill. Satsa är mitt råd :) Sedan kan du ju plugga till veterinär i framtiden om du känner för det.

pyromanen
10/14/16, 1:31 PM
#4

Mycket vettigt att välja bort stress men tänker att det finns ett alternativ, nämligen att aktivt ta tag i problemen med stress så det inte hindrar dig i nåt du vill och som skulle få dig att växa. Du kommer ha nytta av det i mängder med andra sammanhang i livet framöver oavsett vilken utbildning du väljer. Har för mig att det är många djurskötare som inte får jobb?

[134643]
10/14/16, 3:33 PM
#5

#4 Nej, verkligen inte, legitimerade djursjukskötare är ett otroligt bristyrke :) Ts; Du går i lite samma tankar som mig. Jag blir behörig till djursjukskötare, men inte veterinär. Det enda som får mig att vilja välja veterinär är lönen. Jag har kommer fram till att mitt mående, och vad jag faktiskt vill arbeta med, kommer före lönen. 25000 går att leva på, absolut. Så nu satsar jag på att starta utbildningen 2017 eller 2018 :) Jag tycker att det låter på dig som att du redan vet vad du vill. Kram!

[thildaaaa]
10/14/16, 6:17 PM
#6

Jaa legitimerade djursjukskötare är de brist på, svårare att få jobb som veterinär. #5 kanske ses vi där 17/18? Jag vill börja 2017 men vet ej om jag kommer få tillräckligt bra på högskoleprovet tills dess… rätt högt på både veterinär och djursjukskötare… #4 du har helt rätt. Jag har alltid haft svårt för just matte, och det har alltid inneburit en hel del stress för mig för att jag känt att jag inte förstått lika snabbt som många andra. Jag vet inte hur jag skulle kunna ta tag i det, jag är alltid rädd att bli frågad något huvudräkningstal och inte kunna svara, ens på de lättaste frågorna. Jag har väl heller inte känt att det varit ett tillräckligt stort problem för att jag skulle lägga en maaaassa timmar på att traggla huvudräkning. För de skulle innebära en hel del jobb. Dessutom är jag nog rädd att jag inte är smart nog typ. Man måste ju få väldigt högt på högskoleprovet för att komma in på veterinär, jag har fått över snittet, och inte nå dåligt resultat, men jag har inte fått tillräckligt nära målet för att känna att ja kommer lyckas. Och de är väl en stor oro i mig. Samt att jag inte skulle vara tillräckligt smart för själva veterinärstudierna. Vet att pengar inte ska vara anledningen till att man väljer ett yrke… men kan inte låta bli att känna en rädsla för att bli beroende av någon annans inkomst.

Annons:
[134643]
10/15/16, 11:19 AM
#7

#6 Ja, kanske det! Vad kul isåfall :) Tyvärr är det himla högt, jag har tur som antagligen kommer komma in med mina betyg. Lycka till med högskoleprovet! Jag tror absolut inte att du skulle bli beroende av någon annan med den lönen, beroende på hur du vill leva såklart.

[thildaaaa]
10/15/16, 11:58 AM
#8

Men eller hur, med den lönen kansek jag inte kan ha hur mycket lyx som helst men de borde inte vara någon fara att leva på?

Honestyisdead
10/15/16, 1:25 PM
#9

Den lönen klarar man sig på. Det gäller att leva efter sina tillgångar.

Upp till toppen
Annons: